Politikk, religion og samfunn Medecins sans frontieres

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg registrerer at man i ulike konflikter ofte kommer i konflikt med både det ene og det andre. Egne meninger inkludert. Et ordtak sier: Put your money where your mouth is. Jeg antar at vi alle har litt penger til overs til you know. Jeg har allerede slengt litt mmed leppa, og det fordrer for å ikke fremstå som fullstendig dust.

Jeg er kristen og religiøs, og det finnes plenty organsisasjoner som kunne trengt mitt økonomiske bidrag. Likevel er denne spliden mellom religion og ikke-religion muligens et større hinder enn det bør være. Jeg er fullkomment fortrolig med den bibelske berettning om de barmhjertige samaritan, og oppfordringen om å se til individet. I den grad jeg kan finne noe totalt upartisk hva religion angår, står Medecins Sans Frontieres (Leger uten grenser) som et veldig godt alternativ hva lindring og ren nestehjelp angår.

Jeg ser liten praktisk nytte i å krangle om årsak til menneskelig lidelse - men jeg kan ofre litt av hifi-budsjettet til høyst kvalifiserte hjelpere som faktisk hjelper der det trengs. I denne prosessen med avhending av kjøpemiddler tvinges jeg også mot dypere problemstillinger, så det det hele føles som et slags avlat - hvilket ikke må undervurderes i disse prestasjonstider. Her skal man spise riktig, trene riktig og ikke minst se bra ut hele tiden. Jeg har allerede ujevnhet i brunfargeb fordi magen ikke er starm nok. Fuck that!

Med fare for å fremstå pretensiøs, så overfører jeg 5000,- til Leger uten grenser i kveld. Det går definitivt utover budsjetter både hva hifi og eiendom angår, men som alltid: Put your money where your mouth is. Innlegget er ment som en skjerpende tanke over hva vi ytrer og mener. Jeg kan kjempe og gnåle om hva som er rett og galt i evigheten - mitt bidrag til Leger uten grenser går nokså direkte rett frem-uten diskusjon.
Leger uten grenser.jpg
 
Sist redigert:
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Mange av oss har støttet disse, og andre, i mange år.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Nope! Handler bare om hvor meget man står bak fine ord og filosofisk fjas. Når det koster, kommer man til kjernen. En no-brainer...
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Nope! Handler bare om hvor meget man står bak fine ord og filosofisk fjas. Når det koster, kommer man til kjernen. En no-brainer...
Ja, så du mener at engasjement kun kan måles i kroner og øre?

Bare så det er sagt så har jeg all respekt for at du donerer til MSF, helt klart en verdig sak. På den annen side er 5k en ganske stor sum for enkelte av oss. For meg er det cirka 35% av det jeg tjener på en måned. Betyr det at jeg burde holde kjeft og ikke mene noe om tingenes tilstand?

Mulig jeg misforstår, som sagt; all respekt (helt ærlig), men samtidig er det en del av meg som blir en smule provosert.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
5kkr svir godt her også. Bare en vanlig elektirker med under 500k/året. Poenget var ikke å vise til hvor mye man kan gi. Snarere at at det koster mye mer å gi fra seg kroner og ører som man har mange gode grunner til å beholde, enn det koster å mene mangt og vilt om kostnadsfritt her på hfs. Eksempelet hadde dog blitt nokså meningsløst om jeg ikke bladde opp... :)
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Har trøbbel med å bidra til en organisasjon som sysselsetter medlemmer av lønnsadelen.....
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Det får bli ditt dilemma: Hvilken allmennyttig tjeneste ønsker man å støtte? Jeg går ut fra at dette ender i noe uegennyttig, men til berikelse ellers?
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
5kkr svir godt her også. Bare en vanlig elektirker med under 500k/året. Poenget var ikke å vise til hvor mye man kan gi. Snarere at at det koster mye mer å gi fra seg kroner og ører som man har mange gode grunner til å beholde, enn det koster å mene mangt og vilt om kostnadsfritt her på hfs. Eksempelet hadde dog blitt nokså meningsløst om jeg ikke bladde opp... :)
Joda, jeg ser poenget ditt. Jeg også tenker ofte at det er fullstendig meningsløst å sitte her i trygge, stabile lille Norge og velge side i all verdens konflikter, bare for å kunne krangle med andre som har like liten (les: null) innflytelse på hva som faktisk skjer der ute. Rimelig patetisk egentlig, men enkelte ganger er det lett å bli revet med, om ikke annet enn av ren kjedsomhet. Og det sier jo det meste om oss nordmenn, bortskjemte som vi er. (Meg selv inkludert, helt klart!)

:)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.850
Torget vurderinger
0
Har trøbbel med å bidra til en organisasjon som sysselsetter medlemmer av lønnsadelen.....
Nå har jeg en liten mistanke om at de som reiser ut for Leger Uten Grenser knapt avlønnes etter de satser som norske privatpraktisernede leger hanker inn.

Førøvrig er det slik at yngre norske sykehusleger ( det er stort sett slike som reiser ut ) knapt tilhører "lønnsadelen". Det som gjør at de likevel kommer en bit opp på skattelistene er unntak/fritillt fra AML og overtidsjobben langt ut over det som etter min ringe vurdering kan sies å være helsemessig forsvarlig!
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Godt initiativ Rojoh . Du har det med å overføre penger til diverse formål sent på natta.. :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: ePi

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Ung, kjekk jente på døren her nå. Sjarmerte meg i senk og fikk vervet meg som "medlem". På jobben til kona har de i mange år droppet julegave til ansatte og gir heller en mill til leger uten grenser og plan om hverandre, etter intern avstemming
 
Topp Bunn