Med bassrefleksvest og kjeks on the beach

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• parafinoksen 2.0

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    214
    Sted
    Polen
    For ei uke ... 15 timers dag i solsteika på Hadeland på onsdag. Hjemme rett før kl. 22. Torsdag kom vi til stedet vi skulle asfaltere i Oslo Øst. Der var visst ikke grunnarbeidene gode nok, så vi bare velet rundt der en stund, kjørte og kjøpte kaffe og is, kom tilbake og fikk beskjed om å reise hjem. I dag kjørte jeg litt el-avfall til Alnabru. Ferdig på jobb halv ti ... Ja, ja. Jeg skal ikke klage, men det er jo ikke rart at prosjekter blir dyre!

Sitter og planlegger en langtur i marka i morra: Start ved Tyrifjorden mot Sundvollen, så oppover og innover til Heggelivatnet, deretter oppover langs Heggelivatnet til turisthytta ved Damtjern, så nedover igjen mot Sundvollen og tilbake til Tyrifjorden. Ca. 5,6 mil. Litt risiko for jeg har ikke gått inn de nye fjellskoene, men de er veldig myke og fine, så tror det skal gå bra. Hadde det vært stive lærstøvler, hadde saken vært en ganske annen. Våtservietter og plaster skal med! Skal gå den oransje ruten.

1716542671740.png

Sist redigert:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    88.531
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    God tur! Det er ingen skam å snu. Synd det ikke streames live, så kunne vi andre drukket øl og fulgt med 😁👍

parafinoksen 2.0

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    214
    Sted
    Polen
    God tur! Det er ingen skam å snu. Synd det ikke streames live, så kunne vi andre drukket øl og fulgt med 😁👍
    Snakket med halvbroren min, som er jeger, og han mente det kan være vel strabasiøst. Kommer jeg halvveis og finner ut at det blir for mye, ja da snur jeg bare.

😬

Tror det skal gå fint. Blir bedagelig, jevnt tempo, ikke noe hardkjør. Godt med vann og niste osv. Men det blir nok fort en 15–16 timers tur.

parafinoksen 2.0

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    214
    Sted
    Polen
    En amputert, men likevel lang tur

Jeg bestemte meg første for å korte ned turen til fire mil, og det var smart siden jeg ikke kom i gang før kl. 10.30. Jeg kom meg til Gyrihaugen i firetiden, etter baksing i bratt og ulendt terreng samt et par-tre bomturer som gjorde at jeg tapte en times tid. Flott på toppen, da:

_DSC3952.jpg

(Midt i bildet ser dere Storøya. Derfra og hjem (mot venstre) er det seks kilometer.)

Deretter bar det nedover mot Lauvlia Skistue, og om dere visste hvordan jeg fantaserte om en kald Cola på vei dit!

Der var det selvsagt stengt ... Så da ble det nistepakke og vann i stedet. Hadde forresten med meg 12 brødskiver. Derfra hadde jeg ca. en mil til Kleivstua, et par km ned til Sundvollen og en snau mil på asfalt fra Sundvollen og hjem.

Men nå – i sekstiden – begynte føttene å verke. Ikke gnagsår heldigvis, men vannblemmer. Av med fjellstøvler mens jeg ble bombadert av hissige, digre mygg, febrilsk plastring, og på med tørre sokker. Jeg så på kartet at det gikk en grusvei fra der jeg var, til Kleivstua. Det var lenger å gå enn på stien i skogen, men likevel raskere. Og mindre mygg!

Steike hvor ubehagelig. Og nå begynte det å stikke i venstre kne.

Det gikk nå radig fremover, da, og rett før Kleivstua kom jeg til Dronningens utsikt:

_DSC3955.jpg

Nice!

Kom så til Kleivstua, hvor det var bryllupsfest i restaurantlokalet. Jeg spurte en servitrise som satt og hvilte seg utenfor, om jeg kunne få kjøpe en Cola. Jada! sa hun. Nei, sa sjefen hennes. Noe skuffet, kan du si.

Jeg humpet videre, og nå begynte den bratte bakken ned mot Sundvollen. Kneet stakk noe sykt, og jeg måtte ta det veldig rolig nedover. To kilometer derfra og ned til Sundvollen, og jeg så ikke helt for meg hvordan det skulle gå med tanke på den siste lange etappen hjem.

Vel nede på Esso-en ble alt fryd og gammen. Iskald Cola, cheeseburger og en Sandwich-is ble glupskt fortært. Dette var i halv ni-tiden, og sannelig klaffet det ikke slik at jeg fikk booket en buss kl. 22.23 (som viste seg å være en taxi) som svippet meg hjem på noen få minutter. Nøyaktig 22.30 låste jeg opp døra. Tolv timer på tur og drøye tre mil på beina senere.

Jeg kjente jeg hadde styrke nok til å gå mye lengre, men føttene og kneet hang ikke med. Lærte meg en lekse der, gitt. Gøy å teste grensene, men skal en få en størst mulig naturopplevelse, er det best å legge opp til kortere turer. Den opprinnelig tanken om å gå 5,6 mil var rett og slett helt urealistisk.

parafinoksen 2.0

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    214
    Sted
    Polen
    Jazzå?

Det har vært en alle tiders uke. Resten av laget har vært utleid til en jobb på Vestlandet, mens jeg har drevet med småjobber i Oslo og Bærum. Veivals har jeg også begynt å kjøre.

Jeg har også hatt firmabil denne uken, og da har jeg kunnet velge radiokanal. Og gud bedre hvor deilig det har vært å slippe Radio Norge med hyppige reklameavbrudd og en spilleliste på fem sanger. Å kjøre på jobb med utsikt over Tyrifjorden til lyden av NRK Jazz har vært helt vidunderlig. På jobb sitter jeg på med basen, og av og til sniker jeg meg til å bytte kanal, når vi har pause for eksempel. Er en sånn deilig kontrast å sitte i gørrmøkkete arbeidsklær i en bil full av grisete utstyr og høre på «kunstmusikk», enten det er stillfaren ECM-jazz eller dampende bebop.

I dag er det søndag, frokosten er unnagjort, og etter litt husarbeid tenkte jeg å ta en sykletur bort til golfbanen på Storøya. Der har de god kaffe og noe søtt å bite i. Litt sol/sky over Tyrifjorden – tror dette skal bli en ålreit dag.

parafinoksen 2.0

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    214
    Sted
    Polen
    Fin tur til Storøya i dag. Ca. seks km hver vei. Bestilte meg en kroaSANG med skinke og ost, en briÅSJ, kaffe og vann, og satte meg ut på terrassen med utsikt over golfbanen. Var en del folk rundt meg, og samtaleemnene gikk på alt fra pride-feiring til oppkjøp av et restopplag av årgangsvin. Og golf selvfølgelig. En bæring med særdeles nasal stemme konstaterte at det hadde vært en «legendaaaaaaaaaaarisk golfrunde i dag, ass». Og då lo eg.

Men de hadde sikkert ledd av meg også. Kafeen der har et lite utvalg av bøker i en hylle ved siden av peisen, og sist jeg var der, måtte jeg vente litt (for lenge) på maten, så da tok jeg like godt en bok og begynte å lese Det var Benoni av Knut Hamsun. Litt spesielt, medgir det. I dag fortsatte jeg like godt der jeg slapp, og kom over denne herlige beskrivelsen av tingenes tilstand etter at hovedpersonen Benoni Hartvigsen har hatt stor fiskelykke:

IMG_20240623_141436386-01.jpeg

Handelsmenn, urjøder [jøder som solgte ur og klokker vissnok], linedansere og løse piker, det hørtes spennende ut, må sies.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    9.796
    Torget vurderinger
    2
    Tittelen din var så morsom at det stakk i alle de 7 stentene jeg har i hjertet. Stå på !Denne tråden skal jeg følge…

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    8.684
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Fra nye E16 ved Sollihøgda

Vis vedlegget 1034285
    Kjørte forbi der her for ei uke siden. Når skal dette være ferdig?
    Så att begge bruene på Skui siden nå var ferdig, mangler bare att du får kasta på noe asfalt på den siste.
    Datteren vår bodde 1,5 år oppe på hestegården på toppen. Stort stykke arbeid den strekningen der.
    Hvor lang er denne tunnelen?

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    9.796
    Torget vurderinger
    2
    Var det ikke 36 bussen som gikk til Skui? Tok den mange ganger for å besøke en veldig søt jente der på 70 tallet ..

parafinoksen 2.0

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    214
    Sted
    Polen
    Kjørte forbi der her for ei uke siden. Når skal dette være ferdig?
    Så att begge bruene på Skui siden nå var ferdig, mangler bare att du får kasta på noe asfalt på den siste.
    Datteren vår bodde 1,5 år oppe på hestegården på toppen. Stort stykke arbeid den strekningen der.
    Hvor lang er denne tunnelen?
    Ja, det er litt av et prosjekt. Det skal stå ferdig i juni 2025, mener jeg. Veldig mye er asfaltert, men vil tippe at de venter med topplaget til neste år.

1719157484396.png

Den lengste tunellen, fra Avtjerna til Skaret, er på 3400 m.

Ganske mye jobb som står igjen på Skaret-siden, og dessverre her flettes firefeltsveien inn i den eksisterende tofeltsveien. Men det vil hjelpe usannsynlig godt å få E16 utenom Sollihøgda. Kjører der hver dag, og den strekningen er krise.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    8.684
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er litt av et prosjekt. Det skal stå ferdig i juni 2025, mener jeg. Veldig mye er asfaltert, men vil tippe at de venter med topplaget til neste år.

Vis vedlegget 1034351

Den lengste tunellen, fra Avtjerna til Skaret, er på 3400 m.

Ganske mye jobb som står igjen på Skaret-siden, og dessverre her flettes firefeltsveien inn i den eksisterende tofeltsveien. Men det vil hjelpe usannsynlig godt å få E16 utenom Sollihøgda. Kjører der hver dag, og den strekningen er krise.
    Fjerner en del høydemeter med dette regner jeg med.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn