McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har ikke lyst på 1.25 så blir sittende å vente. Angrer som en bikkje på at jeg ikke slo til på et par trinn for to år siden. Vet jeg har et luksusproblem. Men et problem er et problem!
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Hei!
    Nytt medlem her på sentralen og fint å kunne debutere i denne tråden.
    Er i oppstartsfasen når det kommer til anlegg, men så langt er det kommet ett par SF Olympica 1 i stuen og kabler samt en Bluesound Node er på vei i posten.
    Den forsterkeren jeg hadde sett for meg til å begynne med er MA252, men ett eller annet sted i hode er det en stemme som sier at stativhøytalere med så lav følsomhet trenger mer krutt.
    Søker da råd hos dere og lurer på om noen kan bekrefte/avkrefte min usikkerhet.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Mc2000 er virkelig grusom BigSwifty

    Sukk!
    Takk! Ja, det er den virkelig - og ikke bare har den et smellkult design, den låter også ut av denne verden! Jeg "nedgraderte" jo fra Mc2kw og har hatt 7-8 Mc-poweamper. Men denne tar kaka. Den gjengir en helt ubestemmelig "magi" i lydbildet (for å bruke et vitenskapelig uttrykk ;) ), som ingen annen forsterker jeg har hørt. Litt som en 300b single ended, men med mye mer baller (nok en strengt vitenskapelig beskrivelse).

    Originale power rør er Svetlana Winged C så der er det ikke noen vits å bytte, men smårør er byttet til nyproduserte Golden dragon trustworthy 12ax7 og mullard ECC81.

    Det lengtes!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sitter i karantene og får virkelig brukt anlegget i disse dager, og jeg blir mer og mer fornøyd med McIntosh. C49 er en drøm å bruke, fjernkontrollen er gull med bl.a. volume, input, tone og balance kontroller. Spiller nå fra Limetree streamer rett i DACen i C49 og det er fett. Og MC275 med Golden Lion KT88 og NOS smårør er godt. Lett å bli hektet på McIntosh:D
    20200326_121035.jpg
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Sitter her på hospitalet og funderer på å skaffe nye rør til min MA252. Vil alle rør passe, så lenge jeg kjøper rett typer (12AX7 og 12AT7) og hva vil dere anbefale? Psvane og Genalex Gold Lion fra malaaudio er vel høyaktuelle?

    mvh Stefan
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Dere som har greie på rør, hvordan er de originale rørene til McIntosh? Jeg fikk nylig tak i en C22/MC75 kombo og kjøpte akkurat et sett med originale rør fra Neby. Jeg hadde tenkt å vente litt, men det ser ut som at det er mye som stiger i pris pga. svak krone.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Har noen brukt HT buypass på Mcintosh??

    Min C2500 har en buypass inngang (3,5mm jack). Prøvde og hooke opp Power crtr utgangen fra kino receiveren for å sette C2500 i buypass mode.
    Det funket, C2500 svitsjer over til riktig inngang og forbikobler volumkontroll og setter volum til 70%, MEN
    Når jeg vil ut av buypass mode igjen så slår C2500 seg av........ og det er ikke ønskelig.

    Gjør jeg noe feil her? Er det feil på C2500?
     

    GSi-Turbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Innlegg
    91
    Antall liker
    36
    Hei!
    Nytt medlem her på sentralen og fint å kunne debutere i denne tråden.
    Er i oppstartsfasen når det kommer til anlegg, men så langt er det kommet ett par SF Olympica 1 i stuen og kabler samt en Bluesound Node er på vei i posten.
    Den forsterkeren jeg hadde sett for meg til å begynne med er MA252, men ett eller annet sted i hode er det en stemme som sier at stativhøytalere med så lav følsomhet trenger mer krutt.
    Søker da råd hos dere og lurer på om noen kan bekrefte/avkrefte min usikkerhet.

    Heisann, nydelige høyttalere du har fått deg. Skulle likt å hørt hvordan dem låter for jeg tror dem spiller veldig bra :)

    Angående den forsterkeren så er jo den 100w og Olympica 1 er jo relativt tungdrevne med sine 87db. Så her kommer egentlig alt an på hvordan du tenker å bruke anlegget tenker jeg? Skal du veldig ofte dra på skikkelig å spille livekonserter på nær livenivåer (sansynligvis ikke) eller skal du mer spille på moderat volum og skru opp littegrann en gang i blant?

    Hvis du stort sett spiller normale lyttenivåer og ikke tyner høytaleren veldig ofte, vil jeg tro at MA252 holder i lange baner. Tror du får veldig mye kvalitetslyd for relativt lite penger med den forsterkeren. Og 100w er jo ikke direkte lite heller, mange som kjører betydelig mindre effekt og enda er fornøyd.

    Hvis du da føler at du mangler draget i dypet, så kunne kanskje en liten snerten og musikalsk sub være ett alternativ? Da avlaster du forsterkeren på de hardeste lastene der nede i bunnen?
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Heisann, nydelige høyttalere du har fått deg. Skulle likt å hørt hvordan dem låter for jeg tror dem spiller veldig bra :)

    Angående den forsterkeren så er jo den 100w og Olympica 1 er jo relativt tungdrevne med sine 87db. Så her kommer egentlig alt an på hvordan du tenker å bruke anlegget tenker jeg? Skal du veldig ofte dra på skikkelig å spille livekonserter på nær livenivåer (sansynligvis ikke) eller skal du mer spille på moderat volum og skru opp littegrann en gang i blant?

    Hvis du stort sett spiller normale lyttenivåer og ikke tyner høytaleren veldig ofte, vil jeg tro at MA252 holder i lange baner. Tror du får veldig mye kvalitetslyd for relativt lite penger med den forsterkeren. Og 100w er jo ikke direkte lite heller, mange som kjører betydelig mindre effekt og enda er fornøyd.

    Hvis du da føler at du mangler draget i dypet, så kunne kanskje en liten snerten og musikalsk sub være ett alternativ? Da avlaster du forsterkeren på de hardeste lastene der nede i bunnen?
    MA252 har kommet i hus og stemmen i bakhodet har stilnet. Har blitt svært glad i hvordan oppsettet låter og føler ikke at noe mangler verken på dypbass eller effekt fra forsterkeren.
     

    GSi-Turbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Innlegg
    91
    Antall liker
    36
    Heisann, nydelige høyttalere du har fått deg. Skulle likt å hørt hvordan dem låter for jeg tror dem spiller veldig bra :)

    Angående den forsterkeren så er jo den 100w og Olympica 1 er jo relativt tungdrevne med sine 87db. Så her kommer egentlig alt an på hvordan du tenker å bruke anlegget tenker jeg? Skal du veldig ofte dra på skikkelig å spille livekonserter på nær livenivåer (sansynligvis ikke) eller skal du mer spille på moderat volum og skru opp littegrann en gang i blant?

    Hvis du stort sett spiller normale lyttenivåer og ikke tyner høytaleren veldig ofte, vil jeg tro at MA252 holder i lange baner. Tror du får veldig mye kvalitetslyd for relativt lite penger med den forsterkeren. Og 100w er jo ikke direkte lite heller, mange som kjører betydelig mindre effekt og enda er fornøyd.

    Hvis du da føler at du mangler draget i dypet, så kunne kanskje en liten snerten og musikalsk sub være ett alternativ? Da avlaster du forsterkeren på de hardeste lastene der nede i bunnen?
    MA252 har kommet i hus og stemmen i bakhodet har stilnet. Har blitt svært glad i hvordan oppsettet låter og føler ikke at noe mangler verken på dypbass eller effekt fra forsterkeren.
    Ja var det jeg regnet med, at MA252 skulle holde i lange baner selv om Olympica 1 tross alt er ganske tungdrevne. Litt misunnelig på det oppsettet ditt, tror det spiller himla bra :) Men på hvilken måte vil du beskrive lyden da?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Heisann, nydelige høyttalere du har fått deg. Skulle likt å hørt hvordan dem låter for jeg tror dem spiller veldig bra :)

    Angående den forsterkeren så er jo den 100w og Olympica 1 er jo relativt tungdrevne med sine 87db. Så her kommer egentlig alt an på hvordan du tenker å bruke anlegget tenker jeg? Skal du veldig ofte dra på skikkelig å spille livekonserter på nær livenivåer (sansynligvis ikke) eller skal du mer spille på moderat volum og skru opp littegrann en gang i blant?

    Hvis du stort sett spiller normale lyttenivåer og ikke tyner høytaleren veldig ofte, vil jeg tro at MA252 holder i lange baner. Tror du får veldig mye kvalitetslyd for relativt lite penger med den forsterkeren. Og 100w er jo ikke direkte lite heller, mange som kjører betydelig mindre effekt og enda er fornøyd.

    Hvis du da føler at du mangler draget i dypet, så kunne kanskje en liten snerten og musikalsk sub være ett alternativ? Da avlaster du forsterkeren på de hardeste lastene der nede i bunnen?
    MA252 har kommet i hus og stemmen i bakhodet har stilnet. Har blitt svært glad i hvordan oppsettet låter og føler ikke at noe mangler verken på dypbass eller effekt fra forsterkeren.
    Gratulerer med flotte høyttalere og en super forsterker. Litt forenklet kan man godt si at jeg har samme oppsett. Og det duger i lange baner. Og med McIntosh er det jo bare å mate på hvis promillen er god og naboene er borte . Lyden er behagelig uansett:D
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Har lenge tenkt å gjøre dette, og i disse tider så passet det bra å mekke litt. Eller mekke og mekke fru blom, 8 skruer pr blokk,så er det bare å trekke opp dekselet bak VU-metrene. Her finner en 4 justerbare «potter». Disse justerer henholdsvis styrken på blåfargen og den totale lysstyrken en ønsker. Jeg har brukt å slå av lysene i VU-meterene helt, da de har lyst opp for mye. Men noen ganger er det kjekt med litt MC lys, og etter denne justeringen så blir det nok brukt mer, me fe sjå...
     

    Vedlegg

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.941
    Antall liker
    10.531
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Hadde vært kjekt med noe så enkelt som en dimmebryter på baksiden.
    På min gamle mc2102 var det gammeldagse smålamper med et litt varmere lys, så der gikk det fint med lyset påslått.
    Et også selv allergisk mot for mye lys som stjeler oppmerksomheten fra musikken/ ell tv'en..

    Send gjerne bilder av blokkene dine, med korrigerte Vu-metere når rommet er avblendet:)..
    Øyvind
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har lenge tenkt å gjøre dette, og i disse tider så passet det bra å mekke litt. Eller mekke og mekke fru blom, 8 skruer pr blokk,så er det bare å trekke opp dekselet bak VU-metrene. Her finner en 4 justerbare «potter». Disse justerer henholdsvis styrken på blåfargen og den totale lysstyrken en ønsker. Jeg har brukt å slå av lysene i VU-meterene helt, da de har lyst opp for mye. Men noen ganger er det kjekt med litt MC lys, og etter denne justeringen så blir det nok brukt mer, me fe sjå...
    Markerte du opprinnelig plassering?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hadde vært kjekt med noe så enkelt som en dimmebryter på baksiden.
    På min gamle mc2102 var det gammeldagse smålamper med et litt varmere lys, så der gikk det fint med lyset påslått.
    Et også selv allergisk mot for mye lys som stjeler oppmerksomheten fra musikken/ ell tv'en..

    Send gjerne bilder av blokkene dine, med korrigerte Vu-metere når rommet er avblendet:)..
    Øyvind

    Enig, det burde være dimme bryter på utsiden. Nå er det enten lys eller ingenting. Er spent på om de lyser likt nå, sjekker i kveld.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Har lenge tenkt å gjøre dette, og i disse tider så passet det bra å mekke litt. Eller mekke og mekke fru blom, 8 skruer pr blokk,så er det bare å trekke opp dekselet bak VU-metrene. Her finner en 4 justerbare «potter». Disse justerer henholdsvis styrken på blåfargen og den totale lysstyrken en ønsker. Jeg har brukt å slå av lysene i VU-meterene helt, da de har lyst opp for mye. Men noen ganger er det kjekt med litt MC lys, og etter denne justeringen så blir det nok brukt mer, me fe sjå...
    Markerte du opprinnelig plassering?

    Forsåvidt. Det er ikke mer enn en knapp halv omdreining å justere på. De stod på ca 80% av max, og jeg skrudde helt ned til det ikke kunne justeres lenger ned. Det ser likt ut, men lettere å se når mørket faller på.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Heisann, nydelige høyttalere du har fått deg. Skulle likt å hørt hvordan dem låter for jeg tror dem spiller veldig bra :)

    Angående deJa var det jeg regnet med, at MA252 skulle holde i lange baner selv om Olympica 1 tross alt er ganske tungdrevne. Litt misunnelig på det oppsettet ditt, tror det spiller himla bra :) Men på hvilken måte vil du beskrive lyden da?
    Er ikke så god på å beskrive lyd, men vil si den er fyldig uten å bli svulstig. Oppløst og definert, men kanskje litt dempet i toppen og maler med litt tykkere pensel enn mange mer påkostede anlegg jeg har hørt. Alt i alt så passer oppsettet min smak meget godt.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hadde vært kjekt med noe så enkelt som en dimmebryter på baksiden.
    På min gamle mc2102 var det gammeldagse smålamper med et litt varmere lys, så der gikk det fint med lyset påslått.
    Et også selv allergisk mot for mye lys som stjeler oppmerksomheten fra musikken/ ell tv'en..

    Send gjerne bilder av blokkene dine, med korrigerte Vu-metere når rommet er avblendet:)..
    Øyvind

    Enig, det burde være dimme bryter på utsiden. Nå er det enten lys eller ingenting. Er spent på om de lyser likt nå, sjekker i kveld.

    Kveld. Forholdsvis mørkt område mellom høyttalere og lytteposisjon. Bildet lyver litt, ampene har nå et lysnivå å leve med. Anbefales.
     

    Vedlegg

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    744
    Antall liker
    435
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Dere som har greie på rør, hvordan er de originale rørene til McIntosh? Jeg fikk nylig tak i en C22/MC75 kombo og kjøpte akkurat et sett med originale rør fra Neby. Jeg hadde tenkt å vente litt, men det ser ut som at det er mye som stiger i pris pga. svak krone.
    Hadde en mc275 for noe år siden.
    Stereo utgaven av blokkene dine.
    Gratulerer med en forsterker som virkelig kan "tunes" med rørbytter!
    Er blitt noen år siden jeg hadde mc275'en, så om jeg ikke husker helt feil, var dette det jeg fant.

    Haŕ aldri prøvd de originale kt88 ørene fra mcintosh, så kan ikke uttale meg om de, men prøvde golden lion og svetlana winged c som kt88 utgangsrør. Golden lion hadde god dynamikk, men alt ble klarere med svetlana.

    For 12at7 rørene som "driver" utgangsrøra, prøvde jeg mcintosh (de originale), mullard og golden lion. Kan ikke si jeg merka stor forandring mellom mcintosh og golden lion. Mullard ga ett litt "åpnere" lydbilde. Med 12at7 røra jeg merka "minst" endring mellom de forskjellige.

    Så over på 12ax7. Her responderer virkelig ampen!
    Prøvde mcintosh, audio music, mazda, golden lion, golden dragon, valvo, sylvana og telefunken.
    Klarte aldri å bli komfortabel med mazda eller valvo, skurra på en måte. Lyden ble med begge innsluttet.
    Mcintosh røra slo sylvana, som også la ett lite slør over lyden. Golden lion ligna mye på mcintosh igjen.
    Telefunken rydda mye i lyden. Alt ble klarere og strammere (kanskje for klinisk om man kan si noe sånt om en 275!).
    Mullard endte som favoritten. God miks av spilleglede, detaljer og "klarhet".

    Audio music hadde jeg bare ett eksemplar av, mc275 har 3stk 12ax7, ett til hver kanal, og ett felles om man bruker ubalansert kabling (balanserer signalet før det sendes videre til de to andre ax7 røra). Kjørte ampen ubalansert i starten (før jeg skaffet meg en balansert pre, med mcintosh ax7 rør på begge kanaler), dette var et skikkelig "funky" rør! Ga mye liv! Prøvde lenge å skaffe til veie ett til, men klarte det ikke. Tror ampen hadde likt disse!

    Den komboen som jeg brukte mest var golden dragon 12ax7, mullard 12at7 og svetlana winged c kt88. Rørpakke som var satt sammen av Brynjar (Motron). Ga lyden som passa best hos meg.

    Av pre'ene til mac, har jeg kun hørt de med originalrør (c2500 var en god match med 275'en hos meg), men med tanke på hvor stor endring bytte av 12ax7 røra ga i 275'en er det trolig at mulighetene er like store i pre'en.

    Spiller bra med original rør, men store muligheter for å finjustere til dine preferanser.

    --
    Martin
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Jan Thomas og Erlend Elias ville gått bananas om de så dette her. :)
    Haha, det er rimelig harry ja, men jeg synes det er kult!

    Nå skal det sies at jeg normalt ikke har skrudd på de grønne lysene på røra, det hjelper jo betydelig å få bort dem. Og så blir det jo enda mer juletre enn i virkeligheten med mørkt rom og dårlig mobilkamera.

    Jeg synes det låter bra i hvert fall!

    Hadde storebror MT10 hjemme på prøve noen uker for noen år siden, gjorde en god jobb. Synes nok den du har tar seg bedre ut og har en mer naturlig formfaktor.

    Vis vedlegget 578114
    Ja, MT10 har jeg aldri helt forstått designet på. Sikkert fin platespiller, men den ser vitterlig litt rar ut.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja, MT10 har jeg aldri helt forstått designet på. Sikkert fin platespiller, men den ser vitterlig litt rar ut.
    Det som er enda rarere er at den virkelig vokste på meg de ukene jeg hadde den. ;) Kommer man over det første sjokket sklir den ikke så verst inn altså. Var på nippet, men hadde allerede bestemt meg for noe helt annet.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Jan Thomas og Erlend Elias ville gått bananas om de så dette her. :)
    Haha, det er rimelig harry ja, men jeg synes det er kult!

    Nå skal det sies at jeg normalt ikke har skrudd på de grønne lysene på røra, det hjelper jo betydelig å få bort dem. Og så blir det jo enda mer juletre enn i virkeligheten med mørkt rom og dårlig mobilkamera.

    Jeg synes det låter bra i hvert fall!

    Hadde storebror MT10 hjemme på prøve noen uker for noen år siden, gjorde en god jobb. Synes nok den du har tar seg bedre ut og har en mer naturlig formfaktor.

    Vis vedlegget 578114
    Ja, MT10 har jeg aldri helt forstått designet på. Sikkert fin platespiller, men den ser vitterlig litt rar ut.
    Joda, Mc er heftige saker det. :)
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har tatt bort 2-3 innlegg som går over på personangrep, og la oss holde oss til tema.

    Ha forøvrig en god påske folkens :)

    Mvh
    Høvdingen
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn