McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Flott! Takk for innlegget. Det er ikke så lett å 'se' for seg lyden uten å ha hørt det selv, men transistorforsterkere med anstrøk av 'rørvarme' er det jeg ser etter. Får nesten ikke nok fylde i lyden. Et lite spørsmål ang tonekontrollene på McIntosh, gjerne MA6900: Virker de etter hensikten; for min del vil det si å rette opp klangbalansen mellom ulike plater og sjangere. Dempe litt diskant på en iskald åttitallsinnspilling og gi en tøtsj av fylde i bassen på andre osv.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Fant en test av MA6900 i HighFidelity på nett, men testen i Lyd og Bilde ligger ikke tilgjengelig lenger. Noen som har denne?
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Diskanten har aldri vært noe problem med Mcintosh uansett hvilke av produktene fra de jeg har hørt. Tror det er pga en litt avdempet diskant samt totalt fravær av forvrengning. MA 7000 er har også bra med rør-drag. Billigutgaven av Mcintosh for meg er Abrahamsen v2up.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Tråler markedet for mulige forsterkere til nye B&W D3- serien. Vennegjengen rundt Mc er gode ambassadører, og det høres fristende ut å gå fra de rene digitale forsterkene fra HFK og over til andre alternativer. Er ikke fanatisk digital, så kanskje rør eller transistor(?) er gode alternativer. (Eller kanskje jeg har misforstått noe grunnleggende her? Bare irettesette meg, if I'm wrong).

    Uansett: noen som kan gi noen betraktninger rundt Mc og B&W?

    foretrekker å ikke spille så høyt og jazz, piano, jazzrock, fusion, blues, funk, Steely Dan og Frank Zappa er noen av favorittene.

    takker så masse for svar. På forhånd,
     
    Sist redigert:

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jeg ville helt klart gått for Accuphase på de sjangerene du liker best, er ikke så mye effekt du trenger(E-470 spilte ringer rund mitt daværende Mc oppsett: C48 og mc1.2kw)... på pop og rock syns jeg Mcintosh drar det lengste strået. Selv vurderer jeg å kjøpe inn Mcintosh til mitt anlegg nr 2 som står i stua (og er mest brukt). Men er noe med luftigheten rundt hvert instrument med Accuphase som er helt magisk.

    Men i stua mi har jeg lyst på Mcintosh, da trøkk og moro står mer i sentrum der (men skal ikke ha noe på langt nær så heftig som Accuphase riggen min da).
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg ville helt klart gått for Accuphase på de sjangerene du liker best, er ikke så mye effekt du trenger(E-470 spilte ringer rund mitt daværende Mc oppsett: C48 og mc1.2kw)... på pop og rock syns jeg Mcintosh drar det lengste strået. Selv vurderer jeg å kjøpe inn Mcintosh til mitt anlegg nr 2 som står i stua (og er mest brukt). Men er noe med luftigheten rundt hvert instrument med Accuphase som er helt magisk.

    Men i stua mi har jeg lyst på Mcintosh, da trøkk og moro står mer i sentrum der (men skal ikke ha noe på langt nær så heftig som Accuphase riggen min da).
    Gode innspill Skorob, men det er i praksis vanskelig å frikoble lyden av en forsterker fra lyden en høyttaler. Det er nettopp samspillet mellom disse som gir deg en endring i lyd den ene eller andre veien. Det er feks de som mener en MA7000 spiller bedre enn en E470 og at C48+mc1.2Kw spiller ringer rundt MA7000. Jeg sier ikke dette for å forsøke å krangle (jeg vet at jeg har dine gamle mc1.2kw!), men bare at det ikke er enkelt å si hva som låter best i det enkelte oppsettet og i henhold til den enkeltes preferanser. Prøv selv hjemme, er vel det som gir sikrest resultat! Lykke til!
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Kalle: enig der :) beste er å teste hjemme. Skulle jo gjerne beholdt mc1.2kw også... Savner dem veldig til tider, aldri stress og lyttetretthet. Godt å se at dem fikk et verdig hjem :).
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    En ting med Accuphase som iallfall jeg syns virker litt slitsomt, er at de bruker den Japanske standarden for XLR tilkoblinger. D.v.s. at pin 2 er minus, og pin 3 er pluss, i motsetning til Amerikansk og Europeisk utstyr som stort sett bruker AES standarden med pin 2 som pluss, og pin 3 som minus. Nå har riktignok det meste av det Accuphase utstyret jeg har sett hatt mulighet til å invertere fasen med en knapp i fronten, men da må man vel huske å stille denne tilbake hver gang man skal bruke en single-ended kilde igjen også? God nok grunn alene til å velge McIntosh, IMO. :cool:
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Singelended (RCA) er ikke inverted på accuphase ;).. er kun XLR som har "inverted" konfig :). Så den biten er rimelig grei. :). Så den knappen dem har bak gjør den like "amerikansk" som alt annet :).

    EDIT: Men enig med deg, er helt utrolig. Er nok noen stabeist i ledelsen som nekter å ettergi "nederlaget" for en fast standard. Tror Luxman er like sære :p. Pioneer har faktisk tatt til rette for å inverte sine XLR utganger (på LX88 bluray spilleren.), men den står som standard på "amerikansk" standard :)..
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Jeg vurderer å selge min McIntosh C1000T preamp (Controller + rørdel). Det er jo kommet en ny modell C1100 (?). Ikke helt klar over hva som er forskjellen, ei heller nøyaktig pris.

    Mener min kostet rundt 230.000 fro ca ett år siden.

    Ønsker innspill på hva som vil være en fornuftig pris. Min er ca 5 år gammel og strøken.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ett år er snart gått siden Mc 1.2 kw kom i hus. Steike hvor tiden går... Uansett, nyter musikken som aldri før.

    Kombinasjonen Hegel P-30 - Mc1.2 kw er en innertier. Har testet en del kostbare preamper og ingen har greid å banke P-30 her i huset. Mc sin fyldige/behagelige signatur passer perfekt sammen med P-30 sin nøytrale og dynamiske spillestil. I mine ører blir resultatet en totallyd som er Autoritær, men samtidig også har ett svært og dypt lydbilde med mye detaljer på sort bakgrunn.

    Har prøvd ut og hatt mange amper i den tyngre enden, men på mine JBL 4365 er ingen i nærheten
    av Mc1.2kw når det kommer til den totale lytteopplevelsen. Dårlige innspillinger låter nå helt ok.

    Tør ikke tenke på hvor bra Mc 2 kw mest sannsynlig er.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    MC1.2KW er skikkelig bra saker ja :). Som Mcintosh generelt så svinger det meste av musikk med det i hus :). Jeg vil ha Mcintosh i hus igjen, det er det ingen tvil om :).

    C1000T.... siklefaktor = HØY! Bruktmarkedet virker dog noe tregt nå, spesielt på highend. Men den der er det få av ute i markedet, så jeg mener du burde få igjen ca 60% av nypris... men skal du få solgt den fort... så er det ikke enkelt å selge en preamp til over 100.000kr i disse dager :(.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    MC1.2KW er skikkelig bra saker ja :). Som Mcintosh generelt så svinger det meste av musikk med det i hus :). Jeg vil ha Mcintosh i hus igjen, det er det ingen tvil om :).

    C1000T.... siklefaktor = HØY! Bruktmarkedet virker dog noe tregt nå, spesielt på highend. Men den der er det få av ute i markedet, så jeg mener du burde få igjen ca 60% av nypris... men skal du få solgt den fort... så er det ikke enkelt å selge en preamp til over 100.000kr i disse dager :(.
    Takk for tips, Skorob. Ideelt sett tror jeg du har rett. Men, skal den selges her i landet, tror jeg nok rundt eller like under 100´er mer realistisk. er jo et større marked i utlandet, men jeg tror ikke jeg orker å styre med det. Jeg har heller ikke emballasjen, den sto i garasjen og ble okkupert av noen musefamilier - fytttihælvete for en lukt! Måtte nesten destrueres som farlig avfall :)
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Bare et kjapt svar til deg BigSwifty. Jeg tror ikke C1100T er en oppgradering ift C1000..

    I såfall vil prisene på C1000 falle kraftig, da den ligger til veiledende ~ 2x C1100
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Singelended (RCA) er ikke inverted på accuphase ;).. er kun XLR som har "inverted" konfig :). Så den biten er rimelig grei. :). Så den knappen dem har bak gjør den like "amerikansk" som alt annet :).

    EDIT: Men enig med deg, er helt utrolig. Er nok noen stabeist i ledelsen som nekter å ettergi "nederlaget" for en fast standard. Tror Luxman er like sære :p. Pioneer har faktisk tatt til rette for å inverte sine XLR utganger (på LX88 bluray spilleren.), men den står som standard på "amerikansk" standard :)..
    Nei, men hvis man ser på f.eks. E-470 så ser man at det er mulighet til å invertere fasen på de balanserte power inngangene på baksiden hvis man vil bruke en annen preamp på effektdelen. I tillegg er det en egen knapp på forsiden som heter 'PHASE', og det er denne knappen man må bruke for å invertere fasen på de balanserte linjeinngangene. Sånn jeg forstod det, så inverterer denne knappen fasen på hele forsterkeren, sånn at også RCA-inngangene blir invertert. Da må man jo huske å veksle mellom dette hver gang man bytter mellom kilder som er koblet til med XLR og RCA.

    http://www.accuphase.com/cat/e-470_e.pdf

    De gjør jo ting litt annerledes i Japan, men det er klønete at det ikke skal være mulig å enes om en felles, global standard, helt klart. Andre Japanske firmaer som f.eks. SPEC klarer dette, på eksportutgavene av forsterkerne deres er XLR inngangene konfigurert for å være kompatibelt med utstyr laget i USA og Europa.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Bare et kjapt svar til deg BigSwifty. Jeg tror ikke C1100T er en oppgradering ift C1000..

    I såfall vil prisene på C1000 falle kraftig, da den ligger til veiledende 2x C1100

    Interessant dette. På Mc sidene sier de: Compared to the C1000 preamplifier which had 8 tubes, the additional 4 tubes in the C1100 lowers its dependency on any solid-state support.

    Altså, 12 rør i stedet for 8. for noen vil jo dette vare litt mer bryderi, mens røronanistene vil juble. Men, ser definitivt ut som om de lanserer den som en oppgradering. Eller?
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Hmm

    Produktnavn og det skrevne tilsier absolutt at dette er en oppgradering, men prisen sier noe annet.
    Spurte om dette sist jeg var innom Stereofil, men fikk ikke noe svar egentlig. Mulig spørsmålet ikke kom tydelig frem..

    Tror allikevel jeg ville sjekket dette før evt salg av C1000 :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    I disse sokketider. Her er ett påskebilde:

    - 1 par Ulvang ull sokker, sort.
    - 1 par Kari Traa ull sokker, rosa, lilla og blå
    - 1 par Happy Socks, mørkeblå med hvite prikker

    I tillegg er det 4 sokkeløse poter:



    Mvh
    BB
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    459
    Sted
    Fredrikstad
    Noen som vet om det vil være no forskjell om jeg bruker 8 ohm tappene på min mc 452 isteden for 4 ohm tappene? Jeg har dali epicon 8 og disse er jo 4 ohm. Kan jeg ødelegge noe om jeg prøver med 8 ohms tappene?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Det er bare å prøve seg frem hva som lyder best. Er høyttalerne ganske snille og ikke dipper under 4 ohm , så kan det hende det låter bedre og med litt mer watt på 8 ohm utgangen. Og du vil vel få litt mer nivå/gain , men den vil ikke klare å levere fullt så my strøm. Men dersom man ikke trenger den strømmen , så spiller det jo ingen rolle.

    Mine PL 300 er oppgitt til 4 ohm , men dipper aldri under 4 ohm , så jeg bruker 8 ohms utgangen , og synes det fungerer helt toppers. Når det er sagt så var det veldig liten forskjell mellom utgangene i mitt tilfelle synes jeg.
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    459
    Sted
    Fredrikstad
    Takker for utfyllende svar, da skal jeg gjøre et forsøk på å flytte over til 8 ohm utgangen :)
     

    J.Rasmussen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    557
    Antall liker
    182
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    10
    Ang bytting mellom 4 og 8 ohm utgangene, så har det i mine forsøk på bytte endt opp med at førsteintrykket har vært bra med muligens litt mer dynamikk på 8ohm utgangen. (Dette har vært på 4 ohms ht) men etter litt tid på denne utgangen så synes jeg at det kan låte litt hardt og ikke like naturlig som 4 ohms utgangene. Men dette må dere teste ut selv på de aktuelle høyttalerene.
     

    Bårsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.03.2009
    Innlegg
    123
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Jeg har skiftet mye frem og tilbake. Mine høyttalere er 8 ohm, men jeg synes det er mer "smekk" i bassen på 4 ohm. Videre oppover så synes jeg det kan bli litt "tynt" hvor mye av musikken mister litt "kropp". Jeg har endt på 8 ohm - det skal ikke være så enkelt :) Uansett så er det bare å prøve seg frem
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    459
    Sted
    Fredrikstad
    Prøvde og bruke 8 ohms utgangene, men syntes lyden ble litt hard så bytte fort tilbake til 4 ohm igjen og da låt det helt topp igjen. Da har jeg vertfall prøvd :)
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Denne har vel 2 Ohm utgang også? Kan være verdt et forsøk dette også :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dere som har disse forsterkerne. Hvilke effekter skal man anta de har?

    Jeg spør av to grunner.

    Det ene at de oppgis med samme effekt i 4 som 8 Ohm - hvor andre nesten dobler effekten med halvering av lasten. Hva betyr dette for Mcintosh - at wattstyrker er lik men kraften ("dreiemomentet") høyere i 4 Ohm - eller ikke? Annet?

    Svært mange har opp gjennom årene fortalt at de har "tømt" forsterkerne - uansett størrelse - sågar angitt mindre forsterkere av andre merker som godt har holdt følge (altså ikke bare subjektivt tullprat dette her)! Er de ikke så kraftig som det hevdes?

    Sikler litt på MA8000, for å si det som det er :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Spørs litt på modell og høyttaler. Men har samme erfaring som du skriver, men kun på noen høyttaler modeller(tungdrevne og med store impedansevandringer ). Vet Stereofil tømte mc1.2kw på et sett mbl høyttalere, og av og til syns jeg mye ifra f.eks luxman er mer stabilt, men det har nok med impedansevandringer å gjøre. Uten at jeg skal si det sikkert. Normalt sett fungerer macintosh som bare det.

    EDIT: MBL sine egne 600wattere fikk ikke dette problemet.

    Jeg vil også si, jeg er VELDIG glad i Mcintosh lyden, den er veldig "deilig og behagelig" uansett sjanger :). Vil ha Mcintosh igjen ved senere anledning! Savner mine MC1.2 tid til ofte.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Dere som har disse forsterkerne. Hvilke effekter skal man anta de har?

    Jeg spør av to grunner.

    Det ene at de oppgis med samme effekt i 4 som 8 Ohm - hvor andre nesten dobler effekten med halvering av lasten. Hva betyr dette for Mcintosh - at wattstyrker er lik men kraften ("dreiemomentet") høyere i 4 Ohm - eller ikke? Annet?

    Svært mange har opp gjennom årene fortalt at de har "tømt" forsterkerne - uansett størrelse - sågar angitt mindre forsterkere av andre merker som godt har holdt følge (altså ikke bare subjektivt tullprat dette her)! Er de ikke så kraftig som det hevdes?

    Sikler litt på MA8000, for å si det som det er :)
    Det er skrevet mye om dette for de som gidder å lese. Du kan tenkte på trafoene på utgangene som et gear slik at det blir like tungt for forsterkeren å drive en 8 ohms høyttaler på 8 ohms utgangen som 4ohm ht på 4 ohm utgang. Dermed er samme effekt oppgitt på alle utgangene. Imidlertid er det fremdeles slik at dersom man måler effekt i 4ohm på 8 ohms utgangen så er tallet høyere enn 8 ohm på 8 ohm. Imidlertid fortsetter ikke "doblingen" av effekt ned til feks 2ohms last på 8 ohms terminalene. Trafoene brukes altså for å sørge for at forsterkeren ser mest mulig riktig last og dermed arbeider i sitt mest optimale område.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Dem lever det dem skal og vel så det i følge målinger. Ser man på disse målingene til 501 blokkene , så lever dem 720w i 8 ohm på 8 ohm's utgangen.
    Og på 4 ohm's utgangen lever dem 1000w i 2 ohm f.eks.
    Grunnen til at folk opplever at disse "tømmes" tror jeg er at det totalt fravær av forvrenging nå lampene begynner å blinke. Og når lampene blinker , så vil jeg tro de fleste kvier seg for å dra på enda mer. Hadde man da ikke sett disse protectlampene , (slik som på andre amper) så hadde man nok sikkert dratt på enda mer i mange tilfeller siden man ikke hører noe forvrengning.
    Men som det nevnes her , så er kan det nok tenkes at det finnes bedre alternativ enn Mac dersom man har ekstremt vanskelige høyttalere , men det tror jeg nok ikke er noe veldig utbredt problem.
    Elsker mine 501 blokker i allefall :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Dere som har disse forsterkerne. Hvilke effekter skal man anta de har?

    Jeg spør av to grunner.

    Det ene at de oppgis med samme effekt i 4 som 8 Ohm - hvor andre nesten dobler effekten med halvering av lasten. Hva betyr dette for Mcintosh - at wattstyrker er lik men kraften ("dreiemomentet") høyere i 4 Ohm - eller ikke? Annet?

    Svært mange har opp gjennom årene fortalt at de har "tømt" forsterkerne - uansett størrelse - sågar angitt mindre forsterkere av andre merker som godt har holdt følge (altså ikke bare subjektivt tullprat dette her)! Er de ikke så kraftig som det hevdes?

    Sikler litt på MA8000, for å si det som det er :)
    Tror ikke du skal bekymre deg. MA8000 leverer >300W. Forbannet fleksibel sak er det også, hvor du kan organisere ut og innganger på kryss og tvers og gi dem kose navn.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp ferdig med en 2 timers lytteøkt og nok en gang slår det meg hvor forbanna bra disse Mc ampene engasjerer.

    Nøytralt ? Næh, men det plager meg nada. Det engasjerer så det holder, og det beste av alt er at musikksamlingen låter bra stort sett uansett innspilling ( hvis en ser bort fra de værste loudness war eksemplene, selv om de også låter bedre her).

    Har hatt og prøvd mange såkalte high-end amper, men det er noe Mc gjør som etter min smak er vanedannende. De legger sin signatur over lyden som en enten elsker eller hater (tror jeg). De er ikke "sløve" og udetaljerte, men har noe tilgivende over seg uten å sløre lyden.

    Mye skryt ? Jepp, men det går sikkert bra i en vennetråd. Går det an å være uvenn med Mc da ? :cool:
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Mcintosh sin signatur er jo helt fantastisk! Som du skriver, merkelig hvor mye dem engasjerer :).

    Savner Mc tid til ofte... En ting er rimelig sikkert, det blir Mcintosh integrert eller noe på meg som alternativ elektronikk en gang i fremtiden.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Mcintosh sin signatur er jo helt fantastisk! Som du skriver, merkelig hvor mye dem engasjerer :).

    Savner Mc tid til ofte... En ting er rimelig sikkert, det blir Mcintosh integrert eller noe på meg som alternativ elektronikk en gang i fremtiden.
    Skal hilse fra dine gamle MC1.2KW!
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Mcintosh sin signatur er jo helt fantastisk! Som du skriver, merkelig hvor mye dem engasjerer :).

    Savner Mc tid til ofte... En ting er rimelig sikkert, det blir Mcintosh integrert eller noe på meg som alternativ elektronikk en gang i fremtiden.
    Helt enig fra en annen som også ble lokket til Japan.. MA7000 og C2500 er de Mcintosh produktene jeg har likt/elsket mest.
     

    Lundini

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    32
    Antall liker
    31
    Dere som har disse forsterkerne. Hvilke effekter skal man anta de har?

    Jeg spør av to grunner.

    Det ene at de oppgis med samme effekt i 4 som 8 Ohm - hvor andre nesten dobler effekten med halvering av lasten. Hva betyr dette for Mcintosh - at wattstyrker er lik men kraften ("dreiemomentet") høyere i 4 Ohm - eller ikke? Annet?

    Svært mange har opp gjennom årene fortalt at de har "tømt" forsterkerne - uansett størrelse - sågar angitt mindre forsterkere av andre merker som godt har holdt følge (altså ikke bare subjektivt tullprat dette her)! Er de ikke så kraftig som det hevdes?

    Sikler litt på MA8000, for å si det som det er :)
    De er konstruert sånn ja, antagelig for å beholde kontroll. Brokobling og lav impedans gir begge mye effekt, men tap av kontroll. Tenk vektstangprinsipp... Får ikke noe gratis her i verden. Mc352 er til alt overmål konstruert for paralellkobling, ikke brokobling. Så når man bruker disse 2x350w som monoblokk blir det 1x700.

    jeg leser også flere steder at det er ikke noe særlig futt i mc, for folk har spilt "myyye høyere" med andre mindre forsterkere.
    Har fortsatt ikke sett noen db-tall på dette, så jeg tror torolan er inne på noe ang forvrengning. Høres ikke nødvendigvis så høyt ut med lav/ingen forvrengning, men alt ræl høres jo forferdelig høyt ut når man drar på. Originale anlegg i gamle biler, pappas reiseradio, et minianlegg i klasserommet på bånn gass...

    Vanligvis synes jeg ikke at jeg spiller høyt i hele tatt, men når noen prøver å snakke eller liknende så skrur man ned, og ned, og ned...var visst høyt likevel ja. Var aldri sånn med andre amper jeg har hatt.

    Når du en gang kommer til sogn med ampene jeg skal handle av deg musicbear, så kan jeg ta deg med på rundreise innom 3-4 mcfrelste så blir det kanskje lettere å bestemme seg????????????
     
    A

    ANM

    Gjest
    Etter å ha levd over en uke med Mc, først med MA8000 og nå som jeg har endt med MC601+C47, føler jeg at kanskje merket blir litt misforstått.

    Det gies ofte inntrykk at McIntosh er et produkt for den enkle hifientusiast, litt Harry, for de som lar seg forføre av lys og knapper. At dette er romantiske, nostalgiske og upresise instrumenter som ikke vektlegger nøytral gjengivelse av signal.

    Jeg vil hevde det motsatte!

    Dette svært konservative produkter, et ekko fra en tid hvor harde data var det dominerende salgsargumentet.


    - Wattmeterne har en funksjon, de har gitt meg mulighet til å teste grensene for mine høyttalere uten å måtte engste meg for mye.

    - Tonekontroll/eq har lenge vært bannlyst i hiend miljøet, hvorfor? Jo, fordi det i lang tid har vært dominert av glade amatører som synes det blir for komplisert å implementere og heller vil at du skal bedrive eq med dyre, dårlige kabler fremstilt av enda en gjeng med amatører.

    - Mens vi snakker om glade amatører... "No feedback" filosofien blir også gjort til skamme. Lav forvrengning har tydelig noe for seg...

    - Trafokobling gir transistorene en mer forutsigbar last, det går kanskje på bekostning av DF, men også forvregningskarakteristikken. Båndbredden er ivaretatt, så dette gamle konseptet fungerer tydeligvis.

    - De dyre høyttalerne er sikret fra DC og klipp.

    Listen kunne ha fortsatt, men dette er noen av egenskapene jeg synes er viktigst og riktigst og vitner om et gjennomtenkt og fornuftig produkt

    Nope folkens, McIntosh lager de beste forsterkerne på markedet!

    mvh
    En ny fanboy fra bøgda
     
    Sist redigert:

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Er nok ikke lenge til Skorob hanker inn ett sett 1.2kw :cool:
    Hehe. nye 1.2kw blir det nok ikke ;). Det blir for drøyt i pris med tanke på hva jeg besitter nå, men en integrert, eventuelt en rimeligere pre/power løsning kan det nok bli :).
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg sitter å angrer litt nå på at jeg lot 60th Anniversary settet med C22 og MC75 gå. Det hadde passet fint sammen med Klipschorna mine, som også er 60th Anniversary utgaven, kanskje... Jeg var i kontakt med selger og vurderte litt att og fram, men nå har det toget gått. Jeg fikk skikkelige "griller" i hodet en stund, men har vel alt for mye utstyr liggende å slenge fra før :confused:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn