McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.155
    Antall liker
    22.645
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Han skrev vel at han ikke trengte mer power, men man vet jo aldri...:rolleyes:
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Det der er i alle fall drømme forsterkerene mine. Kaste ut kone og barn....? Nei dyrt det også....
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Har aldri hatt bedre amper enn Mc 1.2kw. De kan ikke sammenlignes med sine mindre søsken (her hos meg).
    Kraft, oppløsning og ett kjempestort lydbilde. Låter suverent på middelmådige innspillinger, ja etter de kom i hus har det blitt spilt mye av gamle helter som tidligere låt kjedelig rent lydmessig. Det som slår meg er hvor lite det lydmessige opptar meg nå. Lytter mer på selve musikken da det engasjerer på en måte det aldri har gjort tidligere. Der er noe eget når høytt får så mye kvalitets krefter i ryggen, herlig... Det bare flyter avgårde...
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.631
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Tusen takk :). Blir et race dette.. Jeg er også på hugget på Accuphase preamp delen... men siden input signalet til MC1.2kw er på hele 5v for å utnytte dem max, så sliter Accuphase litt tror jeg.

    Nå er det lite sannsynelig at jeg trenger 1.2kw noen gang... men skal jeg nå ha en dyr preamp.. så skal den kunne dra effektampen rimelig langt.

    Har testet med E-470 som preamp i helga, og det låter bare helt konge! Men ikke dratt på noe spesielt, så da har det gått uten noe form for stress :). E-470 har "bare" 1,51v ut...

    Og etter hva jeg har lest, så er det litt greit å ha en preamp som er nært poweramp sitt input signal.
    selg meg 1.2kw og kjøp deg en Accuphase effektforsterker ;)hørte jeg et JA?!
    troll i ord...
    dette blir spennende å prøve
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Ikkenoe av Accuphase jeg har hørt, slår Mc.


    mvh
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.788
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Tusen takk :). Blir et race dette.. Jeg er også på hugget på Accuphase preamp delen... men siden input signalet til MC1.2kw er på hele 5v for å utnytte dem max, så sliter Accuphase litt tror jeg.

    Nå er det lite sannsynelig at jeg trenger 1.2kw noen gang... men skal jeg nå ha en dyr preamp.. så skal den kunne dra effektampen rimelig langt.

    Har testet med E-470 som preamp i helga, og det låter bare helt konge! Men ikke dratt på noe spesielt, så da har det gått uten noe form for stress :). E-470 har "bare" 1,51v ut...

    Og etter hva jeg har lest, så er det litt greit å ha en preamp som er nært poweramp sitt input signal.
    selg meg 1.2kw og kjøp deg en Accuphase effektforsterker ;)hørte jeg et JA?!
    troll i ord...
    dette blir spennende å prøve
    Genialt at de får leve videre her på Sentralen :D. På mandag sendes dem. :). Søndag er det pakkedag :(. Allerede bestilt 2 kompiser for å delta i den jobben. :D
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    3.286
    Torget vurderinger
    49
    battle of the giants.
    Ingen merker gir større eierglede enn disse.
    Best og ha en av hver8)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk :). Blir et race dette.. Jeg er også på hugget på Accuphase preamp delen... men siden input signalet til MC1.2kw er på hele 5v for å utnytte dem max, så sliter Accuphase litt tror jeg.

    Nå er det lite sannsynelig at jeg trenger 1.2kw noen gang... men skal jeg nå ha en dyr preamp.. så skal den kunne dra effektampen rimelig langt.

    Har testet med E-470 som preamp i helga, og det låter bare helt konge! Men ikke dratt på noe spesielt, så da har det gått uten noe form for stress :). E-470 har "bare" 1,51v ut...

    Og etter hva jeg har lest, så er det litt greit å ha en preamp som er nært poweramp sitt input signal.
    selg meg 1.2kw og kjøp deg en Accuphase effektforsterker ;)hørte jeg et JA?!
    troll i ord...
    dette blir spennende å prøve
    Grattis med noe av det grommeste en mann kan ha uten hjul :)
     
    Ble medlem
    27.06.2014
    Innlegg
    29
    Antall liker
    26
    Sted
    Stavanger
    Utenfor er været så som så, men det gjør jo ingenting, man finner jo glede i de små tingene, spesielt en lørdagskveld i godstolen med godt i glasset og relativt nytt album fra Nightwish.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    Ble medlem
    27.06.2014
    Innlegg
    29
    Antall liker
    26
    Sted
    Stavanger
    Hmmm, får ikke til å vri fotoet. Det er riktig i AcDsee m.flere, men det snur seg opp/ned når jeg laster det opp... noen tips?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ikkenoe av Accuphase jeg har hørt, slår Mc.


    mvh
    Separate Accuphase i øvre prisklasse lyder ganske så imponerende. De har et bredere lydbilde og en detaljering som jeg selv ikke har hørt i Mcintosh eller noen andre forsterkere - selv ikke Mark Levinsson. De mangler derimot det dype lydbildet og den organiske mellomtonen som gjør at man kan sitte å lytte på musikk hele natten. Jeg har ikke hørt de aller største blokkene til Mcintosh så dere kan stemple meg som amatørnisse og se bort fra dette innlegget etter behov.
     
    Ble medlem
    27.06.2014
    Innlegg
    29
    Antall liker
    26
    Sted
    Stavanger
    Gladskapen startet forøvrig for rundt et drøyt år siden med kjøp av et par B&W 802 Diamond som jeg optimistisk mente jeg skulle få grei lyd ut av med en Onkyo PA-MC5500 var det vel den het, iallfall 9 kanals surround amp. på sånt rett i 200 japanske watt. Joda, B&W'ene lager lyd de uansett og når preferansene er der de er så blir det som det blir. En nær venn av meg nevnte McIntosh "ikke de som lager sånne epledingser altså" for å referere han kompisen...rett i feriepengetider så ramlet jeg innom Soundgarden på Forus utenfor Stavanger, skulle vel egentlig til nabobutikken å kjøpe maling...vel, de selger McIntosh der og som denne tråden ganske så riktig heter "..turkise-vu-metere...", jeg falt pladask og feriebudsjettet fikk sin første alvorlige sprekk...husker ikke om jeg fikk med malingen...vel, det var 452'en nede til høyre som etterhvert kom i hus :) O' Glede :) Det kom lyder ut av 802'ene som jeg aldri hadde hørt før...slikt koster...eller som de ville ha sagt i helsevesenet, farlig farlig, du blir hekta på første forsøk...på det tidspunktet så var det også Onkyo som stod for forforsterkingen med deres surroundprosessor...husker ikke helt bokstavene, men 5509 var tallet...vel, kanskje en måned og to går etter 452 nr. 1 i hus så kommer det plutselig 2 MC1,2kW på nettet...sikle, sikle...hvis 452 lyder sånt, hva da med disse? Etter ganske mye sikling, som også inkluderte et par konjakker og et spektakulært regnestykke hvor hus og heim inngikk, inkludert de som har finansiert dette så gikk det en email til selger som syntes det var en god ide at jeg skulle ha disse blokkene. 2-3 dager senere var herlighetene i hus, har vel også nevnt det i et tidligere innlegg i denne tråden.. vel, "lide fett" som vi sier i Stavanger, nye lyder kom ut av 802'ene...og besøkene hos min lokale "pusher" ble hyppigere og hyppigere... pusheren har forøvrig et navn, det er Soundgarden...for det var dags å gjøre noe med forforsterkningen...samtidig så var jo gamle PA-MC5500 fremdeles med og drev side og frontkanal...og beskjeden fra Soundgarden var klar, for å drive den B&W HTM02 du har i fronten; den kom også med en gang her innimellom, så skulle du hatt en MC1,2kW til...vel, det ble en MC601 der da, men enig med Soundgarden, kunne godt ha vært en Mc1,2kW der også. Uansett, godt hekta, tom for penger og med sikkerhet i hus og heim så var det dags for å refinansiere boliglånet :) banken var villig, det samme var Soundgarden så en MX121 fant veien inn i stua sånt i september i fjor, salg av Onkyo for og slutt-trinn ga noen kroner og med disse samt en meny som for det meste inneholdt havregraut i en tid fremover så kom også MC452 nr. 2 på plass. jaja, fant plass i budsjettet til å sette et par B&W CM10 som sidekanaler og noen CM9 som jeg hadde fra før bak...2014 var et relativt kostbart år...og når julefreden senket seg...hva mer kan vel skje...spesielt på en 1. Juledag...blir ikke særlig mye mer stengt rundtomkring enn den dagen... hadde det ikke vært for email...og Soundgarden sender ut et sånt et 1. Juledags/romjuls salg nyhetsbrev...som sagt ingenting skjer 1. juledag, ei heller her i huset så det kan umulig skade å lese nyhetsbrevet..."busted" er det et uttrykk som brukes... der annonsertes det mye McIntosh utstyr du... blant annet MX151, storebror surroundprosessoren, demobrukt riktignok fra Neby sin samling..."give it to me!", noen kjappe telefonsamtaler (det er antakeligvis uhøflig å ringe/sende SMS til ansatte i butikker på en 1. juledag, men er man hekta så...), vel, det gikk godt så 151'en har fått et nytt godt hjem hvor den virkelig blir satt pris på. Dette oppsettet er enkelt og greit ren moro :)
     
    Ble medlem
    27.06.2014
    Innlegg
    29
    Antall liker
    26
    Sted
    Stavanger
    fbh71, det er storebroren MX151 som vel egentlig er en eldre prosessor sånt sett, men som vel blant annet benytter et annet lydprosesseringssystem enn MX121. Jeg har jo som jeg nevnte i mitt relativt lange innlegg også hatt MX121, fantastisk prosessor det også...du hører det med en gang når du kommer opp i disse...
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det som gjør at man kan lytte i timesvis på mcintosch? Er det fravær av forvrengning? Fyldig grunntone? Min er hos Neby på rep, savnet er stort...
     
    Ble medlem
    27.06.2014
    Innlegg
    29
    Antall liker
    26
    Sted
    Stavanger
    Ikkenoe av Accuphase jeg har hørt, slår Mc.


    mvh
    Separate Accuphase i øvre prisklasse lyder ganske så imponerende. De har et bredere lydbilde og en detaljering som jeg selv ikke har hørt i Mcintosh eller noen andre forsterkere - selv ikke Mark Levinsson. De mangler derimot det dype lydbildet og den organiske mellomtonen som gjør at man kan sitte å lytte på musikk hele natten. Jeg har ikke hørt de aller største blokkene til Mcintosh så dere kan stemple meg som amatørnisse og se bort fra dette innlegget etter behov.
    Redux, det siste i verden jeg ville ha gjort selv iallfall er å stemple andres meninger på dette emnet, jaja, med unntak av dersom det skulle være åpenbart useriøst. Jeg er ikke noen ekspert selv, men etter 47 år så har jeg lært at det jeg liker... det liker jeg og det er jeg som liker det... hva de andres synes får være deres greie.

    Med et anlegg som står i heimen her så får en jo en del spørsmål... alt fra "gal" til "er det verd forskjellen fra mitt 7900 kroners hi-fi anlegg". Hvordan forsvarer en da en investering om etterhvert begynner å bli 7-sifret? En kan jo egentlig bare forsvare det ut i fra sin egen person og hvilken glede det gir. Hører jeg forskjell på kablene som ligger bak her, ja, jeg mener jo det da... ganske tøft egentlig for jeg er elektroinstallatør av yrke/utdannelse og vet litt om strøm og støy... i mitt enkle sinn har jeg falt ned på en eneste ting... klangsignatur, jeg ser selvsagt bort fra problemstillingene med at en presser anlegget utover hva det egentlig kan levere da, forutsetter at det er kraft nok til å levere.. og da er min påstand at det er klangsignatur som er avgjørende, hvis jeg liker det og synes det er det beste jeg har hørt så er det nok antakeligvis det for meg :) at andre synes at klangsignatur hos andre produsenter er bedre er deres oppfatning og jeg respekterer definitivt deres oppfatning, hvis de sier det så mener de det sikkert også i likhet med meg selv... jeg koser meg glugg ihjel med Mc sammen med B&W - ganske enkelt :)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hva er det som gjør at man kan lytte i timesvis på mcintosch? Er det fravær av forvrengning? Fyldig grunntone? Min er hos Neby på rep, savnet er stort...
    Jeg vet ærlig talt ikke. Min er også forøvrig på reparasjon - så jeg bruker nå en 275 rør-forsterker fra Mcintosh som "stand-in". Den spiller svært bra den også - Enda mer fyldig rørlyd - men litt mindre kontroll i bunn og topp.

    Rent teknisk tror jeg at trafoene til Mcintosh utgjør mye av lyden. Trafo = såkalt rørlyd. De beskytter høyttalerne og tillater at forsterkeren kan gå på høy spenning og fjerne mye støy. Dessuten har nok de meterlange koppertrådene i trafoene noe med i spillet for å rulle tonene litt av som gjør opplevelsen noe mer rundere og musikalsk. I tillegg utgjør nok utseende en del også - Dette er maskulint hard ware som ler litt av de meterofile forsterkerene som selger for tiden - og som skal passe inn i fisefine stuer :D
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ikkenoe av Accuphase jeg har hørt, slår Mc.


    mvh
    Separate Accuphase i øvre prisklasse lyder ganske så imponerende. De har et bredere lydbilde og en detaljering som jeg selv ikke har hørt i Mcintosh eller noen andre forsterkere - selv ikke Mark Levinsson. De mangler derimot det dype lydbildet og den organiske mellomtonen som gjør at man kan sitte å lytte på musikk hele natten. Jeg har ikke hørt de aller største blokkene til Mcintosh så dere kan stemple meg som amatørnisse og se bort fra dette innlegget etter behov.
    Redux, det siste i verden jeg ville ha gjort selv iallfall er å stemple andres meninger på dette emnet, jaja, med unntak av dersom det skulle være åpenbart useriøst. Jeg er ikke noen ekspert selv, men etter 47 år så har jeg lært at det jeg liker... det liker jeg og det er jeg som liker det... hva de andres synes får være deres greie.
    Det siste jeg mente eller ønsket var å stemple andres meninger. Jeg er Mc-fan selv og hadde bare et behov for å si at også andre merker kan ha sine styrker. Jeg tror muligens du misforstod meg litt her. Jeg følte meg litt som en strå-mann her ettersom Mcintosh er "mitt" merke.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Hm. Mye sterke meninger. Jeg kan fullt ut støtte utsagnet om at man aldri blir lyttetrett av Mc. Har hatt Krell, Hegel & Quad. Mc. er "ingen over, ingen v. siden"


    mvh
     
    Ble medlem
    27.06.2014
    Innlegg
    29
    Antall liker
    26
    Sted
    Stavanger
    Strømling,

    Fravær av forvrengning er første forutsetning uansett merke og oppsett spør du meg da. Hvis vi snakker om samme sak så definerer jeg forvrengning som at forsterker når max av hva den klarer å skyve ut til høyttalerne og dermed begynner å gjøre feil om en kan si det slik... typisk når en spiller "steinhøyt" eller høyttalerne ikke er designet for det en utsetter dem for av kraft. En bra forsterker vil jo aldri ødelegge høyttalerne uansett har noen engang sagt til meg, uansett hva du spiller... vel...

    Det som jeg tror særpreger hi-end utstyr og ikke minst lytteren, for du kommer aldri bortifra det elementet, altså lytteren er dennes oppfatning og glede ved det han eller hun lytter til... så enkelt! I mitt tilfelle så liker jeg lyden av McIntosh fordi den har en dyp/fyldig klangsignatur og den er ikke veldig stram, høyttalerne derimot er kjent for å være relativt stramme :) men de i sammen lager en lyd som jeg liker :) Hørte nettopp på nye JBL høyttalere sammen med noen ganske heftige Hegel blokker, og for å ha det sagt, dette er heftige greier altså, men lyden der var ikke i min smak, strammere... god lyd absolutt, ingenting å si på det, men jeg liker klangsignaturen til McIntosh bedre tror jeg da.. det kan ha vært høyttalerne også da, så vi skal prøve oss med å sette noen Mc1,2kW blokker på for å sjekke ut det... så opptatt av å skrive her at jeg glemte å sette på ny musikk :) Within Temptation står på menyen :)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Henning Thorsen.

    Har testet Hegel H 30 på JBL og enig i det du skriver. Nå er det Mc 1.2kw som spiller og det er en fantastisk match.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.631
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tror nøkkelen til mangelen på lydtretthet er McIntosh sin patenterte autoformer. Den gjør at transistorene får optimale arbeidsbetingelser og rekordlav forvrengning.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Enig at det er en forutsetning men det oppstår nok oftere en specs'en tilsier hos flere merker. Noe lyd-signatur er det nok også, blir ikke lytte-trett av Abrahamsen heller. Her er akkurat the last walts avsluttet og Bruce i London er på gang :eek:
     
    Ble medlem
    27.06.2014
    Innlegg
    29
    Antall liker
    26
    Sted
    Stavanger
    Jeg liker å spille høyt :) og jeg liker lyden av McIntosh & B&W konfigurasjonen i heimen...selvsagt, tror naboene også liker det, for de får høre det med jevne mellomrom :) blant annet i kveld. Det som jeg imidlertid merker er hvordan lydsignaturen endrer seg når disse blokkene begynner å bli godt varme, for det blir varmt med rundt 4,8kW effekt samlet i benken :) merkes også i stua så aircondition er en fin ting, men ganske så merkbar lydforskjell når dette er varmt eller rettere sagt, har oppnådd driftstemperatur :) lyden er kjedeligere, mindre rund er vel kanskje riktigere å si før temp'en kommer..
     
    Ble medlem
    27.06.2014
    Innlegg
    29
    Antall liker
    26
    Sted
    Stavanger
    Henning Thorsen.

    Har testet Hegel H 30 på JBL og enig i det du skriver. Nå er det Mc 1.2kw som spiller og det er en fantastisk match.
    Spennende, sitter å lurer på å bytte 802'ene til JBL, pusheren hos Soundgarden mener det er en bedre match med tanke på min musikksmak...som i høy grad er heavy metal / goth / rock... Nightwish/Within Temptation/Metallica... m.flere... med mange egentlig, men jeg er meget begeistret for kombinasjonen mellom kvinnelige sopran og et komplekst lydbilde gjerne med symfoniorkester som de to førstnevnte her er flinke til å integrere i sin musikk... B&W er helt fortreffelig men... i søken etter... ja, dere vet hva det går i :)
     
    Ble medlem
    27.06.2014
    Innlegg
    29
    Antall liker
    26
    Sted
    Stavanger
    Forskjell på folk;) Her koser jeg meg meg 2x30 watt Luxman blir varmt av det også gitt....
    Strømling, jeg flirte og gledet meg da jeg leste dette :) Du har skjønt det :) I likhet med meg så antar jeg at du koser deg med lyden du har i stuen :) Det har iallfall jeg gjort med det meste jeg har hatt gjennom tidene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn