McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Er der noen som helst slags fordel å bruke RCA framfor XLR-kabler mellom C50 og MC452? Just checkin

    Edit: typo
     
    Sist redigert:

    mrDread

    Medlem
    Ble medlem
    03.02.2006
    Innlegg
    49
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    13537.jpg

    Bestiller en slik en jeg tenker jeg!Har prøvd å la være,men det går bare ikke....
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Grattis :)
    Du får holde oss oppdatert :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.430
    Antall liker
    12.527
    Sted
    Sørlandet
    Hei,

    Min første Mcintosh er kommet i hus i form av den minste integrerte forsterken MA5200. Har ett spørsmål til dere som kjenner disse bedre en meg; hvordan anbefaler dere å koble til en aktiv subwoofer på denne? Jeg har forsøkt å søke her inne men klarer ikke å finne noen som besvarer mitt spørsmål men jeg finner dette om en annen integrert forsterker fra Mcintosh

    For starters, this unit does not have even one single ended (RCA) output. So if you want to attach a sub to the MA7000, you will have to either go from the balanced output (or buy an XLR-to-RCA adapter should your sub lack a balanced input), or ghetto rig your sub into the system by removing the jumper connecting the main in/power out and then use a Y splitter to connect to your sub.



    På forhånd mange takk!

    Mvh
    BB
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Den andre forsterkeren du henviser til har flere utganger fra pre- delen i forsterkeren. Dette ser det ikke ut til å være på ma5200. Du kan da kjøre ekstra kabler fra høyttaler utgangene. Spade hvis du bruker banan til vanlig.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Man kan også kjøre en splitt på utgangene mellom pre og effekt, der de bøylene sitter nå og få et linjesignal. Burde være uproblematisk.

    Edit: ser nå at det stod under bildet også. :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.430
    Antall liker
    12.527
    Sted
    Sørlandet
    Mange takk for svarene!

    Jeg gjør ett forsøk på å oppsummere:

    1) Benytt høyttaler utgangene og ett sett ekstra ledninger til "speaker level inputs" på min Sunfire sub.
    2) Benytte Y splitt og slik jeg forstår det så blir det altså hann til 2 x hann? Altså hvor det går en UT fra PREAMP OUTPUT og så den ene hannen til PWR AMP INPUT og den andre til line level input på min subwoofer. Får man slike Y-splittere som har litt lengde? 1 - 1.5 meter?

    Men har jeg ikke også en mulighet til?


    3) Unngå Y ledd ved å benytte 2 RCA ledninger til line level inputs på subwoofer og så benytte subwooferens line level high-pass outputs med 2 RCA fra subwoofer tilbake til PWR AMP INPUT?

    If you are using a receiver or preamplifier which does not have a sub/LFE output, you can send its left and right front output into the subwoofer's Line Level inputs and then connect the subwoofer's High-Pass outputs to the inputs of your amplifier. The subwoofer will play the low frequencies and your amplifier and front speakers will play the frequency range above the subwoofer's fixed high-pass crossover point.

    The signals coming out of the subwoofer's high-pass outputs are not affected by any of the controls. They are just a copy of the signals going in except that the low bass is filtered out. This uses the subwoofer's passive crossover network, rather than the active network and controls. This is an excellent method if your speakers are small satellites or mini-monitors and/or your power amplifier is of limited power, such as a tube amp. The high- pass crossover is a passive network with a fixed crossover frequency of 70hz and a 6 dB per octave slope.

    Og hvilke metode er mest "hifi korrekt"?

    Mvh
    BB
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.430
    Antall liker
    12.527
    Sted
    Sørlandet
    For å følge opp;

    Jeg har i dag vært i kontakt med Stereofil og dem anbefaler at jeg bruker høyttalerutgangene til subwoofer.

    Så har det seg slik at jeg ikke nevnte at jeg også benytter en enkel DSP og jeg har også vært i kontakt med dem. De anbefaler at jeg bruker denne spesialkabelen:



    Jeg har også sendt avgårde en email til Mcintosh for å forhøre meg hvordan dem anbefaler at jeg skal koble til en aktiv subwoofer via en DSP.

    Mvh
    BB
     

    Grumz

    Medlem
    Ble medlem
    23.08.2004
    Innlegg
    39
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    5
    Spennende å høre BeetleBug. Jeg har også MA5200 og lurt litt på dette for framtiden.
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen av de norske kabelprodusentene som er knall match med McIntosh?

    Høytaler er VA The Music.
     

    mrDread

    Medlem
    Ble medlem
    03.02.2006
    Innlegg
    49
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Da har endelig McIntosh kommet med USB-driver verson 2.0 med støtte for Windows 10! :)

    Har bare installert enda, men håper det blir slutt på blåskjerm og krasj.
    Takk for informasjonen, synes det var snodig at driveren og nedlastingslinken til den fortsatt er datert i 2013. Men har oppgradert og nå spilt musikk sammenhengende i 90 minutter. Som er mer enn 3 ganger rekorden jeg oppnådde med den forrige driveren. Deilig at de følger opp med oppdaterte drivere. Forbedrer mitt inntrykk av firmaet og merket.
    Åssen går det?Har prøvd 4 forskjellige pcer på min c48,alle fryser og crasher.
    Har ikke fått krasj og blåskjerm etter å ha installert den nye USB-driveren (bank i bordet!), men har hatt et par tilfeller av maskina henger ved fullskjerm. Da er det bare å gå ut av fullskjerm, så fortsetter det som normalt (men skal ikke påstå at det er USB-driveren sin skyld). Kan legge til at jeg nå bruker for det meste Netflix-appen til Win10, da det kan se ut til at den gir mindre krasj.
    Har fått min c48 fra Neby med siste firmware og installert siste versjon av driveren:Spiller som en drøm(foreløpig....)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.430
    Antall liker
    12.527
    Sted
    Sørlandet
    Jeg følger opp med svaret fra Mcintosh direkte;



    Option 3 er altså å dra 2 RCA fra PRE OUT på forsterkeren til LINE IN på subwoofer. Deretter dra 2 RCA fra HIGH PASS LINE OUT fra subwoofer tilbake til PWR AMP på forsterkeren. Ref dette i manualen til subwooferprodusenten:

    If you are using a receiver or preamplifier which does not have a sub/LFE output, you can send its left and right front output into the subwoofer's Line Level inputs and then connect the subwoofer's High-Pass outputs to the inputs of your amplifier. The subwoofer will play the low frequencies and your amplifier and front speakers will play the frequency range above the subwoofer's fixed high-pass crossover point.

    The signals coming out of the subwoofer's high-pass outputs are not affected by any of the controls. They are just a copy of the signals going in except that the low bass is filtered out. This uses the subwoofer's passive crossover network, rather than the active network and controls. This is an excellent method if your speakers are small satellites or mini-monitors and/or your power amplifier is of limited power, such as a tube amp. The high- pass crossover is a passive network with a fixed crossover frequency of 70hz and a 6 dB per octave slope.


    Jeg har bestemt meg for å teste ut de forskjellige løsningene men er skeptisk til å utelukke min DSP som jeg opplever som en nødvendighet for å få subwooferen til å fungere.

    Mvh
    BB
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.430
    Antall liker
    12.527
    Sted
    Sørlandet
    For å følge opp;

    Jeg har i dag vært i kontakt med Stereofil og dem anbefaler at jeg bruker høyttalerutgangene til subwoofer.

    Så har det seg slik at jeg ikke nevnte at jeg også benytter en enkel DSP og jeg har også vært i kontakt med dem. De anbefaler at jeg bruker denne spesialkabelen:



    Jeg har også sendt avgårde en email til Mcintosh for å forhøre meg hvordan dem anbefaler at jeg skal koble til en aktiv subwoofer via en DSP.

    Mvh
    BB
    Oppdatering;

    Jeg har nå spilt en hel del med adapteret på bildet over koblet via DSP til min Sunfire subwoofer. En ting merket jeg med en eneste gang, med adapteret har jeg MYE mer gain som igjen førte til at jeg måtte skru ned volumet på subwoofer til ett absolutt minimum. Jeg spiller nå en plass mellom 0 og 1 på subwoofer. Jeg må spille en del mer før jeg gjør noen endringer.

    Mvh
    KMR
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Er det noen her som bruker, eller har hatt C46 i oppsettet sitt og kan si noe om hvordan den låter? Er det en bra pre, og havner den på den lyse eller mørke siden av nøytralt? Hva med punch, dynamikk, og spilleglede?
     

    mrDread

    Medlem
    Ble medlem
    03.02.2006
    Innlegg
    49
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt en c48 før,denne har mer av alt.Større og dypere perspektiv,myye mer muligheter,og en DAC som parkerer det meste både når det gjelder lyd og brukervennlighet!
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt en c48 før,denne har mer av alt.Større og dypere perspektiv,myye mer muligheter,og en DAC som parkerer det meste både når det gjelder lyd og brukervennlighet!
    Ikke si sånt da - har C48 selv ;)
    Neida , høres bra ut dette , men så det koster jo litt også :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Bare lurer, men hva er egentlig forskjellen mellom MA6700 og MA7900. Er det kun 5-bånds tonekontrollene? Har forsøkt å se på hjemmesiden til McIntosh, men klarer ikke helt å finne hva som skiller de.

    Og hva med den innebygde phono-delen på MM/MC? Hva er gain på hhv og er dette en phono-del som kan erstatte frittstående Riaa-trinn?

    Snuser litt på om fremtidig forsterker skal være en av de to:) Har alltid, og så lenge jeg har interessert meg for hifi; drømt om å eie en McIntosh. Er det verdt å spare seg opp til en McIntosh?:)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    @ ChrisAndre du spør i vennetråden til McIntosh om det er verdt å spare til ? :confused: Siden du spør her har du vel allerede bestemt deg, du vet det bare ikke enda ;)

    Men jeg sier fuck yeah. Dyrt, men egentlig ikke så veldig dyrt i forhold til å kjøpe seg sakte opp med diverse forsterkere og kanskje selge med tap. Kvalitets ting som bare varer og varer. Blir knapt lunkne og aldri varme selv om du drar på litt volum.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Har hatt en c48 før,denne har mer av alt.Større og dypere perspektiv,myye mer muligheter,og en DAC som parkerer det meste både når det gjelder lyd og brukervennlighet!
    Ikke si sånt da - har C48 selv ;)
    Neida , høres bra ut dette , men så det koster jo litt også :)

    Godt du er fornøyd fortsatt... Fantastisk bra Analog bit på den saken der... DAC'en er jo også innenfor, men der har du litt å hente.. jeg digga som du sikkert husker Audio GD Master 7 DAC'en :). Den har MAGI over seg :).

    EDIT: Ikke rart at C52 er bedre.... jeg hørte faktisk null forskjell mellom C48 og C50... enda sistnevnte kosta 20000kr! mer... Samt hadde et par features ekstra da... Så C52 satser jeg på er i en annen liga enn arvtageren til C48 også.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    @ ChrisAndre du spør i vennetråden til McIntosh om det er verdt å spare til ? :confused: Siden du spør her har du vel allerede bestemt deg, du vet det bare ikke enda ;)

    Men jeg sier fuck yeah. Dyrt, men egentlig ikke så veldig dyrt i forhold til å kjøpe seg sakte opp med diverse forsterkere og kanskje selge med tap. Kvalitets ting som bare varer og varer. Blir knapt lunkne og aldri varme selv om du drar på litt volum.
    Ja, det er fort resonnementet som gjelder det:) Men jeg har aldri fått en skikkelig demo av McIntosh heller, kun små snutter som har hørtes bra ut. Men jeg har alltid digget designet. Spørsmålet om Riaa er egentlig litt relevant, da jeg for tiden er uten. Så i steden for å legge 10 lapper i ny Riaa, så kan jeg evt spare disse inn i en MA7900 og bruke den interne phono-delen i McIntosh. Men er phono-delen noe bra?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Har hatt mye Mcintosh, og liker både lyd og utseende.
    Hvis du lager en skala som går fra nøytral til ----> spilleglede, ligger nok Mcintosh nærmere spilleglede enn nøytral :cool:
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Henger meg selvfølgelig på anbefalingene når det gjelder Mcintosh, fra 1 gang jeg hørte den minste ma6300 har det alltid vært en Mcintosh i mitt oppsett. Det har vært flere andre innom men de har røket ut igjen. Eiergleden med McIntosh er enorm, føler at den står å spiller bare for meg :)
    For tiden skifter jeg litt mellom sluttrinnene mc 452 og Luxman m900u med c2500 som pre.

    Min erfaring med riaa trinnet i Mcintosh er at det er meget bra på MM men på MC kan det være mer å hente med eksternt trinn.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Takker for svar fra dere begge tre:) Dette blir jo litt frem i tid, men har nå såpass lenge siklet på en MA7900 at jeg tror jeg dropper Riaa nå og legger de pengene inn i sparekontoen:) Jeg forsøker å finne litt om gain på MM/MC-delen på MA7900 men finner ikke noe. Om noen vet, så hadde det vært fint. Hva gjelder MC pickup så kommer jeg uansett ikke til å gå for prisklasser over 10.000. Har nå en Denon DL-103R jeg er fornøyd med, og fremtidige aktuelle kan være Dynavector DV-20X2L eller Zyx R-100H eller lignende. Ikke noe Lyra Kleos-priser med andre ord. Liker også veldig godt gode MM-pickuper. Det jeg skjønner er at phono-delen i en MA7900 er for de aller fleste god nok opp til der jeg kommer til å ligge pickup-messig?

    @EIA: prøvde du McIntosh på noen av dine ProAc Response? ProAc vet vi jo liker seg godt med rør. Da jeg hadde LM Audio LM218iA så passet den meget godt til ProAc, men manglet det ekstra i toppen (som så ofte det er med rør). Med Hegel H160 er den varm nok i lyden, men samtidig har jeg mye mer oppløst og luftig topp nå. Ny McIntosh ala MA7900 har spilleglede og varme, men samtidig oppløst mellomtone og diskant (slik jeg skjønner flere her inne). Det jeg ikke vil ha er litt ullen varme/ bass...
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt mye Mcintosh, og liker både lyd og utseende.
    Hvis du lager en skala som går fra nøytral til ----> spilleglede, ligger nok Mcintosh nærmere spilleglede enn nøytral :cool:
    Så her er det bare å si fra til fruen at det kommer til å gå med flere timer foran anlegget enn vanlig i tiden fremover. Blir aldrig lyttetrett av Mcintosh, tror det må være den ekstremt lave forvrengningen..
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt en c48 før,denne har mer av alt.Større og dypere perspektiv,myye mer muligheter,og en DAC som parkerer det meste både når det gjelder lyd og brukervennlighet!
    Ikke si sånt da - har C48 selv ;)
    Neida , høres bra ut dette , men så det koster jo litt også :)

    Godt du er fornøyd fortsatt... Fantastisk bra Analog bit på den saken der... DAC'en er jo også innenfor, men der har du litt å hente.. jeg digga som du sikkert husker Audio GD Master 7 DAC'en :). Den har MAGI over seg :).

    EDIT: Ikke rart at C52 er bedre.... jeg hørte faktisk null forskjell mellom C48 og C50... enda sistnevnte kosta 20000kr! mer... Samt hadde et par features ekstra da... Så C52 satser jeg på er i en annen liga enn arvtageren til C48 også.
    Er fortsatt veldig fornøyd ja , uten tvil :)
    Prøvde en Primare Dac30 til 20 lapper. (var på kamanje til 10k) . Og ja , den var en aldri så liten smule bedre enn den innebygde , men forskjellene etter en skikkelig nivåmatching var så små at ikke var verdt kronene for min del hvertfall - heldigvis kan man vel si :)

    Men at c52 er enda et steg opp er det sikkert ingen tvil om , men da må dem ringe fra Hamar først :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    49
    Takker for svar fra dere begge tre:) Dette blir jo litt frem i tid, men har nå såpass lenge siklet på en MA7900 at jeg tror jeg dropper Riaa nå og legger de pengene inn i sparekontoen:) Jeg forsøker å finne litt om gain på MM/MC-delen på MA7900 men finner ikke noe. Om noen vet, så hadde det vært fint. Hva gjelder MC pickup så kommer jeg uansett ikke til å gå for prisklasser over 10.000. Har nå en Denon DL-103R jeg er fornøyd med, og fremtidige aktuelle kan være Dynavector DV-20X2L eller Zyx R-100H eller lignende. Ikke noe Lyra Kleos-priser med andre ord. Liker også veldig godt gode MM-pickuper. Det jeg skjønner er at phono-delen i en MA7900 er for de aller fleste god nok opp til der jeg kommer til å ligge pickup-messig?

    @EIA: prøvde du McIntosh på noen av dine ProAc Response? ProAc vet vi jo liker seg godt med rør. Da jeg hadde LM Audio LM218iA så passet den meget godt til ProAc, men manglet det ekstra i toppen (som så ofte det er med rør). Med Hegel H160 er den varm nok i lyden, men samtidig har jeg mye mer oppløst og luftig topp nå. Ny McIntosh ala MA7900 har spilleglede og varme, men samtidig oppløst mellomtone og diskant (slik jeg skjønner flere her inne). Det jeg ikke vil ha er litt ullen varme/ bass...
    McIntosh passet veldig bra på ProAc imo.
    Prøvde både 452 og 601 på D15, fyldig og dyp bass ingen tegn til ullen bass.
    602 på D80 spilte også utrolig flott.
    Tror det hadde fungert veldig bra på de jeg har nå også, men er kanonfornøyd med Bryston så kommer ikke til og skifte med det første.
    Kanskje jeg kjøper McIntosh til Harbeth, har ikke bestemt meg enda :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn