McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.184
    Torget vurderinger
    2
    Har muligheten,men dette er så mye støy at noe er galt, Hører nesten ikke noe musikk
    Du må jobbe systematisk.
    1. Bråker det når du IKKE har tilkoblet forforsterkeren?
    2. Bråker det når du kobler forforsterkeren til effekttrinnet uten at den er slått på?
    3. Bråker det når du slår den på, UTEN at noen innganger er koblet til?
    4. Bråker det når du kobler noe til en av inngangene?
    5. Bråker det uansett hvilken inngang du kobler til, og uansett hva du kobler til?
    6. Bråker det like mye i begge kanaler?
    7. Fortsett på den måten til du har isolert problemets utgangspunkt, og kom tilbake med mer info, så kanskje kan man sirkle inn hvor trøbbelet oppstår.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    bodvar

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2008
    Innlegg
    15
    Antall liker
    5
    Har muligheten,men dette er så mye støy at noe er galt, Hører nesten ikke noe musikk
    Du må jobbe systematisk.
    1. Bråker det når du IKKE har tilkoblet forforsterkeren?
    2. Bråker det når du kobler forforsterkeren til effekttrinnet uten at den er slått på?
    3. Bråker det når du slår den på, UTEN at noen innganger er koblet til?
    4. Bråker det når du kobler noe til en av inngangene?
    5. Bråker det uansett hvilken inngang du kobler til, og uansett hva du kobler til?
    6. Bråker det like mye i begge kanaler?
    7. Fortsett på den måten til du har isolert problemets utgangspunkt, og kom tilbake med mer info, så kanskje kan man sirkle inn hvor trøbbelet oppstår.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    1.nei 2.nei 3.Det blir et smell så en svak sus 4.Suser svakt 5.ja 6,Hender den ene kanal kobler ut
     

    bodvar

    Medlem
    Ble medlem
    18.11.2008
    Innlegg
    15
    Antall liker
    5
    Har muligheten,men dette er så mye støy at noe er galt, Hører nesten ikke noe musikk
    Du må jobbe systematisk.
    1. Bråker det når du IKKE har tilkoblet forforsterkeren?
    2. Bråker det når du kobler forforsterkeren til effekttrinnet uten at den er slått på?
    3. Bråker det når du slår den på, UTEN at noen innganger er koblet til?
    4. Bråker det når du kobler noe til en av inngangene?
    5. Bråker det uansett hvilken inngang du kobler til, og uansett hva du kobler til?
    6. Bråker det like mye i begge kanaler?
    7. Fortsett på den måten til du har isolert problemets utgangspunkt, og kom tilbake med mer info, så kanskje kan man sirkle inn hvor trøbbelet oppstår.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    1.nei 2.nei 3.Det blir et smell så en svak sus 4.Suser svakt 5.ja 6,Hender den ene kanal kobler ut
    det var visst en jordfeil, nå er alt i skjøneste orden
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Melder meg herved inn i menigheten. Kjøpte en ny MA 8000 i januar, og er strålende fornøyd med denne i kombinasjon med mine Tannoy DC10Ti. En ting jeg imidlertid lurer på og som til tider kan være litt irriterende, er at hvis jeg har brukt USB-tilkoplet PC med Tidal HiFi, og så velger en annen inngang (f.eks. Tuner (optisk) med TV-lyd) mens PC`n fremdeles står på, så hender det at lyden fra TV`n blir borte. Da må jeg svitsje til en annen inngang på forsterkeren, og så til Tuner igjen for å få TV-lyden tilbake. Dette skjer ikke hver gang, men ganske ofte. Noen som har tips om hva dette kan komme av, og hva man evt. kan gjøre for å bli kvitt det?

    Mvh. Caron
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke terminaler bruker Klipsch folket på Mac'n sin? 2,4,8 Ohm?

    Mvh Aleksander
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ender stort sett opp med å bruke 8 ohm. Synes 4 ohm utg er noe strammere og bassen nyter godt av det, men da føler jeg mellomtonen ikke er så bra som ved å bruke 8 ohm. Bare å teste i vei.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Ender stort sett opp med å bruke 8 ohm. Synes 4 ohm utg er noe strammere og bassen nyter godt av det, men da føler jeg mellomtonen ikke er så bra som ved å bruke 8 ohm. Bare å teste i vei.
    Sitter igjen med samme følelse. Prøvde 4ohm her en stund men bytta tilbake å syntes det låt bedre rett og slett. Har ikke prøvd 2ohm men.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.184
    Torget vurderinger
    2
    Ender stort sett opp med å bruke 8 ohm. Synes 4 ohm utg er noe strammere og bassen nyter godt av det, men da føler jeg mellomtonen ikke er så bra som ved å bruke 8 ohm. Bare å teste i vei.
    Har mye samme opplevelsen, men jeg har stort sett likt 4-ohms utgang best, faktisk.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Ender stort sett opp med å bruke 8 ohm. Synes 4 ohm utg er noe strammere og bassen nyter godt av det, men da føler jeg mellomtonen ikke er så bra som ved å bruke 8 ohm. Bare å teste i vei.
    Har mye samme opplevelsen, men jeg har stort sett likt 4-ohms utgang best, faktisk.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Kan godt være at 4 Ohm er mest korrekt, men jeg syntes 8Ohm rocka mer om det er ett ord jeg får bruke :)
    Men gudhjelpe meg for en forsterker. Godt jeg er rebell og ikke følger alle dine råd Håkon(godt ment selvsagt) for denne her i mitt rom spiller så fantastisk mye mer levende enn H360. Justerte bassen litt med EQ å nå sitter lyden som ett skudd! :D
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Så det er ikke en "lov" her som tilsier at en 8 ohms-høyttaler fordrer 8 ohms-utgangen på forsterkeren?
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Så det er ikke en "lov" her som tilsier at en 8 ohms-høyttaler fordrer 8 ohms-utgangen på forsterkeren?
    Nei bare å kjøre på og teste. Hos meg blir MA9000 veldig varm hvis jeg benytter 8 ohm på Sabrina men disse dipper til 2,53 ohm. Liker også lyden bedre på 4 ohm på disse høyttalerene. De gangene jeg har gått mac til å låte best er på høyttalere med jevn impedans, helst 8 ohm.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Du har fortsatt MA9000 altså? Trodde at du hadde byttet den ut iom at du ikke har den oppført i signaturen din.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.184
    Torget vurderinger
    2
    Ender stort sett opp med å bruke 8 ohm. Synes 4 ohm utg er noe strammere og bassen nyter godt av det, men da føler jeg mellomtonen ikke er så bra som ved å bruke 8 ohm. Bare å teste i vei.
    Har mye samme opplevelsen, men jeg har stort sett likt 4-ohms utgang best, faktisk.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Kan godt være at 4 Ohm er mest korrekt, men jeg syntes 8Ohm rocka mer om det er ett ord jeg får bruke :)
    Men gudhjelpe meg for en forsterker. Godt jeg er rebell og ikke følger alle dine råd Håkon(godt ment selvsagt) for denne her i mitt rom spiller så fantastisk mye mer levende enn H360. Justerte bassen litt med EQ å nå sitter lyden som ett skudd! :D
    Godt du opplever det også i ditt rom! :)

    Som vi snakket om, var jeg i tvil om nytten av å endre oppsettet nevneverdig, ettersom rommet ditt tross alt er temmelig krevende. Det veldig gode poenget er faktisk equalizeren og tilpasningsmulighetene i MA8000, akkurat det hadde jeg ikke tenkt så nøye gjennom i vår diskusjon om temaet. På den måten får du dempet de verste unotene, og dermed våkner hele tivoliet MA8000 har å by på til liv! For er det en ting den forsterkeren kan, så er det å skape et helvetes liv rundt seg! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.184
    Torget vurderinger
    2
    Så det er ikke en "lov" her som tilsier at en 8 ohms-høyttaler fordrer 8 ohms-utgangen på forsterkeren?
    Få høyttalere har jevn høy impedans. De fleste opplyser nominell impedans, hvilket er en temmelig unøyaktig måte å si noe om høyttaleren på. Spesielt dersom høyttaleren faller i impedans på lavere frekvenser, kan det være tydelige fordeler med å benytte 4 Ohms utgang.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Så det er ikke en "lov" her som tilsier at en 8 ohms-høyttaler fordrer 8 ohms-utgangen på forsterkeren?
    Få høyttalere har jevn høy impedans. De fleste opplyser nominell impedans, hvilket er en temmelig unøyaktig måte å si noe om høyttaleren på. Spesielt dersom høyttaleren faller i impedans på lavere frekvenser, kan det være tydelige fordeler med å benytte 4 Ohms utgang.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hei:) Ettersom jo du har/har hatt kombinasjonen MA8000 og Tannoy DC10 Ti, hvor mener du denne høyttaleren befinner seg ifht til det du beskriver? Jeg har også samme oppsett, men har enn så lenge ikke testet andre enn 8-ohmsutgangen da jeg allerede synes det spiller svært overbevisende og bra på den.

    Mvh. Caron
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Så det er ikke en "lov" her som tilsier at en 8 ohms-høyttaler fordrer 8 ohms-utgangen på forsterkeren?
    Få høyttalere har jevn høy impedans. De fleste opplyser nominell impedans, hvilket er en temmelig unøyaktig måte å si noe om høyttaleren på. Spesielt dersom høyttaleren faller i impedans på lavere frekvenser, kan det være tydelige fordeler med å benytte 4 Ohms utgang.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hei:) Ettersom jo du har/har hatt kombinasjonen MA8000 og Tannoy DC10 Ti, hvor mener du denne høyttaleren befinner seg ifht til det du beskriver? Jeg har også samme oppsett, men har enn så lenge ikke testet andre enn 8-ohmsutgangen da jeg allerede synes det spiller svært overbevisende og bra på den.

    Mvh. Caron
    Jeg har hatt MA7000 og c2500/mc452 på Tannoy DC10ti, likte 8 ohm desidert best på de.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.184
    Torget vurderinger
    2
    Så det er ikke en "lov" her som tilsier at en 8 ohms-høyttaler fordrer 8 ohms-utgangen på forsterkeren?
    Få høyttalere har jevn høy impedans. De fleste opplyser nominell impedans, hvilket er en temmelig unøyaktig måte å si noe om høyttaleren på. Spesielt dersom høyttaleren faller i impedans på lavere frekvenser, kan det være tydelige fordeler med å benytte 4 Ohms utgang.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hei:) Ettersom jo du har/har hatt kombinasjonen MA8000 og Tannoy DC10 Ti, hvor mener du denne høyttaleren befinner seg ifht til det du beskriver? Jeg har også samme oppsett, men har enn så lenge ikke testet andre enn 8-ohmsutgangen da jeg allerede synes det spiller svært overbevisende og bra på den.

    Mvh. Caron
    Den opplevde jeg fungerte klart best på 8 Ohms utgang. Virker på meg som om DC10t har relativt jevnt høy impedans, i hvert fall i de lavere frekvenser. Men går ut fra at det finnes målinger på dette.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke testet videre grundig på mine The Music, men kanskje det er noe å hente der? Benytter i dag 4-ohmsutgangen.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Vil et skifte mellom ohm-utgangene kunne endre volum? Synes det virker som om volumet dempes når jeg går fra 8 til 4 ohm. Lurer jeg meg selv?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Vil et skifte mellom ohm-utgangene kunne endre volum? Synes det virker som om volumet dempes når jeg går fra 8 til 4 ohm. Lurer jeg meg selv?
    Hvis det er tilfelle så kan det det som har skjedd her også.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Gain blir noe redusert ved å gå ned ja .


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Jeg har levd med mine 2kw i 7 år, og hatt mange vanvittiige musikkopplevelser.

    Nå skal jeg flytte til mindre bosted og 2kw er til salgs.

    Men, hva skal inn? Selvsagt Mc, men hva kan toppe 2kw? Er det i det hele tatt mulig? i får se. Har to objekter i kikkerten.

    følg med - så får vi se :)
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Ja, jeg har også hatt mc2kw i noen år og måtte på samme måte som deg selge dem da vi flyttet til mindre leilighet. Jeg har fremdeles ikke funnet noe som kan overgå disse forsterkerne. Savnet er stort, jeg kan nok garantere at du kommer til å savne disse og til tider ønske deg tilbake til Big-Mc’ene.
    Men nå er det jo slik at alt har sin tid og forandringer kommer. Selv om jeg savner mc2kw så er det andre ting som veier opp og vel så det.
    Lykke til med nye og mindre forsterkere, men skal du først nedgradere er min erfaring at det ikke nødvendigvis trenger å være McIntosh.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har levd med mine 2kw i 7 år, og hatt mange vanvittiige musikkopplevelser.

    Nå skal jeg flytte til mindre bosted og 2kw er til salgs.

    Men, hva skal inn? Selvsagt Mc, men hva kan toppe 2kw? Er det i det hele tatt mulig? i får se. Har to objekter i kikkerten.

    følg med - så får vi se :)
    Tør jeg spørre hva sånt har for brukt pris?

    Mvh Aleksander
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.633
    Antall liker
    4.050
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har levd med mine 2kw i 7 år, og hatt mange vanvittiige musikkopplevelser.

    Nå skal jeg flytte til mindre bosted og 2kw er til salgs.

    Men, hva skal inn? Selvsagt Mc, men hva kan toppe 2kw? Er det i det hele tatt mulig? i får se. Har to objekter i kikkerten.

    følg med - så får vi se :)
    Tør jeg spørre hva sånt har for brukt pris?

    Mvh Aleksander
    Finns ett par här.
    https://perfect-sense.se/demo-inbyten-andra-hand
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Linken gikk ikke direkte til blokkene. Hva er prisen? Edit: fant annonsen

    Får uansett satse på Lotto til kvelden :rolleyes:
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sliter litt med at watt meterne ikke går likt på vinyl. Altså de er spot on på CD og streaming men ett lite avvik på mm. Noen som har vært borti detta? Eller er det PU/platespiller feil? Gjelder MA8000

    Mvh Aleksander
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg sliter litt med at watt meterne ikke går likt på vinyl. Altså de er spot on på CD og streaming men ett lite avvik på mm. Noen som har vært borti detta? Eller er det PU/platespiller feil? Gjelder MA8000

    Mvh Aleksander
    Det høres slik ut. Prøvd å bytte om kanalene?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sliter litt med at watt meterne ikke går likt på vinyl. Altså de er spot on på CD og streaming men ett lite avvik på mm. Noen som har vært borti detta? Eller er det PU/platespiller feil? Gjelder MA8000

    Mvh Aleksander
    Det høres slik ut. Prøvd å bytte om kanalene?
    Virker som om det er platerspiller'n gitt. Men er ikke mye forskjell
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.867
    Antall liker
    17.425
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    RIAA trinn og DAC på MA5200

    Har noen av dere gjort en vurdering av RIAA og DAC på MA5200? Hva må man opp i eksternt trinn/dac for å få en bedre opplevelse?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Har noen av dere gjort en vurdering av RIAA og DAC på MA5200? Hva må man opp i eksternt trinn/dac for å få en bedre opplevelse?
    Spilte med MA5200 på hytta og RIIA trinnet er helt OK. Spiller bedre en diverse Pro-Ject mens Whest Audio two.2 spiller bedre en MA5200 i mine ører.

    Mvh
    -BB-
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.867
    Antall liker
    17.425
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Så et ASR Mini Stereofil Edition er ett vesentlig bedre (og mer fleksibelt) trinn vil jeg da tro?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn