McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoPPe`S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    297
    Antall liker
    286
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    1

    Kivi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    116
    Antall liker
    130
    Nokon som veit kven den nye eigaren av 2KW blei?
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Det gikk så fort ja..

    Lurer på om jeg vet hvem selgeren var?
    Like spent på hvorfor de ble solgt..
     

    Kivi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    116
    Antall liker
    130
    Eg veit og kven selgaren var.. Men kjøparen bør melde seg umiddelbart i tråden her.. ;-)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Skulle nok vært fornøyd med 1/8 eller 1/4 del :)

    En dag..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da har det gått et dogn siden jeg fikk inn Mc402 i musikkrommet.


    Har spillt litt på den igår og noen timer på den idag. Det som slår meg er hvor åpen den er i spillestilen, og hvor mye luft det er mellom musikerene. Den virker også som en hifikomponent som ikke slører til noe som helst, alt som er på plata ( Squeezebox) blir slengt mot deg på godt å vont..

    Skal ikke konkludere noe enda, da jeg bruker DSpeaker som pre-amp. Jeg tror den er for nøytral for meg og ikke har en optimal mach med Mc 402. Sitter å spiller noen låter fra Stockfish nå på et lyttevolum som jeg kan betrakte som litt høyt. DSpeakeren står på -8db og Mc 402 sine vumeter står rimelig fast planta godt over 40 med peaker opp imot 400..

    Men jeg føler ikke at dette er veldig høyt. Enten så er det for at lyden er så "ren" at jeg ikke blir stressa av det Eller so er et bare matchen mellom DSpeaker og Mc402 som gjør at mc`n må jobbe litt ekstra.

    Tenkte å prøve en Pioneer reciver som preamp for å se om det blir noe bedre.

    Ikke det at jeg ikke er fornøyd lyden er helt klart det beste jeg har hatt, men er litt overraska av at Mc 402 må jobbe såpass "hardt" ( nå vet jeg ikke om den jobber hardt, siden dette er det første Mcintosh trinnet jeg har hatt) Hadde tidligere en Ma6300 som skal yte 100w i 8ohm og jeg huska at den spillte jeg med aldri over kl 11.

    Ikke i samme rom, men med samme størrelse. Og med AUdiovector M3 Avantgarde. Idag har jeg Triangle Lyrr som er spesifikert til 93db 1 watt. Og skal være en relativt grei last for forsterkere. Rommet mitt er 38m2 og er godt behandlet akkustisk.

    Jeg regner med at det er machen mellom dspeaker og mc 402 som gjør meg litt urolig. Eller at lyden er såpass forskjellig fra det jeg er vant til.

    Noen andre som har erfaring med 402 og og krefter?
     

    J.Rasmussen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    557
    Antall liker
    182
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    10
    Prøv å koble høyttalerene til 4ohm utgangene og se om det blir bedre
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei.

    Tenkte akkurat på det samme og har gjort det... Og det ble med en gang mye bedre. Nå står dspeaker på -20 og 402 ligger på mellom 0.40 og 40 med peaker rett over 40 på samme cd og samme opplevd volum.

    Fyttigrisen for en forskjell det var på de to utgangene...
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    2kwene som lå ute forsvant fort! Noen som fikk med seg prisforlangende?

    hilsen nysgjerrigper
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe... Nå er jeg ikke bekymra lenger ;) Der var den kjente Mcintosh lyden, den hadde gjemt seg i 4ohm utgangene....

    Merkelig at det skal være så mye forskjell egentlig. Fy flate for en forskjell det er da. LOL humøret steg mange 1000%
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Dette er en ganske gjengs opplevelse med McIntosh -"jeg kan spille en del høyere men det blir ikke høyt". Da jeg skiftet fra Electrocompaniet til Mcintosh så gjorde jeg den del tester på hvor høyt jeg spilte. Jeg justerte volumet "by ear" og målte deretter. Min konklusjon var at jeg ganske konsistent valgte å spille 2-4dB høyere med McIntosh, uten at jeg egentlig oppfattet at det var høyere. Jeg bare likte det bedre.

    Personlig tror jeg dette kan ha nor med de ultralave forvrengningsnivåene som McIntosh forsterkerne normalt leverer. Normalt er det støy og forvrengning som får ting til å låte høyt - ikke i like stor grad et rent signal. Hvis du sammenligner tester fra objektive(?) blader (stereophile, hi-fi news på mc601, osv) så vil du se at de typisk ligger på 1/10 av forvrengningen til sammenlignbare EC produkter.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dette er en ganske gjengs opplevelse med McIntosh -"jeg kan spille en del høyere men det blir ikke høyt". Da jeg skiftet fra Electrocompaniet til Mcintosh så gjorde jeg den del tester på hvor høyt jeg spilte. Jeg justerte volumet "by ear" og målte deretter. Min konklusjon var at jeg ganske konsistent valgte å spille 2-4dB høyere med McIntosh, uten at jeg egentlig oppfattet at det var høyere. Jeg bare likte det bedre.

    Personlig tror jeg dette kan ha nor med de ultralave forvrengningsnivåene som McIntosh forsterkerne normalt leverer. Normalt er det støy og forvrengning som får ting til å låte høyt - ikke i like stor grad et rent signal. Hvis du sammenligner tester fra objektive(?) blader (stereophile, hi-fi news på mc601, osv) så vil du se at de typisk ligger på 1/10 av forvrengningen til sammenlignbare EC produkter.

    Jo, som jeg skrev i innlegget så trodde jeg det kunne være litt av grunnen. Et mye renere lydbilde. Men skifta nå fra 8ohm til 4ohm utgangene. Og det var som natt og dag. Dere vil ikke tro hvor stor forskjell det var mellom disse utgangene mot mine høyttalere.

    Jeg spiller altså 15db lavere nå på DSpeaker sin volum kontroll, noe som viser også på Vumeterene. Men det føles høyere og det er usannsynleg mye mer i mellombassen enn på 8ohm utgangene.

    Joda jeg gikk fra en Eci-5 mk1 til 402... Og var iferd med å bli litt skuffa. Er IKKE det lenger.....
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    SATAN!!! TOOL + Mcintosh + Triangle + DSpeaker + SVS ( fra 40hz og ned ) =:cool::cool:
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    SATAN!!! TOOL + Mcintosh + Triangle + DSpeaker + SVS ( fra 40hz og ned ) =:cool::cool:
    Ingen vei tilbake altså!

    Tror denne blir stående. Og selger har en til, men det har jeg ikke kroner til. Da jeg ikke ønsker å sulte til påske, ( Selv om kroppen hadde hatt godt av å ta bort noen kg)

    Men synes fortsatt det er rart at det skulle ha så stor forskjell på 8 ohm og 4 ohm utgangen...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    For de som er intr:

    Slik måler anlegget mitt. Dette er uten bruk av EQ.

    mcintosh.jpg


    vannfall mcintosh.jpg


    etc mcintosh.jpg

    Den toppen på ca 2,5ms er refleksjon fra sofa og fra gulvet. De vet jeg hvordan jeg får knekt ganske godt. Og når kroppen min sitter i sofaen så vil den bli noe dempet.

    Men skal få den mer ned før jeg blir fornøyd....
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    og enda litt opp i frekvens helt uten EQ

    frekvens mcintosh.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei,

    Nei dette er kun 8 ohm utgangen.. tenkte jeg skulle ta frem mikrofonen og rew senere idag. Samt kjøre ny romkalibrering med 4 ohm.... Kan være morsomt med en sammenligning.

    Men nå er jeg for opptatt med å trampe takten og digge... Creed som spiller her nå,,,
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.171
    Antall liker
    22.699
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg satte meg også ned i 3-tiden med flott musikk og tomt hus. Rockefoten med tilhørende ølbokser dukket veldig fort frem :)

    Nå har fruen kommet hjem, så da ble det i alle fall slutt på rockefoten ;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Frøkena mi er borte til søndag, men om hun er hjemme eller ikke spiller ingen rolle. Musikk spilles det uansett. Vi har heldigvis samme musikksmak..
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Eg veit og kven selgaren var.. Men kjøparen bør melde seg umiddelbart i tråden her.. ;-)
    Gratulerer til foreløpig ukjent kjøper av MC2KW. Sitter akkurat nå og spiller på mine egne 2KW og det er ren nytelse. Kan gjerne si at jeg har matchet Mark Levinson pre-amp med McIntosh, og det er en utmerket match. Er det flere som har prøvet denne matchen?
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Eg veit og kven selgaren var.. Men kjøparen bør melde seg umiddelbart i tråden her.. ;-)
    Gratulerer til foreløpig ukjent kjøper av MC2KW. Sitter akkurat nå og spiller på mine egne 2KW og det er ren nytelse. Kan gjerne si at jeg har match et Mark Levinson pre-amp med McIntosh, og det er en utmerket match. Er det flere som har prøvet denne matchen?
    Nei, ikke m. Levinson pre. Har bare Mc. C 2300, og for ordens skyld: Mc.1,2 kW.


    mvh
     
    Sist redigert:

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Tør man spørre hva slags h.t. som brukes på de større mc.ene?


    mvh
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Tenker å kjøpe Wilson Duette mk II. Lite 15 kv.m. lytterom.


    mvh
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    @ dandare: Har sett & ikke hørt dem, men ingen estetisk nytelse.


    mvh
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    For de som er intr:

    Slik måler anlegget mitt. Dette er uten bruk av EQ.
    ...

    Vis vedlegget 217710
    ...
    Den toppen på ca 2,5ms er refleksjon fra sofa og fra gulvet. De vet jeg hvordan jeg får knekt ganske godt. Og når kroppen min sitter i sofaen så vil den bli noe dempet.

    Men skal få den mer ned før jeg blir fornøyd....
    Hvor mange ms kan sies å være "for lenge" egentlig? Hvis dette er frekvensavhengig, kan noen gi meg intervaller ift. tid? :confused:
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    For de som er intr:

    Slik måler anlegget mitt. Dette er uten bruk av EQ.
    ...

    Vis vedlegget 217710
    ...
    Den toppen på ca 2,5ms er refleksjon fra sofa og fra gulvet. De vet jeg hvordan jeg får knekt ganske godt. Og når kroppen min sitter i sofaen så vil den bli noe dempet.

    Men skal få den mer ned før jeg blir fornøyd....
    Hvor mange ms kan sies å være "for lenge" egentlig? Hvis dette er frekvensavhengig, kan noen gi meg intervaller ift. tid? :confused:
    ER det ikke 300ms når man ser på vannfallet og nær man ser på ETC som du har hentet teksten fra så er målet å ha refleksjonene dempet -20db rå raskt som mulig. Som er den andre kurven. Frekvansgangen for meg bør ligge med en økning fra 100hz og nedover i frekvens da jeg liker god trykk der nede.

    Er rimelig greie desse målingen.

    Og alt dette er uten bruk av EQ. Kun med DSpeaker sin romkorreksjon...
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    Tør man spørre hva slags h.t. som brukes på de større mc.ene?


    mvh
    TAD reference one.;)
    Det låter sikkert supert. har vurdert compact reference, men ikke så lett å få hørt på dem her i landet (?)

    Jeg bruker for tiden Gradient Revolution. Låter veldig åpent, med enorm soundstage og overraskende bra bass. Interessant eksempel på at hvis man har en super forsterker med ubegrensede kraftressurser, kan man få utrolig mye ut av selv litt mer beskjedne høyttalere.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.171
    Antall liker
    22.699
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    MC2KW ligger helt klart på ønskelisten en eller annen gang i fremtiden...
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Tør man spørre hva slags h.t. som brukes på de større mc.ene?


    mvh
    TAD reference one.;)
    Det låter sikkert supert. har vurdert compact reference, men ikke så lett å få hørt på dem her i landet (?)

    Jeg bruker for tiden Gradient Revolution. Låter veldig åpent, med enorm soundstage og overraskende bra bass. Interessant eksempel på at hvis man har en super forsterker med ubegrensede kraftressurser, kan man få utrolig mye ut av selv litt mer beskjedne høyttalere.
    Prøv HF Audio v/ganilsen. Han er norsk importør av TAD så der burde det være mulig å få hørt compact reference. Jeg har stor tro på at de vil spille meget bra sammen med McIntosh MC2KW.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Her er målingene fra 4 ohms utgangen for de som er intr i det.

    frekvens 4 ohm bass.jpg

    frekvens 4 ohm.jpg

    vannfall 4 ohm utgang.jpg

    etc 4 ohm utgang med plate på gulvet.jpg


    4 ohm utgangen har en litt feitare klang, spesiellt helt nede, har faktisk bra output helt ned mot 15hz som var den nedre grensen til hvor jeg ville måle. ETC er også nå med alle tiltakene på plass. Akkustikkplate på gulv og åpen dør bak meg. Skal jobbe litt med å se om jeg klarer å få "fjerna" dørens påvirkning uten å måtte ha den åpen..

    Ellers så ser det greit ut, men har litt å jobbe med utøver høsten og vinteren. Jeg målte denne gangen 5db lavere da det er ca her jeg har lyttenivået når jeg hører musikk.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Men reptep, her har du vel flyttet litt på mikrofonen etter bytte mellom 8 og 4-utgangene? Ville vært interessant om du koblet tilbake og gjorde nye målinger fra eksakt samme plassering på tvers av innganger. Hvis jeg har forstått riktig, så kan litt flytting av mikrofonen gi relativt store utslag, noe som får meg som nybegynner til å lure på hvor talende slike målinger er. Jeg skal hente resten av utstyret for å komme igang med REW selv i morgen, og har i mellomtiden lest meg litt opp på emnet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn