MC 402

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Noen som erfaringer, synspunkter på denne forsterkeren. Har å gå til anskaffelse av en Mc 402. Trenger tips til høyttalere ol som passer til denne. Noen som kan beskrive den låter, er det spesielle hensyn å ta når det gjelder den forsterkeren? Folk som har andre Mc modeller, kom gjerne med synspunkter.
 

Vedlegg

T

timc

Gjest
Hei.

Det er en kjempegod forsterker. Veldig gjennomsiktig og driver det meste. Den er veldig kilen på preamp (i likhet med alle MC effektrinn)

Inngangsimpedans ned til 3.2k ohm dersom jeg ikke husker feil. Bommer du med preamp kan det gå skikkelig på trynet.


-Tim
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
timc skrev:
Inngangsimpedans ned til 3.2k ohm dersom jeg ikke husker feil. Bommer du med preamp kan det gå skikkelig på trynet

-Tim
Hei Tim, kan du utdype dette litt. Hva slags pre vil fungere, bortsett fra deres egne. Hva med Cary, hva med den som er innebygget i dCS?
 
T

timc

Gjest
Jeg har testet med Cary 303/200. Det fungerte sånn passe.

dCS satt som et skudd. Jeg brukte 402 sammen med delius.

En viktig ting når man kjører direkte på denne måten, er at følsomheten på effektrinnet tillater spilleren å opperere i optimalt arbeidsområde.



-Tim
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.073
Antall liker
1.069
Sted
'
timc skrev:
Inngangsimpedans ned til 3.2k ohm dersom jeg ikke husker feil.
Utdrag fra "Owner's Manual MC-402":

Input Impedance
10,000 ohms Unbalanced Inputs
20,000 ohms Balanced Inputs


Jan E.
 
T

timc

Gjest
Ja det stemmer det Jane. 10k nominelt, men vet at det er blitt målt lavere. Som sagt mener jeg å huske at ZinnMin var 3.2k



-Tim
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.073
Antall liker
1.069
Sted
'
timc skrev:
Ja det stemmer det Jane. 10k nominelt, men vet at det er blitt målt lavere. Som sagt mener jeg å huske at ZinnMin var 3.2k
Vet du under hvilke betingelser dette ble målt?
Det burde egentlig ikke være et stort problem å greie å opprettholde inngangsimpedansen til en oppgitt verdi -- i alle fall innefor audiobåndet.

Jan E Veiset
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Noen som vet grunnen til den ekstremt store forskjellen mellom veiledende pris for MC402 i USA på UDS 5100 og den norske veiledende på NOK 66450??!! Spesielt nå som dollaren er nede i 5,19 er det vel noe drøyt å ligge med en omregningsfaktor på over 13 kroner på dollaren ift amerikansk veiledende pris?! Vet at det tilkommer frakt, forsikringer etc, men ser få andre amerikanske merker på det norske markedet (unntak for Krell) som har så stor forskjell mellom amerikansk og norsk veiledende pris. Det er langt mindre forskjell mellom merker som Cary, Pass pog faktisk og McIntosh MC275, så hva som gjør denne forskjellen på akkurat MC402 skulle jeg gjerne ha visst.
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
terryboy skrev:
Noen som vet grunnen til den ekstremt store forskjellen mellom veiledende pris for MC402 i USA på UDS 5100 og den norske veiledende på NOK 66450??!! Spesielt nå som dollaren er nede i 5,19 er det vel noe drøyt å ligge med en omregningsfaktor på over 13 kroner på dollaren ift amerikansk veiledende pris?! Vet at det tilkommer frakt, forsikringer etc, men ser få andre amerikanske merker på det norske markedet (unntak for Krell) som har så stor forskjell mellom amerikansk og norsk veiledende pris. Det er langt mindre forskjell mellom merker som Cary, Pass pog faktisk og McIntosh MC275, så hva som gjør denne forskjellen på akkurat MC402 skulle jeg gjerne ha visst.
Ekstremt grådig importør f.eks............?
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
timc skrev:
Jeg har testet med Cary 303/200. Det fungerte sånn passe.

dCS satt som et skudd. Jeg brukte 402 sammen med delius.

En viktig ting når man kjører direkte på denne måten, er at følsomheten på effektrinnet tillater spilleren å opperere i optimalt arbeidsområde.
-Tim
høres lovende ut, i oppsettet jeg har nå kan jeg nemlig ikke bruke dCS i i sitt beste område ettersom det blir skithøyt.
 
T

timc

Gjest
Husk at jeg brukte Etera II høyttaler. De har en følsomhet på 88db/6ohm. Er ikke B&W 801D mer følsom?


Alternativet er å sette inn et lite dempeledd.



-Tim
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Hei maxm., har 352 og er meget godt fornøyd. Lyden er en ting, men ikke glem det faktum at: McIntosh er bygd for å vare livet ut! Dette gir seg også utslag i bruktprisene (under halv pris er skjeldent). Ekstremt få produkter idag kan vise til det samme. Gratulerer med et meget godt kjøp..............
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Jeg låner tråden et øyeblikk for følgende spørsmål:

Kunne Gallo Ref 3.1 være noe for McIntosh?

Andre kandidater er Audiovector S3 Signature og Dynaudio s3.4.

Vad tycks?
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Jeg sendte mail til Dynaudio for å spørre dem om valg av forsterker til deres høyttalere. Mc var ett av de merkene som spesielt ble nevnt som særdeles bra med deres høyttalere. Da tror jeg ikke en kan gå feil med Dynaudio og Mc. Mc på sin side har jeg fått høre fra importør at skal fungere med det meste. Lett å få til, ikke kilen på høyttaler siden.
 

Beàthoven

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.08.2006
Innlegg
85
Antall liker
6
Torget vurderinger
42
terryboy skrev:
Noen som vet grunnen til den ekstremt store forskjellen mellom veiledende pris for MC402 i USA på UDS 5100 og den norske veiledende på NOK 66450??!! Spesielt nå som dollaren er nede i 5,19 er det vel noe drøyt å ligge med en omregningsfaktor på over 13 kroner på dollaren ift amerikansk veiledende pris?! Vet at det tilkommer frakt, forsikringer etc, men ser få andre amerikanske merker på det norske markedet (unntak for Krell) som har så stor forskjell mellom amerikansk og norsk veiledende pris. Det er langt mindre forskjell mellom merker som Cary, Pass pog faktisk og McIntosh MC275, så hva som gjør denne forskjellen på akkurat MC402 skulle jeg gjerne ha visst.
Så lenge Mr Neby skår seg godt på at andre gjør jobben med å selge populære McIntosh så vil aldri prisene senkes. Det er ingen forhandlere i USA eller UK som tjener like mye pr solgte MC produkt som det gjøres via den norske importøren som tjener dobbelt opp. Frakt og forsikring er peanuts i forhold til å ta 13 kroner dollaren. Mcintosh er ikke det eneste merket som er sinnsykt priset av importneby i forhold til verden ellers. Marantz for eksempel så koster en SA-7 ca det samme i USA som SA11-s2 gjør å norge.
Synd at ikke prisene er litt lettere nå som dollaren har vært lav i flere år. Men så lenge det er gode produkter en har monopol på å selge så vil vell de fleste ha høstet mest mulig.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
sunzeeker skrev:
terryboy skrev:
Noen som vet grunnen til den ekstremt store forskjellen mellom veiledende pris for MC402 i USA på UDS 5100 og den norske veiledende på NOK 66450??!! Spesielt nå som dollaren er nede i 5,19 er det vel noe drøyt å ligge med en omregningsfaktor på over 13 kroner på dollaren ift amerikansk veiledende pris?! Vet at det tilkommer frakt, forsikringer etc, men ser få andre amerikanske merker på det norske markedet (unntak for Krell) som har så stor forskjell mellom amerikansk og norsk veiledende pris. Det er langt mindre forskjell mellom merker som Cary, Pass pog faktisk og McIntosh MC275, så hva som gjør denne forskjellen på akkurat MC402 skulle jeg gjerne ha visst.
Så lenge Mr Neby skår seg godt på at andre gjør jobben med å selge populære McIntosh så vil aldri prisene senkes. Det er ingen forhandlere i USA eller UK som tjener like mye pr solgte MC produkt som det gjøres via den norske importøren som tjener dobbelt opp. Frakt og forsikring er peanuts i forhold til å ta 13 kroner dollaren. Mcintosh er ikke det eneste merket som er sinnsykt priset av importneby i forhold til verden ellers. Marantz for eksempel så koster en SA-7 ca det samme i USA som SA11-s2 gjør å norge.
Synd at ikke prisene er litt lettere nå som dollaren har vært lav i flere år. Men så lenge det er gode produkter en har monopol på å selge så vil vell de fleste ha høstet mest mulig.
Mye riktig her.

Men noen som vet hvorfor 275'en er et hederlig unntak?
Den koster ca 4000$ i USA og listepris 30k i Norge, fikk min for 24k sist høst. Blir en grei nok kurs det.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Holmium skrev:
sunzeeker skrev:
terryboy skrev:
Noen som vet grunnen til den ekstremt store forskjellen mellom veiledende pris for MC402 i USA på UDS 5100 og den norske veiledende på NOK 66450??!! Spesielt nå som dollaren er nede i 5,19 er det vel noe drøyt å ligge med en omregningsfaktor på over 13 kroner på dollaren ift amerikansk veiledende pris?! Vet at det tilkommer frakt, forsikringer etc, men ser få andre amerikanske merker på det norske markedet (unntak for Krell) som har så stor forskjell mellom amerikansk og norsk veiledende pris. Det er langt mindre forskjell mellom merker som Cary, Pass pog faktisk og McIntosh MC275, så hva som gjør denne forskjellen på akkurat MC402 skulle jeg gjerne ha visst.
Så lenge Mr Neby skår seg godt på at andre gjør jobben med å selge populære McIntosh så vil aldri prisene senkes. Det er ingen forhandlere i USA eller UK som tjener like mye pr solgte MC produkt som det gjøres via den norske importøren som tjener dobbelt opp. Frakt og forsikring er peanuts i forhold til å ta 13 kroner dollaren. Mcintosh er ikke det eneste merket som er sinnsykt priset av importneby i forhold til verden ellers. Marantz for eksempel så koster en SA-7 ca det samme i USA som SA11-s2 gjør å norge.
Synd at ikke prisene er litt lettere nå som dollaren har vært lav i flere år. Men så lenge det er gode produkter en har monopol på å selge så vil vell de fleste ha høstet mest mulig.
Mye riktig her.

Men noen som vet hvorfor 275'en er et hederlig unntak?
Den koster ca 4000$ i USA og listepris 30k i Norge, fikk min for 24k sist høst. Blir en grei nok kurs det.
Jeg har en stund vurdert en overgang/bytte fra mine Audio Valve Baldur 70 monoblokker til McIntosh MC402, men den nevnte horrible prisstrukturen på MC402 i Norge/importör Neby gjör at jeg ikke er villig til å ut med et slikt unormalt mellomlegg som dette vil medföre. Baldur 70 (USD 7200 FÖR justering av pris etter svekket dollar) er i USA 43% dyrere enn MC402 (USD 5100), mens MC402 (NOK 66450) er hele 65% DYRERE enn Baldur 70 (NOK 39000) i Norge. Forstaa det den som kan (eller vil).
 

What-puppy

Medlem
Ble medlem
15.11.2003
Innlegg
14
Antall liker
39
Sted
Bergen
Heisann, glimrende forsterker. Kjøre selv med Media pc, Stello usb dac, C41 pre og MC352. Har selv B&W 703 og det spiller veldig bra, koser meg storveis. Låner forøyeblikket B&W 803S og det spiller svært bra, mellom tone og discant er ikke uligt 703 men bassen er en del tyngre selvsagt. Kan anbefales! 803D kan fungere, litt usikker om det blir for litte krefter men det burde gå. Med andre ord så fungerer det med B&W, håper dette er til litt hjelp i din søken :)
 

Eirik.U

Medlem
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
26
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
Hei Hei ;D

Denne kommer du til å bli fornøyd med!
Jeg har mcd201+c46+mc402 og det er ABSOLUTT å annbefale.
Eneste ankepunkt er at det er vanedannende..
Har en først fyrt opp mac`en blir en sittende lenge ;D

Bruker for øyeblikket audiovector MI3 signature, det fungerer veldig bra.
Prøvde med dynaudio 3.4 , men AV var bedre match imo.
Så er fremdeles på ht jakt.

Lykke til

Mvh
Eirik
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
terryboy skrev:
Noen som vet grunnen til den ekstremt store forskjellen mellom veiledende pris for MC402 i USA på UDS 5100 og den norske veiledende på NOK 66450??!!
Noen som har tips om seriøs amerikansk nettbutikk (som også leverer med norsk strøm)? Er lysten på et par MC501 og ettersom veiledende amerikansk pris er på $8000 bør det jo la seg gjøre å få disse ferdig levert på døra med moms for nesten halve den norske utsalgsprisen.
 
T

timc

Gjest
Dynaudio er ihvertfall meget bra sammen med Mc. (nå snakker jeg generelt)



-Tim
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Har hørt MC501/C2200 mot Dynaudio 5.4 hos X3 her på forumet og det er en god kombo.
 
Topp Bunn