max anode tap : flytte grense ved luftkjøling ?

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.045
Antall liker
2.796
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
usikker på om tråden skal ligge her eller under tech-hjørnet.
Saken er at effekt røret jeg arbeider med (13E1) viser seg å prestere vesentlig bedre nær grensen for maks anodetap Og over grensen også.
En ting er at jeg ved va 440 v , ia 210 ma( pa 92,4 W), kan hente ut mer effekt.Men det er ikke main target.
Jeg observerer at THD på grensen til klipping er betydelig mindre.Ved å kjøre røret hardere kan jeg hente ut rundt 28 w med en thd så lav som 0,5 % uten global feedback.Om jeg kjører røret med et mer vanlig anodet tap (180ma, 440v= 79,2 W) Er seff max p out lavere og thd ved 28 w er 1,4- 1,5 % alt annet likt.)
Jeg registrerer at når ia settes opp faller thd drastisk.Men ikke om en samtidig skrur va særlig ned.

Dette er bakgrunnen for tråden.I dag finnes stillegående vifter som er små og effektive.
Det er enklere i våre dager å benytte en vifte, enn det var før SS bataljonene overtok audio.

Det jeg ikke har funnet er en standard som sier noe om i hvilken grad anodetapet kan økes ved god luftkjøling.Noen som har gjort erfaringer? Noen som kjenner til facts om temaet eller har godt begrunnede synspunkter.Jeg ønsker å kjøre 13e1 med et anodetap rundt 85-95 w , om en vifte gjør det forsvarlig.
I tillegg lurer jeg på om det er andre forhold enn temperatur og glasskolbens evne til å avgi den som bestemmer maks anode tap.
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.045
Antall liker
2.796
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Takk for linken Bernt. Vestfossen har vært sparringspartner og support og kunnskapsbase for meg hele tiden jeg har puslete med 13e1. Maken til support skal en lete lenge etter.ikke mange forhandlere som legger så mye tid og velvilje i små kunder.Forstår det slik at B er ute og reiser. Tenkte at noen kanskje kjente en tommelregel for økning av anodetap med en god vifte under rørsokkelen.....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
EIMAC sa det slik i 1967:
Excess cooling will have only beneficial results and inadequate cooling is almost certain to invite premature failure of the tube.
Alle glassrør jeg kjenner til som kan være aktuelle å benyttet til HiFi er laget slik at det ikke er behov for tvangskjøling. Hvis du kjører røret helt på grensen eller over, vil nok ekstra kjøling hjelpe til med å få temperaturen ned. Du vil uansett være nær eller over grensen for tillatt anodetap. Jeg har sett rør bli så varme at glasset har smeltet. Der glaset er tynnest vil det ble en trakt innover mot anoden pga undertrykket. Til slutt vil det komme luft inn.
En fornuftig måte å kjøle hele forsterkeren på vil være å ha en vifte på undersiden. Sørg for åpninger i chassis slik at kjøleluft kan komme opp rundt rørene og kjøle hele glasskolben. Sokkel og rørpinner vil også få kjøling ved denne metoden.
Om dette vil ha noen betydning for røret du bruker vet jeg neimen ikke. Kjøling vil uansett ikke være skadelig :)
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.045
Antall liker
2.796
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Takk Hans.
Etter noen måneder med 13e1 i drift i en testkasse har jeg kommet til at en vifte vil være en god ting.om en gidder å tørke opp , er det mulig å steke litt av hvert på topplaten.
Jeg oppfatter deg dit at selv om kjøling er positivt , så flytter det ikke nødvendigvis grensen for maks anodetap.
av alle de 13e1 jeg har liggende får jeg plukke ett og finne ut av dette irl.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Om ikke max anodetap øker, så vil du redusere på varmen som spres til sokkel, loddinger og nærliggende komponenter. Det vil ihverfall ikke være et onde, sånn sett.

Mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Delle skrev:
Om ikke max anodetap øker, så vil du redusere på varmen som spres til sokkel, loddinger og nærliggende komponenter. Det vil ihverfall ikke være et onde, sånn sett.

Mvh
Det var det Eimac sa også :)
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Har liggende et par 4CX250 om du vil experimentere....

Arne K
 
Topp Bunn