matte

N

Nifelheim

Gjest
Disse testene er svært lite matnyttige da det jukses fra første børjad hos enkelte skoler, spesielt utbredt i enkelte oslo-skoler. Svake elever blir forvist vekk, og undervisningen blir lagt om til å passe prøvene ved å fokusere på prøveteknikk og mengdetrening. En som aldri har sett oppgavene på en slik test vil alltid gjøre det dårligere enn noen som har sett 10 av dem tidligere. De som ikke har sett dem kan faktiskt være bedre i matte, men gjøre det dårligere på selve testen.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
En mulig forklaring er kanskje at geografitimene nedprioriteres i Osloskolen?

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Er vel desverre gammelt nytt at noen oslo skoler ber enkelte elever om å holde seg hjemme/har alternativt oplegg på prøvedagene. Kan godt hende at dette skjer i andre deler av landet også, men er vel i oslo skolene at dette ble avslørt som vanlig praksis i fjor...

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Hvorfor skulle ikke Sogn og Fjordane gjøre det bra? Elever på landsbygden er vel jevnt over mer seriøse enn elever i storbyene, og legg merke til overrepresentasjonen av nynorsk hos universitetsansatte.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.296
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Nifelheim skrev:
Disse testene er svært lite matnyttige da det jukses fra første børjad hos enkelte skoler, spesielt utbredt i enkelte oslo-skoler. Svake elever blir forvist vekk, og undervisningen blir lagt om til å passe prøvene ved å fokusere på prøveteknikk og mengdetrening. En som aldri har sett oppgavene på en slik test vil alltid gjøre det dårligere enn noen som har sett 10 av dem tidligere. De som ikke har sett dem kan faktiskt være bedre i matte, men gjøre det dårligere på selve testen.
Jeg synes faktisk det er bra om det øves til nasjonalprøver. Av den enkle grunn at nasjonale prøver, iallefall i norsk, måler en type kunnskap som er viktig. Jo mer en øver jo flinkere blir en til å lese. Lesing på nasjonale prøver handler om å hente ut fakta, forstå det som står skrevet og ike minst tolke tekstene som er skrevet. Nasjonale prøver handler ikke om hvor fort du leser, slik som f.eks Carlsten leseprøve. I Norge har en lenge hatt fokus på at å lese vil si å ha knekt lesekoden. Når en har knekt lesekoden, det er da lesingen kanskje først og fremst begynner. Da skal en lære seg en rekke lesestrategier slik at en forstår og kan lære det som står i teksten. For å få til dette må en bruke en rekke teknikker/strategier. Derfor ville jeg være forundret om de som øver på lignende oppgaver som en finner i nasjonale prøver i lesing skulle være dårligere til å lese enn de som aldri har øvet på slike oppgaver.

Håvard

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.296
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
Hvorfor skulle ikke Sogn og Fjordane gjøre det bra? Elever på landsbygden er vel jevnt over mer seriøse enn elever i storbyene, og legg merke til overrepresentasjonen av nynorsk hos universitetsansatte.
Hvor finner du at landsbyga har mer seriøse elever enn storbyene?
Jeg kommer fra bunnfylket Oppland. Ingen storby her og vi skårer sjelden bra på nasjonale prøver.

Håvard

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.059
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nifelheim skrev:
Disse testene er svært lite matnyttige
en kam
da det jukses fra første børjad hos enkelte skoler,
lite matnyttige for enkelte skolers virkelige kunnskapsnivå tenker jeg vi sier
spesielt utbredt i enkelte oslo-skoler. Svake elever blir forvist vekk
ikke bra
, og undervisningen blir lagt om til å passe prøvene ved å fokusere på prøveteknikk og mengdetrening.
mengdeteknikk i matte er veldig lurt. Å trene prøveteknikk er også lurt, så får man vist hva man kan
En som aldri har sett oppgavene på en slik test vil alltid gjøre det dårligere enn noen som har sett 10 av dem tidligere. De som ikke har sett dem kan faktiskt være bedre i matte, men gjøre det dårligere på selve testen.
Det beste er altså å ikke vite om ungene lærer.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
mesut skrev:
at oslo er best, er noe vi alle vet.
litt overraskende at sogn og fjordane kom på andre plass.
og som forventet havnet nord norge + et par andre banjofylker nederst på lista.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=10032236
Er slett ikke overraskande. Oslo skryt veldig av seg sjølv, men ein må også sjå på kor stor % som har vorte heimattsende/fritekne for prøva. I S og Fj er det lite fritak - ein del foreldre insisterar på at ungane deira skal delta på testane.
S og Fj har ein desentralisert skulestruktur, med til dels mindre klasser, og eg har ein mistanke om at dette verkar sterkt inn på resultata.

(Elles er eg usikker på kva eit "banjofylke" er. Generell, nedsetjande term, eller?
I så fall kan det om ynskjeleg sikkert hostast opp negative utsegner om Oslo-væringane også.)

Når det gjeld desse nasjonale prøvene, er dei vel & bra, men det er grunn å stille spørsmål om kva dei skal brukast til. Eg har sett litt resultat på nært hald, og sett at ein spesiell skule låg heilt på topp innan engelsk for nokre år sidan. Trass i at ingen tilsett lærar hadde utdanning i engelskfaget ut over eit minimumsopplegg (tilsvarar ca 15 stp i dag). Fleire liknande døme i andre fag kan tyde på at læring ikkje er betinga av læraren sin kompetanse. Likevel er det "opplest og vedteke" at auka lærarkompetanse fører til betre læring. Men det er vel synseri dette, som så mykje anna...?
Skulen eg nemnde, hadde ganske middelmådige resultat ved siste års prøve. Noko som ikkje overraska lærarane. Dei var fullstendig klar over kvar elevane stod. Prøva hadde lite verdi for dei.
Ting stiller seg sikkert annleis der ein har "stordriftfordelane" ved å ha 3 - 4oo elevar, som ein ikkje kjenner, og der ein kan dyrke faglærarsystem - at ein lærar underviser i eitt eller to fag. Men slike skular gjer det sjeldan meir enn "sånn passeleg". Truleg fordi læring er ei sosial greie, som går føre seg i ein kontekst. Det går sjølvsagt an å lese seg til kunnskap, særleg for vaksne, men det som skjer i dei fyrste skuleåra, der sjølvbildet til eleven dannar seg, og dei sosiale spelereglane definerast er det avgjerande at kulturen opnar for at det "er ålreit å vere flink/god", i motsetnad til skular der "geekar" og "strebarar" må haldast nede, der det er kuult å vere bråkebøtte, skulkar m.m.
Utan å ha signifikant forskning (bortsett frå Rune Kvalsund 1992?) som grunnlag, vil eg komme med ei hypotese: små skular er langt betre for den sosiale læringa enn dei store. Dette kan vere grunnen til at det framleis ganske desentraliserte S og Fj gjer det så bra.
Men dette passar dårleg inn i vår sterkt urbaniserte statsråd sitt verdsbilde, all den tid noverande regjering har rasert Skule-Noreg i minst like sterkt tempo som dei tidlegare regjeringane sidan 1986. Det er lagt ned om lag 1100 skular sidan den gong, altså 20% av alle norske skular. Og ikkje dei store i sentrum, rimelegvis... Den klassiske nærmiljøskulen er på veg ut. Kvaliteten på norsk skule dalar. Er det ein samanheng, tru?
Sjekk ut: www.lufs.no om du er interessert i den spesielle nærmiljøpedagogikken.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
Nifelheim skrev:
Disse testene er svært lite matnyttige
en kam
da det jukses fra første børjad hos enkelte skoler,
lite matnyttige for enkelte skolers virkelige kunnskapsnivå tenker jeg vi sier
spesielt utbredt i enkelte oslo-skoler. Svake elever blir forvist vekk
ikke bra
, og undervisningen blir lagt om til å passe prøvene ved å fokusere på prøveteknikk og mengdetrening.
mengdeteknikk i matte er veldig lurt. Å trene prøveteknikk er også lurt, så får man vist hva man kan
En som aldri har sett oppgavene på en slik test vil alltid gjøre det dårligere enn noen som har sett 10 av dem tidligere. De som ikke har sett dem kan faktiskt være bedre i matte, men gjøre det dårligere på selve testen.
Det beste er altså å ikke vite om ungene lærer.
Jau då, mengdetrening er bra, og ein føresetnad for overlæring. Det er avgjerande i veldig mange fag. Problemet er når prøveteknikken kjem i hovudfokus. Eg har vore med på å drille vekk 6 - 7 timar som burde vore brukt på fag i staden for prøvemetodikk. Då gjer ein det sjølvsagt bra på prøvene, men er det læring? Har du lese din Huxley?

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Audiophile-Arve skrev:
(Elles er eg usikker på kva eit "banjofylke" er. Generell, nedsetjande term, eller?
I så fall kan det om ynskjeleg sikkert hostast opp negative utsegner om Oslo-væringane også.)
Et Banjofylke er utskutte underavdelinger av hovedkvarteret til Stutumer og Mesuter.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Torget vurderinger
0
Haavard skrev:
Bach_Man skrev:
Jeg kommer fra bunnfylket Oppland. Ingen storby her og vi skårer sjelden bra på nasjonale prøver.

Håvard
Må innrømme at eg har svært avgrensa kjennskap til Oppland, bortsett frå eit par skular i Lom kommune, som var ganske spennande den gongen eg var innom som snarast....
Er det ein sentralisert skulestruktur + fråflytting som er hovudtendensen i Oppland? Tok ein rask sjekk på nettet som snarast, og fann desse tilfeldige skulane som ser bra ut:
http://www.skaabu.skole.no/
http://www.liene.oppvekstsenter.no/
http://redalen.bskole.no/
http://www.dig3.no/Lillehammerkommune/Skoler/Saksheim_skole/
Eg tippar at du finn foreldre, elevar og lærarar som er fornøgde her....og då spørs det kor ille det er å vere elev i "bunnfylket" ditt....?

C

Cyber

Gjest
Sant det du sier, Arve, men jeg har stor tro på at en engasjert og kunnskapsrik lærer får elevenes oppmerksomhet mye bedre enn en som ikke kan faget. Flinke elever liker også å få litt "krydder" et godt stykke fremover i pensum, noe jeg prøver å få til innimellom, men er jo ikke lett i en hektisk skolehverdag.

Jeg tror dagens livsstil også påvirker elevers ytelse i stor grad i dag. Mange lever hektiske liv og barna skal jo minst ha 5 fritidsaktiviteter utenom skolen i løpet av uka. Jeg tror mange elever jobbet bedre hjemme og hadde fastere rutiner i hverdagen.

Hvorfor Oslo scorer så høyt er jo forklart over, stort fritak.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Torget vurderinger
0
Loevhagen skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Et Banjofylke er utskutte underavdelinger av hovedkvarteret til Stutumer og Mesuter.
Eg meier bestemt at Stutum etna til hovudstaden? Der skal vere ein viss mangel på sunt bondevit deromkring.
Elles er banjo vanskelegare å spele på enn gitar.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Torget vurderinger
0
cybervision_ skrev:
Sant det du sier, Arve, men jeg har stor tro på at en engasjert og kunnskapsrik lærer får elevenes oppmerksomhet mye bedre enn en som ikke kan faget. Flinke elever liker også å få litt "krydder" et godt stykke fremover i pensum, noe jeg prøver å få til innimellom, men er jo ikke lett i en hektisk skolehverdag.

Jeg tror dagens livsstil også påvirker elevers ytelse i stor grad i dag. Mange lever hektiske liv og barna skal jo minst ha 5 fritidsaktiviteter utenom skolen i løpet av uka. Jeg tror mange elever jobbet bedre hjemme og hadde fastere rutiner i hverdagen.

"Den gode læraren" er ikkje nødvendigvis den overformelt kompetente læraren. Hugs Bjørneboe! Alle pedagogar bør lese "Jonas" kvart tredje år....
Så er det ein del bra ting som for tida er parkerte, eller gått i gløymeboka. Suttung-rørsla, til dømes: http://no.wikipedia.org/wiki/Suttung-bevegelsen
Når eg likevel er i slaget vil eg nemne nærmiljøpedagogikken: http://skoleplassen.no/index.php?pageID=120&page=fra_forskarar

Elles er eg veldig einig med deg når det gjeld livsstilen. Multitasking som livsform gjer oss alle overfladiske: http://blogg.no/ (no skjer eg mange over den kammen, men det var så freistande når eg veit kor mange skuleelevar som held det gåande her i timevis kvar dag....)

C

Cyber

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
cybervision_ skrev:

"Den gode læraren" er ikkje nødvendigvis den overformelt kompetente læraren. Hugs Bjørneboe! Alle pedagogar bør lese "Jonas" kvart tredje år....
Så er det ein del bra ting som for tida er parkerte, eller gått i gløymeboka. Suttung-rørsla, til dømes: http://no.wikipedia.org/wiki/Suttung-bevegelsen
Når eg likevel er i slaget vil eg nemne nærmiljøpedagogikken: http://skoleplassen.no/index.php?pageID=120&page=fra_forskarar

Elles er eg veldig einig med deg når det gjeld livsstilen. Multitasking som livsform gjer oss alle overfladiske: http://blogg.no/ (no skjer eg mange over den kammen, men det var så freistande når eg veit kor mange skuleelevar som held det gåande her i timevis kvar dag....)
Der er vi enige, som jeg skrev: Engasjert og kunnskapsrik - engasjert først.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Haavard skrev:

Håvard
Kanskje det er den vestlandske flittigheten som slår inn da...

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.278
Torget vurderinger
18
Jeg ser at dette med prøveteknikk fremheves som noe positivt og nyttig. Det er jeg uenig i, spesielt på barneskolenivå.

For en god del år siden da jeg bestemte meg for å ta en master ble jeg klar over hva som virkelig ligger i prøveteknikk. Siden jeg hadde min bachelor fra et amerikansk universistet så ville jeg også ta min master i USA og måtte derfor ta GRE prøven. Dette er en standardisert prøve og litt søk på nettet viste at det var en mengde guider og bøker som omhandlet prøveteknikk spesifikt for GRE og GMAT prøvene.

Jeg kjøpte en bok som het 'How to crack the GRE' og det ble en liten åpenbaring i hvordan disse testene er laget og hva som skal til for å gjøre det bra. Kort fortalt så var det nesten ingenting i 'How to crack the GRE' som gikk på å øke din egen kunnskap, kun hjelp til å score best mulig på testen ved å lære teknikker som var basert på kunnskap om hvordan testene er laget og statistikk. Virket det? You bet, jeg scoret meget bra men kunne ingenting mer etter at jeg hadde tatt testen.

Topp Bunn