Mathcad Høyttalersimulering (Martin J. King)

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Hei.
Er det noen her som bruker Martin J. King's Mathcad modeller for høyttalersimulering ?

Link: http://www.quarter-wave.com/

MJK tilbyr ikke Mathcad modellene gratis lenger, men 25$ kunne være vel anvendte penger for disse modellene. De var opprinnelig beregnet på varianter av horn og kvartbølge, men kan visstnok også simulere de fleste andre høyttalertyper.


Svein
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Jeg har forsøkt å installere Mathcad Explorer 8 på en PC, men når jeg laster inn et worksheet viser den bare resultater som "This function is not defined above", og ingen diagrammer.

Jeg får forsøke på en annen PC (litt eldre type).

Ellers så har jeg forstått at MC 8 (freeware versjonen) ikke kan save resultater. Må man derfor manuelt legge inn T/S verdier o.s.v. på nytt dersom man vil arbeide videre på samme design senere, og bare kan spare resultat ved å printe ut hele worksheet ?

Svein.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Mathcad problem solved:
For å få Mathcad til å fungere måtte jeg gjøre to endringer på PC'en:
1. Endre Windows regional settings til US (decimal point). Dette er forklart på MJK sine sider. Da virker beregninger.
2. Disable Mouse "Accelererated scrolling". Ellers crasher programmet ved bruk av mus scrollehjul.
_________________________________________________
BjornJ: Velkommen på forumet. Jeg antar du er den danske Bjohannesen www.diyaudio.com med bl.a. den TABAQ - den "alternative needle", beskrevet her og her

SveinB.
 

BjornJ

Medlem
Ble medlem
06.06.2006
Innlegg
29
Antall liker
2
Hej Svein, joda. Det er den samme Bjørnen, som forresten var Nordmann til 1965, hvor jeg konverterte til Dansker.
:)

Skal se om jeg ikke kan få lagt en byggeskrivelse av TABAQ på nettet, så du kan prøve å bygge den. Den er svært enkel å bygge.

Hei fra
Wonderful Copenhagen
PS: Jeg har prøvd mange forskjellige kabinettyper med MJK Marh Cad modeller.

Det er enkelt å kopiere grafer fra Math Cad til Word. Kopiering av Input data: Jeg bruker Print Screen og Paint og koiperer inn i Word.

Så går det lettere, neste gang du (igjen) skal taste data fordi gratis versjonen ikke tillater at du gjemmer work sheet.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Skal se om jeg ikke kan få lagt en byggeskrivelse av TABAQ på nettet, så du kan prøve å bygge den. Den er svært enkel å bygge.
Jeg har bygget den originale Cyburgs Needle og er meget imponert over denne. W3-871S er et nydelig lite element! Ser at din TABAQ har en enda flatere simulert respons enn "nålen".

Har du du forsøkt å legge inn seriemotstanden fra notch-filter i simuleringen. Dersom spolen har en DCR på f.eks 0,8 ohm burde det påvirke systemets Qts litt.

Svein.
 

BjornJ

Medlem
Ble medlem
06.06.2006
Innlegg
29
Antall liker
2
Hej Svein, nej jeg har ikke lagt inn noe R for spolen, men du rett. Det vil påvirke Qts, men sikkert ikke mye i praksis. Enheten avviker jo også fra fabrikkens data.

Kan ikke du byggge en TABAQ ;D og sammenligne de 2. Det kunne være meget interessant.

http://coolcat.dk/bjoern/Byg_en_TABAQ.pdf

Bjørn
 
Topp Bunn