Martin Logan

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    CLS var ein nydeleg høgtalar, med kvalitetar som ein godt kan betale litt for, om det let seg gjere. Men eg fekk høyre CLX for ei tid sidan, og med subwoofer var dette ei stor forbetring. Så om eg hadde hatt rom og råd til dei, ville eg oppgradert til CLX.
     

    dottcom

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    65
    Antall liker
    41
    Martin Logan Depth I Subwoofer ønskes

    Leter en en ML Depth I til å supplere den jeg allerede har. Bør være sort farge og i god stand. Noen som vet om noen som vurderer å selge?
     

    Zissou

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    21
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hei, Har flyttet inn i nytt hus og begynner å bli slitsomt å følge med på att gardinene er trykket for på rett sted så jeg ikke får sol på panelene på mine Electromotion.
    Noen som har erfaringer om hva som skjer om jeg bare ignorere problemet? Er det noe en vil merke godt etter en tid eller er det bedre å bare glemme det?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg skaffet lys-tett stoff og sydde meg trekk som jeg drar over panelene når de ikke er i bruk. Fungerer supert og hinder og at de dekkes av støv over tid som heller ikke er bra. Dermed kan jeg glemme gardiner og støvsuging ;)
     

    Zissou

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    21
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ok, kunne funket, men tviler litt på om samboer vil godta noe slikt.

    Takk for svar, men tror jeg får vurdere noen vanlige tyngre og barnevennlige høyttalere i noen år ser det ut som. :)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ok, kunne funket, men tviler litt på om samboer vil godta noe slikt.

    Takk for svar, men tror jeg får vurdere noen vanlige tyngre og barnevennlige høyttalere i noen år ser det ut som. :)
    Kjører du i "formsydd" i svart går det i ett med panelene og gjør høytalerne tilnærmet barnesikre. Skal se om jeg ikke får tatt et bilde...
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Her er et bilde av min ML med trekk:

    Martin Logan.jpg


    Vet ikke hvorfor bildet snur seg, men du ser vel det du trenger....
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Det finnes fortsatt statorer til cls1 og cls2,jeg fikk tak i nye i 2018
     

    Lofoting

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Innlegg
    86
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Jeg vurderer sterkt å gå over til paneler, og da særlig ML. Jeg har et par Vista på hånden. Hva tenker dere er rett/OK pris for slike i dag? Skal være i bra stand, 2 eiere og med original emballasje.

    Mvh,
    Andreas
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Fikk 18k for mine i fjor høst, noe som jeg tror er en grei pris. Fantastiske høyttalere, til den prisen, synes jeg.
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Hadde Vista for en del år siden. Fordelen med de er at bassen er passiv slik at du kan få glede av din - evt - kraftige poweramp. De spilte lite bass før jeg fikk på plass klasse A amp.
    Hører dog detaljer på mine Apogees som jeg ikke hørte på ML, ikke minst spiller Apogee bass som er i en egen klasse i sammenligning.
    Ellers bør du jo være klar over at det å kjøpe så gamle ML er som å kjøpe veteranbil. Du vet aldri når evt noe må repareres. Panelene degraderes av støv, røyk, sol osv så i værste fall kan disse trengs byttet. Og ja-man får slikt kjøpt men det koster temmelig mye...

    18k for disse er i mine øyne i meste laget, men her er det jo markedet som bestemmer....
     

    Lofoting

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Innlegg
    86
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    Hadde Vista for en del år siden. Fordelen med de er at bassen er passiv slik at du kan få glede av din - evt - kraftige poweramp. De spilte lite bass før jeg fikk på plass klasse A amp.
    Hører dog detaljer på mine Apogees som jeg ikke hørte på ML, ikke minst spiller Apogee bass som er i en egen klasse i sammenligning.
    Ellers bør du jo være klar over at det å kjøpe så gamle ML er som å kjøpe veteranbil. Du vet aldri når evt noe må repareres. Panelene degraderes av støv, røyk, sol osv så i værste fall kan disse trengs byttet. Og ja-man får slikt kjøpt men det koster temmelig mye...

    18k for disse er i mine øyne i meste laget, men her er det jo markedet som bestemmer....
    Tilbudet er på 12.500. De er fra 2008. Jeg har en fulloverhalt Krell KAV-300iL, som leverer 400 watt i 4 ohm. Et balansert oppsett uten skarpe kanter, som jeg har jobbet mye med. Jeg tenkte akkurat det samme vedr passive ML: utnytte kraften jeg har tilgjengelig. Hva tenker du om den komboen, og om prisen?

    Har mulighet til å spare opp litt og gå for Theos isteden. Men tenkte Vista var en fin førstetest på om oppsettet og rommet funker med ML/paneler.

    Hva om valget hadde stått mellom Vista eller Electromotion: hva er best? Utstyr er som nevnt her og i profilen min, og rommet cirka 18-20 kvadrat.

    Et annet alternativ er jo å gå for Vantage eller en annen aktiv modell. Men vil helst ha relativt lav inngangspris på dette til å begynne med, hvis det feiler fundamentalt.

    Apogee er sinnssyke, men må ha mer kraft og større rom for sånt. Drømmen er KSA-200b/250/300s med Scintilla. En eller annen gang på 2050-tallet.

    Mvh,
    Andreas
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    ML liker forsterkere som heller litt mot det varme/ mørke. Er ikke Krell mer nøytral ? Men for all del kan fungere bra det og - smak og behag..
     

    Lofoting

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Innlegg
    86
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    ML liker forsterkere som heller litt mot det varme/ mørke. Er ikke Krell mer nøytral ? Men for all del kan fungere bra det og - smak og behag..
    Har grublet på akkurat det samme. Men ifølge Rognlien samt OHFC så skal klangbalansen bli fin. Etter jeg puttet inn Clarus på strømsiden og Transparent på signalkabelsiden, så ble det hele plutselig - om ikke varmt - så i alle fall meget behagelig å høre på. Ikke samme attack i mellomtonen, men langt mer behagelig å høre på, og lyttetrettheten jeg før hadde med mine nøytrale AP, er borte etter min oppfatning. Det fremstår i dag nøytralt minus med Audio Physic. Men dårlige opptak pyntes ikke på. Men, jeg tør driste meg ut på dette grunnet ovenstående =S

    Hva tror du? Liker ikke pling plong, men musikk.

    Takk alle som svarer meg! Kjempeflott.
     
    Sist redigert:

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Hadde Vista for en del år siden. Fordelen med de er at bassen er passiv slik at du kan få glede av din - evt - kraftige poweramp. De spilte lite bass før jeg fikk på plass klasse A amp.
    Hører dog detaljer på mine Apogees som jeg ikke hørte på ML, ikke minst spiller Apogee bass som er i en egen klasse i sammenligning.
    Ellers bør du jo være klar over at det å kjøpe så gamle ML er som å kjøpe veteranbil. Du vet aldri når evt noe må repareres. Panelene degraderes av støv, røyk, sol osv så i værste fall kan disse trengs byttet. Og ja-man får slikt kjøpt men det koster temmelig mye...

    18k for disse er i mine øyne i meste laget, men her er det jo markedet som bestemmer....
    Tilbudet er på 12.500. De er fra 2008. Jeg har en fulloverhalt Krell KAV-300iL, som leverer 400 watt i 4 ohm. Et balansert oppsett uten skarpe kanter, som jeg har jobbet mye med. Jeg tenkte akkurat det samme vedr passive ML: utnytte kraften jeg har tilgjengelig. Hva tenker du om den komboen, og om prisen?

    Har mulighet til å spare opp litt og gå for Theos isteden. Men tenkte Vista var en fin førstetest på om oppsettet og rommet funker med ML/paneler.

    Hva om valget hadde stått mellom Vista eller Electromotion: hva er best? Utstyr er som nevnt her og i profilen min, og rommet cirka 18-20 kvadrat.

    Et annet alternativ er jo å gå for Vantage eller en annen aktiv modell. Men vil helst ha relativt lav inngangspris på dette til å begynne med, hvis det feiler fundamentalt.

    Apogee er sinnssyke, men må ha mer kraft og større rom for sånt. Drømmen er KSA-200b/250/300s med Scintilla. En eller annen gang på 2050-tallet.

    Mvh,
    Andreas
    Nå har jeg vært ute av hifi i lang tid siden jeg har ett oppsett jeg liker og har ikke fulgt med på hva som skjer. Den Krellen din kjenner jeg ikke til så kan ikke kommentere der. Theos er jo en generasjon nyere (en Vista) og jeg husker jeg så på dem i den tiden jeg hadde Vista. Dette med ML er jo en evig rund dans da det kontinuerlig er oppdateringer vil jeg tro. Jeg har ikke hørt Theos men Vista var helt alright, dog syntes jeg det blei slankt og spinkelt med en 8 tommer i bunn. Dog fikk de en opptur som nevnt med klasse A amp som ga dem bass som aldri før. Hadde subwoofer men følte aldri at jeg fikk dette til å spille sammen..

    Eletromotion er vel en biligere serie fra ML som jeg gjetter er produsert andre plasser en hovedkontoret - her spekulerer jeg bare og har ingen bevis. Ville nok kjøpt Vista i steden for. Vantage og Vista er jo samme høyttaler hvor den ene er passiv i bassen og den andre har aktiv (tipper klasse D) bass. Men som nevnt, dette er gamle greier så du kan ryke på deg en dyr "service".

    Apogee´ene spiser ikke SÅ mye effekt, de puster greit med min Nakamichi PA7E Mk2 men enda bedre med Plinius. Ikke noe åndenød på noen av de ampene og rommet mitt er vel knappe 14-16m2. Litt bass boost/resonans er det på de laveste tonene men det overlever jeg. Scintilla er jo tøffe, men spiser jo effekt som en hel negerlandsby. Tror ikke de låter så mye bedre enn Duetta Signature med ny innmat, men kult er det jo å ha slikt med dertil maskineri for å holde liv i dem.

    Blei vel ikke så mye fornuftige råd av meg her, 12k er langt bedre pris en 18k men jeg mener de burde kunne gå lengre ned i pris... Du bør i alle fall sjekke at de ikke har stått i støvette rom, røykfritt og ikke i nærheten av sol. Du finner tråder på ML forumet hvor høyttalere er demontert og panelene er tatt med i dusjen for å prøve å få bukt med problemer som har oppstått. Er usikker på om konduktiviteten i filmen svekkes uavhengig av miljø, det er noe MrGoogle sikkert kan svare deg på.

    Edit: Hadde du fått tak i noen Summit høyttalere så tror jeg løftet har vært markant i forhold til Vista og Electromotion...

    Mvh
    Nordlending
     

    Lofoting

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Innlegg
    86
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for alle gode råd og svar!

    Jeg har nå lagt inn bud på Vista, så får vi se hvordan det går. Jeg må tørre dette. Drømmen er paneler, og i mitt rom er set ML som gjelder.

    Jeg må spørre om en ting til. Hvordan gjør dere det med føtter/avkobling av ML? Jeg tror jeg foretrekker gummiføttene fra ML, basert på hvilket gulv jeg har. Evt at jeg avkobler med steinplate etter hvert. Men hvor får man tak i gummiføtter? Ble slike levert med Vista, eller må man kjøpe fra leverandør?

    Klarte ikke finne entydige svar på nettet om dette.

    Mvh,
    Andreas
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Tusen takk for alle gode råd og svar!

    Jeg har nå lagt inn bud på Vista, så får vi se hvordan det går. Jeg må tørre dette. Drømmen er paneler, og i mitt rom er set ML som gjelder.

    Jeg må spørre om en ting til. Hvordan gjør dere det med føtter/avkobling av ML? Jeg tror jeg foretrekker gummiføttene fra ML, basert på hvilket gulv jeg har. Evt at jeg avkobler med steinplate etter hvert. Men hvor får man tak i gummiføtter? Ble slike levert med Vista, eller må man kjøpe fra leverandør?

    Klarte ikke finne entydige svar på nettet om dette.

    Mvh,
    Andreas
    Jeg brukte slike spikes som har en slik metallfot hengende fast. Tror det er ett norsk produkt men mulig jeg tar feil - husker ikke hva det het men funket greit. Ellers så duger de vanlige spiksene, bare ha noen mynter eller noe slik at de ikke borer seg ned i parketten. Lykke til :)
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Jeg har hatt Ml lenge,og jeg foretrekker å bruke en ganske fast gummi som fot på Ml,spikes synes jeg ikke blir bra på de,mister sammenhengen mellom bass og panel,men gjelder også på Cls.
     

    Lofoting

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Innlegg
    86
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt Ml lenge,og jeg foretrekker å bruke en ganske fast gummi som fot på Ml,spikes synes jeg ikke blir bra på de,mister sammenhengen mellom bass og panel,men gjelder også på Cls.
    Spennende. Hvilke gummiføtter bruker du, og hvor får man kjøpt dem? Vil helst unngå å lage selv, men kan selvsagt det også. Har som sagt registrert at ML lager egne gummiføtter, men klarer ikke finne på nett. Må kanskje søke litt bedre.

    Hva er ellers erfaringene rundt brukt av singlewire eller biwire? ML anbefaler ekte biwire. Jeg har mulighet til å splitte opp mine 8TC og lage biwireterminering i høyttalerenden. Alternativt kan jeg lage jumpere, for har litt 8TC til overs.
     

    Lofoting

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Innlegg
    86
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    Da er Vista på tur og jeg klar for ilddåpen. Mtp match til Krellen har jeg fått velsignelse fra både Rognlien og Arve, så jeg er utrolig spent på om jeg blir hektet eller finner andre veier etter hvert. Men paneler skal jeg få til!
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Da er Vista på tur og jeg klar for ilddåpen. Mtp match til Krellen har jeg fått velsignelse fra både Rognlien og Arve, så jeg er utrolig spent på om jeg blir hektet eller finner andre veier etter hvert. Men paneler skal jeg få til!
    Gratulerer. La oss høre hvordan ting låter og funker :)

    Hadde bare 8TC direkte i ræva på di Vistaene med en jumper opp. Impedansen dipper ned til lave verdier men det er på høye frekvenser, så tror ikke det trekker 16A sikringen din i leggen :) Er jo bare å prøve deg fram :-D
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Velkommen i klubben !

    Anbefaler å parallellkoble en sub på ene høyttaleren slik at den spiller med. Selv mine, som ligger et par hakk over Vista, har god nytte av dette på rock. Se signaturen min for en anbefaling på sub. Hadde Vista før og trivdes godt med de og det er ikke all verden i forskjell.
     

    Lofoting

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Innlegg
    86
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    Velkommen i klubben !

    Anbefaler å parallellkoble en sub på ene høyttaleren slik at den spiller med. Selv mine, som ligger et par hakk over Vista, har god nytte av dette på rock. Se signaturen min for en anbefaling på sub. Hadde Vista før og trivdes godt med de og det er ikke all verden i forskjell.
    Takk! Tror dette blir bra. Sub skal vurderes hvis jeg får lov av sjefen til å flytte anlegget til motsatt vegg.

    Må spørre hvordan du har avkoblet dine ML, mao hvilke føtter/underlag?

    Har parkett med betong under her i stua.

    Mvh,
    Andreas
     

    Lofoting

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Innlegg
    86
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    Høge elektrostatar får reinare bass med Soundcare under. Om du ikkje er redd for "romlebass", kan mjuke puter vere ok. Vanlege former for "Spikes" er stort sett med på å stramme opp bassen noko, men mi erfaring er at Soundcare er betre.
    Tusen takk! Da passer det vanvittig bra at jeg har et sett superspikes jeg kan sette rett inn. Det passer enda bedre fordi jeg er avhengig av å flytte HT ut på gulvet ved finlytting uansett. Framifrå!

    Mvh,
    Andreas
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Dersom du vil flytte på høyttalerne av og til, er det et annet triks i boka som kan benyttes. På mine CLX har har jeg stivet av endeprofilene i panelene slik at intern vibrasjon i panelene endrer frekvens og fjerner lokal medsving /resonans i disse. Videre er det gummiføtter under selve panelene disse er satt direkte på små runde spikebeskyttere i metall med kork under. Hele høyttaleren er deretter satt på en treplattform som står på hjul. Innfestingen mellom hjul og treplaten er isolert med en 2mm gummimatte. Det er ikke noen som helst vibrasjon verken i høyttalere eller til gulv ved skikkelig pådrag.
    Jakr
     

    Lofoting

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Innlegg
    86
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    Dersom du vil flytte på høyttalerne av og til, er det et annet triks i boka som kan benyttes. På mine CLX har har jeg stivet av endeprofilene i panelene slik at intern vibrasjon i panelene endrer frekvens og fjerner lokal medsving /resonans i disse. Videre er det gummiføtter under selve panelene disse er satt direkte på små runde spikebeskyttere i metall med kork under. Hele høyttaleren er deretter satt på en treplattform som står på hjul. Innfestingen mellom hjul og treplaten er isolert med en 2mm gummimatte. Det er ikke noen som helst vibrasjon verken i høyttalere eller til gulv ved skikkelig pådrag.
    Jakr
    Spennende og på en måte pittelitt i tråd med mine ambisiøse fremtidstanker.Dette må vi nesten få se bilde av. Kan vi det?
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg la litt inn rundt dette i en tråd som heter ..Martin Logan CLX- Hvordan dempe vibrasjoner i panelene. Ligger noen bilder der som sier det meste.

    Jakr
     

    Lofoting

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Innlegg
    86
    Antall liker
    43
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    1
    Da er Vistene på plass. Jeg må si at dette virker som en kjempematch med oppsettet mitt forøvrig. Klangbalanse er etter min smak spot on. Når det gjelder kraft er Krellen dønn stabil og blir ikke engang varm. Bassen er i alle fall ikke ullen. Er meget meget fornøyd!

    Litt trøbbel med det ene eksemplaret dog. Så nytt høyspentkort er på vei i posten. Ser også ut til å være slark/brudd i en terminal. Men jeg skrur dette til. Funker prima 90% av tida, så høy lytteglede nå, og NULL lyttetretthet. Dette låter ikke lyst i det hele tatt. Men Vistaene ruller jo av etter 5 khz, så det passer det lineære oppsettet mitt godt.

    Anbefalt match!

    Takk for alle innspill og råd på veien. Jeg har valgt å gå for justerbare Gaia som føtter. Så vi får se hvordan de funker.

    Mvh,
    Andreas
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Synd du fikk en liten skade med på kjøpet men ser ut som noe du klarer å fikse selv :)

    ML er kresen på innvinkling måde horisontalt og vertikalt. Til fin-lytting for optimal diskant bør du bruke noen timer på å stille inn dette og da lager du noen diskre merker slik at du lett finner igjen disse posisjonene. Det fungerer dog greit ellers og og for egen del er det skjelden jeg bryr meg om å sitte i sweet spot, med mindre jeg skal fin-lytte ;)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Enig med Ingeniøren, de er kresne på vinklinger! Den beste opplevelsen for min del, fikk jeg med panelene absolutt vertikalt. Horisontalt, benyttet jeg meg gjerne av "lommelykttipset" fra ML, altså med senter på panelene vinklet litt forbi sweetspot.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    Forhørte meg hos ML når det gjelder impedanse dropper ned til under 1 ohm. Mine ML skal visstnok gå ned til 0,7 ohm. Med rørforsterkere i kjeden er det greit å skjekke opp litt. Svaret jeg fikk var at de ytterst sjelden går under 4 ohm... Men hva om de går under...Hmm..Får evt vente å se da... 8)
    De fleste går da under 1 ohm, men ved 20.000 hz, og der er jo ikke mye energi oppe der...
    Da er det ikkje så lurt med DSD/SACD, som har kraftig kvantiseringsstøy over det hørbare området. Men DSD er heldigvis eit døyande format.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Da har jeg fått bekreftet det jeg trodde. KT88 på mellom 80 og 100w høres fornuftig ut. Folk får ha meg unnskyldt, men jeg mener at det først er med rør elektrostater virkelig viser hva de kan. Men jeg har ingen erfaring med Martin Logan og rør. Mine erfaringer stammer fra Quad ESL 63, 988 og Stax hodetelefoner. Og ut fra det mener jeg rør fungerer best med elektrostater. Det er sikkert mange som er uenige med meg i det. Jeg tror dog mange ikke har prøvd kombinasjonen rør og elektrostater, men går ut fra at det ikke vil fungere godt på grunn av liten wattstyrke. Men rørwatt er rørwatt... ;D
    Etter å ha benyttet CLS i 23 år har jeg prøvd en rekke forsterkere. Jeg har hele tiden blitt innprentet at CLS har en impedans som går ned til 0,6 ohm, og er i tillegg kapasitiv. Dette fordrer selvsagt at forsterkeren håndterer denne utfordringen uten at det går utover lyden, noe svært få forsterkere gjør, også mange med store kraftige strømforsyninger. For en del år siden gikk det opp for meg at skulle man oppnå god dynamikk på CLS så krevdes det at forsterkeren også måtte kunne gi masse watt i høyere impedanser, opp mot 32 ohm. Etter å ha benyttet Adyton Cordis 1.8 noen år så har CLS blitt som ny for meg, først med den forsterkeren har jeg virkelig fått frem dynamikk potensialet i CLS, og dette gjør at lydbildet blir enormt mye bedre enn hva jeg har fått til med andre forsterkere, så også rørforsterkere. Men jeg er enig i at rørfosterkere låter pent på elektrostater men de klarer ikke helt å få frem det dynamikkpotensialet som høytaleren har. Uansett bør man på CLS ha rør i signalkjeden, og jeg har plasert det i forforsterkeren, og kombinasjonen cordis 1.8 og rørforforsterker låter himmelsk. Jeg har også Stax hodetelefoner med rørforsterker og det låter flott.
    Å nytta røyrforsterkarar til å driva Martin Logan er ikkje ideelt. Røyrforsterkarar har høg utgangsimpednas, så dei har ein utgangstrafo for å redusera utgangsimpedansen. Elektrostatar som Martin Logan, Quad, etc. har innehygd trafo for å auka drivespenninga (til nokre kV); desse vil samstundes auka impedansen. Så ein ender opp med ein trafo i forsterkaren som transformerer ned spenninga (reduserer impedansen), pluss ein trafo i høgtalarane som transformerer opp (aukar impedansen). Transformatorar har ein jarnkjerne, som er ulineær og difor genererer forvrengning. Stax hørlurar er direktekopla, utan trafo, så i denne samanhengen er ikkje røyrforsterkarar like problematiske som i samband med høgtalarar. Ein kunne sjølvsagt bygga ein direktekopla røyrforsterkar for ELS-høgtalarar, men det er ikkje heilt ufarleg når ein skal ha spenninagr på nokre Kv. Eg meiner å hugsa at Quad 57 har ei polariseringsspenning på ca. 6 Kv på basspanela, så da ender ein opp med drivespenningar på fleire kV. Det har rett nok vore produsert elektrostathøgtalarar med innebygde direktekopla røyrforsterkarar, som til dømes Acoustat X og Beveridge. Det finst òg dei som har bygd direktekopla røyrforsterkarar sjølva [1][2], men ein bør ha teke i ein loddebolt før om ein skal gå i gang med eit slikt prosjekt.

    Referansar
    [1] D.P. Hermeyer, Electrostatic amplifier mark 2, The Audio Amateur, nr. 3 1973, ss. 8-10,26.
    [2] D.P. Hermeyer, A high efficiency electrostatic loudspeaker system: Part 2, The Audio Amateur, nr. 3 1977, ss. 8-14.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn