Martin Logan

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zissou

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    21
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Om jeg hadde hatt ett rom på 36+ kvadrat og skulle valgt mellom sub og Montis ville det garantert blitt Montis. Får ikke noe særlig under 27Hz i min stue uansett pr. dags dato men føler ikke det mangler noe særlig, når Montis blir oppgitt til 29Hz tror jeg att jeg ville sagt meg godt fornøyd med det.:)
     
    M

    mo ha dk

    Gjest
    Montis vil også være mitt klare første valg. De er i en helt annen klasse enn Electromotion lydmessig.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    takk for svar, ok så må det blive Montis.

    Jævla, er bange for at dette kommer til at synlig gøre bunden i kisten igen.

    Var forresten lidt ude og sondere terrænget vedrøende andre høytalere idag, og syndes egenligt de spilte meget bra, lige ind til jeg kom hjem og tog en control lytter på de 4 numre som jeg lyttet på derinde.

    Da blev det lysende klart for mig at jeg holder mig til elektrostater.

    Mulig at man er blevet for godt vandt.

    mvh.

    Hi-rex
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Spørsmålet er vel, hva du er ute etter med en oppgradering?

    Jeg har ElectroMotion ESL og SVS SB12-NSD sub og savner ikke noe i bunnen ihvertfald ...

    I min stue går systemet ned til rundt 20 Hz før avrulling oppstår. Og når jeg setter på musikk med signal der nede (under 25Hz), så er det slett og rett imponerende! Det er faktisk utrolig moro å skru opp på slike lydspor. Integrasjonen er nær perfekt. Det er bare vibrasjoner fra gulvet, som avslører at sub'en står bak lytteposisjonen.

    Hvis det ikke er dypbassen, men høyere oppe i frekvens, du ønsker forbedringer, da er det selvfølgelig en annen sak.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    de tre hovedpunkte ved gengivelsen som jeg kunne ønske at forbedre er:

    Større dynamisk spendvidde lig med at spille uanstrengt ved større lydtryk.

    Og så kunne jeg ønske at have fuld fuld frekvens område ned til minimum 29 herz med en hævning på 5 til 6 db i den nedre bas for at kompenserer for vores øre manglende følsomhed i det område.

    Vis det så også var mulig at få udjevnet frekvenskurven lidt i øvre basområde/ nedre mellemtone område, ville et være helt perfekt, da jeg synes der mangler lidt der, og dette går lidt ut over det rytmiske drev i musikken.
     
    Sist redigert:

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    de tre hovedpunkte ved gengivelsen som jeg kunne ønske at forbedre er:

    Større dynamisk spendvidde lig med at spille uanstrengt ved større lydtryk.

    Og så kunne jeg ønske at have fuld fuld frekvens område ned til minimum 29 herz med en hævning på 5 til 6 db i den nedre bas for at kompenserer for vores øre manglende følsomhed i det område.

    Vis det så også var mulig at få udjevnet frekvenskurven lidt i øvre basområde/ nedre mellemtone område, ville et være helt perfekt, da jeg synes der mangler lidt der, og dette går lidt ut over det rytmiske drev i musikken.
    1. Løses (antagelig) med mer forsterkereffekt.
    2. Løses med subwoofer.
    3. Løses ved å flytte høyttalerne nærmere frontveggen.

    Det to siste punktene har jeg selv fikset med nevnte grep, mens jeg har valgt å la det være med det første punkt.

    Edit: Eh ... jeg ser din forsterker er på 250W i 8 Ohm. Det skulle være nokk i massevis med en høyttaler på 90-91dB følsomhet? Uansett vil en subwoofer eller to kunne gi det ekstra trykket i bunnen, som du aldri vil få med de nåværende høyttalerne - og mest sannsynlig heller ikke med Montis, siden de "bare" rekker ned til 29Hz. Det skjer VIRKELIG noe, når det kommer fullt nivå helt ned til rundt 20Hz (på spor, der det er signal der selvfølgelig).
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    de tre hovedpunkte ved gengivelsen som jeg kunne ønske at forbedre er:

    Større dynamisk spendvidde lig med at spille uanstrengt ved større lydtryk.

    Og så kunne jeg ønske at have fuld fuld frekvens område ned til minimum 29 herz med en hævning på 5 til 6 db i den nedre bas for at kompenserer for vores øre manglende følsomhed i det område.

    Vis det så også var mulig at få udjevnet frekvenskurven lidt i øvre basområde/ nedre mellemtone område, ville et være helt perfekt, da jeg synes der mangler lidt der, og dette går lidt ut over det rytmiske drev i musikken.
    1. Løses (antagelig) med mer forsterkereffekt.
    2. Løses med subwoofer.
    3. Løses ved å flytte høyttalerne nærmere frontveggen.

    Det to siste punktene har jeg selv fikset med nevnte grep, mens jeg har valgt å la det være med det første punkt.

    Edit: Eh ... jeg ser din forsterker er på 250W i 8 Ohm. Det skulle være nokk i massevis med en høyttaler på 90-91dB følsomhet? Uansett vil en subwoofer eller to kunne gi det ekstra trykket i bunnen, som du aldri vil få med de nåværende høyttalerne - og mest sannsynlig heller ikke med Montis, siden de "bare" rekker ned til 29Hz. Det skjer VIRKELIG noe, når det kommer fullt nivå helt ned til rundt 20Hz (på spor, der det er signal der selvfølgelig).
    ja der er mere end effekt nok i Diablo, det er Ml ESL der begrenser her.

    Er ikke helt sikker vedrøende Sub, vil foretrekke en løsning m 2 stk vis jeg skulle gå for dette.

    Vil prøve at rykke dem lid tettere på væggen og se om det vil avhjælpe den dip der er.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kjører med en 10" Velodyne i bunnen på mine Vista og synes det fungere ypperlig - mer en nok bass.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Begge høyttalere har samme følsomhet, så er det etter direkte sammenlikning at du hører at ElectroMotion ESL klarer høye lydtrykk dårligere enn Montis? Hvis ikke ville jeg ha prøvelyttet med de to høyttalere hos en forhandler.

    Som antydet opplevde jeg selv en noe slank mellomtone - dvs. med for lite nivå i overgangen mellom bass og mellomtone (med EM-ESL). Etter å ha flyttet høyttalerne tettere på frontveggen forsvant dykket fullstendig og jeg har nå antakelig litt mer en nøytralt der (og det liker jeg).

    Jeg har nå EM-ESL stående ganske nær hjørnene, vinklet godt inn. Etter jeg flyttet på oppsettet hadde jeg en periode uten sub. Da jeg koblet den til med nye lengre kabler for kort tid siden var det en åpenbaring å høre f.eks. Prince: Art Official Age.
     

    Zissou

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    21
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Omtrent samme følsomhet ja, men med 10 mot 8 tommer, 200Watt ekstra for bassene og deling 160Hz dypere og bedre delefilter med justeringsmuligheter for bass blir det litt forskjell. I følge litt kjapp hoderegning (som lett kan være feil) er panelet også 70% større og burde ha mye å si. Har også hørt de 29Hz'ene er ganske konservativt oppgitt, om jeg leser testen i Stereophile rett mister den ikke mange Db ned mot 20Hz, men dette kommer selvfølgelig an på rommet.

    Vil tro de fleste med elektrostater har eksperimentert litt med plassering og avstand til vegg, men meg om det.:)

    Ikke att jeg absolutt vil ha folk til å tømme spare-kontoen, men er nå ganske sikker på mitt valg om det var en relevant problemstilling for meg. Å høre på begge må man vel til Oslo for å få til, ikke alltid man har mulighet til det men er jo snakk om litt penger så sikkert ikke en dum ide. Var å hørte på Theos der for ett år siden uten å få sammenlignet direkte med Electromotion, men var lett å høre att panelet var større og det fristet veldig.
     
    Sist redigert:

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Den ekstra størrelse på panelet har helt sikkert mye å si - bla. deles ved 350Hz (tror jeg det var) i stedet for 500Hz på EM-ESL. Montis er helt sikkert en bedre høyttaler enn ElectroMotion ESL, men det var ikke vitsen med å oppgradere å få bedre stereoperspektiv, transparens osv., og det er derfor jeg foreslår de nevnte tiltak.

    Edit: Er det virkelig EKSTRA watt vi snakker om når den dynamiske enhet er drevet med innebygd forsterker? Ekstra som at man må legge de til effekttrinnets watt? Det tror jeg ikke. Fordelen med aktiv forsterker er vel at den kan styres med DSP og annet?
     
    Sist redigert:

    Zissou

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    21
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Blir ekstra i mitt hode i hvert fall, 250 Watt fra forsterkeren går jo da utelukkende til panelene så blir vel en slags bi-amping? Har ikke hvert så mye borti akkurat det, så tror jeg lar det ligge.
    Om du (Hi-rex) bestemmer deg for å prøve med sub først kan du jo høre om det er mulig med fri retur om du velger Montis isteden? Mulig OHC godtar det, eller prøv noe fra Lsound eller andre som opererer med det.:)

    Edit: Mulig jeg uttrykte meg litt klønete, mente selvfølgelig ikke att det blir 200+250Watt til bassene, men 200 til bass og 250 til panel, og det skal en vel kunne merke på trykket vil jeg tro.
     
    Sist redigert:

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er også usikker mht. hva som faktisk skjer med signalet fra forsterkeren til bassen, men må innrømme, at jeg tviler på at man "legger de 200W oveni" det forsterkeren yter. Er det faktisk er tilfellet vil det i dette tilfelle bety 450W til bass-modulet, men dersom det IKKE er tilfellet blir det 250W til panelet og "bare" 200W til bass-enheten. Jeg ville ha spurt forhandleren om det, dersom jeg overveide Montis (eller andre med aktivt bass-modul).
     

    AnteValente

    Medlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    43
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Og siden jeg nå har fått for meg at jeg ønsker å prøve ML av en eller annen type, kunne gjerne jeg kjøpe Electromotion hos deg??
    Og så kan du kjøpe Montis..

    AV, Karmøy

    takk for svar, ok så må det blive Montis.

    Jævla, er bange for at dette kommer til at synlig gøre bunden i kisten igen.

    Var forresten lidt ude og sondere terrænget vedrøende andre høytalere idag, og syndes egenligt de spilte meget bra, lige ind til jeg kom hjem og tog en control lytter på de 4 numre som jeg lyttet på derinde.

    Da blev det lysende klart for mig at jeg holder mig til elektrostater.

    Mulig at man er blevet for godt vandt.

    mvh.

    Hi-rex
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Nå har jeg lest litt på nettet: De følgende sitater forstår jeg helt klart slik at der er tale om at bass-elementet (utelukkende) drives av den innebygde klasse D forsterkeren, som er på 200W i 4 Ohm (ikke 8 Ohm). Slik jeg leser det, skaleres signalet ned til linjenivå og behandles deretter av DSP før det forsterkes igjen av den innebygde forsterkeren. Dersom dette er riktig, ser jeg ikke noen grunn til å kjøpe Montis, hvis formålet er som Hi-rex beskriver. Som nevnt er Montis helt sikkert en bedre høyttaler enn EM-ESL på mange måter, men spørsmålet er vel hva målet med oppgraderingen er. Uansett - det er ikke mine penger eller projekt...

    Sitater:

    ML's egen hjemmeside:
    "MartinLogan's dedicated in-house design and engineering team created an extremely precise 24-bit Vojtko DSP engine in conjunction with a powerful 200-watt class-D amplifier to deliver a stunningly detailed low-frequency performance reaching down to 29Hz—uncommon in cabinets this compact. DSP allows complete control and performance optimization over the low pass filters, woofer equalization and limiting functions, all of which are mapped mathematically in the digital domain. Additionally, integrated low-frequency equalization below 100Hz further enhances bass performance by allowing precise tailoring to adjust for individual room acoustics."

    Specs: Amplifier - Woofer: 200 watts/channel (4 ohms)

    Lyd og Bilde skriver:
    "Montis derimot, er en hybrid konstruksjon. Hvor et konvensjonelt basselement med en 25 cm aluminiumsmembran, er montert i kabinettet elektrostatelementet er skrudd fast i, og er drevet av en egen bassforsterker på 200 W. Aktiv bass altså."
     

    Funk4Ever

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2014
    Innlegg
    177
    Antall liker
    91
    Sted
    Oslo
    Går og venter på at OHC får inn mine bestilte Electromotion. Kan NESTEN ikke vente lenger :)
     

    forman

    Medlem
    Ble medlem
    04.11.2010
    Innlegg
    45
    Antall liker
    10
    Sted
    Lille Berlin
    De begynner å bli gamle, og det kan bli et problem. Over tid og spesielt om de er mye brukt, kan membranens ledeevne være svekket. Mylar er ikke elektrisk ledende, så impregneringen/lakken kan bli..... som på en gammel bil... blass og bleik. Det høres ikke bra ut... nærmest som en 3-veis med blåste mellomtoner.

    Jeg har hørt litt forskjellig av ML, og mine favoritter er Ascent S og Vantage. Summit imponerte også stort, men det er lenge siden, og jeg er ikke så sikker på at jeg ville foretrukket dem i dag.
    Ascent S har spilt meget bra når jeg har hørt dem i både små og store rom.

    Skummel sti å begi seg ut på .. jeg vet ikke om jeg skal le eller grine. Jeg slipper å prøve massevis av høytalere, for det er bare di/bipoler som låter åpent og fyller rommet på den måten, også er det dypbassen.. går det ikke flatt ned til 20, så glem det. På den annen side, går man fort glipp av en del lytteopplevelser og erfaringer.


    Pris tør jeg ikke tenke på en gang .. kommer helt an på tilstanden og pris på nye paneler. ML sier selv av forventet levetid på panelene, er 8-10år .. så ...
     

    Tønnes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    794
    Antall liker
    516
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    54
    Hei da har jeg Kjøpt meg mine første Matin Logan Quest .Jeg har fått rigga disse opp og vi har nå hatt noen timer med lytting
    shakehand2.gif
    Ja disse låter meget bra.

    45d9dd9fe5c7373ea99a2cdad5a5d7e6.jpg

    [h=3][/h]
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Halve veggen med lyd gitt - gratulerer. Vær forsiktig når du lukker døra ;)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Helt ny vri fra Martin Logan, Motion-serien... Den bør faktisk skaffe noen andre venner enn elektrostatene, skal jeg dømme ut fra hva jeg har hørt de siste ukene... Noen vil sikkert finne noe spennende HER. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Var en tur innom storbyen og OHC i går. Hadde tenkt til å ta en lytt på Wilson Audio Sabrina. Dette fikk jeg ikke, men Sjefen tok meg med ned i kjelleren og bad meg ta en lytt på Parasound a21 og Martin Logan CLX. Dette er det beste jeg har hørt noen gang, ja jeg har hørt Adyton høyttaleren til 850 000,- Denne hadde alt jeg elsker med elektrostater og trykk i mellombassen, fantastisk!!!!!! Bare å selge bilen:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    [h=1]Martin Logan Source SE[/h]
    Disse lurer jeg på. Aldri hørt ML eller noe tilsvarende.

    - Kan de spille høyt, like høyt som vanlige høyttalere?
    - Dynamikken i mellombassen like god som vanlige høyttalere?
    - Ellers?
    - Hva bør bruktpris ligge på?
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Martin Logan Source SE
    Disse lurer jeg på. Aldri hørt ML eller noe tilsvarende.

    - Kan de spille høyt, like høyt som vanlige høyttalere?
    - Dynamikken i mellombassen like god som vanlige høyttalere?
    - Ellers?
    - Hva bør bruktpris ligge på?
    Mht. pris kan jeg fortelle at rett før jeg kjøpte ElectroMotion ESL overveide jeg Source, som jeg kunne kjøpe ny for kr. 15000,- Det var en nedsatt pris, siden den var utgått.

    Mht. bass-dynamikk: Har ikke hørt Source, men dersom det er noe tilsvarende EM ESL bør det være veldig bra.

    Elektrostater er mer retningsbestemte enn punktkilder (dynamiske enheter). ML har kompensert for det med det buede panelet, men i høyderetningen er det et markant kollaps i lydbildet, når du står opp, sammenliknet med lytteposisjonen (sittende).

    Selvom panelet gir en viss refleksjon fra bakveggen er det på nær ikke like mye som med mine bi-polare (dynamiske enheter både foran og bak på kabinettet) Mirage høyttalere. Det går meget bra å plassere EM ESL relativt tett på bakvegg og ditto sidevegg, hvis bare man vinkler de innover tilstrekkelig.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Martin Logan Source SE
    Disse lurer jeg på. Aldri hørt ML eller noe tilsvarende.

    - Kan de spille høyt, like høyt som vanlige høyttalere?
    - Dynamikken i mellombassen like god som vanlige høyttalere?
    - Ellers?
    - Hva bør bruktpris ligge på?
    Mht. pris kan jeg fortelle at rett før jeg kjøpte ElectroMotion ESL overveide jeg Source, som jeg kunne kjøpe ny for kr. 15000,- Det var en nedsatt pris, siden den var utgått.

    Mht. bass-dynamikk: Har ikke hørt Source, men dersom det er noe tilsvarende EM ESL bør det være veldig bra.

    Elektrostater er mer retningsbestemte enn punktkilder (dynamiske enheter). ML har kompensert for det med det buede panelet, men i høyderetningen er det et markant kollaps i lydbildet, når du står opp, sammenliknet med lytteposisjonen (sittende).

    Selvom panelet gir en viss refleksjon fra bakveggen er det på nær ikke like mye som med mine bi-polare (dynamiske enheter både foran og bak på kabinettet) Mirage høyttalere. Det går meget bra å plassere EM ESL relativt tett på bakvegg og ditto sidevegg, hvis bare man vinkler de innover tilstrekkelig.
    Tusen takk for svar.
    Hørtes jo veldig bra ut det første ja.
    Var en som tok kontakt som hadde slike.
    Men første reaksjon fra fruen, da ho så bilde av de var: "Ser jo ut som musefeller"
    Så blir vel aldri godkjent sikkert.. :)
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ML Summit.
    Ja, de kan spille jævel høyt. Mye høyere en de tradisjonelle 6,5 og 8 tommere. Skjønt 8 tommer er jo ikke så vanlig lenger på moderne høytalere.
    Det skal jo være så slankt må vite.
    "Smekken" i skarptromme er nok en liten anelse dempet i forhold til en GOD vanlig høytaler.
    Hvis du liker "pling plong musikk", med det mener jeg en kontrabass, piano og damestemme så er det ingenting som kan måle seg.
    Kari Bremnes, Katie Melua, Lisa Ekdahl, Norah Jones, osv. , så er det vel ingen "apekiste" som kan måle seg.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har ML Summit.
    Ja, de kan spille jævel høyt. Mye høyere en de tradisjonelle 6,5 og 8 tommere. Skjønt 8 tommer er jo ikke så vanlig lenger på moderne høytalere.
    Det skal jo være så slankt må vite.
    "Smekken" i skarptromme er nok en liten anelse dempet i forhold til en GOD vanlig høytaler.
    Hvis du liker "pling plong musikk", med det mener jeg en kontrabass, piano og damestemme så er det ingenting som kan måle seg.
    Kari Bremnes, Katie Melua, Lisa Ekdahl, Norah Jones, osv. , så er det vel ingen "apekiste" som kan måle seg.

    Takk for svar. Det setter jeg stor pris på.
    Virker som en spennende høyttaler, men ikke hørt.
    Så blir jeg litt skeptisk når en sier at smekken i skarptromma er en liten anelse dempet. Hvor stor er den anelsen?
    Men hvis mellombassen er minst like godt trøkk i og slagverket trøkker til når det skal, kabom! :) - så er det jo bra, hvis det er sånn?
    Virker ut fra hva jeg leser som at de har kvaliteter jeg setter høyt.
    Er disse aktiv bass på eller?
    Har Nuforce P20 pre og Doxa effekt, så vil vel funke ok utfra hva jeg har lest?
     

    sigma 6

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    111
    Antall liker
    36
    Jeg har ML Summit.
    Ja, de kan spille jævel høyt. Mye høyere en de tradisjonelle 6,5 og 8 tommere. Skjønt 8 tommer er jo ikke så vanlig lenger på moderne høytalere.
    Det skal jo være så slankt må vite.
    "Smekken" i skarptromme er nok en liten anelse dempet i forhold til en GOD vanlig høytaler.
    Hvis du liker "pling plong musikk", med det mener jeg en kontrabass, piano og damestemme så er det ingenting som kan måle seg.
    Kari Bremnes, Katie Melua, Lisa Ekdahl, Norah Jones, osv. , så er det vel ingen "apekiste" som kan måle seg.

    Takk for svar. Det setter jeg stor pris på.
    Virker som en spennende høyttaler, men ikke hørt.
    Så blir jeg litt skeptisk når en sier at smekken i skarptromma er en liten anelse dempet. Hvor stor er den anelsen?
    Men hvis mellombassen er minst like godt trøkk i og slagverket trøkker til når det skal, kabom! :) - så er det jo bra, hvis det er sånn?
    Virker ut fra hva jeg leser som at de har kvaliteter jeg setter høyt.
    Er disse aktiv bass på eller?
    Har Nuforce P20 pre og Doxa effekt, så vil vel funke ok utfra hva jeg har lest?
    Du kan ikke læse dig til, hvordan elektrostater lyder, de skal høres. Nogle elsker dem, andre er ikke så begejstret.
     

    JørgenK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    121
    Antall liker
    83
    Sted
    Ringsaker
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har ML Summit.
    Ja, de kan spille jævel høyt. Mye høyere en de tradisjonelle 6,5 og 8 tommere. Skjønt 8 tommer er jo ikke så vanlig lenger på moderne høytalere.
    Det skal jo være så slankt må vite.
    "Smekken" i skarptromme er nok en liten anelse dempet i forhold til en GOD vanlig høytaler.
    Hvis du liker "pling plong musikk", med det mener jeg en kontrabass, piano og damestemme så er det ingenting som kan måle seg.
    Kari Bremnes, Katie Melua, Lisa Ekdahl, Norah Jones, osv. , så er det vel ingen "apekiste" som kan måle seg.

    Takk for svar. Det setter jeg stor pris på.
    Virker som en spennende høyttaler, men ikke hørt.
    Så blir jeg litt skeptisk når en sier at smekken i skarptromma er en liten anelse dempet. Hvor stor er den anelsen?
    Men hvis mellombassen er minst like godt trøkk i og slagverket trøkker til når det skal, kabom! :) - så er det jo bra, hvis det er sånn?
    Virker ut fra hva jeg leser som at de har kvaliteter jeg setter høyt.
    Er disse aktiv bass på eller?
    Har Nuforce P20 pre og Doxa effekt, så vil vel funke ok utfra hva jeg har lest?
    Jeg hadde Source SE en stund. De er ikke aktive på noen måte, men er ikke allverdens tunge å drive. Bra høyttalere, men jeg synes kanskje de hadde litt lite ståpåvilje til rocka musikk. Fungerer fint til mye annet da, så det kommer vel an på musikksmak.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har ML Summit.
    Ja, de kan spille jævel høyt. Mye høyere en de tradisjonelle 6,5 og 8 tommere. Skjønt 8 tommer er jo ikke så vanlig lenger på moderne høytalere.
    Det skal jo være så slankt må vite.
    "Smekken" i skarptromme er nok en liten anelse dempet i forhold til en GOD vanlig høytaler.
    Hvis du liker "pling plong musikk", med det mener jeg en kontrabass, piano og damestemme så er det ingenting som kan måle seg.
    Kari Bremnes, Katie Melua, Lisa Ekdahl, Norah Jones, osv. , så er det vel ingen "apekiste" som kan måle seg.

    Takk for svar. Det setter jeg stor pris på.
    Virker som en spennende høyttaler, men ikke hørt.
    Så blir jeg litt skeptisk når en sier at smekken i skarptromma er en liten anelse dempet. Hvor stor er den anelsen?
    Men hvis mellombassen er minst like godt trøkk i og slagverket trøkker til når det skal, kabom! :) - så er det jo bra, hvis det er sånn?
    Virker ut fra hva jeg leser som at de har kvaliteter jeg setter høyt.
    Er disse aktiv bass på eller?
    Har Nuforce P20 pre og Doxa effekt, så vil vel funke ok utfra hva jeg har lest?
    Jeg hadde Source SE en stund. De er ikke aktive på noen måte, men er ikke allverdens tunge å drive. Bra høyttalere, men jeg synes kanskje de hadde litt lite ståpåvilje til rocka musikk. Fungerer fint til mye annet da, så det kommer vel an på musikksmak.
    Takk dere for kommentarer.
    JørgenK:
    Leser flere skriver det. Da blir jeg enda litt mer usikker, da jeg vil ha noe som er bra på alt.
    Bør jeg slå det fra meg da?
     

    JørgenK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    121
    Antall liker
    83
    Sted
    Ringsaker
    Torget vurderinger
    9
    Generelt synes jeg at panelhøyttalere har noe eget ved seg i mellomtonen, som ikke er lett å få til med "vanlige" ht. Sånn sett er de værdt å prøve ut. Kompromisser finner en vel i de fleste høyttalere. I denne prisklassen likte jeg nok Magnepan bedre, men det er kanskje feil tråd...
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ja.. Får gå i tenkeboksen litt, da lysten er til stede og samtidig litt skeptisk. :)
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har samme filosofi: Mine høyttalere skal kunne spille "alt".
    Det synes jeg helt klart at EM ESL gjør. De har veldig bra spark i mellombassen, synes jeg. Vet ikke hvordan Source låter.
     

    Pitle

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.12.2015
    Innlegg
    58
    Antall liker
    25
    Noen som har erfaringer med hvor lenge panelene varer og hva det koster for et panelbytte? Kikker litt på brukt ML men er litt redd for å kjøpe noe som blir en diger kostnad om et par år.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn