Høyttalere Martin Logan.

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Jeg har kommet dit hen at nå er det på tide å gå videre i "hifi-sfæren".
Jeg har veldig lyst til å lukte på ML Vantage eller ML Ethos. En kompis av meg fikk meg på trua etter at han introduserte meg for ML Vista (ikke aktive basser). Og bevares for en lyd! Det ble bare "døll" å komme hjem til mine Lowther-horn, rett og slett bare trasig...:eek:
Altså, det var Ethos og Vantage jeg er mest interessert i, pga. de aktive bassene slik at slipper separat amping til bassene. Og da holder med vel en 70W Doxa eller mitt andre sluttrinn på 20W med rør? Nåja, kanskje litt lite med 20W da?

Vel, synspunkt og erfaring på de ovennevnte høyttalerne.
 
Sist redigert:

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Har dessverre ikke hørt ML på 20år.
Men låter sikkert minst like bra nå som før. De lagde fantastiske paneler.
De trivdes den gangen med relativt store forsterkere. Blir noe helt annet enn horn,ja.
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Har dessverre ikke hørt ML på 20år.
Men låter sikkert minst like bra nå som før. De lagde fantastiske paneler.
De trivdes den gangen med relativt store forsterkere. Blir noe helt annet enn horn,ja.
Men nå har jeg hørt. Vet ikke helt om jeg ble overbevist...de jeg lyttet på var Ethos. Vi fant sånn nogen lunde rett lytteposisjon og de spilte bra, men da jeg skulle reise meg, ja bare litte grann, så forsvant nesten lyden - det ble aldeles ullent. Hvis det er sånn at en må bruke både lasermåler, mikrometer og månedsvis for å finne "sweetposition" - kanskje en må sitte fastspent og på nåler attpå alt - så er ikke dette noe for meg.
Så ja, dette var noe annet en horn...
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Har dessverre ikke hørt ML på 20år.
Men låter sikkert minst like bra nå som før. De lagde fantastiske paneler.
De trivdes den gangen med relativt store forsterkere. Blir noe helt annet enn horn,ja.
Men nå har jeg hørt. Vet ikke helt om jeg ble overbevist...de jeg lyttet på var Ethos. Vi fant sånn nogen lunde rett lytteposisjon og de spilte bra, men da jeg skulle reise meg, ja bare litte grann, så forsvant nesten lyden - det ble aldeles ullent. Hvis det er sånn at en må bruke både lasermåler, mikrometer og månedsvis for å finne "sweetposition" - kanskje en må sitte fastspent og på nåler attpå alt - så er ikke dette noe for meg.
Så ja, dette var noe annet en horn...
Litt ego ja
 
M

MarkusH

Gjest
Har dessverre ikke hørt ML på 20år.
Men låter sikkert minst like bra nå som før. De lagde fantastiske paneler.
De trivdes den gangen med relativt store forsterkere. Blir noe helt annet enn horn,ja.
Men nå har jeg hørt. Vet ikke helt om jeg ble overbevist...de jeg lyttet på var Ethos. Vi fant sånn nogen lunde rett lytteposisjon og de spilte bra, men da jeg skulle reise meg, ja bare litte grann, så forsvant nesten lyden - det ble aldeles ullent. Hvis det er sånn at en må bruke både lasermåler, mikrometer og månedsvis for å finne "sweetposition" - kanskje en må sitte fastspent og på nåler attpå alt - så er ikke dette noe for meg.
Så ja, dette var noe annet en horn...
Jeg har ikke hørt Ethos, men Clarity og Montis har jeg hørt, er smalt sweetspot på de også, men gud for en luftighet. Fra øverst til nederst, hørte montis med Burmester og to 12" subber, det var en opplevelse. Jeg har igjen å eie ml selv, men skulle ikke forundre meg om det havner hos meg etter hvert. ;)
 

saabsub

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2005
Innlegg
171
Antall liker
470
Torget vurderinger
3
Men nå har jeg hørt. Vet ikke helt om jeg ble overbevist...de jeg lyttet på var Ethos. Vi fant sånn nogen lunde rett lytteposisjon og de spilte bra, men da jeg skulle reise meg, ja bare litte grann, så forsvant nesten lyden - det ble aldeles ullent. Hvis det er sånn at en må bruke både lasermåler, mikrometer og månedsvis for å finne "sweetposition" - kanskje en må sitte fastspent og på nåler attpå alt - så er ikke dette noe for meg.
Så ja, dette var noe annet en horn...
Hadde ikke inntrykk av at det låt så dårlig i går?
Ja, de kan være mer sweetspot enn en del andre konstruksjoner, men de var plassert for å spille ok når jeg satt i sofaen. Jeg brukte vel 10min på å plassere de, tror nok de kan plasseres bedre med da må jeg ha mer tid og litt hjelp..;)
Håper jeg fikk kommunisert at det var hjelp å få med tanke på plassering om det var ønskelig, du har jo ML entusiaster boende i nabolaget.
Hilsen Morten.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.016
Torget vurderinger
2
Jeg har kommet dit hen at nå er det på tide å gå videre i "hifi-sfæren".
Jeg har veldig lyst til å lukte på ML Vantage eller ML Ethos. En kompis av meg fikk meg på trua etter at han introduserte meg for ML Vista (ikke aktive basser). Og bevares for en lyd! Det ble bare "døll" å komme hjem til mine Lowther-horn, rett og slett bare trasig...:eek:
Altså, det var Ethos og Vantage jeg er mest interessert i, pga. de aktive bassene slik at slipper separat amping til bassene. Og da holder med vel en 70W Doxa eller mitt andre sluttrinn på 20W med rør? Nåja, kanskje litt lite med 20W da?

Vel, synspunkt og erfaring på de ovennevnte høyttalerne.
Ja, horn og elektrostater er jo begge ekstremister, i hver sin retning!

Det kunne like gjerne vært motsatt vet du, at etter å ha eid elektrostater i noen år, kommer du hjem til noen med horn, og hører litt funk.... Da blir det døll å komme hjem til panelene sine og skru fast hodet i lytteposisjon, så ikke du mister plassering og luftighet. Det finnes knapt noe mer besnærende enn velfungerende paneler / elektrostater, de har en luftighet som er helt uovertruffen. Men det er en åpenbar ego-høyttaler, og personelig blir jeg fryktelig frustrert etter maks 2 minutter med tyngre rock, da savner jeg ca. alt med en dynamisk høyttaler. Men hør på gode vokalinnspillinger.... oh-la-la... makan til nærhet.

Skal du bruke rør på ML-elsktrostater, bør du ha gode utgangstrafoer, da de ofte er litt sultne. Ikke ekstremt, men nok til at forsterkeren bør være godt bygget. Om du benytter de med aktive basser, holder stort sett 20 Watt helt fint, her har f.eks. LM gode alternativer. Og Doxa tar det på strak arm.

Det jeg vil understreke er at å gå fra den ene ektremiteten til den andre, er et drøyt steg du ikke bør ta med mindre du er sikker på at dette er akkurat lyden du leter etter. Du bør forsøke å få en ukes hjemlån før du går til banken, for angring har det med å koste litt.

Mvh
Håkon Rognlien
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
913
vil du ha en dynamisk høyttaler som har all luftigheten til elektrostat og med en helt annen bass og dynamikk så bygg LX521. (eller kjøp ferdig fra magiclx521.com)
L1000603-c.jpg
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.016
Torget vurderinger
2
vil du ha en dynamisk høyttaler som har all luftigheten til elektrostat og med en helt annen bass og dynamikk så bygg LX521. (eller kjøp ferdig fra magiclx521.com)
Dette tillater jeg meg rett og slett å tvile på, ufo. Joda, jeg har hørt veldig gode og veloppløste "normale" elementer, men akkurat det som skjer når du opplever en vellykket elektrostat, er temmelig spesielt. Noe av det mest oppløste man kommer over fra domer og dynamiske elementer, er f.eks. det som leveres av Kudos eller Marten (og noen andre, selvsagt), men akkurat på dette med frigjort og luftig gjengivelse, er elektrostatene fortsatt konger.

Mvh
Håkon Rognlien
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
913
skjønner at du ikke har anelse hvordan denne fungerer
 

Lespaul

Medlem
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
45
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
Har hatt flere modeller fra ML, senest ML Spire og er enig i det Håkon sier. Har heller ikke hørt en annen høyttaler med samme luftighet og nærhet.
De jeg har hørt har ikke vært like bra på rock og metal, men er litt usikker på om det er panelet sin skyld. For meg virket det som det var de aktive bassene som ble litt snille, spesielt i mellombassen. Har dog lest at de nyeste modellene har blitt bedre på dette området.

Det blir også dårlig lyd hvis man skal stå og høre over panelene som nevnt over her, men føler ikke at sweetspot er noe mer begrenset enn andre høyttalere så lenge man holder seg sånn circa innenfor midten.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.016
Torget vurderinger
2
skjønner at du ikke har anelse hvordan denne fungerer
Forsåvidt korrekt observert, men det sitter uansett konvensjonelle elementer i en åpen baffel-løsning i toppen, så rent prinsippielt er det ikke noe med den høyttaleren jeg ikke har vært borti tidligere. Toppelementet er en SEAS i Prestige-serien, en meget god tweeter, men jeg har hørt noen som er bedre enn dette også, blant annet SEAS egne toppmodeller.

Jeg tror så absolutt at dette er strålende høyttalere, det eneste jeg tillater meg å tvile litt på, er at de kan matche vektløsheten fra en god panelhøyttaler.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Innlegg
150
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Jeg har eid Odyssey, Prodigy og Summit før jeg flyttet og måtte nedskalere litt. Da hi-fi interessen på nytt tok overhånd startet jeg med å kjøpe et par brukte Vista. I mellomtiden hadde jeg spilt på Audio Physics Avanti 3 som har en relativt frisk diskant. Da jeg spilte på Vista så føltes øverste del av frekvensspekteret nesten fraværende. Jeg forsto raskt at dette ble helt feil for meg nå, og jeg endte opp med å kjøpe et par Adyton Imagic 1.6 i stedet. Sistnevnte har etter det jeg kan høre alle de gode egenskapene til elektrostater som veldig god plassering av ting i lydbildet, luftig og gjennomsiktig gjengivelse, men uten ulempene som slapp dynamikk og mangel av de øvre frekvensene. Jeg er for egen del veldig glad for den avgjørelsen, så hvis du ikke har hørt Adyton må du unne deg det før du tar endelig avgjørelse.

Skal du allikevel gå for Martin Logan elektrostater så anbefaler jeg sterkt å spe på med et par superdiskanter fra f.eks Adyton. Kompisen min som kjøpte Summit hos meg gjorde det, og det var nesten som natt og dag. Rett og slett et MUST til elektrostater.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.016
Torget vurderinger
2
Jeg har eid Odyssey, Prodigy og Summit før jeg flyttet og måtte nedskalere litt. Da hi-fi interessen på nytt tok overhånd startet jeg med å kjøpe et par brukte Vista. I mellomtiden hadde jeg spilt på Audio Physics Avanti 3 som har en relativt frisk diskant. Da jeg spilte på Vista så føltes øverste del av frekvensspekteret nesten fraværende. Jeg forsto raskt at dette ble helt feil for meg nå, og jeg endte opp med å kjøpe et par Adyton Imagic 1.6 i stedet. Sistnevnte har etter det jeg kan høre alle de gode egenskapene til elektrostater som veldig god plassering av ting i lydbildet, luftig og gjennomsiktig gjengivelse, men uten ulempene som slapp dynamikk og mangel av de øvre frekvensene. Jeg er for egen del veldig glad for den avgjørelsen, så hvis du ikke har hørt Adyton må du unne deg det før du tar endelig avgjørelse.

Skal du allikevel gå for Martin Logan elektrostater så anbefaler jeg sterkt å spe på med et par superdiskanter fra f.eks Adyton. Kompisen min som kjøpte Summit hos meg gjorde det, og det var nesten som natt og dag. Rett og slett et MUST til elektrostater.
Jeg tror ikke dette er en unison oppfatning, Humdinger. En av de helt spesielle sidene ved elektrostater er jo nettopp dette at diskantområdet oppleves som nesten fraværende i all sin ubeskrivelige letthet. Du og jeg vil neppe ha det akkurat sånn, men jeg har stor forståelse for de som faller for akkurat denne vektløsheten ved elektrostater. Å sette til en såkalt superdiskant på elektrostater, vil jeg mene er å fjerne elektrostatenes mest fantastiske egenskap. Så kan vi gjerne være enige om at akkurat de egenskapene ikke er noe for alle, men er du ute etter noe annet, så kjøper du helst ikke en elektrostat for så å modifisere den.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
884
Antall liker
566
Jeg synes det eneste negative med Martin Logan, er prisen.n alle ML jeg har hørt, er Kanon gode højttalere. Jeg ville prøve at høre nogle Quad i samme pris klasse.
 
M

MarkusH

Gjest
Noen andre her som synes Magnepan er litt mindre luftige enn ML?
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Altså, de spilte ikke dårlig når jeg satt i "sweetposition", ikke misforstå meg på det, men det var som sagt når jeg forandret stilling at det krøllet seg litt, men etter å ha gått i tenkeboksen så begynner jeg å tvile ... -Er det verd det? De koster jo litt brukt også. Kan de slå mine lettdrevne Lowther i det meste?- tenker jeg i mitt stille sinn. Det blir liksom for mye forlangt å be om hjemmelån til jeg finner rette lytteposisjonen òg. For skal jeg handle så må høyttalerne være markant bedre enn de jeg har, ellers så ser jeg ikke helt poenget. Og ja, stater og horn er lydmessig eksternsport, men har jeg blaserte ører da? Ja ja, vi får se....eeeh, jeg mener høre. Jeg er vel ikke helt ferdig med ML ennå. ;-)
Uansett, takk for gode og interessante innspill!
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Om du liker ML kommer litt an på hva du liker av musikk. De er definitivt ikke noen rockere. Der de er best er akustisk musikk der vokalen er dominerende. Dette er musikk som dominerer min musikk smak og for meg er det bare ML - har vel hatt 4-5 par opp gjennom årene og kan ikke tenke meg noe annet. Klart det er best å sitte i sveet spot når du virkelig skal lytte men fungere helt greit som bakgrunnsmusikk og. Selv om bassen har blitt bedre med årene så bruker jeg mine med en sub. Gir meg helt klart mer trykk der nede enn uten og klarer meg ikke uten...

Og de er kresne på forsterkere og veldig avslørende. Fungere suverent med min Pass men har teste en del rør forsterker, relativt dyre i klassen 50', og de faller gjennom på ML. Det trykker bra men lyden blir alt for grovkornet i diskanten etter min smak.
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.149
Antall liker
2.065
Har tidligere hatt fem par elektrostater, Quad og ML samt Stax og Jecklin Float hodeelektrostater. Savner dem selv om de også har mindre overbevisende sider.
Hadde jeg ikke måtte leve med begrensninger, kunne jeg godt forestille meg et digert rom med meter brede paneler fra gulv til tak, uansett takhøyde.
Et av poengene med store elektrostatpaneler er å unngå delefilter.
 

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Innlegg
150
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
"Skal du allikevel gå for Martin Logan elektrostater så anbefaler jeg sterkt å spe på med et par superdiskanter fra f.eks Adyton."
Jeg tror ikke dette er en unison oppfatning, Humdinger. En av de helt spesielle sidene ved elektrostater er jo nettopp dette at diskantområdet oppleves som nesten fraværende i all sin ubeskrivelige letthet. Du og jeg vil neppe ha det akkurat sånn, men jeg har stor forståelse for de som faller for akkurat denne vektløsheten ved elektrostater. Å sette til en såkalt superdiskant på elektrostater, vil jeg mene er å fjerne elektrostatenes mest fantastiske egenskap. Så kan vi gjerne være enige om at akkurat de egenskapene ikke er noe for alle, men er du ute etter noe annet, så kjøper du helst ikke en elektrostat for så å modifisere den.

Mvh
Håkon Rognlien
Du kan nok ha mye rett i det du skriver, så jeg skal ikke si meg uenig i det. Jeg lurer allikevel på hvor mange ML-eiere som faktisk har hørt høyttalerene sine med superdiskanter? Elektrostater har jo fantastiske egenskaper ellers, så hvorfor ikke gjøre de komplett med noe som hjelper til øverst, akkurat slik det dynamiske basselementet hjelper til nederst? Kompisen min kjøpte disse: https://oslohificenter.no/tilbehor/hoyttalere/adyton-air-supertweeter
ML Summit spilte akkurat slik de gjorde forut for at diskantene ble montert opp. Det var bare det at vi nå la merke til ting "der oppe", små viktige detaljer i musikken, som vi rett og slett ikke fikk med oss uten superdiskantene. Lyden ble enda mer luftig og gjennomsiktig. Nei, jeg tror ikke det er noen motsetning mellom å elske elektrostater og å mene at superdiskanter tar opplevelsen til nye høyder :)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.016
Torget vurderinger
2
"Skal du allikevel gå for Martin Logan elektrostater så anbefaler jeg sterkt å spe på med et par superdiskanter fra f.eks Adyton."
Jeg tror ikke dette er en unison oppfatning, Humdinger. En av de helt spesielle sidene ved elektrostater er jo nettopp dette at diskantområdet oppleves som nesten fraværende i all sin ubeskrivelige letthet. Du og jeg vil neppe ha det akkurat sånn, men jeg har stor forståelse for de som faller for akkurat denne vektløsheten ved elektrostater. Å sette til en såkalt superdiskant på elektrostater, vil jeg mene er å fjerne elektrostatenes mest fantastiske egenskap. Så kan vi gjerne være enige om at akkurat de egenskapene ikke er noe for alle, men er du ute etter noe annet, så kjøper du helst ikke en elektrostat for så å modifisere den.

Mvh
Håkon Rognlien
Du kan nok ha mye rett i det du skriver, så jeg skal ikke si meg uenig i det. Jeg lurer allikevel på hvor mange ML-eiere som faktisk har hørt høyttalerene sine med superdiskanter? Elektrostater har jo fantastiske egenskaper ellers, så hvorfor ikke gjøre de komplett med noe som hjelper til øverst, akkurat slik det dynamiske basselementet hjelper til nederst? Kompisen min kjøpte disse: https://oslohificenter.no/tilbehor/hoyttalere/adyton-air-supertweeter
ML Summit spilte akkurat slik de gjorde forut for at diskantene ble montert opp. Det var bare det at vi nå la merke til ting "der oppe", små viktige detaljer i musikken, som vi rett og slett ikke fikk med oss uten superdiskantene. Lyden ble enda mer luftig og gjennomsiktig. Nei, jeg tror ikke det er noen motsetning mellom å elske elektrostater og å mene at superdiskanter tar opplevelsen til nye høyder :)
Forstår absolutt poenget ditt, Humdinger, men vil i sammenhengen også peke på et annet fenomen. ML faller ofte ganske drastisk i impedans i deler av frekvensområdet, noe som kan forvirre klangbalansen fra enkelte forsterkere. Dermed ekstra viktig å matche høyttalerne med forsterkere som er seg oppgaven voksen.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Innlegg
150
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Ja, forsterkeren er meget viktig. Ingen tvil om det.
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
283
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Forstår absolutt poenget ditt, Humdinger, men vil i sammenhengen også peke på et annet fenomen. ML faller ofte ganske drastisk i impedans i deler av frekvensområdet, noe som kan forvirre klangbalansen fra enkelte forsterkere. Dermed ekstra viktig å matche høyttalerne med forsterkere som er seg oppgaven voksen.

Mvh
Håkon Rognlien
Martin Logan selv prøvde det Humdinger sier, å ha en ekstra diskant ( Clarity hadde det) men Clarity hadde en relativ lite panel så , å bruke en ekstra ‘superdiskant’ i Vantage eller Summit ( for å nevne noen ) jeg tror ikke det skulle hjelpe, tvertimot.
 
U

utgatt60135

Gjest
Interessant tråd. Det begynner å rykke i HiFi galskapen min også. Alltid drømt om å eie en Martin Logan. Hørte Vista, Vintage og Summit mange ganger. Aberet har vært rockefoten. Måtte opp på Summit før den kom. Vedlig interessant å høre om noen har erfaringer med de nye modellene kontra de gamle. Hvilke (gamle som ny) har best value for money? Hvordan vil ML fungere med bra mye luft bak dem og lite hjelp fra hjørner?

Ja, den luftige og transparente mellomtone er fortryllende!
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418



Dette fungerte ikke så bra så disse Expression 13A ble lagt ut for salg. Paneler trenger hjelp fra bakvegg og sidevegger. Hornene fungerte bedre i dette rommet.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Du kan altids slenge på en sub eller to, det hjelper en hel del. Selv har jeg hengt på en liten men musikalsk Velodyne og det holder for meg. Selv en Summet trenger det etter mine ører (y)
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
283
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Det er mulig men anlegget i bildet får ikke hjelp uansett hvor mange subwoofer han bruker. Ingen vegg og mye glass bak anlegget. Den kan aldri låter optimal.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Det er mulig men anlegget i bildet får ikke hjelp uansett hvor mange subwoofer han bruker. Ingen vegg og mye glass bak anlegget. Den kan aldri låter optimal.
Bildet er hentet fra en tråd på https://www.martinloganowners.com hvor eier luftet sin frustasjon. Han følte at han ikke var advart mot at rommet han hadde ikke kunne fungere, men at de fleste hadde sagt "kjør på". (Etterpå var alle enig om at dette ikke kunne fungere :) )

Selv har jeg brukt det gyldne snitt i med forhold takhøyde/avstand til bakvegg. Dessuten kan en lommelykt være et godt verktøy til å finne vinklingen til panelet. Refleksens på panelet skal være en tredjedel fra siden. Jeg har Vantage og ja som alle ML er de litt ego, men det er ikke slik at de bare låter bra i skrustikke sweetpot.
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
283
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Bildet er hentet fra en tråd på https://www.martinloganowners.com hvor eier luftet sin frustasjon. Han følte at han ikke var advart mot at rommet han hadde ikke kunne fungere, men at de fleste hadde sagt "kjør på". (Etterpå var alle enig om at dette ikke kunne fungere :) )

Selv har jeg brukt det gyldne snitt i med forhold takhøyde/avstand til bakvegg. Dessuten kan en lommelykt være et godt verktøy til å finne vinklingen til panelet. Refleksens på panelet skal være en tredjedel fra siden. Jeg har Vantage og ja som alle ML er de litt ego, men det er ikke slik at de bare låter bra i skrustikke sweetpot.
Med tredje del fra siden mener du siden mot Venstre ( eller Høyre) , ikke mot anlegget ?
hilsen
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
1/3 fra midten, slik at høytalernes linjer krysser bak lytteren.
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
283
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
1/3 fra midten, slik at høytalernes linjer krysser bak lytteren.
jeg forstår men, fra Venstre eller Høyre ( lys blir nærmere til Venstre eller Høyre del til panelet ?) ) .
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Gul, innerst på begge høytalere.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det er mulig men anlegget i bildet får ikke hjelp uansett hvor mange subwoofer han bruker. Ingen vegg og mye glass bak anlegget. Den kan aldri låter optimal.
Hadde ikke dette anlegget i tankene - er det noen som har det slik altså og regner med at det blir ok ????
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Noen andre her som synes Magnepan er litt mindre luftige enn ML?
Luftig kan vere så mangt. Men oppløysninga er nok litt flottare på Quad, ML enn på Magnepan. Til gjengjeld har Magnepan flottaste bass i verda (sjølv om han ikkje går så vanvittig djupt som dei aller råaste basstårna)
Har ikkje høyrt dei aktuelle baffelhøgtalarane, men andre av same prinsipp har eg då vore bort i. Og dei likna ikkje så veldig på elektrostatar...
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
283
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Gul, innerst på begge høytalere.
Takk, sånn har jeg det i mine ML men noen ganger kommer jeg meg bak sofaen ( ca. 15-20 cm fra sitteplass) og jeg får litt bedre holografi og stereoperspektiv så, kanskje jeg må justere lite gran. ( Bikkja til Amused to death høres i sentrum fra sitteplassen og til Høyre når jeg er bak sofaen)
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
Jeg har eid Odyssey, Prodigy og Summit før jeg flyttet og måtte nedskalere litt. Da hi-fi interessen på nytt tok overhånd startet jeg med å kjøpe et par brukte Vista. I mellomtiden hadde jeg spilt på Audio Physics Avanti 3 som har en relativt frisk diskant. Da jeg spilte på Vista så føltes øverste del av frekvensspekteret nesten fraværende. Jeg forsto raskt at dette ble helt feil for meg nå, og jeg endte opp med å kjøpe et par Adyton Imagic 1.6 i stedet. Sistnevnte har etter det jeg kan høre alle de gode egenskapene til elektrostater som veldig god plassering av ting i lydbildet, luftig og gjennomsiktig gjengivelse, men uten ulempene som slapp dynamikk og mangel av de øvre frekvensene. Jeg er for egen del veldig glad for den avgjørelsen, så hvis du ikke har hørt Adyton må du unne deg det før du tar endelig avgjørelse.

Skal du allikevel gå for Martin Logan elektrostater så anbefaler jeg sterkt å spe på med et par superdiskanter fra f.eks Adyton. Kompisen min som kjøpte Summit hos meg gjorde det, og det var nesten som natt og dag. Rett og slett et MUST til elektrostater.
Det er greit å være klar over at diskanten også vil bli påvirket av avstand ved lytting på linjekilder. Den vil styrkes ved litt avstand og dempes om du kommer nærmere. Sjekk feks Stereophiles målinger av panelhøyttalere. Atkinson har også skrevet en del angående dette i sine kommentarer til målingene.
 
Topp Bunn