Høyttalere Martin Logan Electromotion vs Klipsch RF7?

T

tce-teams

Gjest
Prøv onkyo sine litt dyrere m serie på klipsch , så tenker jeg du skal få høre noe du ikke glemmer. Låter heilt rått for og si det mildt.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Prøv onkyo sine litt dyrere m serie på klipsch , så tenker jeg du skal få høre noe du ikke glemmer. Låter heilt rått for og si det mildt.
Godt mulig, men Klipsch er byttet i noe mye bedre for min del og etter mine ører :cool:
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Prøv onkyo sine litt dyrere m serie på klipsch , så tenker jeg du skal få høre noe du ikke glemmer. Låter heilt rått for og si det mildt.
Godt mulig, men Klipsch er byttet i noe mye bedre for min del og etter mine ører :cool:
hehe ja noen liker høytalere de kan sovne til og noen liker høytalere som spiller musikk. MEN matching er viktig noe du tydligvis har glemt nårdet gjelder Klipsch...
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Prøv onkyo sine litt dyrere m serie på klipsch , så tenker jeg du skal få høre noe du ikke glemmer. Låter heilt rått for og si det mildt.
Godt mulig, men Klipsch er byttet i noe mye bedre for min del og etter mine ører :cool:
hehe ja noen liker høytalere de kan sovne til og noen liker høytalere som spiller musikk. MEN matching er viktig noe du tydligvis har glemt nårdet gjelder Klipsch...
Vel, fant de ikke bedre med Yamaha 2010. Faktisk kviknet de til en god del med Rotel settet og jeg synes de var ok inntil jeg fikk Focal i hus. Da gikk som nevnt på hode og ræva ut da de låt bærsj i forhold - bra trøkk men dårlig oppløst i diskanten. Men for all del, Klipsch er billig og bra kino høyttaler og Focal de ble erstattet med er høyttalere i prisklassen 40'+
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Focal 1027 be forsvant ut her da de ikke kom opp på nivå til RF63 og klipsch generelt, spilte pent nok men gud så trist
 

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Innlegg
391
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Tror de fleste oppegånde Hi-Fi bevandret sjeler vet at Focal Electra serie kontra Reference serie Klipsch er teknisk det samme som å sammenligne et sveitsisk ur og en søpplekontainer. Ment i beste forstand da jeg digger råskapen med mange Klipsch HT. Ser bare ikke hvordan de kan sammenlignes. Fullstendig ild vs vann imo.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Tror de fleste oppegånde Hi-Fi bevandret sjeler vet at Focal Electra serie kontra Reference serie Klipsch er teknisk det samme som å sammenligne et sveitsisk ur og en søpplekontainer. Ment i beste forstand da jeg digger råskapen med mange Klipsch HT. Ser bare ikke hvordan de kan sammenlignes. Fullstendig ild vs vann imo.
Vil vel heller si pensjonist på pleiehjem kontra idrettsatlet :) er to ulike høytalere ja og av egen erfaring slik jeg vil høre musikk så ble ikke Focalene værende særlig lenge, men min mor og far syntes de var fine ;)
 

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Innlegg
391
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Tror de fleste oppegånde Hi-Fi bevandret sjeler vet at Focal Electra serie kontra Reference serie Klipsch er teknisk det samme som å sammenligne et sveitsisk ur og en søpplekontainer. Ment i beste forstand da jeg digger råskapen med mange Klipsch HT. Ser bare ikke hvordan de kan sammenlignes. Fullstendig ild vs vann imo.
Vil vel heller si pensjonist på pleiehjem kontra idrettsatlet :) er to ulike høytalere ja og av egen erfaring slik jeg vil høre musikk så ble ikke Focalene værende særlig lenge, men min mor og far syntes de var fine ;)

Jeg snakker om teknologien bak høyttalerne. Ikke hvordan de låter. Det er uansett en smaksak. Focal regnes i absolutt toppklasse når det kommer til element teknologi. Hvor vidt du liker den dønn ærlige å snorrette klangen er en annen sak og selvsagt langt fra så moro som Klipsch. Ville bare frem til at en typisk Klipsch fan ville ikke sett på Focal engang.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Tror de fleste oppegånde Hi-Fi bevandret sjeler vet at Focal Electra serie kontra Reference serie Klipsch er teknisk det samme som å sammenligne et sveitsisk ur og en søpplekontainer. Ment i beste forstand da jeg digger råskapen med mange Klipsch HT. Ser bare ikke hvordan de kan sammenlignes. Fullstendig ild vs vann imo.
Syns kanskje ikke det er helt rettferdig å kalle 1027 BE for søplecontainere, men deg om det. Jeg har hørt dem, og jeg syns de låt bra i det oppsettet der og da. :)
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Tror de fleste oppegånde Hi-Fi bevandret sjeler vet at Focal Electra serie kontra Reference serie Klipsch er teknisk det samme som å sammenligne et sveitsisk ur og en søpplekontainer. Ment i beste forstand da jeg digger råskapen med mange Klipsch HT. Ser bare ikke hvordan de kan sammenlignes. Fullstendig ild vs vann imo.
Syns kanskje ikke det er helt rettferdig å kalle 1027 BE for søplecontainere, men deg om det. Jeg har hørt dem, og jeg syns de låt bra i det oppsettet der og da. :)
Var vel ment stikk motsatt - godt å få litt støtte her :p
 

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Innlegg
391
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Mulig formuleringen min ikke er tydlig men mente motsatt Blitzkrig. Som sagt i beste forstand. Liker begge, men de er milvis fra hverandre. Forøvrig er vel Focal 1037BE en av de beste målte høyttalerne i Stereophile noensinne. Rent teknisk er de Tour de Fource :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Rega_Man: Var stygt redd for at det var det du mente, men som Klipsch-eier selv (Heritage, ikke Reference), ville jeg vise storsinn og la tvilen komme deg til gode. :)

Uansett, ut fra det lille jeg har hørt av 1027 BE ser jeg ikke bort fra at det er høyttalere jeg kanskje kunne levd med selv, og jeg stusser litt over at noen syns de er til å sovne av. Kanskje jeg ikke har hørt nok på dem.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Rega_Man: Var stygt redd for at det var det du mente, men som Klipsch-eier selv (Heritage, ikke Reference), ville jeg vise storsinn og la tvilen komme deg til gode. :)

Uansett, ut fra det lille jeg har hørt av 1027 BE ser jeg ikke bort fra at det er høyttalere jeg kanskje kunne levd med selv, og jeg stusser litt over at noen syns de er til å sovne av. Kanskje jeg ikke har hørt nok på dem.
Neida de låter ikke så gale men ble for tam i mellomtonen og mellombassen i forhold til klipsch, ikke den rå dynamikken men som sagt så går det jo på smaken. Langt dyrere høytalere har måtte forlate stuen min fremfor klipsch :)
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Mulig formuleringen min ikke er tydlig men mente motsatt Blitzkrig. Som sagt i beste forstand. Liker begge, men de er milvis fra hverandre. Forøvrig er vel Focal 1037BE en av de beste målte høyttalerne i Stereophile noens6inne. Rent teknisk er de Tour de Fource :)
Velger ørene fremfor måleresultat, da er det nok mange høytalere og mye elektronikk som ikke skulle hatt den populæriteten de har ;)
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Rega_Man: Var stygt redd for at det var det du mente, men som Klipsch-eier selv (Heritage, ikke Reference), ville jeg vise storsinn og la tvilen komme deg til gode. :)

Uansett, ut fra det lille jeg har hørt av 1027 BE ser jeg ikke bort fra at det er høyttalere jeg kanskje kunne levd med selv, og jeg stusser litt over at noen syns de er til å sovne av. Kanskje jeg ikke har hørt nok på dem.
De er nok ikke de enkleste med en krevende diskant i enkelte kombinasjoner. Sammen men Pass i stua låt det veldig bra, utrolig oppløst - bedre en ML Vista, og de ser utrolig eksklusive ut. Dog ML utkonkurrerte de på en utrolig stor, dog ikke like oppløst diskant, men null boks lyd. I kino'n derimot fungere de utrolig bra. Ble nok hakket skarpere med Rotel pakken, men kjørt i surround med en Focal Profil senter som er litt mørkere i diskanten, ble det som sagt utrolig bra - metervis med film som må ses på ny....
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Rega_Man: Var stygt redd for at det var det du mente, men som Klipsch-eier selv (Heritage, ikke Reference), ville jeg vise storsinn og la tvilen komme deg til gode. :)

Uansett, ut fra det lille jeg har hørt av 1027 BE ser jeg ikke bort fra at det er høyttalere jeg kanskje kunne levd med selv, og jeg stusser litt over at noen syns de er til å sovne av. Kanskje jeg ikke har hørt nok på dem.
Neida de låter ikke så gale men ble for tam i mellomtonen og mellombassen i forhold til klipsch, ikke den rå dynamikken men som sagt så går det jo på smaken. Langt dyrere høytalere har måtte forlate stuen min fremfor klipsch :)
Ser den. Sammenlignet med Klipsch-mellomtone så er det nok mange kjøpehøyttalere som låter litt tamt i forhold. Og pris har ikke alltid så mye å si. Sist jeg var i en butikk og hørte på høyttalere til 60k så foretrakk jeg faktisk lyden fra mine egne høyttalere til en tredjedel av prisen, selv om selgeren insisterte på at høyttalerne han prøvde å selge meg var mye bedre enn de jeg har. Kanskje han har rett, men jeg likte Klipsch best, og det samme gjorde dama som også var med for å høre.
Kan også tenkes jeg bare hadde overlegen match med anlegget mitt hjemme ifht. hva de hadde i butikken på anlegget jeg hørte der.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Rega_Man: Var stygt redd for at det var det du mente, men som Klipsch-eier selv (Heritage, ikke Reference), ville jeg vise storsinn og la tvilen komme deg til gode. :)

Uansett, ut fra det lille jeg har hørt av 1027 BE ser jeg ikke bort fra at det er høyttalere jeg kanskje kunne levd med selv, og jeg stusser litt over at noen syns de er til å sovne av. Kanskje jeg ikke har hørt nok på dem.
De er nok ikke de enkleste med en krevende diskant i enkelte kombinasjoner. Sammen men Pass i stua låt det veldig bra, utrolig oppløst - bedre en ML Vista, og de ser utrolig eksklusive ut. Dog ML utkonkurrerte de på en utrolig stor, dog ikke like oppløst diskant, men null boks lyd. I kino'n derimot fungere de utrolig bra. Ble nok hakket skarpere med Rotel pakken, men kjørt i surround med en Focal Profil senter som er litt mørkere i diskanten, ble det som sagt utrolig bra - metervis med film som må ses på ny....
Merker at jeg har litt fordommer mot å bruke Rotel på så bra høyttalere, men Pass høres ut som en kul kombo, uten at jeg har hørt det selv. Og når det gjelder finnish på Focal så kan ikke Klipsch måle seg, det er helt klart. Focal'ene ser ut som en million Franc i forhold.
 
C

Cyber

Gjest
Focal er da langt mer oppløste enn RF-63. Det er jo to vidt forskjellige greier. Jeg kan like begge deler, men 1027Be er langt mer oppløst og "korrekt" i klangen, men krever bedre elektronikk og mer krefter. RF-63 er knallartige når de skal rockes i vei, det er nok Focal sin svake side, om man nå skal kalle så gode høyttalere for svake.

I prisklassen ville jeg også sett på Tannoy og Sonus sine siste kreasjoner.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Rega_Man: Var stygt redd for at det var det du mente, men som Klipsch-eier selv (Heritage, ikke Reference), ville jeg vise storsinn og la tvilen komme deg til gode. :)

Uansett, ut fra det lille jeg har hørt av 1027 BE ser jeg ikke bort fra at det er høyttalere jeg kanskje kunne levd med selv, og jeg stusser litt over at noen syns de er til å sovne av. Kanskje jeg ikke har hørt nok på dem.
De er nok ikke de enkleste med en krevende diskant i enkelte kombinasjoner. Sammen men Pass i stua låt det veldig bra, utrolig oppløst - bedre en ML Vista, og de ser utrolig eksklusive ut. Dog ML utkonkurrerte de på en utrolig stor, dog ikke like oppløst diskant, men null boks lyd. I kino'n derimot fungere de utrolig bra. Ble nok hakket skarpere med Rotel pakken, men kjørt i surround med en Focal Profil senter som er litt mørkere i diskanten, ble det som sagt utrolig bra - metervis med film som må ses på ny....
Merker at jeg har litt fordommer mot å bruke Rotel på så bra høyttalere, men Pass høres ut som en kul kombo, uten at jeg har hørt det selv. Og når det gjelder finnish på Focal så kan ikke Klipsch måle seg, det er helt klart. Focal'ene ser ut som en million Franc i forhold.
Rotel kombo'n jeg har er basert på Ice-blokker fra B&O og er i en egen divisjon lydmessig - sjekk hva lyd og bilde mer om den saken: Rotel RSP-1572 og RMB-1575 | Lyd & Bilde
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Jeg sliter iallefall overhodet ikke med slitsom diskant. Klipsch må jobbes med! Jeg har bygget anlegg rundt RF-63 i 3 år, og først nå er jeg i mål. Er ikke dette en del av hobbyen? Synes det er gøy og få det til. Velkommen skal du være, Haavardnk, så skal du få se hva Klipsch er gode for. De skriker IKKE til deg her i huset iallefall. :)

Har testet Tannoy Glennair 15. Jeg beholdt Klipschene. :)
 
C

Cyber

Gjest
Det som jeg husker var deilig med RF-63 var den kontrollerte råheten de hadde, og det at man kan skru opp uten av det kan høres at de nærmer seg noen "grenser". Veldig "effortless" som det heter på finsk.
 
N

nysjerrigper

Gjest
Klipsch må jobbes med! Jeg har bygget anlegg rundt RF-63 i 3 år, og først nå er jeg i mål.
høyttalere som er tilvsomme i utgangspunktet må jobbes med ja. alle jeg har prøvd med lignende problemer har hatt tekniske problemer i en eller annen form.
husker med skrekk RB35 og RF5 for evigheter siden, de var tydelig full av oppbrytning og forvrenging i nedre diskant (woofer) og dårlig integrert.
tok over ti år før Klipsch presterte å redusere delefrekvensen. i mk2 er de justernt ned 600-1000hz fra forrige serie som reduserer problemet. aluminium er kilent..
kan ikke si jeg har vært plaget med skriking overhode når høyttaleren har vært fornuftig konstruert. uansett elektronikk. neglisjerbart i forhold til å skifte drivere, horn, delefrekvenser etc.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Rega_Man: Var stygt redd for at det var det du mente, men som Klipsch-eier selv (Heritage, ikke Reference), ville jeg vise storsinn og la tvilen komme deg til gode. :)

Uansett, ut fra det lille jeg har hørt av 1027 BE ser jeg ikke bort fra at det er høyttalere jeg kanskje kunne levd med selv, og jeg stusser litt over at noen syns de er til å sovne av. Kanskje jeg ikke har hørt nok på dem.
De er nok ikke de enkleste med en krevende diskant i enkelte kombinasjoner. Sammen men Pass i stua låt det veldig bra, utrolig oppløst - bedre en ML Vista, og de ser utrolig eksklusive ut. Dog ML utkonkurrerte de på en utrolig stor, dog ikke like oppløst diskant, men null boks lyd. I kino'n derimot fungere de utrolig bra. Ble nok hakket skarpere med Rotel pakken, men kjørt i surround med en Focal Profil senter som er litt mørkere i diskanten, ble det som sagt utrolig bra - metervis med film som må ses på ny....
Merker at jeg har litt fordommer mot å bruke Rotel på så bra høyttalere, men Pass høres ut som en kul kombo, uten at jeg har hørt det selv. Og når det gjelder finnish på Focal så kan ikke Klipsch måle seg, det er helt klart. Focal'ene ser ut som en million Franc i forhold.
Rotel kombo'n jeg har er basert på Ice-blokker fra B&O og er i en egen divisjon lydmessig - sjekk hva lyd og bilde mer om den saken: Rotel RSP-1572 og RMB-1575 | Lyd & Bilde
Så du har testet klipsch med rotel hjemmekino! Ikke akkurat klipsch vennlig og ice er vel ikke akkurat det mest brukte på klipsch !!!
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Klipsch må jobbes med! Jeg har bygget anlegg rundt RF-63 i 3 år, og først nå er jeg i mål.
høyttalere som er tilvsomme i utgangspunktet må jobbes med ja. alle jeg har prøvd med lignende problemer har hatt tekniske problemer i en eller annen form.
husker med skrekk RB35 og RF5 for evigheter siden, de var tydelig full av oppbrytning og forvrenging i nedre diskant (woofer) og dårlig integrert.
tok over ti år før Klipsch presterte å redusere delefrekvensen. i mk2 er de justernt ned 600-1000hz fra forrige serie som reduserer problemet. aluminium er kilent..
kan ikke si jeg har vært plaget med skriking overhode når høyttaleren har vært fornuftig konstruert. uansett elektronikk. neglisjerbart i forhold til å skifte drivere, horn, delefrekvenser etc.
Det er din mening. Smak og behag. Vil også påpeke st rf-63 er en av Håkon Rognliens favoritthøyttalere, så dårlig kan de ikke være. Husker OAS var på besøk hos Rognlien da han hadde rf-63. De var fra seg av begeistring.
 
N

nysjerrigper

Gjest
mening og mening, det er egentlig en ren teknisk sak som skjer når man kjører woofere høyt, og da særlig større membran av aluminium. selv seas sin magnesium med faseplugg vi ha problemer med å dekke 2.5khz som RF5 f.eks, uten å bryte opp.
sies at RF63 fungerer bedre oppover enn 83, som ikke er så rart om delefrekvensene er relativt like.
den beste motgiften er naturligvis en 3-veis dog..
 

kinodyret

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.10.2013
Innlegg
86
Antall liker
21
Sted
Farsund, VA
JEG har klipsch, men jeg kunne heller tenkt meg et par electromotion siden de er så sinnsvakt åpne i seg, men måtte hatt større og mer luftig rom da.. mens RF7 tror jeg nok bare ville blitt dødsråe i et mindre rom. med et konge punch i bassen og sine ingen begrensninger :D Så alt i alt synes jeg Klipsch å ML er helt forskjellige.
 

kinodyret

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.10.2013
Innlegg
86
Antall liker
21
Sted
Farsund, VA
[/QUOTE]Så du har testet klipsch med rotel hjemmekino! Ikke akkurat klipsch vennlig og ice er vel ikke akkurat det mest brukte på klipsch !!![/QUOTE]

vell, vennelig blir det, hvertfall festvennelig :cool: men om du liker diskanten igjen da blir nok en annen sak.
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
mening og mening, det er egentlig en ren teknisk sak som skjer når man kjører woofere høyt, og da særlig større membran av aluminium. selv seas sin magnesium med faseplugg vi ha problemer med å dekke 2.5khz som RF5 f.eks, uten å bryte opp.
sies at RF63 fungerer bedre oppover enn 83, som ikke er så rart om delefrekvensene er relativt like.
den beste motgiften er naturligvis en 3-veis dog..
Har egentlig aldri brydd meg så mye om teknikk og målinger, sålenge jeg synes det låter knall. :)

Teknikk og målinger overlater jeg til noen andre. Må ærlig innrømme at jeg liker RF5 også. :)
 
T

tce-teams

Gjest
Jeg har selv hørt martin logan electromotion sine høyttalere , og lyden i di er absolutt fengende for og si det slik med riktig elektronikk.
Men klipsch rf 7 er jo ein mye større høyttaler og låter virkelig rått på rett elektronikk , så skulle jeg valgt mellom di 2 så har jeg nok gått for klipsch rf 7 vist jeg måtte.
Men klipsch rf 63 selges jo for slikk og ingenting gjennom akustisk bureau , og di låter rått på onkyo sin m serie.
Til trådstarter vist du får muligheten eller kjenner noen som har rf 63 , ville jeg tatt ein tur og lytte på di da får du høre hva di står før :)

Jeg har selv blitt ein fan av elektrostater etter jeg fikk høre electromotion , men jeg har planer om og kjøpe martin logan montis sine høyttalere , stage center , fx2 surround høyttalere og 4 balancedforce 212 subwoofere. Dette er da drømmen om ein liten lang tid fram , og for alt da jeg veit kan det jo komme enda noe nytt innen martin logan. Men jeg har i hvertfall bstemt meg for elektrostater skal stå i mitt lytterom innen midten av 2015 , forhåpentligvis før :)
Lykke til videre på jakten etter god lyden , et godt råd er og dra på hifi butikkene og lytte før man kjøper.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
RF63 må være ett av 10 årets røverkjøp på høytaler siden imo, der kan man få akke som god lyd man vil ved å legge kr i signal kjeden og på effektsiden
sitter nå egentlig å kikker ette ht i 100k + klassen men er faktisk fristet av RF63 og heller legge pengene i elektronikken...........
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Klipsch må jobbes med! Jeg har bygget anlegg rundt RF-63 i 3 år, og først nå er jeg i mål.
høyttalere som er tilvsomme i utgangspunktet må jobbes med ja. alle jeg har prøvd med lignende problemer har hatt tekniske problemer i en eller annen form.
husker med skrekk RB35 og RF5 for evigheter siden, de var tydelig full av oppbrytning og forvrenging i nedre diskant (woofer) og dårlig integrert.
tok over ti år før Klipsch presterte å redusere delefrekvensen. i mk2 er de justernt ned 600-1000hz fra forrige serie som reduserer problemet. aluminium er kilent..
kan ikke si jeg har vært plaget med skriking overhode når høyttaleren har vært fornuftig konstruert. uansett elektronikk. neglisjerbart i forhold til å skifte drivere, horn, delefrekvenser etc.
RF5 er rett og slett en fantastisk høytaler som ihvertfall jeg har klart og få til i min stue og kjellerstue men har ikke tatt disse highend hifi målingene da ;)
 
Topp Bunn