Marius Müller tråden...musikken og musikeren!

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Desillusjonert skrev:
    De fleste kjenner Marius, men de færreste kjenner hans siste solo album; Seks.
    Har lest innlegget ditt og lenken din, og dersom den ikke er ute på CD så er det nok mange som går glipp av denne musikken.
    Norske plateselskaper ser det tydeligvis ikke opportunt å gi ut gammel norsk musikk på nytt. Det er synd, for det er mye kulturarv som går tapt på denne måten. Jeg har tidligere også forsøkt å finne noen Kjøtt-utgivelser, og de blir tydeligvis heller ikke gitt ut på nytt.

    Jeg synes nok plateselskapene bør bruke noe av sin profitt for å holde på bredden i musikkutvalget, og det er jo et tankekors i disse fildelingstider at det kanskje kun er gjennom fildeling og kameratkopiering at man finner de eldre og mer sjeldne utgivelsene.

    Marius Müller døde alt for tidlig. Han var en eminent gitarist, og jeg er sikker på at dette instrumentalalbumet er bra. Men jeg kommer nok ikke til å kjøpe meg vinylrigg og lete opp denne plata i bruktmarkedet for det. Men et hjertesukk for dårlig oppfølging fra plateselskapene er på sin plass.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Har lest innlegget ditt og lenken din, og dersom den ikke er ute på CD så er det nok mange som går glipp av denne musikken.
    [/quote]

    Da har jeg nok skrevet det litt uklart, det er Den Du Veit og de tidlige platene til Marius som ikke er gitt ut på CD....tror jeg? Jeg har ihvertfall ikke funnet de.

    Seks derimot, den er på CD! Og anbefales på det sterkeste! ;D
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Desillusjonert skrev:
    Da har jeg nok skrevet det litt uklart, det er Den Du Veit og de tidlige platene til Marius som ikke er gitt ut på CD....tror jeg? Jeg har ihvertfall ikke funnet de.

    Seks derimot, den er på CD! Og anbefales på det sterkeste! ;D
    Eller så er det den skjeve hornhinnen på det ene øyet mitt som har lest litt skjevt. ;)

    Jeg skal sjekke ut "seks", helt klart. Takk for tipset. :)
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Hei
    Orker ikke lese alt i linken, men ga ikke MM ut et bluesalbum ?
    og går det an å få tak i dette? helst på LP ?

    Mvh Jan I
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Jan_I skrev:
    Hei
    Orker ikke lese alt i linken, men ga ikke MM ut et bluesalbum ?
    og går det an å få tak i dette? helst på LP ?

    Mvh Jan I
    Mulig det er Boom Boom du mener?
    Den er vel noe av det mest bluesaktige og jeg mener den er å finne på Cd.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Desillusjonert skrev:
    ...
    Mulig det er Boom Boom du mener?
    Den er vel noe av det mest bluesaktige og jeg mener den er å finne på Cd.
    Tittellåta er verdt plata alene - en kanonbra cover av John Lee Hooker sin orginale ... og godt er det siden resten av skiva er litt mer «blandet» ... det er forresten for lenge siden sist jeg lånte øret til den skiva.

    mvh
    KJ
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.821
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    En stor artist....Carmen...Mia`s sang...Little wings (Hendrix cover)....osv.
    Forlot oss alt for tidlig... :'(
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Marius Müllers bidrag på Kari Bremnes plata



    er også utrolig bra!
     

    Stereofix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    622
    Antall liker
    526
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Jan_I skrev:
    Hei
    Orker ikke lese alt i linken, men ga ikke MM ut et bluesalbum ?
    og går det an å få tak i dette? helst på LP ?

    Mvh Jan I
    Mulig det er denne platen du mener, med Funhouse. Rå musikk!! :D
     

    Vedlegg

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Det var nok Boom Boom jeg mente
    Har ikke hørt Funhouse så den bare MÅ jeg få tak i
    MM var jo også med på minst 1 lava låt også , noen som vet om det var flere?
    (var tidligere STOR LAVA FAN )

    Mvh Jan I
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Det er enkelte artister som får til det meste av det de prøver seg på uten å ødelegge eventuelle orginaler (de de ikke har skrevet selv) pga feeling i sin fremførelse. MM var en av disse. Får frysninger / må trampe takten til de fleste låtene jeg har hørt og hans album er kjærkomne medlemmer i min samling.

    Døde så alt for tidlig :'(
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Takk for godt tips, hadde ikke hørt Seks før, super plate!

    Også enig i denne kommentaren:

    2m skrev:
    Marius Müllers bidrag på Kari Bremnes plata

    er også utrolig bra!
    Heldigvis er Hallgrim Brattberg (som spiller i bandet til KB nå for tiden) like bra!!! Mener ikke med denne kommentaren å si noe negativt om MM, tvert imot, kommentaren er kun skryt til HB!
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    gmortens skrev:
    Heldigvis er Hallgrim Brattberg (som spiller i bandet til KB nå for tiden) like bra!!! Mener ikke med denne kommentaren å si noe negativt om MM, tvert imot, kommentaren er kun skryt til HB!
    Ikke for å være negativ til Hallgrim, men sorry.......når ikke Marius til knea som gitarist.
    Det var noe med feelingen til Marius, som nevnt over her et sted......han kødda ikke til andre sine klassikkerer. Han gorde det på sin måte med en feeling det er få forundt å inneha.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Youtube er en skattkiste....husker ikke hvem plate denne er hentet fra, men var det fra konserten på Rockefelller?

     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    Desillusjonert skrev:
    De fleste kjenner Marius, men de færreste kjenner hans siste solo album; Seks.

    Jeg har skrevet en liten greie om den, fordi jeg synes at denne bør frem i lyset igjen! Den er alt for god til å støve ned eller aldri høres... :)
    Link: http://musikkgledeogutbrudd.blogspot.com/2009/05/marius-muller-seks-1995.html

    Del gjerne opplevelser, konserter, møter og tanker rundt Marius!
    God kveld,
    Desillusjonert skrev:
    De fleste kjenner Marius, men de færreste kjenner hans siste solo album; Seks.

    Jeg har skrevet en liten greie om den, fordi jeg synes at denne bør frem i lyset igjen! Den er alt for god til å støve ned eller aldri høres... :)
    Link: http://musikkgledeogutbrudd.blogspot.com/2009/05/marius-muller-seks-1995.html

    Del gjerne opplevelser, konserter, møter og tanker rundt Marius!
    Hei & godt nyttår :) Jeg fant Seks i en bruktsjappe for et par år sia, nydelig skive absolutt :) Spilte den hos dama i går, plutstelig begynte den å hakke, tok den ut, den hadde fått noen ganske stygge hakk / riper, dessverre. Heldigvis hjalp det å vaske den med oppvaskmiddel & lunkent vann, så da funka den igjen :) Men uansett skal jeg kjøpe discfix hos Clas Ohlson for å få fixa det skikkelig :)

    Mvh :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En musikalsk engel

    Det gleder meg i dag å kunne bidra med noe egenprodusert til denne tråden, min egen hyllest til Marius Müller. Denne filmruten var på en film som ble ødelagt i utgått fremkallervæske i ei lokalavis jeg jobbet for i 1986. Heldigvis hadde jeg tatt flere filmer under konserten, men intervjubildene var på en egen rull som gikk i den andre tanken i mørkerommet, en meget stor tabbe av både meg og han som var ansvarlig for foto i den avisen. Tabbe av meg fordi jeg burde forsikret meg om tingenes tilstand før og ikke etter jeg gikk inn i mørkerommet. Artikkelen kom ut, og bilder ble det, men ikke det som jeg i mitt stille sinn visste var det beste.

    Men jeg kastet ikke negativene, selv om de var totalt utblåst. Et år senere tok jeg dem med i mørkerommet på ny og jobbet med dette ene bildet i flere timer. Tregt baryttpapir og masse etterbelysninger av små partier i bildet gav meg til slutt et resultat som jeg synes har litt magisk ære over seg. Avfotografering av bildet her jeg gjort med Samsung S4 i dårlig lys, og cropping og nedskalering til forumbruk i Paint stjal også litt skarphet og oppløsning, men stemningen i samtalen mellom meg og han synes jeg kommer godt fram. Og location kunne faktisk ikke ha vært bedre. Håper dere liker det. :)

    marius muller web.jpg


    (Foto: baluba)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.682
    Torget vurderinger
    23
    Aiai - dette var ukjent! Stor Marius fan - vi vokste opp i samme nabolaget og jeg har vel 100 konserter under beltestedet. Ingen over, ingen ved siden. Selv om jeg pr. definisjon egentlig ikke kjøper noe særlig vimyl lenger så må denne hankes inn.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det gleder meg i dag å kunne bidra med noe egenprodusert til denne tråden, min egen hyllest til Marius Müller. Denne filmruten var på en film som ble ødelagt i utgått fremkallervæske i ei lokalavis jeg jobbet for i 1986. Heldigvis hadde jeg tatt flere filmer under konserten, men intervjubildene var på en egen rull som gikk i den andre tanken i mørkerommet, en meget stor tabbe av både meg og han som var ansvarlig for foto i den avisen. Tabbe av meg fordi jeg burde forsikret meg om tingenes tilstand før og ikke etter jeg gikk inn i mørkerommet. Artikkelen kom ut, og bilder ble det, men ikke det som jeg i mitt stille sinn visste var det beste.

    Men jeg kastet ikke negativene, selv om de var totalt utblåst. Et år senere tok jeg dem med i mørkerommet på ny og jobbet med dette ene bildet i flere timer. Tregt baryttpapir og masse etterbelysninger av små partier i bildet gav meg til slutt et resultat som jeg synes har litt magisk ære over seg. Avfotografering av bildet her jeg gjort med Samsung S4 i dårlig lys, og cropping og nedskalering til forumbruk i Paint stjal også litt skarphet og oppløsning, men stemningen i samtalen mellom meg og han synes jeg kommer godt fram. Og location kunne faktisk ikke ha vært bedre. Håper dere liker det. :)

    Vis vedlegget 484565

    (Foto: baluba)
    Fab bilde, det må vel nesten et uhell til av og til for å få så bra resultat men jeg ser at du har hatt en del runder i kjemiavdelingen for å få frem dette. Utrolig bra.

    Som en liten kuriositet nevner jeg at en kjent lab i Berlin klarte å legge motion picture filmen min, Custom Slit, Custom perfed Fuji F500 Super8 film i et jævla positiv-bad og det gikk selvsagt i svart på en måte og det var uhorvelig ergelig. Etter noe diskusjon med transferfyren ble det til at han likevel skulle prøve å få noe ut av dette og uten noen som helst sammenligning forøvrig ble dette resultatet:

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ved et uhell har du fått kryssprosessert filmen din, en teknikk som har vært mye brukt i kunstfoto, spesielt blant lomografer og toy cam artists. Og ja, det er ganske mange minutters eksponering av forskjellige partier her. På høyden av min mørkeromstekniske dyktighet, en kunnskap som nok har forvitret med årene. Glad for at så mange har likt et stykke redningsarbeid jeg er stolt av fikk en visuell verdi til slutt. Den egentlige kunstneren her er selvfølgelig Marius Müller og den ånden som inspirerte interiørarkitekten til å plassere den musikalske engelen akkurat slik. Foto er og blir location & light. Det er tegning med skygger. :)

    Teknikeren ser forøvrig ut til å ha laget en positiv ut av det negativet han i praksis laget av din film. Det er sikkert gjort noe for å minske fargeeffekten kryssprossesseringen gir.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mht Super8 filmen så var den ekstremt undereksponert i ut fra LABen utgangspunktet - svart med noen bilder synlig. Han som digitaliserte den - på NRK sine tidligere maskiner ordnet det så alt ble synlig - i tillegg brukte jeg en automatisk forbedringsfunksjon i Quicktime som løftet lysnivået og fargne ytterligere. Det var imidlertid ergelige saker da det var 5 filmer som gikk adu, noe fra båtferien til Danmark, noe fra togreise med damplok mm men det ble da i hvertfall synlig bedre enn utgangspunktet....
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.729
    Torget vurderinger
    4
    Ditto den!

    Var sikker på at jeg kjøpte Marius brukt for en slikk og ingenting en gang på nittitallet, selv om jeg ikke hadde platespiller.
    Men, jeg savnet Carmen og fant henne ikke på annet format så jeg fikk en kompis til å gjøre opptak på kassett.
    Det låt ikke spesielt bra, men det var Carmen, og jeg hadde stor glede av det!

    Etter at jeg ble vinylkonvertitt nå på nyåret har jeg lett etter den plata i barndomshjemmet, på det gamle gutterommet, på loft og i kjeller. Forgjeves. Helt til jeg i dag fikk en sms fra min gamle mor, - «Marius er funnet!»
    Innerst i et kjellerskap har den vansmektet og den så ganske jævlig ut.
    Nå har «Marius» fått en skikkelig dose CLT....grundig vask og rent undertøy, og er egentilg i ganske fin form.

    2A06EF4A-ABCD-4593-A139-2B984FC8B851.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.729
    Torget vurderinger
    4

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    518
    Antall liker
    806
    Torget vurderinger
    8
    Marius Müller var en fantastisk musiker og gitarist. Heldigvis fikk jeg også oppleve han live ved flere anledninger og også diskutere litt gitarer, Mesa Boogie forsterkere og også gitarstrenger med han. For meg som gitarist er høydepunktet "Jeg taper aldri" fra 1997 albumet "Det Norske Huset" med Funhouse. Her er gitarspillet og ikke minst også gitarlyden fanget i studio i ypperste verdensklasse..Punktum! Sleng gjerne også på den litt mer lavmælte "Engel" fra samme album.. to låter som viser det fantastiske spekteret han hadde i sitt gitarspill.

    mm.jpg
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Åh, det var godt dere ristet liv i denne tråden igjen. Seks snurrer as we speak. For en musiker. Gåsehud helt opp :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn