Marantz- vs. Onkyo- vs. Yamaha-cd-spillere

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Heisann, tenkte jeg skulle få meg en cd-spiller siden jeg ofte får besøk av venner som har med cder, så for å lytte til musikken, så vil jeg slippe å måtte rippe cden på datamaskinen først.
Og et rørhue som jeg er, har jeg sett på rørbaserte cd-spillere, noen som har erfaringer med denne typen cd-spillere?
Har sett litt Shanglin, som har fått mye skryt for cd-spillerne de har produsert, som er i bunn og grunn kinesisk-produserte cd-spillere fra sony som er bygd om. Jeg ønsker en god dac i denne spilleren så jeg kan koble direkte til forsterkeren.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Rørbaserte cd-spillere?

Roberth skrev:
Heisann, tenkte jeg skulle få meg en cd-spiller siden jeg ofte får besøk av venner som har med cder, så for å lytte til musikken, så vil jeg slippe å måtte rippe cden på datamaskinen først.
Og et rørhue som jeg er, har jeg sett på rørbaserte cd-spillere, noen som har erfaringer med denne typen cd-spillere?
Har sett litt Shanglin, som har fått mye skryt for cd-spillerne de har produsert, som er i bunn og grunn kinesisk-produserte cd-spillere fra sony som er bygd om. Jeg ønsker en god dac i denne spilleren så jeg kan koble direkte til forsterkeren.
Sett på denne?

http://soundplanet.webcat.no//index.php?pg=1210&p=891427
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Rørbaserte cd-spillere?

Hadde vel sett for meg en maksgrense på 20.000, beklager jeg ikke nevnte det. Men jeg er også opptatt av at jeg skal få mye for pengene, dette er en cd-spiller jeg vil ha en god stund fremover.
 

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
270
Antall liker
4
Rørbaserte cd-spillere?

Roberth skrev:
Hadde vel sett for meg en maksgrense på 20.000, beklager jeg ikke nevnte det. Men jeg er også opptatt av at jeg skal få mye for pengene, dette er en cd-spiller jeg vil ha en god stund fremover.
Det kommer jo også an på om du skal ha ny spiller, eller om du er villig til å se på bruktmarkedet.

Cayin har f.eks ny spiller med rør til under 10k, norsk audioteknikk er vel forhandler.
Cary har spillere som du kan finne brukt til ca 20k hvis du er heldig, står en nu på brukt`n uten oppgitt pris.
Har selv Cary 303/300 som jeg er meget godt fornøyd med, men skal du ha den ny er den langt over budsjett.

Mvh
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Rørbaserte cd-spillere?

Acoustic Tuning har en demo Doge Audio CD6 som vistnokk skal være bra saker.
Eller så har vi jo MHZS 88, som mange hevder spiller bedre en de fleste til over 25 lapper.
 

Stavros

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
149
Antall liker
21
Rørbaserte cd-spillere?

I antydede prisklasse:
PMaudio har Bluenote/Goldenote - tydeligvis også tilbud pr. dato.
......og HiFi-Guiden har Opera Consonance.......
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Rørbaserte cd-spillere?

Takk for flotte forslag!

Skal se nærmere på tester og omtaler.
 

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Innlegg
188
Antall liker
1
Rørbaserte cd-spillere?

Advance mcd 203 kan anbefales på det sterkeste. For en som vil prøve rørlyd fra cd mediet. Har selv modell 1 og 2. Kjøp brukt og prøv ut. Du får sikkert pengene tilbake ved salg hvis det var et bomkjøp. Bruker siemens halske i mcd 1 Lyden er utrolig til den prisen. Eneste ankepunktet er litt tikking fra cd(dvd) drevet ved lav spilling nattestid. Kjøpte mcd2 pga nyere forbedret dac, her gikk jeg på en smell siden selgeren solgte defekt vare :mad: Ikke var han tøff nok til å gjøre opp for seg heller. Heldigvis har vi hifi sjapper på østlandet det bare er å bøye seg i støvet for. Fikk rede på at feilen som var på min spiller var produksjons/fabrikk feil og jeg fikk være med på en sending spillere som skulle til frankrike for utbedring. Dette tok litt tid og jeg klarte ikke å vente så da ble det ayon cd1 istedenfor. Den er bedre men er ikke sikker på at det er så mange som ville mene at prisdifferansen vil være verd den lille lyddifferansen. Så jeg har hatt lit ulykke med advance men vil likevel anbefale dette produktet da det har gitt meg mange timer med gåsehud og glede til en rimelig penge...
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Rørbaserte cd-spillere?

Roberth skrev:
Og et rørhue som jeg er, har jeg sett på rørbaserte cd-spillere, noen som har erfaringer med denne typen cd-spillere?
Bare et lite forsøk på "opplæring" i HiFi uttrykk:
Det er feil å kalle det en rørbasert CD spiller. Det er kun snakk om en triode (som oftest) som buffer i hver analogutgang.
Samme som med DAC. De er heller aldri "basert" på rør.
 
U

Utgatt11378

Gjest
Rørbaserte cd-spillere?

....huff da, da får vi slette alle våre anbefalinger :eek:

Vh

S
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Rørbaserte cd-spillere?

Stoffe skrev:
Det finnes vel faktisk en spiller som er mer rørbestykket og konstruert i større grad etter rørprinsippene, nemlig Prima Luna Prologue Eight. Sjekk her for mer info: http://www.maxwelldrammen.no/prima_luna_prologue8.htm
Egentlig ikke. Bare litt mer enn jeg først antydet med rør likeretter til hver kanal og litt flere rørfunksjoner.
Og "rørbasert" klokke ;D
Dual Mono audio stages incorporating 12AX7 and 12AU7 tubes, and a 5AR4 tube rectifier for each channel, polypropylene coupling caps, triple pi power supply filtering with shunt regulation for superior noise suppression and detail retrieval, and again, as you would expect from PrimaLuna, another World Premiere: the first CD player with its own dedicated SuperTubeClock ... all optimized for just one goal: extracting maximum sound quality from your CD.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Rørbaserte cd-spillere?

Audiomix skrev:
Roberth skrev:
Og et rørhue som jeg er, har jeg sett på rørbaserte cd-spillere, noen som har erfaringer med denne typen cd-spillere?
Bare et lite forsøk på "opplæring" i HiFi uttrykk:
Det er feil å kalle det en rørbasert CD spiller. Det er kun snakk om en triode (som oftest) som buffer i hver analogutgang.
Samme som med DAC. De er heller aldri "basert" på rør.
Altså, de bruker rør i steden for transistor for å buffre utgangen.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Rørbaserte cd-spillere?

Et lite teoretisk spørsmål, bruker alle rørbaserte cd-spillere transistor på coaxial/optisk-utgangen og rør på analog-utgangen?
 

tomkver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
200
Antall liker
244
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Rørbaserte cd-spillere?

Hei

Sjekk også hos pmaudio.no også, for de selger flere typer cd spillere med rør.


mvh

Tom
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Rørbaserte cd-spillere?

Roberth skrev:
Et lite teoretisk spørsmål, bruker alle rørbaserte cd-spillere transistor på coaxial/optisk-utgangen og rør på analog-utgangen?
Det kan du anta som helt sikkert.
Litt pirk:
Den optiske utgangen benytter en LED som driver siden det er lys.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Rørbaserte cd-spillere?

Men må ikke den ha rør/transistor for å forsterke signalet først?
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Hvis jeg skulle være ute etter en cd-spiller som er transistor basert, hvilken av Marantz, Onkyo og Yamaha vil spille mest dynamisk og varmt?(evt. rega.)
 
Topp Bunn