Marantz Pm17mk2, høyttalertips?

Egilio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2005
Innlegg
108
Antall liker
1
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
En kompis av meg kjøpte i dag et brukt eksemplar av denne samt cdspiller og tuner i samme serie, med på kjøpet fulgte et par infinty ref 61i. Her er det vel høyttalerne som må sees på som bremsen, så har fått i oppdrag å snuse litt rundt i de kommende mnd etter brukte høyttalere som kan passe, evt. nye. Personlig har jeg falt litt for utseendet til disse nye fra Xtz, husker ikke modellnr i farten, men de jeg tenker på har bånddiskant og excel elementer i asymmetrisk pianolakk kabinett (stativ). Kunne dette være en match?

Tror muligens stativhøyttalere kan bli litt for bassfattige for deres smak, men samtidig er vel det begrenset hva man kan drive med marantz'en sine seksti watt...
Åpen for gode forslag i prisklassen 5-10kkr.
 

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Innlegg
179
Antall liker
1
Det går rykter om at Marantz og Triangle skal være en bra match, men har ikke hørt dette selv.
Triangle er lettdrevne så det burde holde med 60w.

mvh
 
O

OldBoy

Gjest
Hvis PM-17MkII har den samme glatte, fine klangen som sin forgjenger PM-17, kunne kanskje et par Klipsch fungere bra. Klipsch er normalt veldig lettdrevne, og har gjennomgående en litt energisk klang som burde passe bra til Marantz.
 
I

ijustpop

Gjest
Jepp, enige med de over her, litt friske høyttaler som ikke faller i impedansen og med gjennomsnittlig eller litt over gjennomsnittlig følsomhet burde funke bra.
 
K

kbwh

Gjest
Hvis kompisen din er interrestert i akustisk musikk (klassisk) med vokal er ikke Klipsch førstevalget. Er han for rocknroll stiller sakene seg annerledes.
 
O

OldBoy

Gjest
Vesentlig poeng, det der, Valentino.

Jeg var muligens litt kjapp i avtrekkeren, og tolket Egilios bekymring for at det skulle bli for bassfattig, som en indikasjon på en litt mer rocka musikksmak.

:) :) :)
 

Egilio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2005
Innlegg
108
Antall liker
1
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har tenkt litt på Klipsch ja, ettersom de er glade i musikk m litt trøkk :) Den høye følsomheten bør vel hjelpe litt på den relativt beskjedne utgangseffekten til forsterken. Så ogå litt på noen Patos Lyric 402(?) på finn.no, noen som har erfaringer rundt dette?
 
O

OldBoy

Gjest
Til Patos Lyric ville jeg nok ha valgt en litt strammere mer pågående forsterker enn Marantz. Som forøvrig slett ikke er så kraftløs som de tekniske spesifikasjonene kan gi inntrykk av.

Edit: PS: bare for å ha sagt det: forskjellen mellom 2x60W og for eksempel 2 x 100W er egentlig ubetydelig. Rundt 2 dB.
 
Topp Bunn