Marantz PM 15S1 - Kraftig nok for 804S?

Jedi

Fersking
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
4
Antall liker
0
Hei!

Jeg vurderer å kjøpe B&W 804S til min Marantz PM 15S1.

Min amp har 2x90W i 8 Ohm og 2x140 i 4 Ohm. Som dere alle vet er Marantz generelt sett behagelig og varm i lyden. Og jeg tror det vil matche B&W sin lydsignatur perfekt.

Vekten på forsterkeren er jo 18 kg, så strømforsyningen bør være god nok.

Jeg vet at den nye 800-serien har bedre delefilter og høyere følsomhet enn den den gamle 804.

B&W er jo 8 ohm høyttalere, men de har en tendens til å dette ned til 3 Ohm.

Jeg liker å spille passe høyt, men av og til kan jeg dra på litt.

Derfor lurer på om PM 15S1 har kontroll hele veien?

På forhånd takk for alle svar.
 

Jedi

Fersking
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
4
Antall liker
0
Hei igjen!

Takk for respons.

Jeg hører litt på rock, men det er ikke hovedmusikken. Jeg hører på avslappende klassisk musikk av og til.

Min favorittgruppe er Pink Floyd. Hører også på Eric Clapton, både akustisk og elektrisk. Er også en god del innom Jazz også.

Mener du watt-messig og klangmessig at det vil gå greit, men kanskje få problemer på høye volum?

Kanskje noen har andre høyttaler alternativer?

Tar gjerne imot råd og tips.
 

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Innlegg
1.068
Antall liker
1.406
Sted
Trondheim
Hørte Marantzen her forleden på Martin Logan Vista.
Høyttaleren er god referanse på hvor mye "pondus" som bor i forsterkeren.
For prisen ble jeg og flere overrasket, tross at den klippet når vi spilte nokså høyt. For moderate lyttevolum spiller den svært pent til prisklassen.

B&W ene er (også) ikke kjent for å være snill, men til prisen (nypris) burde Marantzen være en god kandidat.

Samtidlig, for 15000 får man også mye "snacks" på bruktmarkdet.

Hjemlån anbefales.
 

Jedi

Fersking
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
4
Antall liker
0
Takk for gode tips så langt.

Jeg vurderer også DALI Helicon 400 som et annet alternativ. Generelt sett mener jeg at DALI er lettere å drive enn B&W, selv om Helicon er 4 Ohm og har lavere følsomhet, 88 db. Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil.

Jeg personlig liker DALI sin varme lyd, men helst ville jeg hatt 804S. Helicon koster jo kr 31.000,-, så de bør jo være bra.

Når det gjelder B&W, så bør jeg klare å kunne drive 704 og mest sannsynlig også 703.

Men som sagt, så er det smaken som gjelder. Jeg synes at 703 / 704 spiller mere frempå og passer kanskje mere til rock enn 804 som har en varmere klang, bedre mellomtone og dypere bass.

Helst ville jeg ha 804, men på andreplass Helicon 400.

Bassen til min Marantz er meget stram og kontrollert, så det bør gå greit med B&W.
 
Topp Bunn