Mangler 2-3dB i diskantområdet - vil bytte av RIAA-trinn eller pickup kunne bidra?

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Noen har sikkert fått med seg at jeg fusker litt i faget omkring DIY-platespillere.

Spiller nr.2, som er bygget opp rundt en Dual 701-motor / tallerken, en JVC UA-7045 tonearm, utstyrt med en Goldring 2500 MM, spiller faktisk riktig så bra!
RIAA-trinnet er PHONO MK2 JUBILEUMSTILBUD! / JR Trans Rotor / RIAA og Step-Up / Analog / Produkter / Hifi Stasjonen - Main site

Men mye vil gjerne ha litt til.
Jeg har flere like utgivelser på CD / vinyl som jeg kan sammenlikne "on the fly", og felles for alle vinylavspillingene er at det mangler litt "sprut" i toppen i forhold til lyden fra CD.
En RIAA-kurve er såvidt jeg vet en fastsatt norm, som ideelt sett skal være identisk for alle RIAA-trinn. (?)
Men likefullt finnes det vel forskjeller?
Og det samme gjelder jo ikke minst pickuper! Så har jeg i alle fall både opplevd, og blitt fortalt.
Det hele avspilles gjennom en ASR Emitter 1, i kombinasjon med et par ML Vista.

En noob som meg trenger derfor noen gode råd og vink for å hente ut litt til av rillene, for jeg vet at det går an!
Så hvordan angriper jeg problemet, uten å løpe løpsk i prøve/feile-metoden?
Takker på forhånd for innspill!
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Joda, men hvilken?
Det er akkurat det jeg håper på å få litt info om. Ikke minst fordi det finnes et hav av forskjellige, i ymse prisklasser....
 

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Hei Det finnes riaaer som kan stilles inn annerledes enn den tradisjonelle riaa kurven. Mulig dette er litt overkill i denne sammenhengen. Mht. riaa ville jeg anbefalt ASR minibasis. Jeg har en selv og de gangene jeg har brukt den synes jeg den gir utrolig bra lyd for pengene. Den koster mellom 9000 og10000 på Stereofil. Jeg kjøpte min brukt til omtrent halv pris. Jeg våger den påstanden at denne vil gi deg en god del av det du ønsker. den vil jo selvfølgelig gå bra sammen med ASR Emitteren din også. Hvis du vil teste før du kjøper en får du sende meg et PM så stikker jeg bortom med min under armen.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Det var derfor jeg skrev: <<prøv>> (og ikke KJØP) ! ;)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom du eigentleg er fornøgd med riaa-trinnet ditt, er det endeleg nok av pickupar som endrar klangbalansen noko. Goldringen er ein ganske grei pickup, men om du vil ha meir og oppløyst topp, er det andre som gjer meir av dette. I farten kjem eg på Audio Technica og Clearaudio sine ikkje alt for dyre, men det er mange alternativ både i høg- og mellomprisklassen
 
L

Labbis

Gjest
Mere "sprut" i toppen enn med Goldring 2500 skal du vel lete litt etter såvidt jeg husker. Er alt "på stell" med Zyx og samme RIAA? Noob, uvitende...neppe. Nei, du skulle ha beholdt Shure M91(he, he)
Mvh
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Så hyggelig med så god respons! :)

@ Labbis:
Alt er vel for så vidt på stell med Zyx og riaa, men Goldringen virker faktisk hakket hvassere i toppen? Det overrasker faktisk litt, ettersom det jeg hittil har lest om Zyx, er at den heller litt mot det lyse / er litt slankere nedover i frekvens.
Den Shure M91 jeg hadde, fungerte ikke bra! Hvorfor, kan jeg ikke svare på...

@ Audiophile-Arve:

Takker så mye for PU-forslag! Hvor fornøyd jeg er med RIAA-trinnet mitt? Tjah. Det fungerer jo i og for seg helt greit, og har den fordelen at det takler både MM og MC. Dog synes jeg at jeg får litt dårlig respons på de forskjellige dipswitch-innstillingene, i alle fall hva impedansmatchingen angår.
Men, det er kanskje slik det skal være?
Jeg hadde trodd at de forskjellige innstillingene, i alle fall i noen grad, kunne påvirke lydbildet i noen retning, men slik oppleves det altså ikke.

@ Nusse:

Det kunne vært meget interessant å prøve det RIAA-trinnet ja! Har hørt mange godord om ASR Minibasis, så det kan meget vel hende at jeg sender deg en PM.
Nå vet jeg samtidig at du som oftest har travle dager, men håper allikevel at du kan finne tid til en snarvisitt?
--
Neste detalj hva spiller / arm angår, er å få tak i noe silikonfett med riktig viskositet for armliften, da jeg synes nedsettet for pickup / stift, er litt "brutalt".
Kunne godt tenkt meg en litt mer forsiktig landing der, selv om den i og for seg er greit nok.
Transrotoren gjør den "øvelsen" på en bedre måte, så derfor....
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg ser at du har et riaa trinn der du kan variere lasten som pickupen ser. Har sett på et annet forum at ved lav kapasitiv last vil denne pickupen ha et fall i diskantområdet. Diskanten kan økes betydelig ved å øke kapasitiv last.
Genera_and_Goldring_2500_all.jpg
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Synd at oftest oppfører ikke pickupen seg som Spice vil... -dermed er de fine kurvene en ønskedrøm. Men forskjell bør det bli.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvilken del av diskanten er det du ønsker å heve? Lyra har en 'house sound' med en peak mellom 10 og 20k ut fra en del målinger jeg har sett. Men det blir noen kroner, selv med de billigste.

lyradorian_freq.gif
 
Sist redigert av en moderator:

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg er klar over at bildet jeg la ved er en simulering, men viser at det kan oppnås forskjeller med å variere last.
Se foreksempel Load the Magnets!!! - [English]. Her vises målinger på en Shure M97.

Anbefaler ihvertfall å prøve denne løsningen i første omgang.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Prøv ASR-trinnet til Nusse. Det har mange gode kvaliteter. Om ikke det skulle bringe deg helt i mål, så les videre:

Riaa-trinnet som definitivt kan være en kandidat ser du nedenfor.
I tillegg har den TRE INNGANGER (én til hver av spillerne dine) slik at du slipper å kable om ved bytte av kilde.

Under fjorårets riaa-utprøvinger så var dette trinnet den store, store sensasjonen i begge anlegg her hjemme. (Merk, jeg hadde ikke ASR inne).


 
Sist redigert:

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.588
Antall liker
3.280
Det er flere år siden jeg testet dette på min Dual 701 med shure M91-ed. Prøvde da bl.annet med kortere kabel til riaa, men måtte tilbake til utgangspunktet. Shuren skulle ha 400-500 pF kapasitiv belastning inkludert alt (ledning og riiaa). Goldringen ser ut til å skulle trives best i området 100-200 pF etter oppgitte data.

^Den over så jo stilig ut.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
@Grumphy:
Ja, den Monk-Audio saken skulle jeg gjerne ha eid!
Synd den er såpass dyr som den er, men den er samtidig svæært fristende med sine Equalization-variabler! Det er vel nettopp der man kan hente ut det i alle fall jeg, ønsker meg.
Om jeg mot alle formodninger kommer til å sitte med tre spillere, så er den et soleklart valg......
Ellers følger jeg gjerne dine anbefalinger hva RIAA-trinnet til Nusse angår!

@Hedde:
Kanskje nettopp det med kapasitiv last var grunnen til at jeg aldri fikk min Shure M91 til å fungere? Nå er den uansett borte, så jeg får ikke sjekket...

@pekaill / Zomby_Woof:
Den simuleringen billedliggjør nettopp hva jeg er ute etter. Rigtignok ikke så høyt opp i diskantområdet som du antyder Zomby, men heller et sted mellom 7 og 10kHz vil jeg gjette på, i et forsøk på å tallfeste dette?
Det er i alle fall typisk at eksempelvis de høye frekvensene i cymbalslag og tilsvarende, ligger noe tilbakelent på vinyl, i forhold til CD.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg vet ikke om du er klar over det, men du har tilpasningsmuligheter i forhold til belastning av pickup i din riaa.

93_146815314.jpg

Belastning varieres med brytere internt i Riaa som vist på dette bildet. Her er det gode muligheter for å finne noe som passer din smak:)
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Joda pekaill, jeg er veldig klar over det! :)
Jeg tror ikke jeg har en eneste komponent i mitt hus, som ikke "frakken" er fjernet på! ;)
Jeg er av natur ikke så lite nysjerrig, så det stopper som regel ikke med fjerning av papp og emballasje når noe nytt havner innenfor mine fire vegger.

Det som imidlertid er et (stort) problem, er at jeg aldri fikk med meg en oversikt for de forskjellige dip'ene - jeg kjøpte RIAA'en brukt.
Så hittil har jeg bare "fomlet meg frem", til en innstilling som låter bra.

Dette har hittil ikke vært noe savn, da jeg utelukkende har brukt en Zyx MC-Pu.
Men nå, med 2xMM Goldring 2100 / 2500 i tillegg, blir det straks litt mer aktuelt med litt "dip'ing". Har sendt en mail til Hifi Stasjonen, for å høre om Unto kan sende meg en bruksanvisning. Finner jo ingenting på nettet??
ellers takk for info!
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.807
Antall liker
26.393
Sted
Oslo/Grebbestad
Guldringarna trenger du ikke dippa så mye med! ska ha 47kohm. Treg som jeg er så henger jeg ikke med her riktigt
Er du ikke helt fornøyd med Transr/zyx komb? eller er det dine diy som du savner noe fra? Har ju også ett ASR riaa men mini b exlusive ett par kilometer fra deg!
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Hallå på dej!
Hehehe, sånn er det med svensker! :p

Ellers takk for innspill cash, men hva er 47K i den dip-rekka i boksen da? Der har du (et av) problemene mine.
Jeg har jo ikke peil på hvilke dip-switcher som reprensenterer de forskjellige settingene / verdiene, men har sendt en mail om dette til rette vedkommende.
Da jeg i sin tid kjøpte RIAA'en, var den jo riktig innstilt for MC, og dermed var ikke behovet tilstede. Men nå derimot.......

Joda, jeg er vel egentlig fornøyd med det meste! :)
Transrotor/Zyx spiller jo veldig bra, men det gjør i sannhet også DIY/Goldring! Og det er IKKE fremsatt som skryt. Så må det være opp til enhver å synse noe om det, med egne ører.....

Joda, jeg vet at også du sitter på et ASR-riaa!
Har faktisk tenkt på å ta kontakt med deg også, men du er jo i likhet med Nusse, en travelt opptatt mann...
Men bevares! Kan godt tenke meg å prøve ditt også, en dag det passer?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hmmm... Går det ikke an å måle lasten med et multimeter? OBS! OBS! i så fall, forresten, slå av først, ellers prøver vel RIAA'n å forsterke signalet fra multimeteret (regner med at multimeteret må sende en spenning inn i en krets for å måle resistans), og det kan muligens bære aldeles galt avsted.... Leses i høyeste grad som en hypotese!

Sikkert noen teknisk kyndige som kan mene noe fornuftig om dette forslaget.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.807
Antall liker
26.393
Sted
Oslo/Grebbestad
Ja og dalmasar er kjent som den tregeste typen svensk i tillegg
men strevsamma!

Hade den 2500 hjemme en stund her, brukte den på mitt andre oppsett der jeg ellers har en audio technica 440, syns Goldringen var litt fyldigare i mellanton/Bas mens 440 har en litt slankere lyd men mer oppløst i diskant/top.
Skjønte den att du ikke har tilgang til instilln,:rolleyes: Men det du savner i oppløsn/diskant gjelder det generellt i ditt vinyl oppsett? Min zyx har jeg satt opp fra 100 til 220ohm spiller bra på anbefalte 100ohm, men syns den gir enda mer godlyd med høyere last i mitt oppset!

Riaat kan du låne her en helg fremover, er uansett i Sverige
sender deg pm
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Joda Zomby, det kan sikkert la seg gjøre? Multimeteret jeg besitter, er imidlertid i "ræva-klassen", så jeg tør ikke helt å stole på det. (En påminnelse om at jeg må kjøpe meg et nytt og bedre).
Ellers takk for OBS, OBS!
Det er alltid greit med slike påminnelser! Jeg har fler enn en gang vært for "tøff i trynet" hva slikt angår, og brent meg på det, så en liten reminder er jo så absolutt på sin plass.
Skal uansett gjøre et forsøk på å måle, av ren og skjær nysjerrighet...
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Ja og dalmasar er kjent som den tregeste typen svensk i tillegg
men strevsamma!

Hade den 2500 hjemme en stund her, brukte den på mitt andre oppsett der jeg ellers har en audio technica 440, syns Goldringen var litt fyldigare i mellanton/Bas mens 440 har en litt slankere lyd men mer oppløst i diskant/top.
Skjønte den att du ikke har tilgang til instilln,:rolleyes: Men det du savner i oppløsn/diskant gjelder det generellt i ditt vinyl oppsett? Min zyx har jeg satt opp fra 100 til 220ohm spiller bra på anbefalte 100ohm, men syns den gir enda mer godlyd med høyere last i mitt oppset!

Riaat kan du låne her en helg fremover, er uansett i Sverige
sender deg pm
Hehe, da var det jo noe i akkurat det?
Den 2500 du hadde hjemme en stund, er nettopp den jeg spiller på nå!
Fikk et hyggelig tilbud fra Unto, og da slo jeg til. Kanskje det også blir en oppgradering hva PU angår etterhvert? Vi får se.. :rolleyes:

Ellers må jeg si meg enig med deg hva tonaliteten angår, og det gjelder ikke minst den GoldR 2100 jeg også har.Begge er fyldige i bass / nedre mellomtone, i alle fall i forhold til Zyx100. Men sistnevnte har til gjengjeld en litt mer finslipt og detaljert signatur? Litt vanskelig å sammenlikne slikt, det tar jo litt tid å bytte om på kabler og spillere...

"Problemet" omkring oppløsning / diskant, i den grad det kan kalles et problem, gjelder for alle tre platespillerne ja.
La meg samtidig få lov til å nevne at dette slett ikke er ulidelig! Men når man er så "dum" å begi seg utpå en sammenlikning mellom CD og vinyl, så vil man jo gjerne oppnå (minst) like god lyd fra vinylen også!

Og ja, send meg gjerne en PM når RIAAt er tilgjengelig, så stikker jeg bortom! :)
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg PMer deg de ulike dip-innstillingene på TR Phono mk II i morgen og/eller stikker innom ila uka. Du har jo også masse gain å gå på med TR-trinnet. Ikke unaturlig at du har et forbedringspot. om du kjører MM'en på 100Ohm.

Kommentarer til måleskjemaene noen hakk opp i tråden: Husk at kapasitansen i tonearmskabelen påvirker. Resultatet blir ikke alltid helt overens med målingene som utføres av fabrikantene (pu).

/-jp
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Ahh, så bra! :)
Setter også pris på om du kan stikke innom ila uka, du er selvsagt velkommen! Jeg trenger uansett innspill og synspunkter i forhold til mine egne, så ikke minst derfor...

Om jeg av kjente årsaker, kjører MM på 100Ohm, så bor det nok sikkert et forbedringpotensiale i det også? Men utgangspunktet mitt er i all fall at jeg har benyttet en innstilling som hva innsignal angår, gir en output som er noenlunde sammenfallende med annet som er tilkoblet ASR'n.
Et kanskje litt vaklevorent sådant, men min ringe fornuft forteller meg at det i alle fall kan være en rettesnor?

Joda, jeg har allerede fått en kommentar fra Unto, angående kapasitans i tonearmskabelen.
Problemet er imidlertid at jeg ikke har filla peiling på hva slags kabel som sitter i en vintage JVC UA-7045, så det er foreløpig i det uvisse. Men kabler kan jo byttes, om nødvendig?

Om du tør og vil, hadde det vært veldig hyggelig om du tok med deg et par av dine referanseplater!
Den japanpressinga med pianomusikken, var særdeles imponerende hos deg! Kunne vært artig å hørt litt på hvordan samme musikk kan låte her også?
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
TR-Phono-Mk-II.jpg


Prøv deg også frem på det lille panelet med fire switsjer ved med å sette følgende:

a) Switch 3 i ON (svitsj 1, 2 og 4 i OFF). Da velger du en tilpasning til kapasitans på 100pf
b) Switch 2 i ON (svitsj 1, 3 og 4 i OFF). Da velger du en tilpasning til kapasitans på 220pf.

Dette skulle passe spek'en til både Goldring 2100 og 2500.


TR-Phono-Mk-II_100Ohm_MC.jpg


Her har jeg tegnet opp switchene til deg. Jeg kan kopiere hele manualen til deg senere om du ikke får tak i originalen.
 
Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Eureka! :)

Jeg ser jo allerede nå at jeg har brukt feil innstilling for Goldringen. Jeg har kjørt med dip nr.4 for impedanstilpasningen, i stedet for nr.3, som tydeligvis er den riktige.
Da skal det straks testes litt.
Takk for info, Grumphy!
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Tjah.
Etter noen timers spilling og dipping frem og tilbake, kan jeg ikke si at åpenbaringene står i kø.
Ikke ble det verre selvsagt, men det ble heller ikke noe bedre.

Så dermed er det "status quo", hva RIAA-innstillinger og effekten av disse, angår....
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hva med platespiller'n som ZYX'en står på da? -Noe endring?
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Det har jeg faktisk ikke sjekket enda!
Har "konset" 100% på DIY-utgaven. Men skal selvsagt teste Zyx / Transrotor også! :)
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Og for først å svare på spørsmålet i innlegg #29: De innstillingene jeg har brukt for Zyx, er identiske med de jeg tidligere har benyttet - altså ingen endring.
Men så:
ASR Mini Basis Exclusive MK II.
Min gode venn Cash.se, har vært så vennlig å låne meg sin utgave av denne:
asr_mini_basis.jpg

Og la det være sagt med en gang - dette er definitivt en vinner i min lille "test"!
I forhold til hva jeg ellers har til disposisjon - phonotrinnet fra Transrotor og det innebygde RIAA-trinnet i ASR-forsterkeren, utmerker Mini Basis seg først og fremst med en sortere bakgrunn, samtidig som den tegner opp instrumenter og detaljer i lydbildet på en helt annen og bedre måte enn de to "konkurrentene".

Dette gjaldt i særlig grad komboen Zyx / Transrotor, som virkelig fikk et løft!
Det samme kan, om ikke i samme grad, også sies om DIY-spilleren, med sin Goldring 2500. Men der var ikke forbedringen fullt så åpenbar.
Neppe noen bombe, ettersom det som regel er et visst forhold mellom pris og ytelse, også i "vinylteknisk" sammenheng.

Det som imidlertid ei heller ASR kunne formidle, var det etterlengtede løftet i øvre mellomtone / diskantområdet, i forhold til avspilling fra CD.
Men som til de grader allikevel forsvarte det hele, med sin sorte bakgrunn, og definisjon og "luft" i lydbildet.

Da er det visst bare å finne seg et eple å bite i? Og innse at det ei heller i denne sammenheng, finnes snarveier.

Pengetelling på gang, hva gjelder både RIAA og pickup-alternativer......
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
ASR Mini Basis var den jeg ville ha, men jeg tenkte at denne ene gangen måtte jeg holde meg til litt budsjett varianter, så jeg kjøpte en Musical Fidelity V-LPS II. Pickuppen, en AT33 PTG II har 0,3 mv ut, og selvom det produserte lyd var det mismatch mellom cd og vinyl, på vinyl kl 12.00 og cd kl 09.00 for ca samme volum. Lyden var detaljert i forhold til det jeg husket fra min forrige vinylrigg, men ikke helt fornøyd var jeg pga volum.
Anskaffet meg en Rothwell MCL stepup trafo, så de 0,3 mv blir 6 mv, inn i MM inngangen og halløjsa, nå blev der liv! MM inngangen må være noe bedre også for nå har jeg helt utrolig mellomtone og diskant plutselig, og "power".
Så akkurat nå savner jeg ikke noe...(blir jo sikkert en bedre riaa etterhvert, men da lurer jeg på om jeg får for mye høyfrekvens, vi kan bytte med litt bass om du har, da slipper jeg å justere subben opp)
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.807
Antall liker
26.393
Sted
Oslo/Grebbestad
Kul Jan att hade noe før seg:) Mini Basis Exlusive skall ikke forveksles med standard Mini B, bare så det er sagt! har haft mkll tidl. Se om du kan låne den Monk riaan også, hørte den hos Grumpen og den imponerte virkelig da.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Jada, den hadde absolutt noe for seg! :)
Si for all del ifra om når du vil ha den tilbake, så leverer jeg den selvsagt ASAP.

Joda, jeg har i det stille lurt litt på om jeg skulle be pent om å få låne Monk-riaa'n også, får vel fyre avgårde en mail til Unto......
 
Topp Bunn