Male et par Dali 450

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Jeg har et par Dali 450, som jeg er veldig glad i. De er svarte, og finishen har sett sine bedre dager.

Derfor har lyst til å male dem hvite. Halvmatt hvite.

Det er vel grei skuring hvis en tar ut elementene, bruker en fin rulle og er tålmodig og nøyaktig osv. Bør vel regne med 3-4 strøk.

Ble inspirert da jeg så en annonse på Finn, der noen hadde malt et par Evidence 470 skikkelig fint.
dali.png


dali1.png


Men er det noen som vet noe mer om kabinettene på 450? Har hørt at laminerte kabinetter kan "krølle seg" osv. Er det noen spesielle ting jeg bør være klar over før jeg går fra tanke til handling? :)
 
2

2xJ

Gjest
  • Vaske med rødsprit for og få bort alt av fettmerker.
  • Slipe forsiktig for og få feste for grunning.
  • Vaske igjen forsiktig med litt rødsprit for og få bort siste rest av fett og støv
  • Maskere SKIKKELIG nøyaktig på deler som ikke lar seg fjerne evnt.
  • Grunne skikkelig, med rett grunning til materiale og maling.
  • Male og slipe for hvert lag.
  • Vær nøye med og få bort alt støv får maling, bruk gjerne en microfiberklut.

Selv velger jeg og bruke rulle med kort bust, fremfor skumgummirulle,
da den gir mer kanter/striper.
Bruk liten rulle.
Tynn malingen 5 - 10% for at lettere skal "skli" ut.
La malingen tørke i lengre tid enn du tror :rolleyes: for det blir bedre resultat når du sliper, at malingen har fått herde.
JA, det er kjedelig, men det tar tid!! Beregn en uke om du vil ha et strøkent resultat.

Praktisk bruk her tilsier at Jotun Lady Supreme er den som gir best finish privat.
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Takk for svar. :)

Ved nærmere inspeksjon ser jeg nå at baffelen og bakplaten er i en annen, og mye mer ru finish enn sidene og toppen. Da blir det langt vanskeligere å få det likt hele veien rundt, særlig med hvitt.

Tror jeg gjør "oppussingsprosjektet" mye enklere om jeg gir dem et par strøk svart på sidene og toppen, så finishen blir jevn og uten sår igjen.
 
P

parafinoksen

Gjest
Jeg har et par Dali 450, som jeg er veldig glad i. De er svarte, og finishen har sett sine bedre dager.

Derfor har lyst til å male dem hvite. Halvmatt hvite.

Det er vel grei skuring hvis en tar ut elementene, bruker en fin rulle og er tålmodig og nøyaktig osv. Bør vel regne med 3-4 strøk.

Ble inspirert da jeg så en annonse på Finn, der noen hadde malt et par Evidence 470 skikkelig fint.
Vis vedlegget 841917

Vis vedlegget 841918

Men er det noen som vet noe mer om kabinettene på 450? Har hørt at laminerte kabinetter kan "krølle seg" osv. Er det noen spesielle ting jeg bør være klar over før jeg går fra tanke til handling? :)
Synes du virkelig finishen på de hvite Daliene er fin? Ser jo ut som hvitmalt mur! Vedkommende har jo ikke pusset og slipt. Skal du få skikkelig bra resultat, krever det sykt mye jobb og tålmodighet jf. 2xJs svar oppe her.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Hvit maling, beregn gjerne 7-8 strøk før man er fornøyd..
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Vil kanskje tro man får penere sluttresultat hvis man bruker spraylakk eller malingsprøyte, gitt skikkelig forarbeid? Også har jeg tidligere snakket med flere malere som mener at løsemiddelholdig maling flyter bedre ut og gir penere resultat enn vanntynnet maling. Men det er en stund siden og kan sikkert ha forandret seg med nye produkter.
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Synes du virkelig finishen på de hvite Daliene er fin? Ser jo ut som hvitmalt mur! Vedkommende har jo ikke pusset og slipt. Skal du få skikkelig bra resultat, krever det sykt mye jobb og tålmodighet jf. 2xJs svar oppe her.
Jeg synes de hvite Daliene så bra ut på bilde, ja. Men det er jo mye mer avslørende å se dem i virkeligheten, og ta på dem, se finishen i ulike vinkler, ulikt lys osv. Da kan ting fort se ganske billig ut.

Men jeg begynner å innse at det kan bli veldig krevende å få mine ordentlig pene i hvitt. Spesielt siden baffelen er i en helt annen finish enn toppen og sidene. Jeg ville hatt vaffelen hvit også, skulle dette vært noe vits i.
IMG_20220816_115330.jpg


Det er jo på topp-platene på disse høyttalerne at malingen er så slitt. Kanskje en skal være litt kreativ og bare gjøre noe med toppene? De er lavere enn sidene. Blank folie?
 
2

2xJ

Gjest
Da er veien og gå.. om du skal investere tid og penger i dette, og gå for matt maling: 02
 
Topp Bunn