Magnepan - og så hva?

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
I lengre tid har jeg hatt planer om å oppgradere stereoanlegget, men av diverse årsaker har det ikke blitt noe av.
Jeg har vært på Horten-messen et par ganger og ellers kikket litt rundt. Det er få høyttalere som har tiltalt meg, men jeg har vært interessert i å høre Magnepan. Men å få testet disse hvis man ikke bor helt sentralt er ikke lett.
Når jeg kom over et par MG 1.4 til et rimelig pris benyttet jeg anledningen - hvis de ikke passet meg hadde jeg iallefall et par skjermbrett.

Nå har jeg lyttet en del til disse og kommet til at det er høyttaleren for meg, men hvordan skal jeg komme videre?

Høyttalerne ble plassert ca. 3 m fra bakvegg og en meter fra sidevegg. Rommet er ca. 35 m2 - høyt under taket og bokhyller på alle vegger.

Lytteinntrykk: Fantastisk mellomtone - stemmer lyder meget naturlig, men kanskje en liten, veldig liten tendens til å lyde for store. Klaver er nesten perfekt - veldig sømløst med riktig attakk. Men det mangler noe i bunnen.
På opera/orkestermusikk er dybden utrolig bra med bra separasjon, med en lett tendens til litt tørr og hard diskant på noen plater. Men her mangler det absolutt noe i bassen, selv om det er til å leve med. Det som er av bass oppleves veldig riktig.

Jeg har vært heldig med plasseringen tror jeg - det er imponerende å høre lydbilde vokse og minske alt efter innspillinger.

Utstyr jeg har brukt er Marantz 5400 CD-spiller, Cayin SC-3EC/788 rørforsterker, Systemdek IIX/Eroica platespiller, og for more skyld en NAD 302.

Så hvordan kommer jeg videre herfra? Skal jeg kjøpe en nyere Magnepan-modell? Basskasse? Ny CD-spiller er uomgjengelig og eventuelt platespiller.

Jeg er takknemlig for alle tips for å komme videre og få et godt sammensatt anlegg igjen! :)

LPA
 
A

Antonx

Gjest
Jeg hadde Marantz CD 5400 OSE før og da jeg byttet fikk jeg et mye tydeligere perspektiv. Mere presise plasseringer og ro.
Kanskje ikke den rettferdigjør en så god høyttaler?
ikke bli fornærmet plis :)

Ok, du sa uomgjengelig.. leste dårlig .. da så..
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Ville jobbet litt mer med plassering av høytalerne.
Du sier at du har litt lite bass. 3 meter fra bakvegg høres veldig mye ut. prøv å flytte de 1,5 meter nærmere bakvegg, og kanskje litt nærmere sidevegg, og vinkle dem litt inn i rommet. Du skriver ikke om du har diskanten på inn/yttersiden av høytaleren.
Jeg fikk selv best perspektiv når de stod i ytterkant.

Jeg vil også anbefale deg til å prøve litt nærfeldtslytting med disse høytalerne. Det er helt fantastisk ;-)

Kanskje du kan plukke opp noen ideer her
http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/

Lykke til!
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Du sier at du har litt lite bass. 3 meter fra bakvegg høres veldig mye ut. prøv å flytte de 1,5 meter nærmere bakvegg, og kanskje litt nærmere sidevegg, og vinkle dem litt inn i rommet. Du skriver ikke om du har diskanten på inn/yttersiden av høytaleren.
Det var kanskje et godt tips å ha høyttalerne nærmere veggen.

Men jeg har følelsen at jeg trenger en annen (kraftigere) forsterker - begrensningen i bass er kanskje der.  25 rørwatt er jo ikke så mye.

Ellers skal jeg prøve nærfeltslytting - det har jeg ikke tenkt på.

LPA
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.964
Antall liker
6.047
Torget vurderinger
32
Jeg har hatt Magnepan MG 12 og MG 3,6R, og har hatt dem med både rør og transistor.

25 rørwatt høres lite ut. Jeg brukte 2x100 rørwatt på MG12 og 2x350 transistor-watt på 3,6R.

1,5 meter fra bakvegg høres fornuftig ut.
 

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
751
Antall liker
489
Torget vurderinger
14
Har Magnepan 1.6. Ingen erfaring med MG 1.4, men regner med at disse modellene har flere likhetstrekk. Synes forøvrig din beskrivelse av høyttalerens mange kvaliteter er svært lik mine egne opplevelser med 1.6. Mine var svært "følsomme" for plasseringen i rommet, særlig avstand til bakvegg. Diskantelementene "innerst" eller "ytterst" bør du også prøve. På de rimeligste modellene fra Magnepan er det ikke lagt all verdens i komponentkvaliten på delefiltrene. Du finner tips til forbedringer på MUG-sidene. Hvorfor ikke prøve å hente ut høyttalernes optimale muligheter med aktiv deling? Tror at du, som andre(bla.Dale med 3.6), kanskje vil oppleve det som det "siste løft" som du er ute etter ved å velge en slik løsning.
mvh.

Eivind Stillingen
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Leser man om Magnepan på nettet så er vel det optimale å drive dem med rørforsterkere fra amerikanske Wolcott.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nærfeltslytting kan vere gøy, men slike høgtalarar (linjekjeldehøgtalarar generelt) tåler også godt at du har relativt stor avstand mellom dei og lytteposisjon, dei taper mindre diskantnivå med avstanden enn konvensjonelle høgtalarar. Ved å flytte dei nærare bakvegg (iallfall til 1,5 m, men prøv også endå nærare) vil du få mindre "gigantomani" og kanskje nok bass til å sleppe subb (kjem litt an på musikksmak og personlege val).
Elles ville eg hatt minimum 50 rørwatt til å få litt liv i dei, eller gjerne dobbelt så mykje (eller endå meir)
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Takk for tips.

Jeg prøver nå å flytte høyttalerne mot bakvegg. Veggen er dekket med bøker, så jeg er ikke sikkert på hvordan det fungerer. Bøkene vil vel dempe mye?

Rørforsterke på >100 watt er dyre og kanskje utenfor mitt budsjett.

Det første jeg bør gjøre er vel å bytte ut CD-spiller - Marantz CD-5400 er uten tvil en budsjettspiller.

Flere tips tas i mot med takk! :)

LPA
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Når det gjelder bokhyller, så kan det være med på å få bedre kontroll over bassen, dersom det ikke er fullt av hulrom i hylla ;-)
Dersom bokhylla er full av bøker kan du antakelig flytte høyttalerne ganske nærme. rundt 1 meter til 1,25 fikk jeg godt resultat hos meg.
Du sier heller ikke om diskanten vender innover eller er ytterst på høyttalerne. Du burde kanskje også nevne ditt budsjett. Da er det litt lettere å komme med forslag.
Høytalerne liker godt med krefter, og kanskje det er det du burde prøve i første omgang?!
Maranz spilleren er et ganske godt drivverk, og en DAC hadde kanskje vært værd å prøve.
På bruktmarkedet om dagen ligger det en god del veldig brukbare sådanne  8)
Andre tweeks, finner du jo på MUG sidene som er linket til tidligere i tråden, jeg har selv gjort en tweek med diskantene på mine MG12 med et utrolig godt resultat.
Neste prosjekt for min del blir modding av delefilter, og skifting av internkabling!
En annen ting du kanskje skulle prøvd var å sette spikes under høyttalerne (dersom de står på "T-bein")?!

Lykke til ;)


PS!

Hva med noen bilder av rom, og høytaler?
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Når det gjelder bokhyller, så kan det være med på å få bedre kontroll over bassen, dersom det ikke er fullt av hulrom i hylla
Dersom bokhylla er full av bøker kan du antakelig flytte høyttalerne ganske nærme. rundt 1 meter til 1,25 fikk jeg godt resultat hos meg.
Du sier heller ikke om diskanten vender innover eller er ytterst på høyttalerne. Du burde kanskje også nevne ditt budsjett. Da er det litt lettere å komme med forslag.
Høytalerne liker godt med krefter, og kanskje det er det du burde prøve i første omgang?!
Maranz spilleren er et ganske godt drivverk, og en DAC hadde kanskje vært værd å prøve.
På bruktmarkedet om dagen ligger det en god del veldig brukbare sådanne
Takk for kommentarer FallenA.

Bokhyllene er stappfulle - ca. 3000 bøker i stua.
Diskanten på høyttalerne er ytterst - synes det gav størst "scene".
Forsterkerbudsjett: ca 20', CD - vet ærlig talt ikke hvor mye jeg må ut med for å få en vesentlig forbedring. Jeg skal kikke litt på bruktannonser for DAC.

Bilder skal jeg prøve å få til - det er visst en utfordring å finne ut av.

LPA
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Diskantene ytterst i et så stor rom er jeg helt enig i, og det gav også det beste perspektivet når jeg hadde mine på stua!
Du må også prøve med forskjellig vinkling.
På forsterkersiden, så kan du jo kikke etter en Krell på bruktmarkedet. Jeg kan veldig godt tenke meg at dette kan være en kanon match med magnepan.
Ellers så er jo et budsjett på 20K ganske romslig ;-) Og gir deg et stort antall gode forsterkere å velge i mellom.
Og dersom du handler brukt burde du får deg noe meget bra ;-)
Du må jo selvfølgelig bestemme deg for om du er 100% rørentusiast, eller, om du kan "klare" deg med en transistor forsterker ;-)
Når det gjelder DAC, så mener jeg at det ligger en Dynamic Precision DAC 8.0 på bruktmarkedet, som visstnok er helt rå ;D.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Kan bare nevne at, har man plass, da må man prøve Cardas sitt oppsett også med planar høyttalere.
Har man ikke plass må man gjerne prøve det en ettermiddag likevel, man får en sort referanse for hvad høyttalerne kan yte da, synes jeg nå.
Forsterkeri, finder du noe brukt Bryston da tenk alvorlig på det.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Kan bare nevne at, har man plass, da må man prøve Cardas sitt oppsett også med planar høyttalere.
Har man ikke plass må man gjerne prøve det en ettermiddag likevel, man får en sort referanse for hvad høyttalerne kan yte da, synes jeg nå.  
Forsterkeri, finder du noe brukt Bryston da tenk alvorlig på det.

Kan veldig godt tenke meg at Cardas sitt oppsett er veldig morro i et stort rom.
Beklageligvis når det gjelder meg selv, så blir det rimelig utfordrende å få det til i hula mi på 305x305cm.
Dersom du Niels er erfaren på området, og kunne tenke deg å gi meg en veiledning i så måte. Vær så snill å ta kontakt på PM ;-)

MVH
Kjetil
 
Topp Bunn