Mac Mini Server som mediasentral, arbeidsstasjon og server

V

vredensgnag

Gjest
Wergeland skrev:
vredensgnag: hvordan kobler du macbooken til minien? trådløst? Og så bruker du macbookens skjerm og tastatur til å styre minien?
Trådløst over hjemmenettverket. Fungerer helt fint.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.506
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
marsboer skrev:
For å kunne beholde et "ekte" domenenavn (jeg synes dyn-dns domenenavn ser så hobby ut), så er ikke dyn-dns aktuelt i mitt tilfelle.
Jeg kjører et script som sjekker IP-adressen min hver time.
...
Det ene utelukker ikke det andre. Kjøper du domenetjeneste fra dyndns.com kan du få både et "ekte" domenenavn og automatisk, dynamisk oppdatering.

M

marsboer

Gjest
Sikker på det. For min del ser det ut til at domenehostingen er forskjellig fra dyndns biten.

Jeg tenker da på dyndns med ditt eget domene.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.506
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
marsboer skrev:
Sikker på det. For min del ser det ut til at domenehostingen er forskjellig fra dyndns biten.

Jeg tenker da på dyndns med ditt eget domene.
Jeg var litt uklar med terminologien. Du kan bruke dyndns til ditt domene, selv om du ikke har kjøpt domenenavet fra dem.

Forøvrig er det alt for få tråder som begynner på denne fortreffelige måten:

Parelius skrev:
Jeg har på sviktende grunnlag bestilt meg [...]
:D

P

Parelius

Gjest
Da er en Time Capsule (TC) plassert på plassen til en AE for å få til kabling fra modem via TC til Minien. På den måten får jeg også Minien (Serveren) bak brannmuren til TC, noe som jeg antar kan være greit. Uproblematisk å få satt opp, så langt.

Problem dog; koblet til en Iomega HD via USB til TC. Blir vel det de kaller Air Disk. Fungerte fint det, helt til jeg skulle konsolidere iTunesbiblioteket på den. DET var tregt det; så tregt at jeg ikke gadd sitte å vente på det hele, og koblet Iomegaen direkte til MacBook Pro via Firewire. Mange ganger raskere. Konsolideringen gikk på kopiering av låter som allerede lå på Iomegaen, men som ikke var i iTunes biblioteksmappen.

Har nå koblet Iomegaen til TC igjen via USB. Kopierer noen filmer fra MacBooken trådløst via TC til Iomegaen. Samme sirupen.

Nuvel, det gjør kanskje ikke så mye; de diskene jeg kobler til TC vil være rene backup-disker. Så får vi håpe at eksterne HDer fra Minien via USB er raskere.

Overgang fra MiniDisplay Port til HDMI ligger klar, så nå venter jeg bare på at Minien skal komme tilbake fra Humac; de måtte visst skifte hele hovedkortet for få ordnet opp med den strøminngangen. Utrolig.

S

Stereo_Mono

Gjest
Parelius skrev:
Da er en Time Capsule (TC) plassert på plassen til en AE for å få til kabling fra modem via TC til Minien. På den måten får jeg også Minien (Serveren) bak brannmuren til TC, noe som jeg antar kan være greit. Uproblematisk å få satt opp, så langt.

Problem dog; koblet til en Iomega HD via USB til TC. Blir vel det de kaller Air Disk. Fungerte fint det, helt til jeg skulle konsolidere iTunesbiblioteket på den. DET var tregt det; så tregt at jeg ikke gadd sitte å vente på det hele, og koblet Iomegaen direkte til MacBook Pro via Firewire. Mange ganger raskere. Konsolideringen gikk på kopiering av låter som allerede lå på Iomegaen, men som ikke var i iTunes biblioteksmappen.

Har nå koblet Iomegaen til TC igjen via USB. Kopierer noen filmer fra MacBooken trådløst via TC til Iomegaen. Samme sirupen.

Nuvel, det gjør kanskje ikke så mye; de diskene jeg kobler til TC vil være rene backup-disker. Så får vi håpe at eksterne HDer fra Minien via USB er raskere.

Overgang fra MiniDisplay Port til HDMI ligger klar, så nå venter jeg bare på at Minien skal komme tilbake fra Humac; de måtte visst skifte hele hovedkortet for få ordnet opp med den strøminngangen. Utrolig.
Filoverføring via trådløst har jeg aldri opplevd som annet en sirup. Har vel kommet opp i en 4-5MB i sek på det beste med min Airport Extreme. Men dette svinger jo noe voldsomt etter signalforhold, avstander osv... Kabel er å foretrekke for store filoverføringer.

S

Skjervesbu

Gjest
Parelius, mens jeg sitter her og vokter på de gamle ATC'ene dine har jeg også fiklet litt med en MAC Mini. Resultat: Lyd: Bra; Bilde: Svakt fra Apple. Brukte først Mini-DVI til VGA, oppløsning og fylling av skjerm var bra men akk så dårlig og hakkete bilde på film. Inn med mini displayport til HDMI, glitrende billedkvalitet, men min 1024x768 oppløsning er ikke lett å tune inn, jeg fyller ikke skjermen uten overscanning og overfyller med. Har knotet med SwitchResX en kveld men makan til tungvint program skal man vel lete lenge etter og intet hell så langt. Tenker å dualboote med Windows 7 og sjekke om det virker bedre.

Skuffende fra Apple uansett, at man må kjøpe 3.part-software for å ordne opp i slike ting.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
581
Torget vurderinger
1
De nye Mac'ene støtter jo HDCP. Jeg mener at om du setter oppløsningen til enten 1280x720 eller 1920x1080 så blir dette detektert av TV'en som vanlig 720p og 1080p. Dette er hva som hender hos en kamerat av meg som har en PC-laptop med HDMI-utgang.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
I SnowLeopard har jeg fått et par nye valg i skjermoppsettet:

V

vredensgnag

Gjest
Tør nesten ikke gå inn i kontrollpanelet på min Mac mini. Alt fungerer så bra - videoskalering, formatstyring, bildegjengivelse. Jeg må ha gjort noe galt! ;D

Tand

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.12.2002
Antall liker
1.680
Kjører 1080P på Pioneer plasma og det fungerer utmerket fra min Mac Mini.

P

Parelius

Gjest
Skjermoppstettet så jo beroligende ut!

Det blir kanskje intet problem dette. Kommer tilbake over helgen med rapport, etter at Dublin er unnagjort.

@ Skjervesbu: Artig at du ennå har ATC-ene. Det er vel ikke overvettes slitsomt å vokte over dem, kan jeg tenke! Det hender at jeg nesten forbanner meg selv for at jeg solgte dem, men når de gleder der de er, så er det mer enn levelig.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.496
Torget vurderinger
13
Hvordan gikk det med oppsettet?

Vurderer selv en lignende løsning, kjører du iTunes direkte på serveren med tilgang fra en Iphone/touch remote løsning?
Googler øynene mine ut men klarer ikke finne ut om en kan kjøre Itunes direkte på serveren med tilgang fra Iphone.Må vel mest sannsynlig synce tlf mot serveren/Tunes da?

S

Stereo_Mono

Gjest
vredensgnag skrev:
Enig i at kabel er best - men wireless-overføring er blitt bedre i seneste generasjon TC, så det er verdt å sjekke når man kjøper nye.

http://www.macrumors.com/2009/10/20...formance-on-airport-extreme-and-time-capsule/
Jepp! Det kommer seg med trådløst også. Lite tips om man bare har 802n utstyr på nettverket er å sette routern til 802n 5Ghz
Det er langt mindre «støy» på den frekvensen pr idag og jeg opplevde nesten en dobling i overføringshastigheter her i heimet med Airporten.

V

vredensgnag

Gjest
johnnygrandis skrev:
Hvordan gikk det med oppsettet?

Vurderer selv en lignende løsning, kjører du iTunes direkte på serveren med tilgang fra en Iphone/touch remote løsning?
Googler øynene mine ut men klarer ikke finne ut om en kan kjøre Itunes direkte på serveren med tilgang fra Iphone.Må vel mest sannsynlig synce tlf mot serveren/Tunes da?
Min Mac mini er kjernen i set-up for avspilling, med Cat5 til fra Airport Extreme. Router fra Get og ReadyNAS+ er koblet til Airport Extreme med Cat5 til hver sin port.
Så Airport Extreme sender ut trådløst, samtidig som jeg også har Ethernet kabel til Mac mini, som trådløst er koblet ut på.

Instrukser fra laptops med skjermdeling, eller fra Touch/iPhone, går trådløst og formidles øyeblikkelig til Mac mini. Jeg får øyeblikkelig musikkstart fra harddisken på ReadyNAS+ gjennom høyttalerne - null forsinkelse.
Signalet fra Mac mini går ut via FireWire.

(Skjermdeling - man kan enkelt sette opp Mac'er slik at man kan få tilgang til dem over trådløst, fra andre Mac'er, vha Deling i Systemvalg. Kan også bruke VNC via Touch/iPhone - og det går når man ikke har anledning eller tid til å hente en laptop. Men det er noen ganger fint å kunne gjøre lettere vedlikehold, oppdateringer, osv - uten å stå på kne foran Mac mini med et lite tastatur.)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.496
Torget vurderinger
13
Takk.

Da tolker jeg det slik at det vil være mulighet å installere selve iTunes på Mac Mini Serveren,
Skjermdelingen er jeg godt inne på men vil det være mulighet å vekke Serveren fra dvale med bruk av skjermdelig om denne er kablet med direkte input i ruteren?
Eller er slik utstyr laget for å spinne i det uendelige 24/7.....

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Jeg har satt min iMac til å våkne fra dvale via nettverk. Dvs at jeg kan skru den på ved å starte Remote på iPhone. Det samme går helt sikkert også for Miniserver.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.496
Torget vurderinger
13
Dette gjøre under settings og strømstyring går jeg utifra..?
Dette skal prøves ut når jeg kommer hjem, trodde ikke du kunne "vekke" slikt utstyr trådløst.
Godt tips det der.

Edit..
MacUser provides (http://www.macworld.com/article/142468/2009/08/wake_on_demand.html) an in depth look at one useful new feature in Mac OS X 10.6 Snow Leopard: Wake On Demand. [Wake On Demand] is Apple’s name for a new networking feature that lets a Snow Leopard Mac go to sleep while a networked base station continues to broadcast Bonjour messages about the services the sleeping computer offers. The base station essentially acts as a proxy for the slumbering Mac. Advertised Bonjour services includes file sharing, screen sharing, iTunes library sharing, and printer sharing among others.Prior to Snow Leopard, you would have to make your Mac never go to sleep if you wanted it to provide file or print sharing services at any time. This new feature will wake your Mac over Ethernet or even Wi-Fi networks.

There is a specific combination of hardware that is required to accomplish these tasks, however. Apple says you need an AirPort Extreme Base Station (2007 or more recent) or Time Capsule (2008 or more recent) with the latest firmware. MacUser found that in order to wake your Mac by Wi-Fi alone, you would need a 2009 Mac. To see if your Mac supports this 'Wake on Wireless' option, you can look at (http://images.macworld.com/images/news/graphics/142468-wakeonwireless2_original.jpg) your System Profiler.

Apple details (http://support.apple.com/kb/HT3774) how this could be used to offer full time support for iTunes Sharing, Printer Sharing, Back to My Mac, and more. Mac OS X 10.6 Snow Leopard was officially launched (http://www.macrumors.com/2009/08/28/mac-os-x-snow-leopard-officially-launched-today/) today.

http://support.apple.com/kb/HT3774

Ser ut til at det ikke virker for oss med andre rutere enn Apple sine

Shit.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.965
Er det noen grunn til ikke å kjøpe Mac Mini som mediasentral/streamer for multimedia jeg har liggende på NAS, i stedet for Apple TV? Tenker da på funksjonalitet, kvalitet og støy, og ikke på prisforskjellen som jo ikke er så stor uansett.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
noruego skrev:
Er det noen grunn til ikke å kjøpe Mac Mini som mediasentral/streamer for multimedia jeg har liggende på NAS, i stedet for Apple TV? Tenker da på funksjonalitet, kvalitet og støy, og ikke på prisforskjellen som jo ikke er så stor uansett.
Niks, null og nada.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.496
Torget vurderinger
13
noruego skrev:
Velger du en Mac Mini for du en lydløs mediasenter server der du installerer programvare som kan takle de aller fleste formater som finnes der ute. Til Apple Tv er du mye mere låst opp til spesielle formater.
Det finnes måter å Hacke ATV en men for min del ble det for mye styr å drive med derfor gikk jeg for en Mac Mini med Plex installert.
For barnefilmene bruker jeg Front Row så styrer ungene alt selv,- genialt.

P

Parelius

Gjest
To ting relatert til min Mac Mini Server (sen 2009):

1) Mini Displayport til HDMI; Dr. Bott (som du får kjøpt på Applestore) funker ikke på den siste modellen av Mini. Skaff i stedet f.eks. Kanex sin (fra eplehuset) den funker.

2) Uansett hva jeg har prøvd på (uten å ta i bruk egen programvare) så kobler ikke Panasonic plasmaen (TH-50PV60E) til Minien helt korrekt (bildet blir enten litt for stort eller for lite). Det kan, ut fra det jeg har funnet på nett, se ut som det er Panasonicen som er synderen. Finner vel en løsning etter hvert, men så langt lar jeg det være.

En tredje ting; uansett hva Apple sier, det kreves litt mer kunnskap å sette opp OSX Server enn vanlig OSX klient. Har du ikke behov for tjenerfunksjonalitet, så gå for OSX klientsystem.

Så først; sette opp en OSX Server 10.6.

P

Parelius

Gjest
Hvordan du enn snur og vender på det, skal en tjener (Server) funke, så må DNS funke! Uten en korrekt oppsatt DNS, så vil du før eller siden komme opp i problemer.

Jeg har innsett at dette er et emne for avsindig fordypning. Selv har jeg fått litt innsikt via noen bøker.

For en litt mer dyptpløyende innføring, så har jeg sett på DNS and BIND, 5th Edition
By Cricket Liu, Paul Albitz
. De to første kap. er vel obligatorisk lesning for å få en viss oversikt over hvordan DNS fungerer. De resterende kap. er mer fordypning for de som vil under huden på det hele, men jeg tror boken er god å ha i bakhånd. Et slags referanseblad. Denne boken er generell, og ikke noe Applespesifikt.

Hva en derimot bør skaffe seg, er følgende fra Apple Training Series: Apple Training Series: Mac OS X Server Essentials v10.6: A Guide to Using and Supporting Mac OS X Server v10.6. Denne virker veldig oversiktlig og grei. Vil nok fungere fint som et oppslagsverk også, men den går skrittvis frem med gode illustrasjoner; rene billedboken av skjermdump.

Det fins en annen bok på trappene også, men den er ikke utgitt ennå: Beginning Mac OS X Snow Leopard Server: From Solo Install to Enterprise Integration, Charles Edge (Author), John Welch (Author), Chris Barker (Author). Men vi kan ikke vente på den.

Bøker er jo ikke alt, og trengs kanskje ikke for å få ting opp, men for at en skal få en forståelse for hva en holder på med, så er det nødvendig. Prøving og feiling i hytt og pine er bare meningsløst.

Når det gjelder kokebokopplegg, dvs. skritt for skritt i kunsten «få serveren på beina», så er det nesten intet som slår nettisdene til Wazmacdotcom. Her er det bare å legge inn et bokmerke, så en har dem for hånden. Problemet med slike kokeoppskrifter er at det ikke gir deg noen særlig forståelse for hva du egentlig driver på med.

Den greieste måten å få det hele opp å gå på er å følge anvisningen hos Wazmacdotcom. Dere finner den her: Wazza's OSX Server Setup Notes. Last ned og print ut!

Installsjon:

http://www.wazmac.com/quickstarts/pdf/osx_server/snow_leopard/01_install_setup.pdf

Konfigurere DNS:

http://www.wazmac.com/quickstarts/pdf/osx_server/snow_leopard/02_config_dns.pdf

Før du begynner med noe annet på serveren, så bør du ha dette plass. De er ganske selvforklarende, men (ut av egen erfaring), så bør du ha visse ting klart for deg (om du er like uerfaren som meg). Jeg tar det ut fra mitt eget oppsett:

Jeg har bredbånd fra Get, så det er ikke muligheter med statisk IP-adresse. IP-adresse er som et telefonnummer til enheter som er koblet opp på nettet. Så hvis du er ute på verdensveven og skal ha tilgang til serveren din, så må du vite hvordan du kontakter den. Det er nesten som å slå et telefonnummer. Med dynamisk IP-adresse så endres dette nummeret nå og da. Det er ikke bra, for da står du plutselig med et nytt telefonnummer en dag.

Som tidligere nevnt i tråden, så kan du henvende deg til bl.a. No-IP. Der kan du registrere gratis et domenenavn. Det vil mest sannsynlig ha følgende form: dittdomene.no-ip.org. Dette fungerer som navnet i telefonboken. Nettet er avhengig av vi nå kan koble navn til nummer. Det er det DNS gjør. (Ikke bare på verdensveven, men også på ditt lokale nett, det er derfor DNS er viktig å få til riktig.) no-ip sikrer nå (via et lite program du laster ned til maskinen) at uansett om Get skulle endre IP-adressen min, så får no-ip beskjed om dette via programmet som du har lastet ned. Derfor vil du kunne bruke det samme navnet (dittdomene.no-ip.org) fra verdensveven, og hele tiden være sikker på at det blir oversatt til rett telefonnummer/IP-adresse.

Jeg har en TimeCasule (TC) som trådløs router. Den er koblet til modemet fra Get. Så når jeg kontakter meg selv fra verdensveven, så kommer jeg frem til den. Fra mitt trådløse nett (lokale nett), så har den IP-adressen 10.0.1.1 (eller noe liknende). Den fungerer som en vaktpost i forhold til verdendsveven (brannmurer som hindrer tilgang utenfra), og den fordeler unike adresser til alle de maskinene som er koblet opp på mitt lokale trådløsnett. Så du har verdensveven på den ene siden av TCen (WAN), det lokale nettet på den andre siden (LAN/WLAN)

Tjeneren (Mac Mini med OSX Server, for enkelthets skyld) skal befinne seg på det lokale nettet, altså på den sikre siden av TC (LAN-siden). Du kunne sikkert ha brukt tjeneren til å gjøre alt det som TC gjør, men jeg har fått inntrykk av at det er sikrest å gjemme den bak en router (TC) med brannmur.

TC er satt opp til å dele ut dynamiske adresser (DHCP), men tjeneren vår må ha en fast adresse, så da setter du opp en DHCP-reservasjon. Sett f.eks. av IP-adressen 10.0.1.10 i reservasjonene til DHCP i TC. (Det er blir da den IP-adressen som tjeneren du setter opp skal ha.)

Siden jeg ville ha så få forstyrrelser som mulig når jeg satte opp tjeneren, så koblet jeg TC fra modemet (WAN-porten), og hadde Minien koblet til LAN-porten (på TC).

Minien var koblet til TV-en slik at jeg hadde skjerm å se på. Tastatur koblet til Minien. I tillegg hadde jeg MacBook Pro koblet til det trådløse nettet. Den maskinen brukte jeg som diskstasjon for Minien (som kommer uten noe slikt). Du finner et program i verktøymappen som heter Ekstern Mac OS X-installering som du bruker. Da gjør du diskstasjonen din tilgjengelig over nettet for Minien. (Har du mulighet til å koble til en USB/Firewire diskstasjon, så gjør det - raskere overføring.)

Da er vi klar for selve installasjonen - nesten…

P

Parelius

Gjest
Som sagt, bare følg oppskriften til Wazmacdotcom referert til i forrige post, men følgende navnesaker må det være klarhet i (under installasjonen så kommer det opp en del sett-inn-navn, og en stakkar kan bli litt forvirret, så derfor…):

Du har domenet som du har registrert på f.eks. no-ip. Vi kaller det «dittdomene.no-ip.org».

I tillegg må du ha et navn klart for tjeneren din (Minien). Vi kaller den «tjenerenmin».

Så mens «dittdomene.no-ip.org» identifiserer domenet ditt, så identifiserer «tjenerenmin.dittdomene.no-ip.org» verten som tar seg av det som skal skje i domenet ditt (ikke helt korrekt sagt, men det får greie seg); det er Minien.

Så når du kommer til punkt 4.11 i installsjonskokeboken (den fra Wasmacdotcom), og skal konfigurere manuelt, så er:

IP Address: 10.01.10 (eller hva du nå har reservert i TC)
Subnet Mask (bruk den samme som står oppgitt i TC for å være på den sikre siden)
Router: Det er den lokale IP-adressen til TC (f.eks. 10.0.1.1)
DNS Server: samme som IP adressen over (10.0.1.10)
Server Domains: dittdomene.no-ip.org

Så punkt 4.12 (i samme kokebok)

Primary DNS Name: «tjenerenmin.dittdomen.no-ip.org» (Her må du altså ha med navnet på tjeneren din; det holder ikke bare med domenenavnet. Det er det unike navnet for tjeneren du setter opp)

Computer Name: «tjenerenmin» (Trenger visstnok ikke være det samme, men hvorfor ha noe annet?)

Punkt 4.17

Ikke aktiver noen tjenester nå. Det går fint senere.

Da det første ferdig. Neste blir å figurere DNS…

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
581
Torget vurderinger
1
Jeg vet man kan bruke OSX server til å gjøre stort som man vil som en vanlig OSX-installasjon med mindre overhead.
Hvorfor vil du ha bruke noe som begynner å ligne en hovedtjener som mediaserver? Gjør du det bare fordi du kan? Eller fordi du ikke vet du kan bruke en billig ruter til å konfigurerer det meste/alt av dette?

P

Parelius

Gjest
Da trenger vi «Configuring DNS»

Det er bare å følge instruksjonene, men husk på at det ikke blir feil med navnene her. Sagt på en annen måte;

der kokeboken bruker «somewhere.edu.au», så bruker du «dittdomene.no-ip.org«

der kokeboken bruker «server6» så bruker du navnet på tjeneren din «tjenerenmin»

Viktig at dette ikke køddes til (I did!)

Ta punkt 2 (og underpunktene alvorlig) Er det noe feil her, så vil du mest sannsynlig får problemer før eller siden.

I punkt 3.2. finner du adressene du skal sette inn (Forwarder IP addresses) hvis du ser på routeren din og DNS-angivelsene der fra bredbåndsleverandøren. Du kan vel forsåvidt godt bruke noen DNSsaker fra Google for den del. Hvis du har koblet opp TC til nettet via WAN-porten, så kommer de mest sannsynlig opp automatisk. Det viktige er at tjereren din har noen å spørre for adresser til sider der ute på verdensveven.

Det var alt for denne gang.

P

Parelius

Gjest
Man skrev:
Jeg vet man kan bruke OSX server til å gjøre stort som man vil som en vanlig OSX-installasjon med mindre overhead.
Hvorfor vil du ha bruke noe som begynner å ligne en hovedtjener som mediaserver? Gjør du det bare fordi du kan? Eller fordi du ikke vet du kan bruke en billig ruter til å konfigurerer det meste/alt av dette?
Fordi jeg har lyst! (Nei jeg kunne det ikke - men leser meg opp -, og jeg synes faktisk det er litt artig.)

Ellers sa jeg vel klart nok fra:

Parelius skrev:
En tredje ting; uansett hva Apple sier, det kreves litt mer kunnskap å sette opp OSX Server enn vanlig OSX klient. Har du ikke behov for tjenerfunksjonalitet, så gå for OSX klientsystem.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.496
Torget vurderinger
13
Flott innføring og linker ,- dette var akkurat hva jeg trengte.
Må du åpne porter i din TC for å kunne få kontakt utenifra? Sliter tydeligvis med dette selv men jobber med å få åpnet riktige porter til min FTP service på min Nas disk.

N

nb

Gjest
Jeg får gjenta min advarsel om at det er greit å vite hva man driver med før man velger å la en hjemmeserver være tilgjengelig fra internett. At gutta som snoker rundt etter åpne servere har mye, mye mer peil enn deg selv er en grei antagelse å gjøre.

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Parelius skrev:
2) Uansett hva jeg har prøvd på (uten å ta i bruk egen programvare) så kobler ikke Panasonic plasmaen (TH-50PV60E) til Minien helt korrekt (bildet blir enten litt for stort eller for lite). Det kan, ut fra det jeg har funnet på nett, se ut som det er Panasonicen som er synderen. Finner vel en løsning etter hvert, men så langt lar jeg det være.
Regner med at du da kjører digitalt inn i TV? Prøv minidisplayport-til-VGA-adapter og kjør analogt inn, så funker det nok skal du se. Ikke-pixelmappet bilde er griseirriterende.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.496
Torget vurderinger
13
nb skrev:
Jeg får gjenta min advarsel om at det er greit å vite hva man driver med før man velger å la en hjemmeserver være tilgjengelig fra internett. At gutta som snoker rundt etter åpne servere har mye, mye mer peil enn deg selv er en grei antagelse å gjøre.
Frynsete nerver for hemmeligheter er jeg ikke plaget med, skulle noen være så heldig å få browse mine Loosless filer mister jeg ikke nattesøvnen p.g.a det.
Verre er det om de kommer seg helt inn til min nettbank, da er det jo litt verre selv om jeg ser liten mulighet for det.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.496
Torget vurderinger
13
Hmm, Jeg har en D-link DDNS konto og har konfigurert min D-Link ruter til å oppdatere den Dynamiske ip adressen mot mitt Hostname jeg har opprettet.
Iflg- D-link ruteren er jeg connected og status er aktiv når det gjelder Hostname men når jeg pinger Hostname adressen min når jeg er inne på ruteren for jeg opp feilmelding men om jeg bytter ut hostname mitt med ip adressen for jeg positiv ping.

Dette står det..

No response from host, retrying...

S

Steinar O

Gjest
Har ikke lest denne tråden , men etter å ha skiftet fra Telenor til fiberoptisk nettleverandør og annet modem/ brannmur, fungerer Mac Mini og iPod Touch glimrende.

Den interne disken er nå full, 160G og mitt spørsmål blir om jeg skal gå for NAS disk eller en ekstern Mac disk? Jeg har mange cd`er igjen å rippe.

Tips mottas med takk!

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Steinar O skrev:
Har ikke lest denne tråden , men etter å ha skiftet fra Telenor til fiberoptisk nettleverandør og annet modem/ brannmur, fungerer Mac Mini og iPod Touch glimrende.

Den interne disken er nå full, 160G og mitt spørsmål blir om jeg skal gå for NAS disk eller en ekstern Mac disk? Jeg har mange cd`er igjen å rippe.
Eksterne harddisker lager gjerne en liten "hvinelyd"; hvis du har maskinen i stereoracket og er sensitiv for slikt, gå for en NAS og sett den i et annet rom. Hvis du finner en ekstern disk med lavt støynivå eller ikke bryr deg om litt harddisklyd, er vel standard USB-disk billig og bra.

S

Steinar O

Gjest
OK. Takk for info.
NAS, eller kanskje en ekstern harddisk i rommet ved siden av?
Er det forskjell i hurtighet eller hvordan de responderer, NAS eller USB disk?

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Antall liker
0
Legg inn en større disk i minien, kjempe lett.

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Steinar O skrev:
For et enkelt oppsett hjemme er USB kanskje å foretrekke mht. enkelhet og pris. Hvis du har muligheten til å dytte den inn i et kott, et annet rom eller noe annet, er jo det en kjekk løsning. USB-kabler kan være lange.

For øvrig får man kjøpt hardiskkabinetter m/psu med plass til fler disker; kjøp disker og dytt dem inn. Veldig kjekt når man enkelt kan bytte disk senere ved behov. For eksempel er denne lekker og genial.

S

Steinar O

Gjest
Fidelio skrev:
Steinar O skrev:
For et enkelt oppsett hjemme er USB kanskje å foretrekke mht. enkelhet og pris. Hvis du har muligheten til å dytte den inn i et kott, et annet rom eller noe annet, er jo det en kjekk løsning. USB-kabler kan være lange.

For øvrig får man kjøpt hardiskkabinetter m/psu med plass til fler disker; kjøp disker og dytt dem inn. Veldig kjekt når man enkelt kan bytte disk senere ved behov. For eksempel er denne lekker og genial.
DSP skrev:
Legg inn en større disk i minien, kjempe lett.
Dette er gull. Jeg tar det med videre

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Man får jammen også kjøpt eksterne harddisk-kabinetter til Mac Mini som er designet for maskinen :)

Topp Bunn