Mac Mini og Mach2Music

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Hei
Jeg er svært nære på å kjøpe min første Mac. Denne blir en dedikert music avspiller og er ikke tiltenkt brukt til vanlige PC aktiviteter. Etter å lest en rekke innlegg både her og på amerikanske forum ligger det ann til Mac Mini. Jeg vil deretter anskaffe USB DAC. Siden jeg ikke er bevandret i Mac sin verden vurderer jeg å se nærmere på en ferdig tveaket Mac Mini fra: http://mach2music.com/
Er det noen som har erfaring med leverandøren og modifikasjonene som er gjennomført?
Prismessig er det ikke så ille...
Et annet spørmål: Hva skal til for å styre Mac Mini med IPod? Andre anbefalte styresystemer?

Mvh
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Billa skrev:
Hei
Jeg er svært nære på å kjøpe min første Mac. Denne blir en dedikert music avspiller og er ikke tiltenkt brukt til vanlige PC aktiviteter. Etter å lest en rekke innlegg både her og på amerikanske forum ligger det ann til Mac Mini. Jeg vil deretter anskaffe USB DAC. Siden jeg ikke er bevandret i Mac sin verden vurderer jeg å se nærmere på en ferdig tveaket Mac Mini fra: http://mach2music.com/
Er det noen som har erfaring med leverandøren og modifikasjonene som er gjennomført?
Prismessig er det ikke så ille...
Et annet spørmål: Hva skal til for å styre Mac Mini med IPod? Andre anbefalte styresystemer?
Jeg synes $1495 er ganske mye... En mac er jo nærmest ferdig tweaket ut av esken. ;) Hvis du vil ha ssd, så kan du helt sikkert få dette montert av forhandler/bekjente/evt. gjøre det selv, til en langt hyggeligere pris. Deretter kan du laste ned og teste PureMusic (15 dager demo, deretter $129), AyreWave (gratis) og liknende.

:)
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
En standard Mac vil nok gjøre jobben. Legg heller pengene i en bedre DAC med asynkron overføring.
iPod/iPad er enkleste måten å styre musikken på det er bare å laste ned fra iTunes store den appen du foretrekker.
Android

Skal du til med SSD så må du også ha ekstern HDD/NAS/Server da plassen er svært begrenset på SSD. Minne oppgraderer du enkelt og billigere selv.
Item Audio i UK selger også modifiserte MAC, men tror ikke det er verdt pengene.

Som nevnt over, Standard MAC med iTunes og Pure Music (om ikke annet så for å få automatisk sample skifte) vil gjøre en meget god jobb
Det er også tråder her inne med diverse "tweak" som 64bit kernel hack som du enkelt fikser selv.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ser ut som conene (macminien) er av tre, men er det ikke carbon som gjelder da :eek:
Mvh.KW
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Last ned `remote`appen for å styre Minien, litt avhengig av hvilket bruksmønster du vil ha så kan det være verdt å se nærmere på iTeleport også.
Bruker begge disse Appene på min Mini og er storfornøyd med løsningen. Du kan også sjekke ut Teamviewer dersom du ønsker å styre minien fra en Windows maskin.

http://www.apple.com/itunes/remote/

http://www.teamviewer.com/index.aspx

http://www.iteleportmobile.com/

AyreWave og Pure Music er avspillere som jeg finner lydforbedrende, begge kan prøves uten noen form for betaling. Du kan også boote maskinen inn i 64 Kernelen som også bidrar lyden i riktig retning. (enkelt å gjøre dersom du har en 2010 Mini)

HD bytte i minien er absolutt ikke vanskelig om en bruker litt tid på å gjøre det riktig.




Om du ønsker ytterligere tips og tricks kan du sjekke ut denne tråden om du ikke har sett den før.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,41497.1360.html
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Takk for svar.
Et spørsmål slår meg: Hvordan booter dere til 64bit uten tastatur og skjerm? Har ikke tenkt å ha skjerm og tastatur i hifien. Står minien på hele tiden? 64 bit Default? Har tenkt å benytte iPod eller Pad til styring.
Jeg har ikke lagt merke til den eplekjekke tråden. Får sette av uke.
Fortsatt interessert i erfaringer med mach2music.
Når kan evnt 2011 Mac Mini ventes (gjetning)?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Du må kople på tastatur og skjerm ved 1 gangs konfigurering, velge Norsk språk åpne for skjermdeling sette passord o.l.
Når du skal boote en 2010 Mac Mini inn i 64 Kernelen åpner du terminal (kommandolinjen vinduet for Mac) og paster inn denne kommandoen: (gjort på 15 sekunder) ;D
sudo systemsetup -setkernelbootarchitecture x86_64

Da vil den boote opp i 64 Kernel, du kan også sjekke dette under > Denne maskinen.

Angående oppgradering Tror det enda kommer til å ta en stund er jo ikke så lenge siden siste, som musikkserver holder den rimeligste Mac Minien som uten tvil. Du kan jo putte inn mere ram selv det tar 2 minutter og er mye billigere enn å fylle den med Ram når du bestiller fra Apple.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Ayre har en forresten en veldig enkel og grei "Apple setup" side, her. Wavelenght har også en variant her. :)
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
ceroxol skrev:
Ayre har en forresten en veldig enkel og grei "Apple setup" side, her. Wavelenght har også en variant her. :)
De har vel en bra DAC også :D :D
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Billa skrev:
ceroxol skrev:
Ayre har en forresten en veldig enkel og grei "Apple setup" side, her. Wavelenght har også en variant her. :)
De har vel en bra DAC også :D :D
He he.. Kan varmt anbefale QB-9! Den leveres nå også med Wavelenght's nye Streamlenght HS kode, dvs. asynk plug-and-play usb opp til 24/192. Men uansett; setup sidene til Ayre/Wavelenght kan brukes uansett hvilken dac du ender opp med å kjøpe.. :)
 
Topp Bunn