Måtte SAS brenne

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
481
Antall liker
1
Da er det streik, og jeg skal hjem på lørdag. Er vel ikke maksimalt fornøyd med de nå ;D

Noen andre som blir utsatt?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Hmmm.... Og dette skulle liksom være noe nytt? SAS graver sin egen grav med sin mangel på god kommunikasjon mellom ledelse og ansatte (og for meg er det ledelsen som har ansvaret for å lytte).
Nei, smør matpakke og ta med en flaske Farris på Norwegian istedet.
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.520
Antall liker
886
Torget vurderinger
1
Skal heim i morgon kveld ja. Er vel på tide å pussa NATO på dei tenkjer eg, me lyt vel gjera oss fortent til løna me og ;D.
 
T

theStig

Gjest
Har flytt en del SAS, og det har stort sett alltid være noe tull. Har også flydd litt Norwegian, og aldri opplevd noe tull der. Synes også servicen og alt opplegg rundt Norwegian er greiere enn hos SAS.
 

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
481
Antall liker
1
Hmmm.... Og dette skulle liksom være noe nytt? SAS graver sin egen grav med sin mangel på god kommunikasjon mellom ledelse og ansatte (og for meg er det ledelsen som har ansvaret for å lytte).
Nei, smør matpakke og ta med en flaske Farris på Norwegian istedet.
Skulle gjerne gjort det hvis de gikk til Molde, men det blir nok en tur med hurtigruta istedet. Uten kabin er det forbausende billig.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Skulle gjerne gjort det hvis de gikk til Molde, men det blir nok en tur med hurtigruta istedet. Uten kabin er det forbausende billig.
Dette viser bare at streik som kampvåpen er ubrukelig. Det er en anakronisme fra en gangen tid, der man først og fremst rammer en uskyldig tredjepart.

Kom dere til forhandlingsbordet jenter. Dette er bare tøys.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Når er det SAS ikke streiker egentlig? Heldigvis for de, så glemmer vi mennesker fort, og vil nok fortsatt bruke de med like stor glede/misnøye som før.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Det som er åpenbart er at minst en av partene ljuger så det renner av dem. Dette er hva de ansattes forening hevder å ha krevd:

Det er i alt formulert seks krav til arbeidsgiver.
** En felles avtale for alle kabinansatte i SAS Braathens AS.

** Samme arbeid og fritidsbestemmelser for alle flygende i SAS Braathens AS.

** Normalarbeidsdagen ned til 10 timer og 30 minutter.

** NKFs krav er like lønn for likt arbeid for alle kabinansatte i SAS Braathens AS.

** Opprettholde minimum én helg fri i måneden.

** En normalarbeidsuke begrenset til 42 timer, utover dette skal det betales overtid.

Hva er det som er så inne i helvete galt med dette, mon tro? Hvorfor er det så maktpåliggende for SAS' ledelse å forhidre dette?

Honkey
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
jobber med turneer og skulle ha 4 band til andenes på lørdag, samt to band til bergen i morgen og et band hjem fra bodø i dag. kjempefestlig dag på jobben.

endte med å chartre flyt til en gazilion.. :(
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Er pä Mallorca og skal hjem pä Söndag. Vet ikke om jeg er happy eller drit forbanna. Det er jo hyggelig her, men hotellet er fullt og det blir mye pes med bregrensede muligheter til ä ombooke.

Siste gang jeg reiser med denna rönna av et selskap!
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Si intet vondt om SAS. Jeg skal til Frankfurt i morgen og ringte kundeservice. Der traff jeg en hyggelig dame som booket om billetten fra Stavanger-Oslo-Frankfurt til Stavanger-Frankfurt på 1 minutt. Selv om griske late ansatte gjør hva de kan for å ødelegge påskeferien, så tar konsernet ansvar og ordner opp.
SAS er nummer 1 reisepartner  :D
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Dette viser bare at streik som kampvåpen er ubrukelig. Det er en anakronisme fra en gangen tid, der man først og fremst rammer en uskyldig tredjepart.
Tvert imot.
Det har aldri vært viktigere å forsvare streikeretten enn det er i dag, for å stå imot de angrepene som kommer på arbeidsmiljøet, arbeidstidsbestemmesler og tariffavtaler!!

Men i denne spesielle situasjonen er det selvsagt tragisk for tredjepart.

Noe annet vi bør tenke på er hvorfor vi faktisk har streikeretten.
Når det er enighet mellom partene i arbeidslivet om at det skal finnes en rett til å streike, så er det for å få arbeidskonflikter inn i regulerte og forutsigbare former.

Uten en regulert streikerett ville det blitt et stor antall ulovlige konflikter på arbeidsplasser rundt om, når det oppstår stor uenighet mellom partene. Noe som ville skapt kaotiske tilstander i næringslivet. Hvem ville vært tjent med det?

Streiker kan oppleves som urettferdige for dem som rammes av dem. Men løsningen er definitivt ikke å avskaffe retten til og streike.
Det vi trenger er bedriftsledelser som tar de ansatte på alvor og som legger opp til samarbeid med fagforeningene.

SAS Braathens har et ledelsesproblem.
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Jeg skal til Sandefjord fra Værnes på søndag. Jeg synes det er veldig greit at jeg skal fly med Widerøe. ::)
 

densen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.04.2004
Innlegg
92
Antall liker
2
SAS ødela livet mitt da jeg som 16 åring skulle til danmark og besøke en venninne. Gratis hotel og fly hjelpte lite når; STREIK!
 
T

timc

Gjest
Skal ta fly fra Værnes til Flesland på mandag.....håper de har streika fra seg til da.......
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
SAS ødela livet mitt da jeg som 16 åring skulle til danmark og besøke en venninne. Gratis hotel og fly hjelpte lite når; STREIK!
ødela livet ditt?
fant dama seg en annen type mens du vansmekte på flyplassen?
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Det vi trenger er bedriftsledelser som tar de ansatte på alvor og som legger opp til samarbeid med fagforeningene.

SAS Braathens har et ledelsesproblem.
Vi trenger vel i like stor grad ansatte som tar sin egen arbeidsplass på alvor.
Å streike sin egen arbeidsplass ut av markedet er bare dumt. Når vi også vet at SAS har monopol på en del destinasjoner, blir det ekstra ille.
De skulle ikke hatt streikerett, så lenge de har priset andre aktører ut av markedet ved hjelp av statlige subsidier.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Vi trenger vel i like stor grad ansatte som tar sin egen arbeidsplass på alvor.
Å streike sin egen arbeidsplass ut av markedet er bare dumt. Når vi også vet at SAS har monopol på en del destinasjoner, blir det ekstra ille.
De skulle ikke hatt streikerett, så lenge de har priset andre aktører ut av markedet ved hjelp av statlige subsidier.
Jeg føler meg litt enig i dette. Etter hva jeg har forstått av nyheter streikes det for mer ferie og kortere arbeidstid (enn folk flest), i tillegg har de allerede bedre betalt en gjennomsninttet, men vil ha mer lønn også.
Det ser ut for meg som at grådigheten blant flygere og ansatte er problemet, de utnytter kynisk hverandres streiker (sykemeldinger) til å skade sitt eget firmas omdømme.
Kanskje det er på tide å legge ned SAS?
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
SAS ødela livet mitt da jeg som 16 åring skulle til danmark og besøke en venninne. Gratis hotel og fly hjelpte lite når; STREIK!
Kanskje du burde skaffe deg en advokat, og få erstatning for et ødelagt liv... ;D

...eller se fremover... hver eneste dag er full av nye muligheter
hver eneste dag kan DU gjøre HVA DU VIL med
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
...eller se fremover... hver eneste dag er full av nye muligheter
hver eneste dag kan DU gjøre HVA DU VIL med
Bortsett fra å reise med SAS selvfølgelig, det er andre som bestemmer når man får lov til slikt :)

Og bortsett fra ulovligheter, ingen oppfordring til slikt på et seriøst forum med respekt for seg selv!

K
 

Pyramus

Medlem
Ble medlem
01.01.2005
Innlegg
32
Antall liker
5
Jeg jobber i SAS Braathens, og jeg er flyger. I disse dager er det ikke akkurat det man roper høyest, men jeg skal gjøre et unntak. Hvorfor? Jo, fordi 30 000 passasjerer står fast, og får ikke reist med oss. Disse passasjerene fortjener en uforbeholdent unnskyldning. Der er forbannet, og de har god grunn til det.

Det er kanskje litt enklere for meg å si dette enn for andre, for jeg kom ikke fra SAS. Jeg kom fra et miljø og en kultur i tidligere Braathens. Denne kulturen var anderledes enn den kulturen som regjerte i SAS leiren. Vi var ikke alltid enige med ledelsen, men vi var pragmatiske nok i løsningsmodellene slik at uenigheter ikke resulterte i arbeidskonflikter som berørerte passasjerene. Og vi måtte konkurrere for å overleve. Det slapp SAS, fordi de hadde særrettigheter i kraft av å være i en monopolsitusasjon på de mest lukrative rutene i Skandinavia.

I dag flyr vi sammen, men er organiserte i forskjellige fagforeninger. På det individuelle plan fungerer dette utmerket. Det er høyt kvalifiserte og erfarne medarbeidere fra begge leire. Men det er en interessekamp om karrieremuligheter og rettigheter i selskapet. Det er en ulik oppfatning av hva som er likeverd og rettferdighet mellom de tidligere Braathens ansatte og tidligere ansatte i SAS. Ledelsen i selskapet har ikke evnet å løse denne interessekonflikten på en tilfredstillende måte, og dermed har man endt opp med en fastlåst arbeidskonflikt der tidligere SAS ansatte kabinpersonell streiker.

Det er kanskje ikke tilfeldig at det er de tidligere SAS ansatte som aksjonerer, mens tidligere Braathens ansatte finner løsninger og går på jobb. Det har med perspektiver å gjøre. Vi lever av våre passasjerer, og vi er avhengige av at disse passasjerene velger å fly med oss. Dersom disse passasjerene velger et annet flyselskap, vil våre arbeidsplasser være mer utrygge, og til syvende og sist kanskje forsvinne. Det har dessverre ikke alle forstått. En del lever ennå med en forestilling om at deres arbeidsplasser ikke kan forsvinne. Og ved å aksjonere risikerer de ikke bare sine egne arbeidplasser, men også alle andres arbeidplasser i SAS Braathens.

Det er lett å stille seg i hylekoret, og hyle ut sin fortvilelse over ikke å komme frem til dit man skal i påsken. Jeg forstår det godt, og det er frustrerende å se at dette skjer i selskapet jeg har min arbeidplass. Det er like frustrerende for de som jobber i innsjekkingsskranker, i informasjonsavdelingen, på call-senterene og alle andre plasser i organisasjonen. Disse jobber også i SAS Braathens, og har i dag et "helvete" på jobb. Vær så snille, alle sammen, og tenk på alle de som i dag gjør jobbene sin i SAS Braathens, og som ikke har noe med denne konflikten å gjøre. Som er fortvilet over at en interessegruppe i selskapet lager så mye frustrasjon hos kundene vi alle lever av. Og som oppriktig er fortvilet og lei seg for at dette skjer igjen.

Tittelen på denne tråden er: Måtte SAS brenne. Jeg er fortvilet over at noen skriver slikt. Jeg er glad i arbeidsplassen min, og jeg står på og gjør en best mulig jobb hver gang jeg flyr. Jeg er ikke syk i utide, og jeg er like sliten som alle andre etter endt arbeidperiode. Jeg har helgefri en gang i måneden, og jeg har arbeidsdager opp mot 16 timer pr. dag. Matpause utenfor flyet har jeg kun hvert 3. døgn. Støynivået i cockpit er målt til 84 db, og vi er unntatt fra arbeidsmiljøloven når det gjelder begrensninger på arbeids-, pause- og hviletid.

Men solen skinner alltid over skyene, og mange dager kan vi nyte den fantastiske utsiken og den flotte naturen fra "orkesterplassen". Jeg er glad i min arbeidsplass, og jeg håper at jeg kan beholde den. Siste dagers aksjoner tror jeg er den siste fra en frustrert gruppe ansatte i selskapet. Det vil være umulig for noen ny fagforening å bruke en slik aksjonsform de nærmeste årene. Det har alle forstått.

Igjen til alle som er berørt av konflikten; Beklager og unnskyld! Jeg håper dere tilgir, og forstår at de fleste i SAS Braathens ikke ønsker slike aksjoner. SAS Braathens er et meget bra flyselskap, og vi er stolte av det. I det siste har jeg ikke vært stolt av at interne konflikter skal ha konsekvenser for passasjerene. Dessverre har det blitt slik, og det ber vi om unnskyldning for.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Jeg jobber i SAS Braathens, og jeg er flyger. I disse dager er det ikke akkurat det man roper høyest, men jeg skal gjøre et unntak. Hvorfor? Jo, fordi 30 000 passasjerer står fast, og får ikke reist med oss. Disse passasjerene fortjener en uforbeholdent unnskyldning. Der er forbannet, og de har god grunn til det.

Det er kanskje litt enklere for meg å si dette enn for andre, for jeg kom ikke fra SAS. Jeg kom fra et miljø og en kultur i tidligere Braathens. Denne kulturen var anderledes enn den kulturen som regjerte i SAS leiren. Vi var ikke alltid enige med ledelsen, men vi var pragmatiske nok i løsningsmodellene slik at uenigheter ikke resulterte i arbeidskonflikter som berørerte passasjerene. Og vi måtte konkurrere for å overleve. Det slapp SAS, fordi de hadde særrettigheter i kraft av å være i en monopolsitusasjon på de mest lukrative rutene i Skandinavia.
Nå skal ikke jeg helle for mye malurt i begeret, og lage dette til en diskusjon mellom tidligere Braathen-folk, men husker du den gangen ALLE fagforeningene gikk sammen om en meget moderat avtale i en vanskelig tid, mens flygerne valgte å streike i stedet...?
Da var dere ikke veldig populære blant oss andre...! ;)

Honkey
 

Pyramus

Medlem
Ble medlem
01.01.2005
Innlegg
32
Antall liker
5
Det måtte i så fall vært før min tid i Braathens. Og jeg begynte i 1996.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Jeg føler meg litt enig i dette. Etter hva jeg har forstått av nyheter streikes det for mer ferie og kortere arbeidstid (enn folk flest), i tillegg har de allerede bedre betalt en gjennomsninttet, men vil ha mer lønn også.
Det ser ut for meg som at grådigheten blant flygere og ansatte er problemet, de utnytter kynisk hverandres streiker (sykemeldinger) til å skade sitt eget firmas omdømme.
Kanskje det er på tide å legge ned SAS?
Hvis bakgrunnen for streiken hadde vært så enkel som du skisserer her ville det neppe blitt noen streik. ::)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.522
Antall liker
7.851
Torget vurderinger
0
SAS ødela livet mitt da jeg som 16 åring skulle til danmark og besøke en venninne. Gratis hotel og fly hjelpte lite når; STREIK!
Her fikk du en hjelpende hånd fra høyere makter og så klager du ?? :mad:

Greit at din sexuelle debut ble forsinket med et år men du slapp å bli far i en alde av 17 år, og medfølgende nedbetalingsplan ! ::)

Du slapp å bli smittet av clamydia, gonorre og herpes, den lille damen var en riktig flyfille ! :-[

Du slapp kjærlighetsorg og knust hjerte, som ødela eksamen på videregående, fordi den lille pike dumpet deg på en russefest. Som sagt hun var løsaktig! ;D

Du er rett og slett utakknemlig er du ! :eek: "Han der oppe" hadde et salig strev med å få SAS til å streike, - kun for å berge deg fra alt dette ! Og så klager du !!?! ::) ;D ;D ;D
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.805
Antall liker
5.450
Sted
Holmestrand
Har akkurat fått ødelagt påskeferien for mine barn, kone, svigermor i tilegg til meg selv. Hvem er synderen? SAS? Nei, slett ikke. §!"#¤%& Ryan Air! De kanselllerte flyet fra Torp, og når de kansellerer flighten da er både denne og passasjerene glemt. Vi kunne ikke få ny tur før tidligst på søndag! Tlbake står vi med hotell og andre kostnader på mange tusen som vi ikke får benyttet.

Joda, SAS er irriterende, men det funker i hvert fall når de er i normal drift det gjør ikke §!"#¤%& Ryan Air!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.522
Antall liker
7.851
Torget vurderinger
0
Mine damer (Lin og Komponenten) og herrer.

I denne saken er jeg helt og holdent 100% på de kabinansattes side !

Honkey har helt rett når han sier at det er rimelige krav. SAS sin norske sjef er et tvilsomt stykke. Han har som mål å knekke fagforeningene og intet annet.

Jeg har hatt "gleden" av å jobbe i et firma der han hadde en lederstilling ( før SAS ) og han prøvde det samme der. Han tilbød noen ansatte bedre vilkår enn de andre hvis de startet en konkurerende fagforening. Hr Jansen lyktes ikke i sitt forsett men hans hobby er "union busting" ! Hvis noen streik er rettferdig er jeg overbevist om at det er denne !
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Nå er det på tide å sette luftfarten i Norge under militær administrasjon eller, outsorce flygederne til en kontor i India, legg ned Avinor og sette inn Manpower.


Jeg har reist 15 ganger T/R fra nord til sør i Norge det siste året.

13 ganger med SAS og kommet frem på rute 2 ganger.

2 ganger med Norwegian. Begge ganger kom jeg hjem  før opprinnelig ruteplan. Slå den.


Nå er det bare å vente på neste trekk(streik) fra flygerlederne og Avinor..
Sleiven

PS
Lengter tilbak til utenlandstiden da jeg reiste med Braathens og KLM, da var det taxfree,bonuspoeng ,mat og vin og aldri noe tull ..

De tidene kommer ikke tilbake...
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Det er ikke så mange år siden vi fikk varme hamburgere og ett glass rødvin til på innenlands med Braathens.
Og hvis du skrudde på sjarmen, vanket det gjerne et glass til.

Jeg savner gode gamle Braathens.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.522
Antall liker
7.851
Torget vurderinger
0
Nå er det på tide å sette luftfarten i Norge under militær administrasjon eller, outsorce flygederne til en kontor i India, legg ned Avinor og sette inn Manpower.

Nå er det bare å vente på neste trekk(streik) fra flygerlederne og Avinor..
Sleiven
Når det gjelder flygelederne, så klarer du nok ikke å outsorce dem til India. India sliter selv på dette området. I India er det pr i dag ca 1500 flygeledere. På grunn av en utrolig økonomisk vekst og da medfølgende vekst i flytransporten har India en mangel på ca 1000 flygeledere. Situasjonen der er faktisk så "interessant" at transportmyndighetene har lagt ned forbud mot å skylde på flygelederne når det oppstår forsinkelser. Så istedet for som SAS å si til passasjerene at: " Vi er forsinket på grunn av "syke" flygeledere" sier man i India; som sant er: " Vi er forsinket på grunn av fullt luftrom".

Når det gjelder Polakker som ofte trekkes fram, er det i grunnen bare å si at Polen er et av veldig få, om ikke det eneste landet i Europa, der flygelederutdannelsen ikke lagt opp i henhold til EUs regler. Polske flygeledre må dessverre ha full opplæring før de kan jobbe i EU/EØS området. Dessuten tjener de så bra i Polen at de nok ikke er videre interessert i å komme til Norge. I kjøpekraft har en polsk flygeleder ca 1,6 mill NOK pr år. Da er han nok ikke veldig interessert i å komme hit for ca 600K.

Spanske flygeledere har arbeidstidsordninger som får Norsk arbeidsliv til å minne om slavearbeid i saltgruvene. Dessuten tjener de over 1 mill NOK i Spania. Hva det utgjør i kjøpekraft etter norske forhold har jeg ikke regnet på. Men hyggelig masse penger er det nok.

Det er nok ikke mange utlendinger som vil kome hit på norske betingelser er jeg redd. Så når det gjelder outsorcing av flygeledere er ikke dette noe som bekymrer norske flygeledere. De er i full fart med å outsorce seg selv. Stadig fler drar til utlandet. En venn av meg som fikk flygelederopplæring i Canada fikk forleden telefon fra Nav Canada med spørsmål om han kunne tenke seg å flytte dit og jobbe for dem. Flygeledere er internasjonalt en meget ettertraktet yrkesgruppe.

Faktum i denne saken er at på grunn av et underskudd på ca 75-100 flygeledere i Norge er arbeidsforholdene så utrivelige at folk flytter til utlandet. Når så ledelsen i Avinor bare skylder på flygelederne når de er for få og trafikken blir bremset, blir folk grinete og slutter. Det er tross alt hyggeligere å jobbe hos en arbeidsgiver som setter pris på deg, enn å jobbe hos en som skylder på deg hver gang ledelsens disposisjoner viser seg å ha vært gale.

Grunnen til at vi i dag mangler flygeledere i Norge er at ledelsen i Avinor, Randi Flesland og Anne Grette, kansellerte 3 årskull med flygelederaspiranter. Det ville ha gitt ca 75 flere flygeledere i dag. Det verste er imidlertid at UNDAC, University of North Dacota, hadde fått betalt for kursene og iht. kontrakten hadde ikke Avinor rett til å få tlbakebetalt penger hvis kurs ble kanselert. Det var således ikke mye å spare på å legge ned denne utdanningen.

Når du er redd for streik blandt flygeledere tror jeg at jeg kan berolige deg. De kommer nok ikke til å streike. Situasjonen innenfor flysikringen er så alvorlig at streik ikke er et nødvendig virkemiddel. Det vet den nye ledelsen i Avinor meget godt. Skal flytrafikken i Norge i det hele tatt svive og gå er det behov for så omfattende unntak fra arbeidsmiljølov, ferielov og andre regler at det forutsetter enighet fra arbeidstakerne. Uten økonomisk kompensasjon for de ulempene dette medfører for den enkelte vil ikke folk akseptere slike arbeidsforhold. Da reiser man heller til De Fornte Arabiske Emirater og får drøyt 3/4 mill skattefritt. Og da stopper luftfarten i Norge. Dessverre !
 
A

Affa

Gjest
Så la dem reise. Men skyt dem hvis de kommer tilbake igjen.
 

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
481
Antall liker
1
Ser ut som om det ble en bra avslutning på hele greia. Selv kom jeg fram med flyet jeg var oppsatt på, så jeg kan ikke klage.
 
Topp Bunn