Måling av frekvensgang.

SagenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2006
Innlegg
232
Antall liker
219
Sted
Oslo
Hei, har et par hjemmelagde høyttalere (3 veis ).
Driver nå og fin tuner delefilter.
Skulle ha målt frekvensgangen.

Er det noen i Østlandsområde som har utstyr og evt. tar på seg et lite oppdrag.
Betaler for oppdrag.

Jeg holder til i Oslo.



Frank
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg har laptop med REW og Audiolense og målemic og jeg bor på Tøyen. Kan komme til deg, men du må måle selv. Jeg er ikke dreven på REW.

Mvh. Bergfinn
 

SagenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2006
Innlegg
232
Antall liker
219
Sted
Oslo
Hei, det høres bra ut.
Sjekker litt ang REW /Audiolense om det er greit å sette seg inn i.

Mvh

Frank
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
REW er relativt enkelt å sette seg inn i. Bruker det mye selv.
Du kan med fordel måle hvert enkelt element, men det krever at hvert element har separat filter som kan kobles vekk fra terminalen av de du ikke bruker under målingene. Et ubelastet 2. ordens eller høyere filter vil omtrent kortslutte forsterkeren ved bestemte frekvenser (Dersom du bare kobler ut høyttalerelementet fra filteret).
Målingene kan summeres i REW, og du kan på den måten fort finne ut om det er eventuelle fasefeil i delefrekvenser ved å invertere hver enkel måling separat. En kraftig dip ved delefrekvens er et godt tegn på at filter er OK, men fasen på et element må vendes 180 grader ved å bytte om på ledningene inn til elementet.

Vidar
 

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
541
Antall liker
263
Sted
Nesodden
Bygge nytt delefilter

Har diy ob høyttaler med 15" og diskant.15" bryter opp noe så jeg har planer om å intergrere en 8" Seas som kan gå ob som øvre mid og da hadde det vært fin om noen kunne hjelpe med å måle elementene og beregne nytt delefilter.Vet ikke om det er noen som tar en slik jobb?.Blir ev ikke før på nyåret.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Har diy ob høyttaler med 15" og diskant.15" bryter opp noe så jeg har planer om å intergrere en 8" Seas som kan gå ob som øvre mid og da hadde det vært fin om noen kunne hjelpe med å måle elementene og beregne nytt delefilter.Vet ikke om det er noen som tar en slik jobb?.Blir ev ikke før på nyåret.
SEAS H1659 er en god kandidat til selvbygg. Den oppfører seg ryddig i stort sett hele frekvensregisteret, og vil bli enklere å filtrere enn de andre modellene. Anbefalt deling oppover er maks 2500Hz - etter min mening.
H1659-08 U22REX/P-SL

Hvor holder du til?

Vidar
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.763
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
REW er relativt enkelt å sette seg inn i. Bruker det mye selv.
Du kan med fordel måle hvert enkelt element, men det krever at hvert element har separat filter som kan kobles vekk fra terminalen av de du ikke bruker under målingene. Et ubelastet 2. ordens eller høyere filter vil omtrent kortslutte forsterkeren ved bestemte frekvenser (Dersom du bare kobler ut høyttalerelementet fra filteret).
Målingene kan summeres i REW, og du kan på den måten fort finne ut om det er eventuelle fasefeil i delefrekvenser ved å invertere hver enkel måling separat. En kraftig dip ved delefrekvens er et godt tegn på at filter er OK, men fasen på et element må vendes 180 grader ved å bytte om på ledningene inn til elementet.

Vidar
Mener du at hvis jeg kobler fra ledningen på en terminal på en driver så skjer dette???

Har nemlig gjort det en rekke ganger.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
REW er relativt enkelt å sette seg inn i. Bruker det mye selv.
Du kan med fordel måle hvert enkelt element, men det krever at hvert element har separat filter som kan kobles vekk fra terminalen av de du ikke bruker under målingene. Et ubelastet 2. ordens eller høyere filter vil omtrent kortslutte forsterkeren ved bestemte frekvenser (Dersom du bare kobler ut høyttalerelementet fra filteret).
Målingene kan summeres i REW, og du kan på den måten fort finne ut om det er eventuelle fasefeil i delefrekvenser ved å invertere hver enkel måling separat. En kraftig dip ved delefrekvens er et godt tegn på at filter er OK, men fasen på et element må vendes 180 grader ved å bytte om på ledningene inn til elementet. Riktig nok innenfor et smalt frekvensbånd, men kan være nok til at forsterkeren tar skade.

Vidar
Mener du at hvis jeg kobler fra ledningen på en terminal på en driver så skjer dette???

Har nemlig gjort det en rekke ganger.
Hvis du lar delefilteret være tilkoblet forsterkeren via terminalen, og du kobler fra elementet, så vil dette skje.
Et filter bestående av spole og kondensator, har en egenresonans. Når denne egenresonansen oppstår har du kun motstanden i spolen som belaster forsterkeren. En god spole har lav motstand (0,1 - 0,5 Ohm). Komponentene vil jo være seriekoblet uansett om det er lavpass eller høypassfilter. Uten å belaste en av komponentene med et element, vil fasedreiningen i filterkomponentene bli så stor at bare motstanden i spolen dominerer impedansen.

Vidar
 
Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.763
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Kan det skade forsterkeren eller får jeg bare feil måleresultater?
 

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
541
Antall liker
263
Sted
Nesodden
Har tenkt å bruke en Seas alnico med bølgeoppheng fra 60'tallet.Den har samme virkningsgrad som bass/midwoofer (96db).
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Kan det skade forsterkeren eller får jeg bare feil måleresultater?
Den lave impedansen kan jo gi forsterkeren såpas belastning at nivået ut ved denne frekvensen blir svekket. Tippet at kun et fåtall forsterkere greier å holde samme spenningsnivå ut ved 0.1 Ohm og f.eks. 8 Ohm. Belastningen bør skje i nærheten av delefrekvensen slik at måleresultatet viser noe brattere deling enn den normalt er. Det gir seg også urslag i fasen du summerer i etterkant - som da påvirker summeringen ved delefrekvensen. Avhengig av komponentverdier og motstand i spolen, vil resonanskretsen ha en viss båndbredde. Har ikke forsterkeren røket hittil har du vært heldig. Alternativt brukt 1. ordens filter på mange av målingene.
 

SagenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2006
Innlegg
232
Antall liker
219
Sted
Oslo
Har blitt medlem på Hometheatershack, får vel da adgang til REW. Se litt på det.

Jeg har delefilter utenfor høttaleren, Det har en høyttalerkabel inn og tre ut ( 3 par ) pr høyttaler. Som går til diskant, mellomtone og bass.
Så er lett og koble fra og fasevende under testing.

Vidar, kansje dumt spørsmål men når feks man kobler bort diskant kan man da bare sette en motstand i samme verdi som elementes i filteret?

Frank
 
Topp Bunn