Alt til hus og bolig Måling av BRA og P-rom: omsluttende vegger?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei!

Noen takstmenn her:?

Har et spørsmål om måling av P-rom. Av en leilighet, med flere selvstendige tilstøtende leiligheter på samme plan.
Jeg ser at Skatteetaten har en guide, samme har Norsk Takst. Takstmann har målt slik også. Men jeg finner ikke helt ut av det jeg lurer på:
Det heter seg at BRA skal måles til innsiden av omsluttende vegger. Vegg til vegg som illustrasjon. Innvendige vegger, kanaler, lister, kasser m.m.inkluderes.
Vi har imidlertid vi litt ulik oppfatning av hvordan takstmann har målt.

Det er slik at hadde leiligheten vært fullstendig uinnredet, -altså med nakne innervegger, så hadde takstmannens målte areal vært riktig, ingen tvil om det.
Men han har målt fra entredør til verandadør den ene veien, ganget med måling betongvegg til betongvegg andre veien.
Nå er det slik at avstanden mellom disse dørene blir lengre enn lengden mellom fortsettelsen av veggene. Feks.så bygger baderomsvegger/kabin lenger inn i rommet. Samme med omkledningsrom, og også stueveggen på hver side av hverandadør (stor skyvedør) bygger lengre inn i rommet. Kjapt regnet ca. 2kvm totalt gulvflate om dette taes hensyn til.
Takstmann skriver om dette i rapporten til kunde; at det er brukt skjønn, og at det kan være vanskelig å anslå tykkelsen på div.utbygde vegger, og formålet med disse.
Greit nok det, men da kommer det jo ann på: hva er egentlig definisjon på innvendige, omsluttende vegger? Mange nye vegger er jo kledd med gips, med ledinger og/eller rør bak, men kan det disse lettveggene bygger ut inkluderes i arealet? Kan disse veggen kalles kabelsjakt, kanal, kasse o.l?
Er det greit å måle fra dør til dør, som da er innvendige veggers ytre punkt, og at alt det som er innenfor disse punkt er BRA?

NB! Dette er ingen tvistesak:)
Bildet viser hvordan det er målt også i gjeldende leilighet, men i gjeldende leilighet så er vegger på siden av målepunkter noe utbygget som nevnt.

B2A436FE-77C9-4369-8BD3-DE59D579267F.jpeg
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.221
Antall liker
9.459
Torget vurderinger
2
Lurer på noe av det samme. En leilighet målt kun basert på arealet innenfor yttervegg kan være 10% større enn summen av gulvarealet målt i innenfor veggene på hvert enkelt rom. Det utgjør fort en million kroner her i byen og er ikke uvesentlig. Det eneste riktige angivelsen er summen av gulvareal målt i alle rom , ikke fotavtrykket av bebygget areal . Syns nå jeg…men målereglene er jeg usikker på

Det er i allefall misvisende å bruke dem største lengden inn i karnapp/døråpning som figuren viser…Den lengen er bare for en brøkdel av reell størrelse
 
Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Lurer på noe av det samme. En leilighet målt kun basert på arealet innenfor yttervegg kan være 10% større enn summen av gulvarealet målt i innenfor veggene på hvert enkelt rom. Det utgjør fort en million kroner her i byen og er ikke uvesentlig. Det eneste riktige angivelsen er summen av gulvareal målt i alle rom , ikke fotavtrykket av bebygget areal . Syns nå jeg…men målereglene er jeg usikker på

Det er i allefall misvisende å bruke dem største lengden inn i karnapp/døråpning som figuren viser…Den lengen er bare for en brøkdel av reell størrelse
Ja, denne illustrasjonen er jo fra Skatteetaten, men virker som en lettvint løsning for takstmenn. Som du sier, med dagens kvadratmeterpriser slett ikke uvesentlig dette spørsmålet.
 
Topp Bunn