Må man betale NRK lisens hvis...?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.927
Antall liker
11.336
Sted
Ytterst i havgapet...
Nøytral journalistikk, - hva er det?? Virker som opplesinga av børskurser eller fiskerimeldinger og kulingvarsel på radio, for de som er gamle nok til å huske det...
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Hvis man ikke ser verdien av en god allmenkringkaster i disse turbulente fakenews og sosialemedier tider.. man burde tenke lenger enn nesetippen..

Så da er NRK det ultimate nøytrale medie? Synes ikke det, men uansett, vil ikke subsidiere NRK. Men verdi eller ikke, det bør være et valg hva man ønsker å se og betale for å se. Du kan gjerne være nedlatende for at ikke alle har samme mening som deg, men det forandrer ikke så mye ;)
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Nøytral journalistikk, - hva er det?? Virker som opplesinga av børskurser eller fiskerimeldinger og kulingvarsel på radio, for de som er gamle nok til å huske det...

Når f.eks programledere i et debattprogram tar tydelig part med den ene siden, da er det langt fra nøytralt
 
C

cruiser

Gjest
Hvis man ikke ser verdien av en god allmenkringkaster i disse turbulente fakenews og sosialemedier tider.. man burde tenke lenger enn nesetippen..

Så da er NRK det ultimate nøytrale medie? Synes ikke det, men uansett, vil ikke subsidiere NRK. Men verdi eller ikke, det bør være et valg hva man ønsker å se og betale for å se. Du kan gjerne være nedlatende for at ikke alle har samme mening som deg, men det forandrer ikke så mye ;)
Det handler ikke om hva du vil se eller ikke. En god allmennkringkaster er en forutsetning for hele demokratiet. Selv om du ikke ser på Norge rundt eller andre programmer nyter du godt av det.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.513
Antall liker
9.270
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hvis man ikke ser verdien av en god allmenkringkaster i disse turbulente fakenews og sosialemedier tider.. man burde tenke lenger enn nesetippen..

Så da er NRK det ultimate nøytrale medie? Synes ikke det, men uansett, vil ikke subsidiere NRK. Men verdi eller ikke, det bør være et valg hva man ønsker å se og betale for å se. Du kan gjerne være nedlatende for at ikke alle har samme mening som deg, men det forandrer ikke så mye ;)
Det handler ikke om hva du vil se eller ikke. En god allmennkringkaster er en forutsetning for hele demokratiet. Selv om du ikke ser på Norge rundt eller andre programmer nyter du godt av det.
Cruiser er nedllatende i annenhver post så det må vi nok leve med;), men jeg er enig i konklusjonen til Cruiser. Ser og hører på NRK, bla.Debatten, Dagsnytt 18 og lignende programmer. Men jeg er i tvil om dette er bærekraftig, hvis bare noen få % av Norges befolkning ser på NRK så kan man kanskje ikke forvente at alle skal betale for det. Skummelt egentlig, hvis resten av mediene skal sette dagsorden så blir samfunnet noe jeg ikke ønsker å være endel av. Tenk Trump, Putin og det kaoset de ønsker å spre for egen vinning. Demokratiet lever farlig.....
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.916
Torget vurderinger
12
Sykehusopphold bør vel betales av brukerne og skolene av de med skolebarn også ;)
Ja, delvis. Betaler hver gang jeg er på offentlig sykehus og privat for den del. Har også betalt for skoler jeg har gått på. Men dette kan ikke sammenlignes med å se på en tv-kanal. Alle må ha tilgang på skole og sykehus. Ingen trenger NRK. Noen ønsker det fremfor andre kanaler, men hvorfor skal de som ønsker å se på dette få alle andre til å støtte deres interesse? Det er ingen logisk grunn. jeg vil gjerne ha billigere veiavgift, men det ville vært veldig egoistisk å kreve at hele Norges befolkning skulle betale veiavgift, inkl de som ikke benytter veien om å dele kostnaden for at jeg selv skulle betalt mindre.
Alle trenger ikke sykehus og hvorfor ikke amerikanisere det da med private foretak? Og hvorfor skal skoler være offentlige? Det er er faktisk et stort behov og en nødvendighet med en god allmennkringkasting og der er NRK skyhøyt over andre foretak med sin høye kvalitet. Staten og de øvrige offentlige forvaltningsnivåene bruker haugevis av penger på ting jeg ikke har personlig glede av, men det er for meg helt greit å være med å betale det. Det er liksom slik fellesskapstanken fungerer. Egoismen har ikke slukt meg enda.
 
U

utgatt60135

Gjest
Klarer meg godt uten NRK, TV2, VG og Dagbladets venstrevridde ensformige tabloidnyheter
Så du vile ha høyrevridd dybde-journalistikk?
Nei, langt ifra! Nøytralt er fint, men det er ikke NRK, om de ikke har forandret seg mye siste åra
Hvorfor mener du de ikke er nøytral? Veldig ofte så kan man ikke være nøytral heller. Hvis et land går til angrep på et annet så skal man dekke det nøytralt? Det er mange slike lignende situasjoner slik at man må ha et grunnleggende verdisyn i bunn.
 
U

utgatt60135

Gjest
Når f.eks programledere i et debattprogram tar tydelig part med den ene siden, da er det langt fra nøytralt
Det er jeg enig i, men det er jeg ikke enig med deg generelt sett at de tar parti med partier. Jeg har sjekket opp endel slike påstander i de siste årene, men jeg finner lite hold i dem. At ytre høyre får noe mer kritikk er ikke så unaturlig da de utfordrer det grunnleggende verdigrunnlaget noe ganger.
 
Sist redigert av en moderator:

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Sykehusopphold bør vel betales av brukerne og skolene av de med skolebarn også ;)
Ja, delvis. Betaler hver gang jeg er på offentlig sykehus og privat for den del. Har også betalt for skoler jeg har gått på. Men dette kan ikke sammenlignes med å se på en tv-kanal. Alle må ha tilgang på skole og sykehus. Ingen trenger NRK. Noen ønsker det fremfor andre kanaler, men hvorfor skal de som ønsker å se på dette få alle andre til å støtte deres interesse? Det er ingen logisk grunn. jeg vil gjerne ha billigere veiavgift, men det ville vært veldig egoistisk å kreve at hele Norges befolkning skulle betale veiavgift, inkl de som ikke benytter veien om å dele kostnaden for at jeg selv skulle betalt mindre.
Alle trenger ikke sykehus og hvorfor ikke amerikanisere det da med private foretak? Og hvorfor skal skoler være offentlige? Det er er faktisk et stort behov og en nødvendighet med en god allmennkringkasting og der er NRK skyhøyt over andre foretak med sin høye kvalitet. Staten og de øvrige offentlige forvaltningsnivåene bruker haugevis av penger på ting jeg ikke har personlig glede av, men det er for meg helt greit å være med å betale det. Det er liksom slik fellesskapstanken fungerer. Egoismen har ikke slukt meg enda.
Ok, noen få sjeler er så heldige at de ikke trenger sykehus i løpet av livet, med unntak av fødsel da, stort sett. Men om de skulle trenge det så er det kjekt å ha en back up. Eller så kan man selvfølgelig betale som et alternativ. Bør ha mulighet til begge deler og private foretak er flott!
Skoler bør være offentlige og private og det er noe alle trenger.
I motsetning til en tv-kanal. Det er ikke noe alle trenger. Faktisk så har de fleste godt av å se mindre tv og bevege seg mer. Da blir det også mindre behov for sykehus.

Det som er egoisme er at de som vil ha NRK vil at alle andre skal være med å spleise for at de selv skal betale mindre og/eller få et bedre tilbud.


Vedr. betaling for sykehus. Hver gang jeg er innom sykehuset for en time så koster det ca like mye som en time hos privat Naprapat, så man betaler ved bruk av tjenesten, selv om det er delvis sponset, avhengig hva slags tjeneste man får dekket.
 
Sist redigert:

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Når f.eks programledere i et debattprogram tar tydelig part med den ene siden, da er det langt fra nøytralt
Det er jeg enig i, men det er jeg ikke enig med deg generelt sett at de tar parti med partier. Jeg har sjekket opp endel slike påstander i de siste årene, men jeg finner lite hold i dem. At ytre høyre får noe mer kritikk er ikke så unaturlig da de utfordrer det grunnleggende verdigrunnlaget noe ganger.

Tenker ikke bare høyre eller venstre siden politisk, men bl.a. debattprogrammer generelt. Dette er noe jeg tidligere har lagt merke til flere ganger og det har irritert meg. Synes det er lavmål
 
C

cruiser

Gjest
Hvis man ikke ser verdien av en god allmenkringkaster i disse turbulente fakenews og sosialemedier tider.. man burde tenke lenger enn nesetippen..

Så da er NRK det ultimate nøytrale medie? Synes ikke det, men uansett, vil ikke subsidiere NRK. Men verdi eller ikke, det bør være et valg hva man ønsker å se og betale for å se. Du kan gjerne være nedlatende for at ikke alle har samme mening som deg, men det forandrer ikke så mye ;)
Det handler ikke om hva du vil se eller ikke. En god allmennkringkaster er en forutsetning for hele demokratiet. Selv om du ikke ser på Norge rundt eller andre programmer nyter du godt av det.
Cruiser er nedllatende i annenhver post så det må vi nok leve med;), men jeg er enig i konklusjonen til Cruiser. Ser og hører på NRK, bla.Debatten, Dagsnytt 18 og lignende programmer. Men jeg er i tvil om dette er bærekraftig, hvis bare noen få % av Norges befolkning ser på NRK så kan man kanskje ikke forvente at alle skal betale for det. Skummelt egentlig, hvis resten av mediene skal sette dagsorden så blir samfunnet noe jeg ikke ønsker å være endel av. Tenk Trump, Putin og det kaoset de ønsker å spre for egen vinning. Demokratiet lever farlig.....
Mye bedre hvis vi alle bare får nyheter facebook mener bekrefter standpunkter vi allerede har rett i feeden. Så kan vi til slutt ende opp med david toska eller en annen kjeltring som statsminister, hurra! Men Lieng har tross alt spart 3000 spenn..
 
Sist redigert av en moderator:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.916
Torget vurderinger
12
Sykehusopphold bør vel betales av brukerne og skolene av de med skolebarn også ;)
Ja, delvis. Betaler hver gang jeg er på offentlig sykehus og privat for den del. Har også betalt for skoler jeg har gått på. Men dette kan ikke sammenlignes med å se på en tv-kanal. Alle må ha tilgang på skole og sykehus. Ingen trenger NRK. Noen ønsker det fremfor andre kanaler, men hvorfor skal de som ønsker å se på dette få alle andre til å støtte deres interesse? Det er ingen logisk grunn. jeg vil gjerne ha billigere veiavgift, men det ville vært veldig egoistisk å kreve at hele Norges befolkning skulle betale veiavgift, inkl de som ikke benytter veien om å dele kostnaden for at jeg selv skulle betalt mindre.
Alle trenger ikke sykehus og hvorfor ikke amerikanisere det da med private foretak? Og hvorfor skal skoler være offentlige? Det er er faktisk et stort behov og en nødvendighet med en god allmennkringkasting og der er NRK skyhøyt over andre foretak med sin høye kvalitet. Staten og de øvrige offentlige forvaltningsnivåene bruker haugevis av penger på ting jeg ikke har personlig glede av, men det er for meg helt greit å være med å betale det. Det er liksom slik fellesskapstanken fungerer. Egoismen har ikke slukt meg enda.
Ok, noen få sjeler er så heldige at de ikke trenger sykehus i løpet av livet, med unntak av fødsel da, stort sett. Men om de skulle trenge det så er det kjekt å ha en back up. Eller så kan man selvfølgelig betale som et alternativ. Bør ha mulighet til begge deler og private foretak er flott!
Skoler bør være offentlige og private og det er noe alle trenger.
I motsetning til en tv-kanal. Det er ikke noe alle trenger. Faktisk så har de fleste godt av å se mindre tv og bevege seg mer. Da blir det også mindre behov for sykehus.

Det som er egoisme er at de som vil ha NRK vil at alle andre skal være med å spleise for at de selv skal betale mindre og/eller få et bedre tilbud.
Hva med trossamfunn, partier og andre særinteresser? Jeg aksepterer glatt å bidra selv om dette ikke fanger min interesse. Synes neppe det er sært at en institusjon som NRK skal statsfinansieres. Det handler ikke om at flest mulig skal bidra for å betale mindre selv (peanøtter uansett), det handler om å betale tilstrekkelig for å få god kvalitet. Nyheter og kvalitet er mer nødvendig enn mange andre offentlige utgifter. Det er ikke egoisme.
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Alle trenger ikke sykehus og hvorfor ikke amerikanisere det da med private foretak? Og hvorfor skal skoler være offentlige? Det er er faktisk et stort behov og en nødvendighet med en god allmennkringkasting og der er NRK skyhøyt over andre foretak med sin høye kvalitet. Staten og de øvrige offentlige forvaltningsnivåene bruker haugevis av penger på ting jeg ikke har personlig glede av, men det er for meg helt greit å være med å betale det. Det er liksom slik fellesskapstanken fungerer. Egoismen har ikke slukt meg enda.
Ok, noen få sjeler er så heldige at de ikke trenger sykehus i løpet av livet, med unntak av fødsel da, stort sett. Men om de skulle trenge det så er det kjekt å ha en back up. Eller så kan man selvfølgelig betale som et alternativ. Bør ha mulighet til begge deler og private foretak er flott!
Skoler bør være offentlige og private og det er noe alle trenger.
I motsetning til en tv-kanal. Det er ikke noe alle trenger. Faktisk så har de fleste godt av å se mindre tv og bevege seg mer. Da blir det også mindre behov for sykehus.

Det som er egoisme er at de som vil ha NRK vil at alle andre skal være med å spleise for at de selv skal betale mindre og/eller få et bedre tilbud.
Hva med trossamfunn, partier og andre særinteresser? Jeg aksepterer glatt å bidra selv om dette ikke fanger min interesse. Synes neppe det er sært at en institusjon som NRK skal statsfinansieres. Det handler ikke om at flest mulig skal bidra for å betale mindre selv (peanøtter uansett), det handler om å betale tilstrekkelig for å få god kvalitet. Nyheter og kvalitet er mer nødvendig enn mange andre offentlige utgifter. Det er ikke egoisme.
Trossamfunn bør selvfølgelig ikke ha noe økonomisk støtte, men dette blir en helt annen diskusjon.

Vedr betale for kvalitet så var det jo akkurat det jeg skrev lenger opp. Du ønsker at produktet du vil ha skal ha best mulig kvalitet og derfor skal alle være med å betale for dette. Ser logikken, men er ikke enig. Folk har forskjellige interesser og meninger om hva som er viktig.
 
Sist redigert:

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Det handler ikke om hva du vil se eller ikke. En god allmennkringkaster er en forutsetning for hele demokratiet. Selv om du ikke ser på Norge rundt eller andre programmer nyter du godt av det.
Cruiser er nedllatende i annenhver post så det må vi nok leve med;), men jeg er enig i konklusjonen til Cruiser. Ser og hører på NRK, bla.Debatten, Dagsnytt 18 og lignende programmer. Men jeg er i tvil om dette er bærekraftig, hvis bare noen få % av Norges befolkning ser på NRK så kan man kanskje ikke forvente at alle skal betale for det. Skummelt egentlig, hvis resten av mediene skal sette dagsorden så blir samfunnet noe jeg ikke ønsker å være endel av. Tenk Trump, Putin og det kaoset de ønsker å spre for egen vinning. Demokratiet lever farlig.....
Mye bedre hvis vi alle bare får nyheter facebook mener bekrefter standpunkter vi allerede har rett i feeden. Så kan vi til slutt ende opp med david toska eller en annen kjeltring som statsminister, hurra! Men Lieng har tross alt spart 3000 spenn..

Det står du selvfølgelig fritt til å mene :) Interessant hvordan du reagerer på at jeg ikke ønsker å sponse en tv-kanal.

Vedr 3000 spenn, støtter heller frelsesarmeen, jeg synes de gjør en viktig jobb og det er mitt valg om jeg vil støtte dem fremfor NRK, heldigvis
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.916
Torget vurderinger
12
Alle trenger ikke sykehus og hvorfor ikke amerikanisere det da med private foretak? Og hvorfor skal skoler være offentlige? Det er er faktisk et stort behov og en nødvendighet med en god allmennkringkasting og der er NRK skyhøyt over andre foretak med sin høye kvalitet. Staten og de øvrige offentlige forvaltningsnivåene bruker haugevis av penger på ting jeg ikke har personlig glede av, men det er for meg helt greit å være med å betale det. Det er liksom slik fellesskapstanken fungerer. Egoismen har ikke slukt meg enda.
Ok, noen få sjeler er så heldige at de ikke trenger sykehus i løpet av livet, med unntak av fødsel da, stort sett. Men om de skulle trenge det så er det kjekt å ha en back up. Eller så kan man selvfølgelig betale som et alternativ. Bør ha mulighet til begge deler og private foretak er flott!
Skoler bør være offentlige og private og det er noe alle trenger.
I motsetning til en tv-kanal. Det er ikke noe alle trenger. Faktisk så har de fleste godt av å se mindre tv og bevege seg mer. Da blir det også mindre behov for sykehus.

Det som er egoisme er at de som vil ha NRK vil at alle andre skal være med å spleise for at de selv skal betale mindre og/eller få et bedre tilbud.
Hva med trossamfunn, partier og andre særinteresser? Jeg aksepterer glatt å bidra selv om dette ikke fanger min interesse. Synes neppe det er sært at en institusjon som NRK skal statsfinansieres. Det handler ikke om at flest mulig skal bidra for å betale mindre selv (peanøtter uansett), det handler om å betale tilstrekkelig for å få god kvalitet. Nyheter og kvalitet er mer nødvendig enn mange andre offentlige utgifter. Det er ikke egoisme.
Trossamfunn bør selvfølgelig ikke ha noe økonomisk støtte, men dette blir en helt annen diskusjon.
Nei, det handler om finansiering via felleskassa....
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Hva med trossamfunn, partier og andre særinteresser? Jeg aksepterer glatt å bidra selv om dette ikke fanger min interesse. Synes neppe det er sært at en institusjon som NRK skal statsfinansieres. Det handler ikke om at flest mulig skal bidra for å betale mindre selv (peanøtter uansett), det handler om å betale tilstrekkelig for å få god kvalitet. Nyheter og kvalitet er mer nødvendig enn mange andre offentlige utgifter. Det er ikke egoisme.
Trossamfunn bør selvfølgelig ikke ha noe økonomisk støtte, men dette blir en helt annen diskusjon.
Nei, det handler om finansiering via felleskassa....
Nei til at det ikke bør få støtte, eller at det er en annen diskusjon ? ;)
 
U

utgatt60135

Gjest
Når f.eks programledere i et debattprogram tar tydelig part med den ene siden, da er det langt fra nøytralt
Det er jeg enig i, men det er jeg ikke enig med deg generelt sett at de tar parti med partier. Jeg har sjekket opp endel slike påstander i de siste årene, men jeg finner lite hold i dem. At ytre høyre får noe mer kritikk er ikke så unaturlig da de utfordrer det grunnleggende verdigrunnlaget noe ganger.

Tenker ikke bare høyre eller venstre siden politisk, men bl.a. debattprogrammer generelt. Dette er noe jeg tidligere har lagt merke til flere ganger og det har irritert meg. Synes det er lavmål
Jeg er nå litt mer nysgjerrig jeg da hva du legger merke til som ikke jeg gjør. Ja, det er lavmål om det er riktig med jeg synes da de er flinke folk (kollegaer). Dønn nøytralt og "korrekt" hele tiden er vel ingen, men om det er bevisst er det en annen sak. Ikke lagt merke til det. De som jobber bare politisk har jeg ingen anelse hva de stemmer enda jeg jobber med dem (de fleste). De er svært nøye med slikt, så at NRK ikke er "nøytrale" har jeg problemer med å forstå. Vi jobber med saker profesjonelt og det har vært utenkelig å skulle legge inn egne politiske standpunkter. Det hadde forøvrig vært lett. Endel kan man jo tenke seg til hva de stemmer politisk ut i fra personlighet men det stopper der.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.916
Torget vurderinger
12
Hva med trossamfunn, partier og andre særinteresser? Jeg aksepterer glatt å bidra selv om dette ikke fanger min interesse. Synes neppe det er sært at en institusjon som NRK skal statsfinansieres. Det handler ikke om at flest mulig skal bidra for å betale mindre selv (peanøtter uansett), det handler om å betale tilstrekkelig for å få god kvalitet. Nyheter og kvalitet er mer nødvendig enn mange andre offentlige utgifter. Det er ikke egoisme.
Trossamfunn bør selvfølgelig ikke ha noe økonomisk støtte, men dette blir en helt annen diskusjon.
Nei, det handler om finansiering via felleskassa....
Nei til at det ikke bør få støtte, eller at det er en annen diskusjon ? ;)
Den første ytringen ville det vært språklig klønete å kommentere slik jeg gjorde, så da blir det nok den andre .... ;)
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Vedr religion så tenker jeg ikke å skrive noe mer om dette her annet enn dette klippet, men jeg synes det er veldig interessant tema. Ricky Gervais er en artig kar som naturlig nok ytrer mye spesielt, men er ganske enig med han vedr temaet :) https://youtu.be/rYnjDCZUV6A
 
C

cruiser

Gjest
Det handler ikke om hva du vil se eller ikke. En god allmennkringkaster er en forutsetning for hele demokratiet. Selv om du ikke ser på Norge rundt eller andre programmer nyter du godt av det.
Cruiser er nedllatende i annenhver post så det må vi nok leve med;), men jeg er enig i konklusjonen til Cruiser. Ser og hører på NRK, bla.Debatten, Dagsnytt 18 og lignende programmer. Men jeg er i tvil om dette er bærekraftig, hvis bare noen få % av Norges befolkning ser på NRK så kan man kanskje ikke forvente at alle skal betale for det. Skummelt egentlig, hvis resten av mediene skal sette dagsorden så blir samfunnet noe jeg ikke ønsker å være endel av. Tenk Trump, Putin og det kaoset de ønsker å spre for egen vinning. Demokratiet lever farlig.....
Mye bedre hvis vi alle bare får nyheter facebook mener bekrefter standpunkter vi allerede har rett i feeden. Så kan vi til slutt ende opp med david toska eller en annen kjeltring som statsminister, hurra! Men Lieng har tross alt spart 3000 spenn..

Det står du selvfølgelig fritt til å mene :) Interessant hvordan du reagerer på at jeg ikke ønsker å sponse en tv-kanal.

Vedr 3000 spenn, støtter heller frelsesarmeen, jeg synes de gjør en viktig jobb og det er mitt valg om jeg vil støtte dem fremfor NRK, heldigvis
Interesant at folk ikke forstår at NRK er langt mer enn en tvkanal, men sånn er det nå blitt
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Mye bedre hvis vi alle bare får nyheter facebook mener bekrefter standpunkter vi allerede har rett i feeden. Så kan vi til slutt ende opp med david toska eller en annen kjeltring som statsminister, hurra! Men Lieng har tross alt spart 3000 spenn..

Det står du selvfølgelig fritt til å mene :) Interessant hvordan du reagerer på at jeg ikke ønsker å sponse en tv-kanal.

Vedr 3000 spenn, støtter heller frelsesarmeen, jeg synes de gjør en viktig jobb og det er mitt valg om jeg vil støtte dem fremfor NRK, heldigvis
Interesant at folk ikke forstår at NRK er langt mer enn en tvkanal, men sånn er det nå blitt
Radio også naturligvis, men nå må du ikke overdrive betydningen av NRK da :) Folk forstår ikke hvor viktig hifi er heller, langt mer enn et lydanlegg, men kan vel ikke klandre de uvitende
 
C

cruiser

Gjest
Evt en samfunnsinstitusjon, en viktig kultur og teknologibærer osvosv
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Evt en samfunnsinstitusjon, en viktig kultur og teknologibærer osvosv
som må tilpasse seg samfunnet og forbedre seg for å overleve blant konkurrenter som vil betale for varen, som mye annet. Det hele koker ned til om NRK skal være noe alle må betale for ved tvang eller ikke
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.735
Antall liker
13.222
Det et alltid fascinerende med noen som tror de «betaler for helsetjenester selv» fordi de betaler en symbolsk egenandel. Ditto med offentlig ansatte som mener de betaler for egen pensjon siden de trekkes 2% eller hva det nå er i lønn. I det hele har folk generelt ikke den fjerneste anelse om hva noe faktisk koster. At man betaler litt selv er svært langt fra det samme som at man betaler for det selv. Jeg betaler 2700 eller hva det nå er for barnehageplass for et barn, Oslo kommune betaler differansen mellom det og de rundt 12000 plassen faktisk koster pr måned. En fastlege tar vel ca 150 kroner for en konsultasjon på 15 minutter. Dvs at med normal arbeidsuke vil vedkommende ha en omsetning på rundt en million pr år om det var slik at det var hva det kostet. Av denne millionen skal det betales lønn til seg selv (rundt en million?), husleie, lønn til sekretær og annet administrativt personale, tid til kursing, seminarer og samlinger, analyse av prøver tatt, tid som ikke faktureres til journalføring og annen indretjenste osvosvosv.
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Det et alltid fascinerende med noen som tror de «betaler for helsetjenester selv» fordi de betaler en symbolsk egenandel. Ditto med offentlig ansatte som mener de betaler for egen pensjon siden de trekkes 2% eller hva det nå er i lønn. I det hele har folk generelt ikke den fjerneste anelse om hva noe faktisk koster. At man betaler litt selv er svært langt fra det samme som at man betaler for det selv. Jeg betaler 2700 eller hva det nå er for barnehageplass for et barn, Oslo kommune betaler differansen mellom det og de rundt 12000 plassen faktisk koster pr måned. En fastlege tar vel ca 150 kroner for en konsultasjon på 15 minutter. Dvs at med normal arbeidsuke vil vedkommende ha en omsetning på rundt en million pr år om det var slik at det var hva det kostet. Av denne millionen skal det betales lønn til seg selv (rundt en million?), husleie, lønn til sekretær og annet administrativt personale, tid til kursing, seminarer og samlinger, analyse av prøver tatt, tid som ikke faktureres til journalføring og annen indretjenste osvosvosv.
Like fascinerende hvordan folk antar hva andre tror ;)
 

maraxion

Fersking
Ble medlem
13.06.2018
Innlegg
1
Antall liker
0
Noen som har erfaring med https://www.slipplisens.no ?

Fikk tilsendt lisens i dag på jobben. 2000 kr i året for en TV som kun blir brukt sporadisk for presentasjoner... Veldig lite interessert i å betale lisens for dette.
Hei.
En tidligere arbeidskollega fra Stavanger anbefalte faktisk disse til meg, så brukte de for noen måneder siden. Kjapt arbeid og fikk både faktura og bekreftelsen på epost. Bare å sende rett til NRK og problemet løst. Det at de faktisk kom hjem og gjorde det her var bonus, så slapp jeg slepe 65 tommeren til verksted....:rolleyes:

Anbefalt de til flere siden, nå sist ei venninne borti vestfold som akkurat fikk regninga i posten og gikk i krisemodus :D
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg har hjemmekontor i dag, og sitter og koser meg med "Temadag Russland" på NRK2, så kan dere andre kose dere med reklamejingler og annet pjatt. Nå: Tsjaikovskys 5. symfoni live med KORK og diskusjon om den russiske revolusjon. Å foretrekke lett underholdning framfor radio og TV som man faktisk kan lære noe av er selvfølgelig frivillig.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det poenget gjelder. Men for mitt vedkommende ses det altså ikke TV i det hele tatt, derav valget om å ikke ha en. Det ligger en sesong South Park på DVD klar, og når det er tid for det strømsettes spiller, og skjerm uten tuner.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har hjemmekontor i dag, og sitter og koser meg med "Temadag Russland" på NRK2, så kan dere andre kose dere med reklamejingler og annet pjatt. Nå: Tsjaikovskys 5. symfoni live med KORK og diskusjon om den russiske revolusjon. Å foretrekke lett underholdning framfor radio og TV som man faktisk kan lære noe av er selvfølgelig frivillig.
Oi! Den hesten var jaggu høy! ;)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Men en langsom, traust og trygg bryggerigamp av en hest. Han detter ikke av. :D
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg har hjemmekontor i dag, og sitter og koser meg med "Temadag Russland" på NRK2, så kan dere andre kose dere med reklamejingler og annet pjatt. Nå: Tsjaikovskys 5. symfoni live med KORK og diskusjon om den russiske revolusjon. Å foretrekke lett underholdning framfor radio og TV som man faktisk kan lære noe av er selvfølgelig frivillig.
Oi! Den hesten var jaggu høy! ;)
Sorry, glemte emojis.:cool::):p:rolleyes:

Edit: Det går selvfølgelig an å legge seg opp kulturell kapital uten å benytte seg av NRKs tjenester, men det er gøy å sparke litt. ;D
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Forøvrig er NRK Nett-TV gratis enten man betaler lisens eller ikke.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Forøvrig er NRK Nett-TV gratis enten man betaler lisens eller ikke.
Jada, men det skal jo likevel finansieres. Jeg vurderte også en stund å sno meg unna lisensen, siden jeg ser lite lineær tv. Første gangen vurderte det var da Harald Are Lund ble tvunget til å gå av med pensjon for noen år siden, andre gang var nå i mars da Atlantis ble tatt av sendeplanen hos P13. Heldig vis har Svein Teje Torvik fortsatt jobb i P2, så da lar jeg det ligge.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Kom til å tenke på et par sitater om medier som jeg mener treffer veldig godt.

Fra TV's tidsalder: TV-selskapenes forretning er ikke å selge underholdning til seerne, men å selge seere til sine reklamekunder (fritt oversatt og etter hukommelsen).

Fra en nylig diskusjon om FB: Hvis noe er gratis, så er det du som er salgsvaren (fritt etter hukommelsen).

Problemet med all lineær TV er at det må kringkastes til et bredt publikum, for å få tilstrekkelig seertall til at det bærer seg. Antallet kanaler er begrenset kostnadene med gammeldags lineær TV er store, og det er ikke rom for noe smalt. Minste felles multiplum er resultatet. Kommersielle reklamefinansierte kanaler er selvsagt enda mer avhengige av seertall og påfølgende reklameinntekter enn offentlige allmennkringkastere.

Går vi til nett, så blir alt annerledes. Reklamen som treffer meg på nett er tilpasset og skreddersydd. Jeg ser lite Pampers og Libero, jeg ser ikke Tena fortsatt, og ikke nesepudder og leppestift, men litt sykkeldeler og hifi. Det som gjør reklamen mer treffsikker gjør den også mer verdifull for google og fb og de andre.

DVD betaler jeg selv, og det er en befrielse når nå en gang regningen er gjort opp og produktet er levert.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg har hjemmekontor i dag, og sitter og koser meg med "Temadag Russland" på NRK2, så kan dere andre kose dere med reklamejingler og annet pjatt. Nå: Tsjaikovskys 5. symfoni live med KORK og diskusjon om den russiske revolusjon. Å foretrekke lett underholdning framfor radio og TV som man faktisk kan lære noe av er selvfølgelig frivillig.
Oi! Den hesten var jaggu høy! ;)
Ser hva du mener, men jeg leste det faktisk ikke sånn. Syns bare det er deilig at det finnes kanaler som ikke tyter over av realityserier og "dokumentarer" om UFO-sightings og elendige sitcoms. Sister Wives og Kardashians f.eks.

I tillegg har NRK den overlegent beste barne-tv'en IMO.
 
Topp Bunn