Forsterkere MØRK forforsterker med trøkk og spesielt bassområdet, tips trengs :)

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Hei
Som overskriften sier så lurer eg på tips om veldi mørktspillende forforsterker med go trøkk i bassområdet spesielt.

Ser ut som den skal bli parret opp mot ein DP dpa601, har ein på lån og det ser skremmende ut som den kommer til å bli værende ;)

Høyttalerne eg skal drive er noen DIY selvbygg med Seas fulltoner som behøver mørktspillende forsterkeri (etter min smak).

Prisklassen eg ser etter er vel rundt 5000 +/- på brukten.

Mvh
Thomas
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Klassisk conrad johnson. Premier 14, for eksempel. Spiller fantastisk sammen med DP også.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
5000 for en Premier 14.... Hmm... Bruktmarkedet har virkelig rast om de selges til slike summer impulse...
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Den kan umulig være i orden.Evt ble annonsen lagt inn i fylla.


edit! Jeg så visst priskategorien til trådstarter litt sent. Da faller nok premier 14 ut,ja. Snakker mer pv 10.
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Skaff en vintage Luxman C-02 med tonekontroller og vri opp bassen .... ;)
Det er faktisk en av de svært få forforsterkere som har anvendbare tonekontroller.
 

QWERT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2012
Innlegg
323
Antall liker
136
Torget vurderinger
0
Audio Experience er meget bra til prisen.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Sikkert morro til tider det,syncro.Men særlig lineært blir det jo ikke. Ikke særlig definert eller oppløst heller.
 
S

Syncrolux

Gjest
Hvem vil vel ha "måleperfekt" flat lyd? All praksis viser at en ikke-flat respons låter mer naturlig. Derfor er jeg en sterk tilhenger av fornuftig bruk av anvendbare tonekontroller, slik som C-02 faktisk har.

C-02 preampen låter veldig bra, ikke noe feil med lyden i den.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg snakker ikke om måleperfekt og flat,men definert,oppløst og naturlig. C 02 er helt ok,den. Personlig går jeg heller for synergi. og jobber med å få et oppsett som låter så fritt,lettflytende og naturlig som mulig,fremfor å ty til tonekontroller.Men det er meg.
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Skaff en vintage Luxman C-02 med tonekontroller og vri opp bassen .... ;)
Det er faktisk en av de svært få forforsterkere som har anvendbare tonekontroller.
Leste litt om denne, men kan være greit med fjernkontroll når ein sitter i godstolen :)
Men flott tips, ha muligheten til å justere litt alt etter kva ein skal høyre på kan være greit.

Eg høyre på så mykje forskjellig at kun flat nøytral lyd passer ikkje all musikken like bra :)
skal fremdeles sjå etter den på brukten, om eg får lånt heim en slik så veit ein aldri ;)
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Gammel EC eller Abrahamsen?
ser om eg går opp et hakk i pris så kan man få EC 4.7 pre, men korleis er lydsignaturen i desse?
veldig mørk? og korleis er det på bass området? eg liker nok meir bass enn de fleste, vil gjerne at stortromma kjennes i brystkassa (ikkje så lett med 8" fulltone men).

Har hørt EC er litt slapp i lyden?
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Utklipp fra Fidelity nr 10 om Huldra 10 som forforsterker:
Bedømt i forhold til det ultimate man kan skaffeseg av forforsterkere i dag, har ikke TandbergHuldra 10 nok å bidra med. Bedømmer vi derimoti forhold til at den på enkelte felter overgårforforsterkere som koster opp i mot tretti tusenkroner, må man vel kunne si at dette er ufattelig.Bemerk dog at den ikke kan slå nye konstruksjonerpå detaljer, kontroll og ro, men atdet er klangfargene og nerven som gjør denhelt unik. Likeledes forteller dette oss en del omutviklingen av standard elektronikkomponenterde seneste 30 år. Rett nok skal vi også fortelleat klangbalansen kan skape en del trøbbel, dener nokså skrinn og mangler homogenitet, nøyeutvalg av samarbeidspartnere er essensielt,altså, om du vil benytte den i dyrere oppsett.Bedømt ut i fra det faktum at den koster2500,-, har en tunerdel man knapt finnermaken til i dag, samt et innebygget, megethabilt RIAA-trinn av den gode, gamle typen, jada må vi glatt kunne si at den latterliggjør konkurrentene,om det i det hele tatt finnes noen.Og basert på sistnevnte utgangspunkt er detbare å konkludere som følger: Huldra er død,
leve Huldra!

Denne kan fås for noen hundrelapper og oppover. Den har Loudnessknapp, som kan gi noe av det du er ute etter:)
I tillegg har den RIAA som er ok og meget god radio!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Ec er ikke slapp i lyden,men forforsterkerne har aldri vært deres sterkeste kort.
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.348
Antall liker
63.228
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Har sett EC 4.7 ned i 5500 kr på HFS...
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
EC 4.7 er av de forforsterkerne jeg har eid som jeg har likt dårligst. Den var ikke bra på noe, men dårlig på endel.. Bla dårlig på nyansering, spilleglede og trøkk.. For å si det rett ut..
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.837
Antall liker
38.558
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jeg vil anta at en pre fra Vincent kunne gjør en god jobb,topp modellen kan fåes til en meget hyggelig pris.

mvh
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
EC 4.7 er av de forforsterkerne jeg har eid som jeg har likt dårligst. Den var ikke bra på noe, men dårlig på endel.. Bla dårlig på nyansering, spilleglede og trøkk.. For å si det rett ut..
Kan vel også føye Hegel P. 4. til denne listen. Dyr er den og..


mvh
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Jeg vil anta at en pre fra Vincent kunne gjør en god jobb,topp modellen kan fåes til en meget hyggelig pris.

mvh
Vincent er vel ganske lys i lyd er de ikkje?

Pris er forresten bare ønsket pris, om eg bør gå opp for å få det eg leiter etter så gjer eg heller det :)
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Thule Spirit PR-150B - ikke "mørk" men med "behagelig" topp
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Hva med å gå for en av Dp sine forsterkere?
De uten fjernbetjening får du billig på brukten.

DP C1b er en knallforsterker med justering i bassen, men den blir nok en del dyrere.

Ellers er jeg enig i at Thule er veldig musikalsk og fin.
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Jeg vil anta at en pre fra Vincent kunne gjør en god jobb,topp modellen kan fåes til en meget hyggelig pris.

mvh
Vincent er vel ganske lys i lyd er de ikkje?

Pris er forresten bare ønsket pris, om eg bør gå opp for å få det eg leiter etter så gjer eg heller det :)
Jeg oppfatter også Vincent som mørk
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Det har litt med hva man har hatt før også. Har hatt to stk. En som var oppgradert, og den var slappere enn den uoppgraderte... Den uoppgraderte var god, kan ikke si noe av det HCS sier stemmer med min opplevelse av den.
 

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
501
Antall liker
146
Torget vurderinger
4
Holfi burde være aktuell. De fås gjerne til en rimelig penge på brukten. Mørk og organisk (hva nå det måtte bety) og slagkraftig i bassen.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ang tonekontroller: Det finnes ikke (imo) en eneste forsterker av noen som helst type hvor disse ikke regelrett ødelegger lyden om de er tilstede- da legger jeg meg heller på Impulses linje, og går for synergien. Tonekontroller er en uting. Gode, parametriske EQer på mixere er derimot en nødvendighet.Til de som tror de to tingene er likeverdige har jeg bare en ting å si: NIX, det er de IKKE!!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.944
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vincent sine rørhybridar kan vanskeleg oppfattast som lyse i klangen, vil eg tru.
Eg har personleg ikkje bruk for tonekontrollar, og vil nok langt på veg vere einig med Auditor, men må innrømme at eg innimellom har erfart at dette fungerer veldig greitt i anlegg der ein slit med å få klangen optimal. Det er verd å prøve.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Jeg har en Croft, en engelsk sak med mørk klang og guts i bunnen. Primitivt mekanisk bygg, men avansert elektronisk utførelse. Oktalrør. Sjeldne her i landet, men populære i UK.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Legendariske greier det der, Gjest. Husker Ole G fra salige Audio omtalte den i panegyriske ordelag for sånn omtrent en mannsalder siden. Nærmere bestemt på midten av åttitallet.
 
Topp Bunn