Lytterom - Forslag?

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Hei,

etter å ha flyttet inn i "nytt" hus med påfølgende oppussing går jeg og funderer på hvordan jeg skal få til et nytt lytterom i kjelleren. Det viser seg at optimale mål er vanskelig å få til med langsgående bærevegger i betong. Etter det jeg kan måle meg frem til er:

L=5,2 B=3,8 H=2,3

maks av hva jeg kan få til med normal hobbysnekring.

Kompromiss må man jo alltid regne med, men 20 m2 er en del mindre enn det jeg hadde håpet på - og ja, igjen skal man jo prøve å trø inn mer ennn det som strengt tatt er fornuftig. Måtehold er desverre et fenomen som man bare stifter sporadisk bekjentskap med...

I første omgang har vurderer jeg hvilken vei jeg skal innrede rommet. Pros and cons:

På kortvegg; 3,8 m gir ikke mye plass mellom ht. men ok plass bak lytteposisjon.
På langvegg; 5,2 m bredde vil gi "panoramautsikt", men avstand til bakvegg vil ikke være ideell.

Vil akustiske tiltak som f.eks. diffusorer gjøre det mulig å gå for langvegg, eller er det alternativet dødfødt?
Hva mener dere? Ikke vær redde for å synse.

Her er bilde av ht. for å understreke problemet.

DSC_0529%20(2).JPG

DSC_0533.JPG

mvh
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.509
Antall liker
102.787
Torget vurderinger
23
Synes det bildet mer understreker MULIGHETENE enn problemet...:cool: SKal du ha OB i bassen MÅ du regne med å sette av min. 1 meter til bakvegg, dette umuliggjør plasering av baflene på langveggen. I know. Been there osv. Good news er at baflene tåler å stå relativt tett på sideveggene, og at horna kan trekkes helt inn til baflene igjen, og selv om utvendig dia. skjermer for deler av basselementene visuelt så har det liten/ingen praktisk betydning for lyden. Normal møblering etc. kan være tilstrekkelig til å unngå uønskt grums, OB er langt mindre kilne for slike ting og jeg ville møblert rommet først (dersom du ikke er sikker på hva du skal ha der så prøv uansett noe som omtrent stemmer) med anlegg, LP/CD samlinger etc..
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.194
Enig med Sluket at kortveggen er den realistiske løsningen.
Jeg ville prøvd å flytte baflene litt frem og satt dem inntil sideveggene,
og satt horna på innsiden av baflene, kanskje hevet dem litt også?
Det er jo en smakssak hvor høyt man vil ha dem.
Er det Altec du har i baflene? Burde sparke greit med 5 per side!
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.509
Antall liker
102.787
Torget vurderinger
23
Horna må opp i cc=90, samme som senter bass sånn ca.. Coral H-100 på vertikal linje over horn, med nok klaring til at du ser hele fronten på de. Avstand justeres som vanlig.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Takker for svar,

bildene jeg la ut er fra testing av horna og baflene i det gamle lytterommet. Horna er bare plassert på noen krakker jeg tilfeldigvis hadde stående. Baflene med 515GHP fungerer meget bra som midbass og minner lydmessig om doble 816a pr. side. Etter litt testing med eq ble det åpenbart at 4-veis er veien å gå hvis jeg skal beholde elementene og det smekket de er istand til å gi.

Det dere påpeker med avstand til bakvegg er vel det jeg også har kommet frem til. Måtte bare ha en second opinion, og lurte på om det var en sjanse i he***te for at akustiske tiltak kunne reddet langvegg-alternativet...
Grunnen til dette er at passering på kortveggen med horna på innsiden av baflene vil medføre en senteravstand mellom hornene på under 2 meter - det er bare for lite! Eneste alternativet som gjenstår da er å sette horna ytterst mot sidevegg for å få en senteravstand på ca. 3 meter.

Siden rommet enda ikke er påbegynt kunne jeg tenke meg å planlegge litt på forhånd for å eventuellt integrere litt hylleløsninger og akustikktiltak i veggene. Om jeg gidder å lage mye arbeid ut av det når man først har kommet igang gjenstår å se. Har prøvd å ringe forhandler for Svanå uten å få svar, så det vurderer jeg ikke lengre...

mvh
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.509
Antall liker
102.787
Torget vurderinger
23
Hos en kollega med identiske horn så er rombredden relativt lik det du har, og ved noe vinkling inn mot lytteposisjon så var faktisk ikke førsterefleksjoner fra bl.a. en stor glassvegg noe problem lenger.. Men uansett ville jeg nok forberedt muligheteten for en slags absorbsjon på sideveggene mellom deg (lyttepos,) og horna, eks. grunne CD-hyller, absorbenter el.l. SYMMETRISK på hver side, man vet aldri.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Det du sier om demping av førsterefleksjoner er nok et must hvis jeg skal få et brukbart resultat.
Meeen, uansett blir det nok litt kaffi fyst!

Har kikket litt på diverse absorbenter og diffusorer, hvis noen skulle ha forslag til en "no brainer" er det bare å komme med forslag.

mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.731
Antall liker
21.597
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvorfor er 180cm mellom akustisk sentrum for lite egentlig? De horna skulle ikke ha noe trøbbel med en lytteavstand på ca. 2m, eller?

Disclaimer: Jeg er dipol- og nærfeltsmann...
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Systemet takler fint nærfelt. Uansett blir det mer eller mindre nærfelt i dette rommet.
Når det gjelder avstand mellom ht. har det vist seg at jeg foretrekker et bredere oppsett enn den anbefalte likesidede trekanten.

mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.731
Antall liker
21.597
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Da er vi to. Om jeg ikke husker helt feil er grunnlinjen hos meg 190cm og øre-diskant 160 cm.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
godt å høre at jeg ikke alltid er helt på jordet. Med plassering av diskanten på akse over hornet (med diameter 1m), trenger jeg litt avstand til lytteposisjon. Ser for meg at det sier seg selv når jeg faktisk får kobla opp i løpet av nyåret en gang.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hei,
her leser jeg kun for å lære. :)
Et lite spørsmål: Hva gjør du med taket?? Er det en ulempe, eller snarere en fordel at ht praktisk talt går helt opp til taket, mht refleksjon derfra?
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Hei, i følge det jeg har forstått av line source prinsippet er det vel en fordel at elementene går fra gulv til tak. Mindre refleksjoner? I tillegg blir det kanskje litt mindre Kortslutning av de nedre frekvenser?
Men for å være helt ærlig er dette pengesluk sin ide. Baflene mine er rene kopier av sluket sine (bare kjipere elementer). Så jeg skal ikke skryte på meg masse teori her :)

Mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.731
Antall liker
21.597
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En linjekilde har begrenset vertikal spredning sammenliknet med en punktkilde, ja.

Jeg hadde ikke fått med meg at du har en diskant over hornet, bia. Det gjør jo plasseringen mer tricky.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Hei,
her leser jeg kun for å lære. :)
Et lite spørsmål: Hva gjør du med taket?? Er det en ulempe, eller snarere en fordel at ht praktisk talt går helt opp til taket, mht refleksjon derfra?
En linjekilde vil etter hvert gå over til å bli en punktkilde avhengig av lengde på linjen, lytteavstand og frekvens. En linjekilde som strekker seg fra gulv til tak vil bruke gulvet og taket som akustiske speil, og dermed nærme seg "uendelig" lengde. Da vil den bevare linjekildeegenskaper uavhengig av avstand og frekvens.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
takker for oppklaringen :)
mvh
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Blir ikke enklere av at hornet med driver er nesten en meter dypt. Men det blir vel en ordning etterhvert.

mvh
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hei, i følge det jeg har forstått av line source prinsippet er det vel en fordel at elementene går fra gulv til tak. Mindre refleksjoner? I tillegg blir det kanskje litt mindre Kortslutning av de nedre frekvenser?
Men for å være helt ærlig er dette pengesluk sin ide. Baflene mine er rene kopier av sluket sine (bare kjipere elementer). Så jeg skal ikke skryte på meg masse teori her :)

Mvh
Ja, ærlighet varer lengst.
Min erfaring med line source er at det kan låte utrolig bra, men at sweet-spot kan være temmelig narrow. Men det er vel neppe noe problem i ditt lytterom.

Kona trodde horna var Souzaphoner til OOMPAH-musikk.
 

Vedlegg

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Kan du ikke plassere horna ytterst og bassene innenfor?
På den måten får du bredden og samtidig bassen litt bort fra veggen. Ser kanskje litt rart ut, men det spørs om det er lyden eller utsikten som er viktigst.
God demping i form av f.eks.10cm Rockwool i førsterefleksjon gjør at du kan sette horna ganske nær sidevegg. Tar du så litt demping i taket og bakvegg, så er du der du skal være:)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.855
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Jeg tror motsatt er det beste, bassene mot sidevegg og horna mot midten.
Bassene får litt drahjelp og horna mindre førsterefleksjonsproblemer.
Det er avstand til frontvegg som er kritisk når man har OB. Når jeg trekker mine fremover fra hhv 0,5 meter, 1 meter og endelig 1,5 meter så øker bassen både i styrke og kvalitet.
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Målet var å få litt mer bredde på lydbildet, derav forslaget om å bytte om.
Drahjelpen kan vel også inntil en viss grad reguleres mot frontvegg?
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Kan du ikke plassere horna ytterst og bassene innenfor?
På den måten får du bredden og samtidig bassen litt bort fra veggen. Ser kanskje litt rart ut, men det spørs om det er lyden eller utsikten som er viktigst.
God demping i form av f.eks.10cm Rockwool i førsterefleksjon gjør at du kan sette horna ganske nær sidevegg. Tar du så litt demping i taket og bakvegg, så er du der du skal være:)

Det blir nok den løsningen du skisserer her som er det mest gangbare i forhold til rommet. Det vil gi over en meter ekstra mellom horna. Avstanden fra horn til vegg må bare prøves ut i forhold til demping i førsterefleksjon. Er jo mulig hornet har såpass begrenset spredning at jeg kan komme ut av det med hodet over vannet...

mvh
 
Topp Bunn