Lytteaften torsdag den 14. januar 2016

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Lytteaften torsdag den 14. januar 2016


Klubaften den 14. januar 2016 var det første klubmøde i 2016. Det var også det første møde i det nu ombyggede lokale, vi låner. Grunden til at lokalet er blevet ombygget, er brandmyndighedernes kontrol besøg. Det var for brandfarligt med paller. De var sat op, for at få en bedre akustik. Jeg var ærgerlig over det og jeg har ventet det værste.


Storkøbenhavns%20hi-fi%20klub1.jpg


Sådan så det gamle rum ud. Meget specielt design. Men kreativt. Ved klubbens andet møde i det lokale, oplevede jeg den største dybdeperspektiv nogensinde. Det betød, at jeg gik hjem og overvejede, hvad jeg skulle gøre med mit eget rum, fordi jeg syntes, at klubbens lokale havde større dybdeperspektiv end mig eget akustisk trimmet.

Det betød, at jeg igen fintrimmede mine egne højttalersplacering. Min meget store subwoofer, der stod midt imellem fronterne blev flyttet. Det hjalp på lyden. Jeg valgte så, at flytte fronterne, som jeg længe havde overvejet, ud til siden. Der var også andre ting jeg valgte at flytte, såder var mere luft omkring højttalerne. Det har meget at sige, at der er godt med luft. Jeg måtte også købe et Projekt drev CD RS Box, der også gav bedre dybdeperspektiv.

Anlægget fik så meget bedre lyd så det var fremragende.

Man hører noget bedre end sted og ser så igen på ens eget anlæg, om der er noget der kan gøres bedre. Det er det, der er esensen af ens hobby. Den er ikke statisk, men den er i udvikling imod den perfekte lyd foren.

Men spændingen var så stor til at lytte igen til rummet, mennu med andre tiltag. Jeg frygtede en masse dæmpe materiale, som man oplever mange steder. Mit motto er, slip musikken fri. Jeg har skiftet et Rockfon loft med diffusere for bedre lyd. Men jeg tænkte også, at det er jo kreative folk,der andre steder i huset, har vist store kreative ideer.

Det nye rum var meget anderledes. Det er det samme fysiskerum. Rummet er meget stort med højt til loftet. Loftshøjden er noget derbetyder meget for lyden.


Vi hørte forskelligt musik, og jeg kunne straks høre, at detvar godt.

Niels havde medbragt noget musik, som Niels kan lide…

Senere fik jeg lov til at få klubbens sampler på. Man kan kun bedømme et rum, hvis man lytter til noget kendt musik. Der blev spillet tre kendte skæringer fra den velkendte cd. Der var dybde, højde til loftet ogmasser af rum. Det var meget flot. Der blev snakket om tone balancen og man manglede noget bund. Det gjorde der også.

Efter vi havde spillet en tid, foreslog jeg, at vi prøvedeat trække anlægget tættere på frontvæggen og det synes jeg var en fordel, og jeg mener, at det harmonerer med mine egne erfaringer derhjemme. Jeg tror der var enighed om det.

Der blev talt om, man ikke skulle rykke højttalerne tættere på frontvæggen. Det blev gjort. Frontvæggener den væg bag højttalerne. Bagvæggen er den væg, der er bag hvor man sidder. At rykke en højtaler tættere på frontvæggen giver mere bas, og det gjorde det også, men hele magien i musikken var væk. Danni foretrak lyden, da højttaleren står tættere på front væggen. Jeg gjorde ikke. Vi vægter nok forskellige ting i musikken. Jeg lyttede efter rummet, dybden og højden i musikken, og ikke tonebalance, og nogle efter tonebalancen. Manglende bas kan opnås på anden måde med anlægget.

image: http://www.hifisentralen.no/forumet...rka-benhavns-hi-fi-klub-speakers-wall-gap.jpg





Vi hørte forskelligt musik, og jeg kunne straks høre, at det var godt.

Niels havde medbragt noget musik, som Niels kan lide…

Senere fik jeg lov til at få klubbens sampler på. Man kan kun bedømme et rum, hvis man lytter til noget kendt musik. Der blev spillet tre kendte skæringer fra den velkendte cd. Der var dybde, højde til loftet ogmasser af rum. Det var meget flot. Der blev snakket om tone balancen og man manglede noget bund. Det gjorde der også.

Efter vi havde spillet en tid, foreslog jeg, at vi prøvede at trække anlægget tættere på frontvæggen og det synes jeg var en fordel, og jeg mener, at det harmonerer med mine egne erfaringer derhjemme. Jeg tror dervar enighed om det.

Der blev talt om, man ikke skulle rykke højttalerne tættere på frontvæggen. Det blev gjort. Frontvæggen er den væg bag højttalerne. Bagvæggen er den væg, der er bag hvor man sidder. At rykke en højtaler tættere på frontvæggen giver mere bas, og det gjorde det også, men hele magien i musikken var væk. Danni foretrak lyden, da højttaleren står tættere på front væggen. Jeg gjorde ikke. Vi vægter nok forskellige ting imusikken. Jeg lyttede efter rummet, dybden og højden i musikken, og ikke tonebalance, og nogle efter tonebalancen. Manglende bas kan opnås på anden måde med anlægget.

Højttalerne kom tilbage til den første afstand, og efterjusteringer blev det rigtig godt igen.

Dennis satte High Fidelitys cd på, no. 19. Der blev spilletnummer 8, 9 og 10. Dette er nogle fremragende numre, der er godt til at bedømme anlæg og rum på. Det er med et stort kor. Skara Cathedral Choir. Jeg havde fornøjelsenat høre nummeret i stilhed alene på nær vores Formand, der sad i baggrunden, der stille hørte med. Folk havde forladt rummet til fordel for kaffen. Det var aftenens højdepunkt. At nyde så flot musik fremført i et kanon godt rum, det var vanvittig godt. Et stort rum er bare så vigtigt. Jeg kunne godt sidde længe der og lytte til musik.

Det nyt indrettede rum lyder bedre end det gamle. Pallerne var en god ide, men måske har pallerne givet for mange af de samme frekvensgentagelser. Der var valgt nogle tæpper, der folde. Det var smart, når der nu skulle noget op der. Man vil måske vinde ved at rykke nogle af tæpperne sammen. Men det der gav meget tror jeg, var loftet. Jeg ved fra tidligere, at der ar en rungende lyd fra vinduerne i loftet. Men mener jeg var væk fordi der var sat et trægitter op, hvor der var placeret tørresnore wire og der på sad der kunstige Efeu. Det er et pragtfuldt rum.



En smart løsning, der nok forbedre akustikken. Det kunne have være bedre med diffusere, men der er nok ikke helt samme behov med den store loftshøjde, som med et lavloftet rum.

Det er så mine lytte erfaringer. Til dem der ikke var der den aften. Glæd jer!

Billede kommer.

Med venlig hilsen

Sven Palvig

Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...-benhavns-hi-fi-klub.html#ibRWfyWy0imXxMji.99

 
Sist redigert:
Topp Bunn