Lyst på ny platespiller, hva skal jeg velge

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Jeg har et budsjett på 250.000-300.000 kr og ønsker meg ny platespiller med to forskjellige armer. Jeg har pickuper og RIAA som skal brukes.
Hva bør jeg velge, og hvorfor?
R
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Med det budsjettet der regner jeg med at du ikke er helt i mørket her, roger? Jeg regner med at det er en smule retorisk, dette spørsmålet ditt. Du har vel noen basiskrav? Hvilke pickup´er er det du sitter på som skal brukes, forresten?
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Med det budsjettet der regner jeg med at du ikke er helt i mørket her, roger? Jeg regner med at det er en smule retorisk, dette spørsmålet ditt. Du har vel noen basiskrav? Hvilke pickup´er er det du sitter på som skal brukes, forresten?
Nei, jeg har jo sett på hva som finnes og hva jeg har lyst på, men jeg er også villig til å høre på andre sine erfaringer. Jeg har jo ikke hørt allverdens med forskjellige spillere.
Spilleren skal fores med Transfiguration Proteus mk2 og Lyra Etna SL, og slepes gjennom Heed Thesis phi og pi.
R
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hvis du orker å gjøre ferdig "halvfabrikata" (jeg har skrevet en del om det i anleggstråden min), burde du se på en Verdier la Platine. Den har plass til to (eller 3)armer, og er dønn stabil når den først er satt opp.
Fordelene med den er nesten uendelige innstillingsmuliheter for armbordene, 18 kg tung platetallerken med magnetisk oppheng og stillegående motor.
Ulempene er det ehh....industrielle designet.

fullsizeoutput_7bf.jpg



Mvh
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Hvorfor spørre så åpent? Har du ingen tanker rundt armer eller drivverk?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Sørg for å finne gode armer som er optimal match for pickupene du skal bruke. 12", 9"?
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Sørg for å finne gode armer som er optimal match for pickupene du skal bruke. 12", 9"?
De to pickupene jeg nevnte passer vel i de fleste normale armer. Det er derimot krevende pickuper for RIAA-trinnet. Men Heed Thesis phi er det stilleste RIAA-trinnet jeg har hørt selv ved en forsterkning på opptil 74 dB.
R
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Med et sånt budsjett hadde det fristet meg å prøve SAT pickup arm. Den svir riktignok av en betydelig del av budsjettet (den oppgitte prisen er $30 000), men det er vel fremdeles rom for et bra drivverk med plass til to armer a la Dr. Feickert Blackbird. Den siste armen må da nødvendigvis bli noe rimeligere, men det er både gode ting i moderate prisklaseer (Jelco) og en verden med pent brukt der ute.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Med et sånt budsjett hadde det fristet meg å prøve SAT pickup arm. Den svir riktignok av en betydelig del av budsjettet (den oppgitte prisen er $30 000), men det er vel fremdeles rom for et bra drivverk med plass til to armer a la Dr. Feickert Blackbird. Den siste armen må da nødvendigvis bli noe rimeligere, men det er både gode ting i moderate prisklaseer (Jelco) og en verden med pent brukt der ute.
Den armen koster vel alene ca 250.000,- og spiser en for stor del av budsjettet.
R
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Platespiller:
Tips til kriterier å tenke igjennom - pros/cons:
Driftssystem, lager, masse, materialvalg, motorstyring, driftsstabilitet/vedlikehold.

Gode valg, slik jeg ser det:
1. Berøringsfri drift av tallerken og flere motorer. Da unngår du både ulempene som finnes ved direktedrift og remløsning
2. Høy masse
3. Materialvalg med lav resonanse. Eks. aluminium og komposittmateriale. -Velg bort materialer som "lever" om du har mulighet.

Tonearmer:
Min favoritt på pris-/ytelse er definitivt Reed 2P og Reed 3P. -Fantastiske tonearmer med innovative løsninger og "dynamikkgaranti". Arm #2 kan være en av mange fabrikater, men du bør kanskje søke en tonearm som er diamentral ulik. Ettersom du allerede har valgt pickuper som er i nær slekt, vil kanskje utfordringen være at begge blir brukt. Som oftest vil den ene kombinasjonen av pickup/tonearm ende opp med å bli den foretrukne. Det er gjerne en utfordring å finne to kombinasjoner av armer/pickuper som ikke gir for like sluttresultat. Jeg endte tilslutt på en løsning av pickup-/ tonearmkombinasjon hvor gjerne tidsepoken i musikken avgjør hvilken av de to som benyttes.

Kos deg fremover i søken etter din ultimate platespiller - du har mye å velge i.

Tr_Rotor.jpg
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg tolker dette som et spørsmål stilt for moro skyld(?)

I den prisklassa, og med de nevnte plogene bør det finnes flere alternativer som spiller bra.
Som med alt annet finnes ikke den beste platespilleren

Ettersom du sier du "har lyst på ny platespiller", bør du egentlig finne ut hva du har lyst på sjøl.

Hadde jeg hatt et slikt budsjett hadde jeg neppe stolt fullt og helt på hva andre mente om saken.
-Særlig ikke her på HFS hvor folk har mange meninger som ikke alltid står i stil til hva de faktisk har hørt.

Jeg for min del synes det er helt uaktuelt å bytte platespiller, og bruker heller penger på plater.

Ellers bør du nok heller spørre Michael Fremer.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Jeg tolker dette som et spørsmål stilt for moro skyld(?)

I den prisklassa, og med de nevnte plogene bør det finnes flere alternativer som spiller bra.
Som med alt annet finnes ikke den beste platespilleren

Ettersom du sier du "har lyst på ny platespiller", bør du egentlig finne ut hva du har lyst på sjøl.

Hadde jeg hatt et slikt budsjett hadde jeg neppe stolt fullt og helt på hva andre mente om saken.
-Særlig ikke her på HFS hvor folk har mange meninger som ikke alltid står i stil til hva de faktisk har hørt.

Jeg for min del synes det er helt uaktuelt å bytte platespiller, og bruker heller penger på plater.

Ellers bør du nok heller spørre Michael Fremer.

Plogene ;) ;)

Det jeg har vurdert så langt er:

Transrotor Orion reference
TW Acustic Black Night
Avid Acutus Reference SP
Acoustic Solid - Solid Royal
Kuzma XL DC

Tonearmer jeg har vurdert:
SME V12
Origin Live Enterprise
Mørch DP-8
Kuzma 4point
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg tolker dette som et spørsmål stilt for moro skyld(?)

I den prisklassa, og med de nevnte plogene bør det finnes flere alternativer som spiller bra.
Som med alt annet finnes ikke den beste platespilleren

Ettersom du sier du "har lyst på ny platespiller", bør du egentlig finne ut hva du har lyst på sjøl.

Hadde jeg hatt et slikt budsjett hadde jeg neppe stolt fullt og helt på hva andre mente om saken.
-Særlig ikke her på HFS hvor folk har mange meninger som ikke alltid står i stil til hva de faktisk har hørt.

Jeg for min del synes det er helt uaktuelt å bytte platespiller, og bruker heller penger på plater.

Ellers bør du nok heller spørre Michael Fremer.
Og moro er det også, iaf for noen. Vi trenger av og til slike tråder som denne der folk og fe kan drømme seg litt bort og "bruke" andres hundretusener (og ikke lenge siden var det jo en som spurte etter HT i millionklassen, for å ikke glemme en salig herre som stadig spurte etter råd i ultra hiend-klassen).:)
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Roger; sett av et par lapper og bli med til Munchen for å få inspirasjon! Det er så mange fristelser i den prisklassen du snuser på og så få muligheter til å få hørt. Munchen er vel den beste kjangsen du har på denne siden av Atlanteren vil jeg tro. Continuum, Transrotor, de største Kuzma ref med tangential arm, tw-acoustic Raven Black Night, de store gamle Thorens reference og sikkert et utall andre som jeg ikke kommer på i farten. Utvalget er svææært!

Edit.. Så lista di nå :) Brinkman har noen veldig elegante spillere med magnetisk lager ala Verdier spilleren som TKR nevner.

Av tonearmer, ville jeg strøket alt utenom Kuzma og Origin Live. Evt. plusset på noen andre alternativer...
 
Sist redigert:

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.259
Antall liker
8.267
Sted
Oslo
Hm.. Ser du vurderer Avid Acutus ref. Har selv standardversjonen m. S.M.E. 309, og Lyra Etna standardversjon. Er meget fornøyd.


mvh
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Roger; sett av et par lapper og bli med til Munchen for å få inspirasjon! Det er så mange fristelser i den prisklassen du snuser på og så få muligheter til å få hørt. Munchen er vel den beste kjangsen du har på denne siden av Atlanteren vil jeg tro. Continuum, Transrotor, de største Kuzma ref med tangential arm, tw-acoustic Raven Black Night, de store gamle Thorens reference og sikkert et utall andre som jeg ikke kommer på i farten. Utvalget er svææært!

Edit.. Så lista di nå :) Brinkman har noen veldig elegante spillere med magnetisk lager ala Verdier spilleren som TKR nevner.

Av tonearmer, ville jeg strøket alt utenom Kuzma og Origin Live. Evt. plusset på noen andre alternativer...
Skulle gjerne vært med til Munchen en tur, jeg elsker å suse rundt halvfull på messer, men denne gangen passer det ikke.
Jeg er på platemesse i Utrecht hvert år, og da har vi på vekkeklokke så vi skal rekke å få i oss et par skarpe før vi skal avgårde...jeg digger det :cool:. Men, som sagt, det passer dårlig.
R
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Ja, jeg er svært fornøyd med TWA-spilleren.
Raven 10.5 armen også.
Som sagt er det ikke aktuelt for meg å vurdere noen annen platespiller.

Jeg har sett/hørt en Reed Muse C3 m Ortofon A95 på Rhapsody HiFi i Nederland.
HARRY var ikke det første som slo meg:)
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei. Jeg har hatt TW Acoustic Raven siden 2007 omtrent, og er veldig fornøyd med den. Utover det at den spiller nøytralt og solid, er så skikkelig laget og gir mye eierglede, kan den utbygges med opp til fire armer.
Men når du skal velge verk handler det etter min mening mye om personlig temperament, innstilling til hifi, og hva slags musikk man liker. TW sine toppspillere er en solid S klasse merce som har vært en tur hos AMG. Ganske sprek, tung og solid altså.
Og så er den såpass fysisk tung at det er krevende å flytte for mye rundt på.
En topptunet Thorens TD124 eller Garrad 301 et noe annet.

Men hvis du er tiltrukket av TWA, kommer du ikke til å angre. Du får det du ser og mere til
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Jeg ville selvfølgelig tatt et titt på dr feickert og kuzma 4-point.
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.798
Antall liker
3.152
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Acoustic Signature lager vel pt. det aller værste?
Dette iflg. Jonathan Valin.
De mindre modellene låter også i toppsjiktet.😀
Det finnes flere modeller som også tar flere armer.
Ellers var vel Kuzma 4P det værste for en stund siden?
Finnes vel kanskje noen nye armer som idag er bedre?
Til prisen er ihvertfall Kuzma 4P et kupp.
Spiller selv på Transfiguration sine pickuper, som
er mine favoritter uansett pris.😀
De krever dog mye av Riaa'n som tidligere skrevet.

Lykke til med valget!
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Jeg ville selvfølgelig tatt et titt på dr feickert og kuzma 4-point.
Ja, jeg har tittet litt på Dr. Feickert. Kan du utdype litt hvorfor dette er et bedre alternativ enn f.eks. Transrotor, Avid eller TW-acustic, og hvor Kuzma fremfor SME, Origin Live, Mørch osv.
R
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Acoustic Signature lager vel pt. det aller værste?
Dette iflg. Jonathan Valin.
De mindre modellene låter også i toppsjiktet.??????
Det finnes flere modeller som også tar flere armer.
Ellers var vel Kuzma 4P det værste for en stund siden?
Finnes vel kanskje noen nye armer som idag er bedre?
Til prisen er ihvertfall Kuzma 4P et kupp.
Spiller selv på Transfiguration sine pickuper, som
er mine favoritter uansett pris.??????
De krever dog mye av Riaa'n som tidligere skrevet.

Lykke til med valget!
Med så vidt lav internimpedanse som Transfiguration oppgir så skal vel ikke gain være noe problem om man bruker trafo?
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.798
Antall liker
3.152
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Acoustic Signature lager vel pt. det aller værste?
Dette iflg. Jonathan Valin.
De mindre modellene låter også i toppsjiktet.😀
Det finnes flere modeller som også tar flere armer.
Ellers var vel Kuzma 4P det værste for en stund siden?
Finnes vel kanskje noen nye armer som idag er bedre?
Til prisen er ihvertfall Kuzma 4P et kupp.
Spiller selv på Transfiguration sine pickuper, som
er mine favoritter uansett pris.😀
De krever dog mye av Riaa'n som tidligere skrevet.

Lykke til med valget!
Med så vidt lav internimpedanse som Transfiguration oppgir så skal vel ikke gain være noe problem om man bruker trafo?
Trafo???😎

Fra spøk til blodigste allvor, jeg foretrekker aktiv forsterkning.👍
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Det du kommer til å få i denne tråden er en haug med anbefalinger av det folk eier. Husk at preferanser og matching er vesentlig for hva man mener er best.

Skal du få reel hjelp til å komme videre tror jeg du må presisere preferanser og krav (eksempelvis to armer, hvilket ekskluderer Avid). Du har gjort noen valg hva gjelder pickup (?) forsøk å finne armer som kler disse og deretter drivverk som går godt til.

Optimalt burde du få lyttet til og undersøkt hvordan pickupene lyder i ulike armer i samme eller på ulike spillere på samme riaa. Da kan du begynne å danne deg et inntrykk av hva du liker best.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Hei Roger
TW er solide greier, kjøp driverk som er solid og som du selv synes ser bra ut. De fleste du lister opp er i toppklasse og tilføyer nok minimalt av egenmyd og vibrasjoner.
Armer er imo langt mere kritisk, jeg har for øyeblikket både 4Point og Orign Live og har hatt SME og andre.
Duellen mellom 4P og OL er vanskelig og avansert, både fordi de har to vidt forskjellige tilnærminger til og produsere og sette sammen armene sine og fordi de låter ganske ulikt.
OriginLlve kjører no bullshit linja si fullt ut med minimalt med justeringsmuligheter, mest mulig solid og "enkel" kobling mellom de ulike delene, lyden er glatt og med ett snev av varme som jeg setter svært høyt. Atlas SL i OriginLive er fantastisk, rett og slett.
4Point er mere som ett verktøy og regne, denne har alle justeringsmuligheter lett tilgjengelig og VTA "on the fly". Man har utbyttbart headshell og kan swappe mellom ulike pickuper på ett minutt (med litt armerfaring) og enkelt repetere dataene man har notert seg. Lyden er nøytral og knivskarp og den lar absolutt mest mulig av huslyden til picupen skinne igjennom.
Jatakk begge deler :)

Edit: Fosse har ett godt poeng, laksefiske og pickup/arm morro til sommeren da, jeg har 5 ganske digge armer i sving så du kan få ett godt innblikk i hva pickupen din liker.
 
Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Acoustic Signature lager vel pt. det aller værste?
Dette iflg. Jonathan Valin.
De mindre modellene låter også i toppsjiktet.??????
Det finnes flere modeller som også tar flere armer.
Ellers var vel Kuzma 4P det værste for en stund siden?
Finnes vel kanskje noen nye armer som idag er bedre?
Til prisen er ihvertfall Kuzma 4P et kupp.
Spiller selv på Transfiguration sine pickuper, som
er mine favoritter uansett pris.??????
De krever dog mye av Riaa'n som tidligere skrevet.

Lykke til med valget!
Med så vidt lav internimpedanse som Transfiguration oppgir så skal vel ikke gain være noe problem om man bruker trafo?
Trafo?????????

Fra spøk til blodigste allvor, jeg foretrekker aktiv forsterkning.??????
På generell basis?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
12" ekskluderer også Avid, med mindre man snakker om Kuzma, vel?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
12" ekskluderer også Avid, med mindre man snakker om Kuzma, vel?
De har kommet med armbord så det lar seg gjøre å bruke omtrent alt av armer. Men jeg ville jeg styrt unna tangentsial pga flytende oppheng.

Hva gjelder Avid, jeg hadde Acutus, solgte og kjøpte Acutus Reference SP.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Glimrende forslag Vermin. Noe liknende lar seg seg selvsagt organisere her.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Acoustic Signature lager vel pt. det aller værste?
Dette iflg. Jonathan Valin.
De mindre modellene låter også i toppsjiktet.??????
Det finnes flere modeller som også tar flere armer.
Ellers var vel Kuzma 4P det værste for en stund siden?
Finnes vel kanskje noen nye armer som idag er bedre?
Til prisen er ihvertfall Kuzma 4P et kupp.
Spiller selv på Transfiguration sine pickuper, som
er mine favoritter uansett pris.??????
De krever dog mye av Riaa'n som tidligere skrevet.

Lykke til med valget!
Med så vidt lav internimpedanse som Transfiguration oppgir så skal vel ikke gain være noe problem om man bruker trafo?
Trafo?????????

Fra spøk til blodigste allvor, jeg foretrekker aktiv forsterkning.??????
Noen spesiell grunn til det?
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.798
Antall liker
3.152
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Dazed og Fosse

Ja, jeg foretrekker aktiv forsterkning til pickuper.
Har tidligere hatt aktive MC forsterkere og div. trafoer.
Topp Riaa'r med tilstrekkelig forsterkning (gain) er etter min
erfaring "beste" vei.😄
Jeg har lest et sted at Fosse er uenig i dette?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Selvsagt ikke noe å si på det. Selv har jeg valgt trafo. Jeg opererer heller ikke i den prisklassen som denne tråden omhandler.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Hei Roger
TW er solide greier, kjøp driverk som er solid og som du selv synes ser bra ut. De fleste du lister opp er i toppklasse og tilføyer nok minimalt av egenmyd og vibrasjoner.
Armer er imo langt mere kritisk, jeg har for øyeblikket både 4Point og Orign Live og har hatt SME og andre.
Duellen mellom 4P og OL er vanskelig og avansert, både fordi de har to vidt forskjellige tilnærminger til og produsere og sette sammen armene sine og fordi de låter ganske ulikt.
OriginLlve kjører no bullshit linja si fullt ut med minimalt med justeringsmuligheter, mest mulig solid og "enkel" kobling mellom de ulike delene, lyden er glatt og med ett snev av varme som jeg setter svært høyt. Atlas SL i OriginLive er fantastisk, rett og slett.
4Point er mere som ett verktøy og regne, denne har alle justeringsmuligheter lett tilgjengelig og VTA "on the fly". Man har utbyttbart headshell og kan swappe mellom ulike pickuper på ett minutt (med litt armerfaring) og enkelt repetere dataene man har notert seg. Lyden er nøytral og knivskarp og den lar absolutt mest mulig av huslyden til picupen skinne igjennom.
Jatakk begge deler :)

Edit: Fosse har ett godt poeng, laksefiske og pickup/arm morro til sommeren da, jeg har 5 ganske digge armer i sving så du kan få ett godt innblikk i hva pickupen din liker.
Jeg er fortsatt i tenkeboksen men...
Kanskje Dr. Feickert Firebird med en 14" 4point og en Reed 3P...

RIAA'en blir den ene av de jeg har nå, bl.a. Heed Thesis Phi med Pi. Denne har forsterkning opp til 74 dB og er dønn tyst.
Pickup'er blir Transfiguration Proteus, som jeg spiller med nå med 74 dB i RIAA, og Etna SL.


Hadde vært artig å prøve Bjerkreimselva.

R
 
Topp Bunn