Lyric 402 mk2 ikke liv i diskant

Pantherus87

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2017
Innlegg
67
Antall liker
19
Hei, jeg fikk i dag levert patos lyric 402mk2 i posten, godt innpakket, uten synlige tegn på røff behandling. Er blitt forsikret om at alt fungerte før de ble sendt, å de ser strøkene ut. Ene diskenten er det overhode ikke liv i, så noe har skjedd under transport. Ser litt nermere, at limet til ene spolen til mellomtone / bass delen er løsnet den ligger med god avstand til andre komponenter da jeg fant det ut. Er ingen løse loddinger, eller punkter med så dårlig kontakt at det ikke skal være noe liv, som jeg kan se når jeg har pirket forsiktig borti... Jeg har kun et måleinstrument som viser om det er 50, 230 volt, 400, 630 osv.... og piping om det er kontakt, så får ikke målt noen motstand, målt at det er kontakt mellom alt, uten over kondensatoren.
Noen tips?
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.257
Antall liker
2.494
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Prøv å bytte om på diskantene så ser du om det er diskanten eller filtret.
 

Pantherus87

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2017
Innlegg
67
Antall liker
19
Har ikke lodde utstyr, eller annet erfaring med å ha loddet litt på skolen. for 13 år siden. Akkurat for å få byttet på elementene skulle jeg fått til da, blir vel fort like dyrt å kjøpe utstyr som å få de sjekket hos et firma. noen som har hatt erfaring med samme problemet med samme høyttaler?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.758
Antall liker
10.555
Torget vurderinger
10
Du kan klippe ledningen og montere tilbake med Waago eller sukkerbit.
 

Pantherus87

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2017
Innlegg
67
Antall liker
19
Det er en mulighet som en nødløsning, har skjønt det sånn fra flere som testet med andre, at de interne ledningene er valgt for en grunn, de funker supert med oppsettet, å bedre en det andre har prøvet, så om jeg skulle gjøre det, for å finne svaret mellom delefilter og element selv, å senere får dem loddet for å få opptimal kontakt vil det bli like bra? jeg har ikke mye peiling så spør, siden dette er de høyttalerne jeg har lett etter lenge, å vert på ønskelisten i 2-3 år, å er super fornøyd med hvordan de høres ut nå, bortsett fra den ene diskanten, så vil jeg ikke forringe lyden noe unødvendig
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.758
Antall liker
10.555
Torget vurderinger
10
Ingen fare. Waago er fine saker. Jeg har diskanter til kr 18500,- pr stk og her har jeg brukt Waago på høyttalerøedningen i mange år. Ledningene er forresten røde og sorte 1,5 kvadrat som brukes 12 og 24 volts systemer på bil, båt og caravan.

I høyttalerene dine koster diskantene noen hundrelapper.

Her er diskantene mine:

https://www.malaaudio.no/shop/product/18sound-nd4015be

Og her ser du Waago på kondensatoren:

F0409151-4505-40CA-9728-93810982AD38.jpg
 

Pantherus87

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2017
Innlegg
67
Antall liker
19
Om du har merket at det fungerer like fint over tid så kan jeg jo prøve, diskanten er nok ikke dyr i seg selv, lurer mere på om man får tak i den, siden det er årevis siden Patos lagde disse, har sendt mail til Morel, bare for å høre om det er muligheter der, hvis det skulle være den
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.758
Antall liker
10.555
Torget vurderinger
10
Jeg har også brukt Waago i subwoofer forsterkern min på 2x1600 ekte watt ;)

E3FF80A2-6B53-4143-A3D5-4F232872DEBE.jpeg
 

Pantherus87

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2017
Innlegg
67
Antall liker
19
hehe, beist med andre ord:D Har brukt det til skjøting av tele for årevis siden, ikke tenkt på dem siden da:p
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.758
Antall liker
10.555
Torget vurderinger
10
Om du har merket at det fungerer like fint over tid så kan jeg jo prøve, diskanten er nok ikke dyr i seg selv, lurer mere på om man får tak i den, siden det er årevis siden Patos lagde disse, har sendt mail til Morel, bare for å høre om det er muligheter der, hvis det skulle være den
Test først ved å bytte. Følger feilen med er det diskanten. Hvis ikke er det noe med filter / kabling.

Er det feil på diskanten kjøp et 100 kroners multimeter på Biltema. Mål impedansen på begge diskantene. Måler den potensielt defekte langt mindre enn den andre, ja da er sen «sprengt».

Ofte har produsentene noe reserve liggende i fall den er ødelagt. Og dersom det er tilfelle er det ikke bare å sette inn en annen diskant, da blir alt feil.
 

Pantherus87

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2017
Innlegg
67
Antall liker
19
Jeg skal teste det i løpet av et par dager når jeg har mulghet,eventuelt høre litt rundt om jeg har noen kjenner som har utstyr til å komme å lodde de av å måle... Håper det er noe i filtret, ville nok vert mye enklere. Har ikke Morel noen på lager, må jeg legge ut annonser å se om tilfeldigvis noen har noen liggende, siden disse er noen år gammle.... Men hvordan skal et diskant element bli ødelagt under transport, når det ser perfekt ut i alle vinkler? Da må det være noe inni som har gått i stykker pga risting? høres rart ut for meg, de var testet rett før de ble sendt
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Nå vet jo ikke jeg hvem selgeren er, men det er faktisk en hel del folk der ute som ikke hører om en diskant eller to mangler...
 

Pantherus87

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2017
Innlegg
67
Antall liker
19
det er vel ca umilig å ikke høre om den spiller eller ikke spiller overhode, hørtes ut som jeg var bltt veldig tunghørt på ene øret etter 2 sec
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Skulle tro det ja, men svogeren min kjøpte en gang to B&W stativhøyttalere av en kar som sa de var helt strøkne, der var begge diskantene sprengt.
Selger tok de tilbake uten diskusjon, så jeg tror faktisk ikke han visste det selv.

Bare sier det ;)
 

Pantherus87

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2017
Innlegg
67
Antall liker
19
Fant et par sukkerbiter i boden, byttet om på elementene, takk for tips, det ene er gåent, Morel MDT 32-S, sendt mail til PM audio i norge, som fører morel, om de kan skaffe, ellers fant jeg masse i utlandet, så da ordner det seg greit:)
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Hadde samme problemet på et par lyric 502..... Bestillte nye og fungerer helt topp enda :) Var vel 6-7 år siden, kostet ca 2 lapper for to stk
 

Pantherus87

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2017
Innlegg
67
Antall liker
19
døde den bare plutselig? mine forrige lyric 501 hadde jeg i 10 år, da hadde jeg kjøpt dem brukt fra en som kjøpte dem brukt, tatt dem med på 3 flyttelass, aldrig hatt noen problemer med dem, fikk tilbakemelding fra nye eier at de funket perfekt for han
 
Topp Bunn