Lyra Argo /Argo i

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
156
Antall liker
0
Er på jakt etter ny pick-up og fått tips om Lyra Argo i.
Denne er ikke så lett å få tak i, så det jeg lurte på var om forskjellen var stor på standard Argo og i utgaven ?

Takker for innspill :D

Mvh
Knut
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.472
Antall liker
7.397
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Dægær'n det bildet ble digert gitt, he-he noe og sikle over kanskje........ løp og kjøp, Oslo Hifi senter har den på lager snart, jeg kjøpte min i statene.
 

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
156
Antall liker
0
DER ER`N JA RUDI !!!

Vet du forskjellen på de to utgavene? Tror du standard mod er grei nok ?

Mvh
KAS

PS! Ligger ny RIAA på posten!
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.472
Antall liker
7.397
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
................ og ikke fikk jeg lagt det inn mindre heller........ f'n å, noen ganger virker det ålreit men fleste parten av forsøkene mislykkes.


Jeg tar det vekk så ikke de uten kabel blir sure.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.472
Antall liker
7.397
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
DER ER`N JA RUDI !!!

Vet du forskjellen på de to utgavene? Tror du standard mod er grei nok ?

Mvh
KAS

PS! Ligger ny RIAA på posten!

Jeg er ikke i tvil, jeg hadde kjøpt "i" utgaven.
Lyra kommer ikke med oppgraderinger før det virkelig er forskjeller ute og går, så med en såpass stor innvestering hadde jeg gått for den nyeste........ men det er nå meg ;).
 

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
156
Antall liker
0
Takker så meget! Da venter jeg, selv om prisen selvfølgelig var rimelig på den utgående modellen nå;-)

Ha en fin dag!

KAS
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.472
Antall liker
7.397
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37




Enten så blei det så digert som ei låvedør eller så ble det microformat som dette............ OK jeg gir opp, detta skjønner jeg ikke noe av.
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei
Og jeg har en Argo "i" på vei fra junaiten !
Morten
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.472
Antall liker
7.397
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Argo "i" gjengen ;D


Blir nok solgt noen sånne etterhvert når folk skjønner hvor bra den er........... bare de nå matcher den med ordentlig utstyr. Alle som har en SME serie IV eller serie V bør jo ha en hver bland annet ;)
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei
Jeg kommer nok til å slite med den skiten jeg har.
Har en RIIA på vei også. Det drar på seg!
Morten
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Hva er prisen på Lyra Argo i ??
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei
$1195 + + hos Needledoctor i USA.
Morten
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei
USD 795 med gammel defekt Lyra Lydian i innbytte.
Morten
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Lyra føres nå av Art Sound i Danmark, og de startet opp det nye agenturet med -20% på alle modellene i ca en måneds tid. Kan være et godt alternativ til å hente de fra Statene?!

http://www.artsound.dk/
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.472
Antall liker
7.397
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Lyra føres nå av Art Sound i Danmark, og de startet opp det nye agenturet med -20% på alle modellene i ca en måneds tid. Kan være et godt alternativ til å hente de fra Statene?!

http://www.artsound.dk/

Problemet er vel den norske momsen som ødelegger litt, hvis man hadde sluppet den så hadde det vel kanskje vært litt butikk.
Kjører de 20% på de nye "i" modellene også eller bare på restlageret av de utgående modellene ?

OHFC har eller har vel snart alle de nye "i" modellene på lager.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Kjører i følge infoskrivet som kom i forbindelse med lansering av agenturet i Danmark 20% på ALLE modellene. Tror snart perioden nærmer seg slutten, så ta kontakt snarest hvis penger spart på danske handel skal bli en realitet. Husk at Art Sound nylig har tatt over dette agenturet så andelen av UTGÅENDE modeller burde være ubetydelig??!!En billigtur med danskebåten løser problemet med moms hvis kvitteringen viser < 6000 NOK.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Etter en super test i HiFi News (2004?) tok jeg sjansen på å kjøpe en Argo (ikke "i") brukt fra USA. Når jeg nå bare får en riaa i hus gleder jeg meg til å test den ut.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.472
Antall liker
7.397
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Der var'n ja, var litt spent på hvordan den kom til og bli. Ser at dysleksi'en min er på plass også, får ta og be Arve om og rette litt på alle skrivefeilene mine, er en ting og skrible i vei her på forumet, men det bør liksom se litt mere korrekt ut når det ligger ute slik som det gjør nå. Men får håpe det jeg forsøker og beskrive blir oppfattet på lik måte når andre hører pickup'en også.

Kan jo hende at jeg kan skrive om mine inntrykk av mine andre Lyra, Shelter, Ortofon pickup'er jeg har i skuffen, men først må jeg forsøke og forbedre "alternativaudio" pickup listen så den blir bedre og mere "fyldig" enn den er til nå også skal vi forsøke og lage er riaa liste.......... så det er nok og finne på........... skulle jo gjerne lyttet litt til musik også da  ;)  
Mvh Rudi.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Rudi, du og alle andre med kjærleiksforhold til audiokomponentar, er hjarteleg velkomne til å skrive omtale av dei hos oss på der du veit (får vel ikkje vere heilt skamlaus når det gjeld snikreklame av www.audiophile.no). Vi skal sjølvsagt sjå over artiklane, slik at skrivefeil og anna uønskjeleg vert luka vekk.
Og så er det fint om skribentane nemner evt. tilhøve til importør m.m., slik du har avklara til slutt i artikkelen.
Takk skal du ha for ein interessant artikkel!
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Fikk montert Argoen i Mørch DP-6 igår. Fikk ikke noe tid til å jobbe med demping og VTA i særlig grad, men jeg må ha truffet ganske godt på første forsøk.

Litt vanskelig å si noe om pickupen isolert sett, i og med at Phonofixen er solgt og at jeg i påvente av ny riaa (trolig Hovland) gikk til innkjøp av en Densen DP-02 for midlertidig bruk.

Nåvel. Må bare si meg enig med Rudi i hans skryt av pickupen (skjønt dette er en Argo uten "i"). Virker forøvrig som god match med Mørch.

Veldig god oppløsing og detaljer. Dette uten at det virker påtrengende eller pågående, virker bare utrolig glatt og lekkert med fin sammenheng uten fremheving av noe frekvensområde. Sporingen er, så langt jeg kan forstå, super. Takler vanskelige passasjer med stor ro.

Ellers har jeg byttet til Cardas-klips på armen. Nå var det jo bare fryd og gammen å få disse små ledningene på pickup-pinnene.

http://www.amusicdirect.com/products/detail.asp?sku=ACARPCC
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Noen som har anbefalinger om gain og impedanser for denne? Nå er neppe Densen i samme klasse som min gamle Phonofix, men jeg har likevel en fornemmelse av at jeg kunne hatt mer gain og mer optimal impedansetilpassing. Mangler litt størrelse og kjøtt på beinet. Dessuten skulle jeg gjerne hatt litt mer dynamikk. (Men, om det er kombinasjonen riaa-pu, eller bare riaaen i seg selv skal ikke jeg uttale meg om.)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.472
Antall liker
7.397
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Når jeg bruker DP 2.2 riaa'en kjører jeg med 100 ohm og når jeg bruker Aestethix'en blir den gjerne stående på 250 ohm, begge synes jeg funker som bare det.
Med DP riaa'en får jeg dynamik så jeg har holdt på og ramle ut av stolen ved et par anledninger  :D........ så dynamik er ikke noe problem her i gården iallefall.
Har dog hørt at dynamikken er en av forbedringene mellom Argo og Argo "i" så du skal kanskje ikke forvente deg nøyaktig samme resultat som jeg får, men jeg er ganske sikker på at forskjellene ikke er såååå store.
Håper du finner ut av det etterhvert.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
litt off topics; dp2.2 produseres de enda?
jakr
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
takk, jeg skal i alle fall sjekke så får vi se om jeg blar opp:)
jeg sjekket litt ut på nettet tidligere men slo den liksom fra meg da jeg ikke fant relevante tester og ingen skikkelige bilder. ( skulle aldri ha gått inn i vinylen igjen, dette blir dyrere enn planlagt-regner med å måtte skifte pickup etter at ny riaa er i hus)
jakr
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Du har nok helt rett Rudi, pickupen er det neppe. (Finleser du innlegget mitt ser du at jeg tror det er riaa, eller matching). Ser ut som denne riaaen har inn-impedanse 40 ohm. Gainen er jeg litt usikker på, men denne er visst jeg har forstått det riktig strømforsterkende. Må i hvert fall vri volumrattet bortimot bunnen om jeg skal spille høyt. Men hva kan man forvente av en budsjett-riaa som dette?

Men, jeg stiller et spørsmål jeg har stilt et sted før. Med for lite gain, er det ikke andre forhold å ta hensyn til enn støynivå?
 

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
194
Antall liker
445
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Hei Fosse!

Har også Mørch DP-6 og vurderer kjøpe en Lyra pu. Hva slags armrør har du på din DP-6? Hvilket armrør vi passe best for en Dorian, Argo eller Argo-i?

Mvh
Anders
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Jeg bruker gult armrør.

R= 159/(kv.roten av (6,5+7,4+div.)*12) = 12.05 Hz.
Etter hva jeg har fått opplyst av distributøren i Danmark skal Mørcharmene ha nærmest mulig 12 hz egenresonans. (Generelt gjelder vel 8-12 hz).
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Dorian veier så vidt jeg kan se 0,1 gram mindre og har samme kompilanse. Skulle passe med samme armrør.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Jeg bruker gult armrør.

R= 159/(kv.roten av (6,5+7,4+div.)*12) = 12.05 Hz.
Etter hva jeg har fått opplyst av distributøren i Danmark skal Mørcharmene ha nærmest mulig 12 hz egenresonans. (Generelt gjelder vel 8-12 hz).
Dette er vel en helt annen lydsignatur enn din tidligere L04, hvordan vil du beskrive forskjellene du opplever i ditt system?
Kjetil
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Det er veldig, veldig vanskelig å si noe presist om dette. Ikke minst fordi jeg solgte min L04 før jeg fikk Hovlanden i hus (har bare hatt den på besøk én kveld etter at HP-100 kom inn i kjeden). Dessuten solgte jeg Phonofixen for å oppgradere riaa-siden. Så ble jeg veldig usikker på hva jeg skulle velge og kjøpte en Densen DP-02 for midlertidig bruk. Ja, som du skjønner er det vanskelig å mene noe bestemt om forskjellene. (Dessuten hadde min L04 0,8 mv output som var bedre match gain-messig med riaa).

Men, L04 er veldig åpen og varm i mellomtonen. Fyldig og feit med en, i hvert fall hos meg, litt småslapp bass (kan være match). Den er litt romantisk, men låter utrolig deilig på mye musikk, stort lydbilde.

Jeg har ikke fått så mye tid med Argoen, men den virker mer sammenhengende. Veldig detaljert og oppløst uten å bli slitsom eller pågående. Symbaler og hi-hats har en fantastisk deilig klang (oppløsning). Argoen låter slankere, men uten å virke spiss eller hard. Bassen er av en helt anne klasse, veldig stram. Som tidligere nevnt blir jeg nok litt lurt av riaaen og gain. For om jeg nå skal spille veldig høyt må jeg dra volumrattet bortimot bunnen, og dette gjør nok at jeg ubevisst har spilt noe lavere, med fornemmelsen av at lydbilde er litt mindre (men igjen, med den pinglete strømforsyningen som sitter i Densen-trinnet kan jeg ikke vente annet).

Så jeg tror denne Argoen har enormt potensiale med rett riaa. L04 ble bedre etter retipping (sporet bedre mener jeg å huske). Men, jeg skulle gjerne hatt to armer, en til hver av dem.
 

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
194
Antall liker
445
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Har kun grønn og rød armrør. Det røde armrøret veier 5,8 gram. Da vil vel egenresonansen bli litt høyere enn for deg.

Kan du skrive formelen for utregning av egenresonansen på nytt. Fikk ikke helt tallene til å stemme.

Har tidligere sett en webside med denne formelen der en kan skrive inn pu-vekt og arm-vekt å få egenresonansen utregnet, men webadressen til denne siden ble borte for meg med skifte av harddisk på pc'n. Noen som har denne web-adressen?

Mvh
Anders
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Resonansen = 159 / kvadratrot av (total masse (effektiv armmasse+pu-vekt+skruer)*compilanse) = 8-12 hz.

Lykke til.
 
Topp Bunn