Lynvisitt hjå ein globetrottar...

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Jepp, var på en aldri så liten lynvisitt hos en globetrottar i kveld, nærmere bestemt Kjetinho. Her er en kjapp gjennomgang av kvelden:

Ble møtt av noen rålekre finske høytalere med navn Amphion Xenon. Forsterkeriet bestod av en Doxa 72SE i spann med en vil-ha-Copland CTA 305 pre.
Kilder var to stk ubenyttede cd-spillere, en Sony XA5ES og en Densen Beat, samt harddiskbasert avspilling via Squeezebox. Dac var en snodig/lekker liten sak fr Chord.

I kveld ble det KUN spilt musikk vha Squeezeboxen, og det var et morsomt møte.
Har forsåvidt hørt SB en gang før, men lyttet kanskje ikke så nøye den gang som i kveld. Noe som var savnet? Nope! Hadde kanskje vært interessant å høre hvordan SB låter ifht cd-spiller, men ikke noe som ble tema i løpet av kvelden. Og det må vel anses som et godt tegn...! ;D

Hvordan opplevde jeg så lyden?
Joda, det var helt klart meget gode kvaliteter ute og gikk.
Lydbildet var stort, både i høyde og bredde, kroppsligheten var absolutt tilstede, og flere, samtidige vokaler ble gjengitt godt separert. Det var behagelig å kose seg med musikken, og lyttetrøtthet er nok et fremmedord i denne sammenheng. Høytalerne overrasket meg en smule, da de ga et solid fundament nedover, og mellomtonen var herlig tilstede, og diskantgjengivelsen gjorde sitt til at lydbildet ble luftig og stort.
Føler meg litt fjern nå, fordi jeg i farten glemte å ta med meg kamera for å ta noen bilder.

Takk til Kjetinho, som tok i mot, fortalte, forklarte og svarte velvillig for en som er nyfiken på pc/hd som kilde...

mvh
Proffen
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Takkar for eit triveleg besøk.

Alltid spanande å ha besøk av andre og få litt tilbakemelding på eigen lyd. Eg trur ein kan høyre seg litt døv på eigen huslyd, så det er kjekt å få litt andre perspektiv av og til.

Dacen min er ein Chord DAC 64, og er utrusta med eit minnebuffer som gjer den relativt ufølsom på drivverk. Slik sett er det i mine auge liten forskjell på SB (Squeezebox classic 3) og Sony i anlegget mitt. Eg trur det er litt meir trøkk heilt nederst med Sony, men samstundes er den truleg litt meit støyande i toppen. Forskjellane er så små, at i praksis er cd-spelarane nærast arbeidslause grunna det makelege med avspeling av musikk via SB.
 
Topp Bunn