Lyngdorf RP-1 eller annen erfaring?

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Har gleden av å låne en Lyngdorf RP-1 av et annet forum-medlem for tida :D Morro å prøve noe helt nytt i eget anlegg, og spesielt en romkorreksjonsenhet, da det er begrenset hvilke tiltak man kan gjøre i en stue...

MEN... hvordan får man det maksimale ut av denne dingsen? Trenger man HØYT volum under målingene? Bør kjøleskapet skrus av og naboene pent få beskjed om å holde kjeft i en... la si en liten fem-minutters (hvor følsom er den på annen støy)?

Går mann inn i menyen finner man ut en prosentandel som indikerer hvor mye "romkerreksjon" som er i bruk. Hvor høy/lav pleier denne å være på? Hos meg står den nå på 12% etter fjerde "springe-rundt-som-en-gal-med-microfon-på-slep-leken"

Går det an å få ut måledataene fra denne enheten? Fryktelig lust til å se noen grafer her gitt...


MVH
Steinar
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Utrolig morsom denne boksen. Har den på hjemlån selv nå, men kan se ut som denne blir værende.

Jeg syntes den gjør veldig mye bra, bare så det er sagt.

Så til det du lurte på; du trenger nok ikke så voldsomt volum, men "lyttehøyt" er jo greit. Jeg skrudde for sikkerhets skyld av ACen(fordi den flytter endel luft), men pc og slikt ble stående på.

Hos meg korrigerer den 19% med Marten høyttaler og Perreaux elektronikk. Når jeg testet TDAI2200 tidligere på mine AP Scorpio II ble det bare 10% korreksjon. Så vil si dette er vanlig. Den har gått ganske drastisk til verks på 19% i allefall. :)

Jeg nyter også godt av aktiv deling nedover og meget god integrasjon med sub.


Geir Arne
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
814
Antall liker
583
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
7
Et fantastisk verktøy. Har brukt den selv i noen år. Erfaringen er at en først bør gjøre grunnarbeidet med høytalerplasseringen. RP-1 kan så være prikken over Ien. Hvis korrigeringa blei over 20 (%? er usikker på hva tallet egentlig står for), så begynte lyden å virke steril. Jeg gjorde mange tester, også helt opp mot 60 (%).

Etterhvert brukte jeg denne mer som en test av hvor god jobben eg hadde gjort med høytalerplasseringa var. Justerte høytalerene, sjekka korreksjonen osv. For all del, ikke la denne ta over for å gjøre en god jobb med plasseringen. La den være et verktøy i den jobben.
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Noen andre som har følt at de må springe noen ganger med mikrofonen for å få det til å låte bra? Syntes det skjedde noe siste gangen jeg prøvde...

Jeg har også plugget igjen bass-porten i mine DIY - høyttalere... ble noe mer tørr og mer presis bass av det....
 

pak.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
488
Antall liker
154
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Man kan få olika bra resultat ja.
Man bör vara noga med uppställning och gärna pröva sig fram då placeringar som inte har fungerat förr mycket väl kan vara den bästa nu med rp1.Symmetriskt är inte helt fel här i alla fall.
Jag brukar försöka placera högtalarna där de låter MEST! gärna med rejäla baspeakar runt 100 hz.Då blir det som regel bra när processorn får dämpa peakarna.Har korrektion på 26% här med 2 subbar i hörnen bakom högtalarna,som jobbar under 90hz.Med bara högtalare så var korrektionen högre och svårare att få ett riktigt homogent ljud med bra botten och stabilt fokus.Men med 2 subbar så känns det som om man kan vrida upp hur högt som helst utan att ljudet blir pressat.Har testat nära bakre vägg men det tycker jag blev helt konstigt.
Rp1 och subbar är det absolut bästa jag lagt pengar på hittils... :)
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Den lager ikke high-end av et middelmodig anlegg, det gjør den ikke. Men et og annet skjer, men sitter å funderer litt på om alt er bare til det gode. Føler enn må skru litt ekstra opp på volumrattet før det på en måte "frigjør" seg og at alle toner får lov til å klinge skikkelig ut.... låter på en måte litt innestengt...


MVH
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
MonkeyCountry Audio skrev:
Den lager ikke high-end av et middelmodig anlegg, det gjør den ikke.
Jeg mener det er akkurat det denne gjør. Hvis high-end stereoen står i samme rommet, men uten RK vel og merke.

Jeg sitter i allefall og tenker på nedgradering etter å ha prøvd denne boksen.


Geir Arne
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Vel...står vel på mitt;) Men RK for folk med rom-problemer og ikke kunnskap/tid/mulighet (japp, jeg er en av dem!:D) for å optimalisere rommet trenger ikke å være dumt nei...

Skal prøve denne i et helt annet anlegg i kveld, som står i et langt større rom. Lurer fælt på hvilke inntrykk enn sitter igjen med da av denne boksen....
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Da har det gått mange timer mer med denne svart-boksen innkoblet...

I anlegget til min far fikk vi vel mye av de samme resultatene som jeg fikk her hjemme. En langt mer fremtredene bass, samt litt opprydning her og der. I tillegg ble frekvensområdet til diskanten noe dempet. Jadda, har da pekt på at diskantene spiller noe høyt hjemme i gamle heimen....

Men selv om det var forbedringer å spore, satt vi vel begge igjen å tenkte.... LA MEG FÅ JUSTERE SELV!!!! En middelvei tror jeg hadde vert finfint.... mann ble på mange måter bare sittende å lytte til bassgangen... denne skulle etter min smak vert noe tonet ned...

RP-1 har også et aktivt delefiler. Svært hendig, og enkelt å ha med å gjøre. Justeringer var en enkel lek og noen få tastetrykk unna hele tiden. Men... selv etter iherdig leking fikk jeg aldri dette helt til å sitte. Og med RK ble det litt for mye av det gode i øvre mellomtone...


Skal vi faktisk trå til med en konklusjon? Bare for å ha prøvd det også en gang? Denne boksen er dyr, kan gi et varierende resultat og kan ødelegge like mye som den fikser. Men treffer du, noe som jeg var litt inne på sporet av en gang... så har denne solid byggede boksen god-fot-faktor. Jeg vil også tror at denne er en subb-venn uten like. Men dette fikk jeg aldri testet i mangel av subber. Men uansett... RK har potensiale, men uten mulighet til å se hva den korrigerer og justere litt selv blir det helle litt for frustrerende. Få inn dette herr Lyngdorf... så kanskje ikke denne boksen er så dyr allikevel... 8)


Må også til slutt få lov til å takke utlåneren... og håper at Øl'en som fulgte med på tilbakeleveransen falt/faller i smak ;)
 
Topp Bunn