lyngdorf cd1 vs. cambridge 840c

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
425
Antall liker
119
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
God morgen folks!

Noen som har formeninger om disse spillerne?

Fordeler/ulemper

Noen som har hørt disse i en direkte sammenligning?
Mvh
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
425
Antall liker
119
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Ingen som har hørt den ene eller den andre? :)

Mvh
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Har CD-1 og den er meget , meget bra!
 

Rizzo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2006
Innlegg
248
Antall liker
49
Torget vurderinger
11
Jeg har hørt disse to i en direkte sammenlikning, det er to helt forskjellige CD-spillere der du uansett vil like den ene bedre enn den andre. Etter mitt øre passet Cambridgen best på det anlegget vi hørte på, den var nøytral i klangen og med et vell av detaljer. CD-1 var hakket mer bøllete om du vil, mye mer bass der detaljene druknet en smule -men veldig tøff på litt dårlige rocke opptak der den lagde mye liv. Den har også et betydelig høyere utgangssignal noe du må ta med i beregningen dersom du tester den i mot andre spillere.
 

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
207
Antall liker
18
Cambridge 840C er en svært bra cd spiller. Jeg kjøpte den etter å ha lyttet hjemme. Videre så tar den andre digitale kilder, dvd, pc, dab osv slik at dac'ene som er i high end klassen kan benyttes av andre signalkilder. Fremtidsrettet!.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg oppfatter Lyngdorfen som et drivverk til deres egne forsterkere, og som har en DAC/analogdel matchende SDAI2175.

Cambridgen er smart, med sine digitale innganger. Squeezebox til og Voila!
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Jeg har tidligere hatt TDAI2200 fra Lyngdorf og den var utrolig oppløst og "fin" i lyden , men kanskje litt høflig og korrekt (ufarget) så det er kanskje derfor
CD-1 (som jeg ikke har testet på TDAI2200) er mer frampå /bøllete??
Foten går fort når jeg spiller med den på MA6900 ihvertfall....kanskje litt smør på flesk, men morro og engasjerende er det!
 

Rizzo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2006
Innlegg
248
Antall liker
49
Torget vurderinger
11
SilverSurfer skrev:
Jeg har tidligere hatt TDAI2200 fra Lyngdorf og den var utrolig oppløst og "fin" i lyden , men kanskje litt høflig og korrekt (ufarget) så det er kanskje derfor
CD-1 (som jeg ikke har testet på TDAI2200) er mer frampå /bøllete??
Foten går fort når jeg spiller med den på MA6900 ihvertfall....kanskje litt smør på flesk, men morro og engasjerende er det!
Jeg testet CD-1 med den DACen som sitter i den, og det er den som er litt "bøllette" i mine ører. Dersom man har en TDAI2200 bør man jo ikke bruke DACen i CD-spilleren. Har hørt CD-1 koblet opp mot TDAI2200, men da naturlig nok som et rent drivverk, og da var det ikke antydninger til "bøllette" lyd.
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Ja det er vel slik det er ment å brukes (som rent drivverk til TDAI2200) skulle kanskje tro de hadde samme DAC?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.652
Antall liker
21.448
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Denne 2200-forsterkeren kjører digitalsignalbehandling hele veien. Ingen DAC i vanlig forstand i den.
Om man skulle kjøre CD-1 analogt inn til denne (AD-versjonen), har man jo gode muligheter for en annen lydsignatur ettersom man innfører en AD og en DA-konvertering i signalveien.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
KindOfBlue skrev:
bjhan skrev:
Det svenske bladet Hifi & musik testet disse to spillerene i mars nummert i år.

Ref.: www.hifi-musik.se
Kan du gi et referat? Vurderer Azur 850C pga den avanserte upsamplingen.
Har ikke bladet her nå, men kortversjonen:

Gruppetest:
Testens vinnere var helt klart Lyngdorf spilleren sammen med Naim CD5i , Cambridge fikk god kritikk og kan vel sies å ha kommet
tett oppunder vinnerne sammen med en Marantz spiller til rundt 15k, taperne i testen var helt klart en Arcam (dvd-multispiller), og
en Densen Cd spiller. Den ny Yamaha retro spilleren kom midt på treet. Mulig det var et par til men det husker jeg ikke nå.

Mener også å huske at Cambridge spilleren fikk høy value for money pga generelt høy ytelse samt mange faciliteter.
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.618
Antall liker
4.248
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Cambridge blir i en del blader beskrevet som forsiktig, pinlig korrekt, høflig og kjedelig..
Men, noen liker det vel slik? Jeg syns at musikk skal engasjere!

M
 
K

KindOfBlue

Gjest
sundkoien skrev:
Cambridge blir i en del blader beskrevet som forsiktig, pinlig korrekt, høflig og kjedelig..
Men, noen liker det vel slik? Jeg syns at musikk skal engasjere!

M
Ja - anlegget er vel kun en formidler. Det er musikken som skal engasjere, gjør den ikke det kan man vel bare bytte musikk?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
KindOfBlue skrev:
bjhan skrev:
Det svenske bladet Hifi & musik testet disse to spillerene i mars nummert i år.

Ref.: www.hifi-musik.se
Kan du gi et referat? Vurderer Azur 840C pga den avanserte upsamplingen.
840C er vel testet i ørten blader, ikke bare dette svenske. Det som går igjen i omtalene er, særlig i engelske blader, til tross for Cambridge sin avansert upsampling (som betyr nada for meg om ikke lyden er på G forresten), er vel at den lar seg forbigå nokså trygt på musikalsk engasjement; ikke minst av en av klasselederne Naim CD5i, som den til stadighet blir målt opp mot. Lyngdorf'en har jeg ingen mening om.

Mvh Vidar P
 
L

Ludo

Gjest
Må si meg enig med Vidar P her; Cambridge Azur 840C gjør en helt grei jobb, men den har en veldig kjedelig spillestil. Fint med digitale innganger, men det hjelper så lite når den ikke klarer å engasjere... Hva med en Naim, Cary eller Audia?

Min erfaring ihvertfall...
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Hvis ikke musikken engasjerer deg når den blir gjengitt korrekt, vil jeg kanskje konkludere med at det er musikken som ikke er engasjerende...
 
K

KindOfBlue

Gjest
Øyvind H skrev:
Hvis ikke musikken engasjerer deg når den blir gjengitt korrekt, vil jeg kanskje konkludere med at det er musikken som ikke er engasjerende...
Et poeng jeg prøvde å få frem ovenfor.

Når jeg leser utsagn om at en komponent "har en litt kjedelig spillestil" så ler jeg høyt! Men jeg er jo her for å bli underholdt.

Sitat:
Cambridge Azur 840C gjør en helt grei jobb, men den har en veldig kjedelig spillestil.

Minner meg om tråden "Hva spiller du på?" De færreste her inne spiller på noe som helst, men de lytter til sine anlegg, som nå har komponenter med ulike SPILLESTILER for å kompensere for at de selv ikke kan spille?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis du spør etter, og så latterliggjør andres brukererfaringer ved å "le høyt", så er det vel ikke noe særlig i å delta i debatter blant velmenende, som bruker av sine opplevelser og tid for å svare deg.

Det der er virkelig ufint overfor Ludo, som fremlegger et gyldig ankepunkt. Det er fullt mulig for et hifikomponent å ha egenskaper som gjør at dens spillestil kan oppfattes som kjedelig, til tross for at apparatet måler bra i mange andre henseender.

Mvh Vidar P
 

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
207
Antall liker
18
Jeg var på utskikk etter cd spiller i 20Kkr klassen men ble fristet av testen i Absolute sound om cambridge azur840C.
Ekte balansert og med digitale innganger!!.
Jeg ble positivt overrasket over hvor bra denne spillerne gjenga musikken. Her ble det mer i alle retninger og mer morro da eldre plater også fikk vist frem at det var mer info der.
Jeg har forsterker til 30Kkr og høyttalere til 30Kkr og jeg kjøpte azur840C med et stort smil.

mvh
 
K

KindOfBlue

Gjest
Vi er alle forskjellige, Vidar. Noen latterliggjør folk som ikke kan verdsette skrapelyd på gamle steinkaker, andre syns det er latterlig å tillegge elektronikk musikalske egenskaper.

Jeg er fullstendig overbevist om at 840C ville klart seg utrolig godt mot både Naim, Cary og Audio om man ikke vet hva man lytter til.

Men det er min overbevisning.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis du lar deg overbevise av lydkvaliteten i forskjellige cd-spillere uten engang å høre de, så er du langt foran de fleste av oss andre i evne til erkjennelse; jeg er misunnelig. Det kunne ha spart meg en god del tid til prøvelytting :)

Mvh Vidar P
 
K

KindOfBlue

Gjest
Vidar P skrev:
Hvis du lar deg overbevise av lydkvaliteten i forskjellige cd-spillere uten engang å høre de, så er du langt foran de fleste av oss andre i evne til erkjennelse; jeg er misunnelig. Det kunne ha spart meg en god del tid til prøvelytting :)

Mvh Vidar P
Å, jeg prøver å få hørt så mange spillere som overhodet mulig, og har en liten cd-mappe i bilen så jeg kan få lyttet til min referansemusikk. Dessverre sjelden man kan få lyttet til spillere fra ulike produsenter samtidig, men noen ganger har det også vært mulig - bl.a. ved at jeg har tatt med en spiller til en annen forhandler for å sammenligne med dennes.

Etterhvert er jeg blitt av den oppfatning at det låter ganske likt ... spesielt etter at det ble utvetydig demonstrert for meg hvordan produsenter bruker forholdsvis identisk innmat. Men naturligvis skjer det en del prosessering av signalet i mange spillere, og dette gir lyden karaktér. Selv er jeg ute etter fryktelig kjedelig "korrekt" lyd, og tapper som regel digitalsignalet rett ut.
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
425
Antall liker
119
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Hei hei!

Takker for alle innspill her :) Godt at folk er engasjert!! :)

Da har jeg hørt begge i heimen!

Kan si at dette er 2 veldig forskjellige spillere. Første mann ut var Lyngdorf:
Stikkord:
- Åpen
- Livlig
- Frempå?

Cambridge:
- Laidback
- behagelig
- musikalsk?

Dette var de første tankene som slo meg,da jeg hørte spillerne.

Begge er detaljerte, med et lekkert stereoperspektiv(bredde dybde) og bra kanalseparasjon.

Hva som er best er vel opp til hver enkelt, men jeg vil si at i mitt oppsett vil nok Cambridgen være best på sikt.(for meg)

Lyngdorfen imponerte meg mest med sin åpenhet og friske spillestil. Men hos meg ble det litt for mye frempå eller rett i trynet om du vil. Ser for meg at jeg hadde blitt fortere lei denne.

Cambridgen spiller bare musikk...Ingenting stikker seg frem..ingen skarpe kanter..Med godt stereoperspektiv og påndus når det trengs..

Dette er min oppfatning. Hos andre kan det være anderledes ;D

Jeg kjøpte Cambridgen.

Mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.652
Antall liker
21.448
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Gratulerer!

For å filosofere litt omkring diskusjonene i tråden og mine egne valg: Jeg foretrekker nok stereokomponenter som avsetter minst mulig fingeravtrykk på musikken. Da får musikken anledning til å engasjere mest mulig på sine egne premisser.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Gratulerer.

Det viktigste er og ta egne valg. Og bli fornøyd.
 
K

KindOfBlue

Gjest
alfao skrev:
Hei hei!

Takker for alle innspill her :) Godt at folk er engasjert!! :)

Da har jeg hørt begge i heimen!

Kan si at dette er 2 veldig forskjellige spillere. Første mann ut var Lyngdorf:
Stikkord:
- Åpen
- Livlig
- Frempå?

Cambridge:
- Laidback
- behagelig
- musikalsk?

Dette var de første tankene som slo meg,da jeg hørte spillerne.
Interessant, siden det tross alt varierer en del fra vurderinger om tørr, korrekt, osv.

Hva slags rom har du? Størrelse? Materialer på vegger/tak/gulv? Størrelse på vinduer? Harde eller myke møbler?
Og hva slags høyttalere?

Sorry at jeg blir så nærgående, men tror mye av forklaringen ligger der. Vi hører masser om kabler osv., men lite om rommenes klangkaraktér, og jeg blir nysgjerrig nå! Skal bort og hente en 840C som jeg skal prøve ut hjemme i helgen.

Prøvde du upsamplingen? Hva var ditt inntrykk?
 
K

KindOfBlue

Gjest
Grunnen til at jeg er så nysgjerrig på 840C:

Legg merke til de to digitale inngangene, digital utgang og både balansert og ubalansert analog ut.

De analoge ut kan settes slik at du bruker full DSP upsampling til 24-bit/384kHz.
De digitale utgangene kan enten ta pass-through digitalt fra de digitale inngangene, men kan også upsample. (Begrenset til 192kHz).
Jeg har aktive høyttalere med coax s/pdif INN, og kan ta et signal som er oppsamplet til samme samplerate som høyttalerens fra spilleren.
Ellers kan jeg koble til RCA analog INN, med samplerate på 384kHz.

Mao en utrolig fleksibel enhet, som tar signaler av ulike typer, og tilbyr variert behandling av samme - fra direkte pass-through til avansert DSP (forøvrig samme upsamplingkretser som dem du finner i en Klimaks DS).

For meg er dette innertier, gitt at jeg har ulike digitale kilder, inkl. computer, som jeg dermed kan prosessere med upsampling før signalet går til høyttalerne.

Rapport følger på mandag når det gjelder inntrykk.
 

Vedlegg

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
425
Antall liker
119
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
KindOfBlue skrev:
alfao skrev:
Hei hei!

Takker for alle innspill her :) Godt at folk er engasjert!! :)

Da har jeg hørt begge i heimen!

Kan si at dette er 2 veldig forskjellige spillere. Første mann ut var Lyngdorf:
Stikkord:
- Åpen
- Livlig
- Frempå?

Cambridge:
- Laidback
- behagelig
- musikalsk?

Dette var de første tankene som slo meg,da jeg hørte spillerne.
Interessant, siden det tross alt varierer en del fra vurderinger om tørr, korrekt, osv.

Hva slags rom har du? Størrelse? Materialer på vegger/tak/gulv? Størrelse på vinduer? Harde eller myke møbler?
Og hva slags høyttalere?

Sorry at jeg blir så nærgående, men tror mye av forklaringen ligger der. Vi hører masser om kabler osv., men lite om rommenes klangkaraktér, og jeg blir nysgjerrig nå! Skal bort og hente en 840C som jeg skal prøve ut hjemme i helgen.

Prøvde du upsamplingen? Hva var ditt inntrykk?
Hei igjen!

Jeg har i dag et lite rom/stue på ca 20 kvadrat++ mur og gips(en dårlig kombinasjon med lyd)

Vanlig møblert med stoff sofa, teppe på gulv+ diverse malerier/bilder på veggene.

kan også nevne at jeg har problemer med bass hos meg. Den blir rumlete og udefinert ved 40-50 Hz en plass.....

Har også vindu på hele venstre kortside.

Anlegget består i dag av Arcam fmj A32 og Elipson 1303 høytalere. Og med Cambridgen løftet det seg mot nye høyder synes jeg.

Som sagt er lyngdorf en meget bra spiller, men jeg synes det ble litt for mye av det gode.

Mvh
 

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
207
Antall liker
18
Les siste hifi news som har en gruppetest på cd spillere. Cambridge azur 840C må vel uten tvil være en av de aller beste cd spillere under 20Kkr. Jeg er som sagt veldig fornøyd og var villig til å legge lista høyere.
Les testen og forstå at jeg kanskje la lista høyt nok for mindre penger!!. :D

stereo
 
Topp Bunn