Forsterkere Lydsignaturer - DAC vs integrert forsterker vs forsterkertrinn

ninjajar

Medlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3
Hei!

Det snakkes stadig om forskjellige "lydsignaturer" i forsterkere. Hegel låter ditt og NAD låter datt osv..

Personlig har jeg ikke hørt så mye forskjellig annet enn utstillingsmodellene på Soundgarden (som forøvrig nesten bare har Hegel) og Hifi-klubben.

1) Men i hvilke "typer" forsterkere ligger de største hørbare forskjellene (tenker ikke på de forskjellige merkene, men komponentene)? Er det i en DAC, integrert forsterker, effekttrinn eller forforsterker?

2) Kan man for eksempel bruke en Abrahamsen effektforsterker med en Primare forforsterker og en Hegel DAC og få det beste fra begge (alle) verdener?

3) Er det er litt tilfeldig hva som passer bra sammen og hva som ikke passer sammen, eller er det bare å mikse og trikse som man vil?

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Min mening er at dette med "lydsignatur i elektronikk" er å starte i feil ende innenfor hifi. De virkelig store forskjellene innenfor lyd finnes når det gjelder høyttalere og romakustikk. Gode forsterkere har gjerne forvrengning som ligger mellom 0.1 og 0.001 prosent. Høyttalere, til sammenlikning, har ofte forvrengning i enkelte frekvenser på mer enn 10 prosent.

De aller fleste moderne forsterkere og dacer høres helt ok ut. Det kan man slett ikke si om alle moderne høyttalere, eller om alle lytterom. Det tilsier både målinger som har blitt gjort av forsterkere, dacer og høyttalere, og mine egne erfaringer :)

Det finnes nok diskrete forskjeller i lydsignatur mellom ulike elektroniske dingser. Men min oppfatning er at det er unødvendig å bry seg så mye om det før man har fått god akustikk i lytterommet, og høyttalere som passer til rommet de står i og hvordan man liker å lytte.

EDIT: selv brukte jeg lang tid på å finne ut dette! Byttet stadig ut forsterkere uten at jeg ble fornøyd med lyden, før jeg til slutt skjønte at de store jafsene i lydkvalitet lå andre steder :)

Sist redigert:
U

utgatt60135

Gjest
Som Olav sier så er høyttalere, rom og plasseringer det som har klart mest å si for lyden og smartest å begynne der.

1) Det er klart minst forskjeller i DAC, men de har også en analogdel som kan ha en viss lydtype. Signatur som noen av oss kaller det. Ellers finnes det i alle delene. Jeg anbefaler å satse på en intregrert forsterker.

2) Ja, du kan godt blande ulike merker. Ingenting i veien for det.

3) Nei, ikke tilfeldig hva som passer sammen. I utganspunktet kan man mikse og trikse som man vil, men en mye bedre strategi er å finne ut hvilken lyd man vil ha. Noen vil ha nøytral lyd hele veien, mens mange ønsker seg en varme, en rundhet, behagelighet. Dette oftes pga at musikken man spiller ikke er perfekte på plate/fil. Hvor man har denne lydsignaturen er det ikke noen fasit på. Det kan være litt i alle, eller at man velger nøytral elektronikk til behagelige høyttalere. Men det som er viktig å tenke på er at forsterkerne passer til høyttalerne på andre områder enn klangen. Det gjelder effekt, raskhet, kontroll på bassen osv. Det er mye prøving og feiling i denne hobbyen og dette er jo noe mange setter pris på.

Og ps. Ikke bry deg stort om kabler og pris på dem.

M

MusicBear

Gjest
3) Er det er litt tilfeldig hva som passer bra sammen og hva som ikke passer sammen, eller er det bare å mikse og trikse som man vil?

Høres kanskje dustete ut, men jo dyrere utstyr jo større problemer med å få ting til å passe sammen, både fordi noe kan være litt sært og fordi godt utstyr lettere avslører små feil.

Forsøk å kjøpe/koble til komponenter fra samme produsent, helst også mest mulig som integrert i et apparat, så reduserer du feilkilder og generelt får mer for pengene. Hva forsterker angår, du kan ikke få for stor forsterker, jo større jo mer kontroll over høyttaleren både hva lavt og høyt volum angår. Hegel integrerte forsterkere er nok langt på vei bransjeledende i dag, under 100.000 kroner, og som du selv sier kan høres mange steder.

Sørg også for hjelp og veiledning til å kjøpe høyttalere som passer til forsterkerne (eller omvendt), så går lite galt sånt sett. Så sier det seg selv at jo større høyttalere jo mer gir de i de nedre oktaver. Men, for store høyttalere i små rom kan igjen by på problemer.

Lån med deg utstyr hjem før du handler - så sant det er mulig.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Finn en høyttaler som passer passer rommet. Og din smak. Ulike høyttalerkonstruksjoner har ulike egenskaper når det feks kommer til plassering og spesielt avstand til vegger.

Fin en forsterker som kan drive høyttalerene. Og som du liker lyden av.

Jeg synes det er mye lettere å finne forsterker til høyttaler enn omvendt. Mitt tips er derfor alltid start med høyttaler.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.585
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg tor jeg har kastet bort 6-sifrede beløp på utstyrsbytter, og i tillegg veldig mye tid på frustrasjon da byttene ikke gir forventet resultat, lydmessig.

Så tok jeg innover meg at rommet nok er den viktigste komponenten...fikk orden på akustikken og med ett spilte anlegget i en helt annen liga enn før. Så der ligger det en klar anbefaling.

Personlig synes jeg det er litt moro med separate komponenter, selv om det på mange måter er klart mest fornuftig med mest mulig integrert. I det rommet er under kontroll, akustisk sett, er det plutselig mulig å høre forskjeller mellom komponenter og man kan endre/tune anlegget litt ved riktige bytter.

Det eneste jeg er helt klar på er at man stort sett alltid tjener på at effektforsterkeren har masse kraft. Det er jo noen ganger oppsiktsvekkende hvor bra selv billige høyttalere kan spille om forsterkeren er av et skikkelig kaliber.

Preampen er muligens (?) den komponenten der man har størst mulighet til å farge lyden, etter høyttalerne selvsagt. Her på sentralen er det dog heftige diskusjoner rundt lydmessige forskjeller på både streamere, dacer og kabler så jeg skal vokte meg for å være for påståelig.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Man kan høre effekten av dynamisk overskudd, at støynivået er bra/dårlig, forvrengning hvis den er høy, endres markant eller består av uheldige harmoniske.

Man hører definitivt små endringer i volum som resultat av endret gain når man prøver forskjellige komponenter, og man liker som regel best det som låter høyest. Derfor er det veldig lett å bli lurt når man tester frem og tilbake på forskjellige komponenter.

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.628
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Hei!

Det snakkes stadig om forskjellige "lydsignaturer" i forsterkere. Hegel låter ditt og NAD låter datt osv..

Personlig har jeg ikke hørt så mye forskjellig annet enn utstillingsmodellene på Soundgarden (som forøvrig nesten bare har Hegel) og Hifi-klubben.

1) Men i hvilke "typer" forsterkere ligger de største hørbare forskjellene (tenker ikke på de forskjellige merkene, men komponentene)? Er det i en DAC, integrert forsterker, effekttrinn eller forforsterker?

2) Kan man for eksempel bruke en Abrahamsen effektforsterker med en Primare forforsterker og en Hegel DAC og få det beste fra begge (alle) verdener?

1) Forforsterkerdelen har forskjeller som er relativt lette å detektere. Slapp vs tight bass, ringing i diskanten vs en diskant som bare er der eller ikke. Effekttrinn er ofte litt vanskeligere. Spiller man på litt lydnivå og musikken er kompleks høres ofte at lydbildet faller sammen. Dette unngås med potente effekttrinn med lav forvrengning. DAC'er vanskelig. Lyden videre i kjeden blir aldri bedre enn den som kommer ut av analogdelen i DAC,en. Sånn er det også videre i kjeden.

2). Det går fint å blande merker. Feil med et produkt kan ikke kompenseres for lenger ut i kjeden. Du får derfor ikke det beste av alle verdener, men summen av godt og vondt for å si det slik. Lyd er logikk. Det som som er gått tapt underveis kommer ikke igjen senere. Passasjeren som ikke var med toget fra Nationaltheateret kan ikke gå av på Stortinget. En slørete preamp kan ikke reddes av en rentlydende effektforsterker.

3) Aller viktigst er høyttalerene (og rommet). Intet låter bra i en svømmehall. HT låter meget forskjellig og du må like lyden av disse først. Liker man varm lyd er eksv Tannoy Cheviot et eksempel. Liker man detaljert lyd er Focal et annet eksempel.

Etter min erfaring lønner det seg med mest mulig nøytrale komponenter. DVS forsterkere med lavest mulig forvrengning og høy kapasitet, DAC med lav jitter og god analogdel også videre. Å bytte frem og tilbake mellom elektronikkomponenter kan fungere, men er oftest en tornefull vei.

En skikkelig god integrert forsterker med tilhørende kvalitets DAC er når du vet hvilke HT du liker den korteste veien til et godt resultat.

Final

Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Hei!

1) Forforsterkerdelen har forskjeller som er relativt lette å detektere. Slapp vs tight bass, ringing i diskanten vs en diskant som bare er der eller ikke. Effekttrinn er ofte litt vanskeligere. Spiller man på litt lydnivå og musikken er kompleks høres ofte at lydbildet faller sammen. Dette unngås med potente effekttrinn med lav forvrengning. DAC'er vanskelig. Lyden videre i kjeden blir aldri bedre enn den som kommer ut av analogdelen i DAC,en. Sånn er det også videre i kjeden.

2). Det går fint å blande merker. Feil med et produkt kan ikke kompenseres for lenger ut i kjeden. Du får derfor ikke det beste av alle verdener, men summen av godt og vondt for å si det slik. Lyd er logikk. Det som som er gått tapt underveis kommer ikke igjen senere. Passasjeren som ikke var med toget fra Nationaltheateret kan ikke gå av på Stortinget. En slørete preamp kan ikke reddes av en rentlydende effektforsterker.

3) Aller viktigst er høyttalerene (og rommet). Intet låter bra i en svømmehall. HT låter meget forskjellig og du må like lyden av disse først. Liker man varm lyd er eksv Tannoy Cheviot et eksempel. Liker man detaljert lyd er Focal et annet eksempel.

Etter min erfaring lønner det seg med mest mulig nøytrale komponenter. DVS forsterkere med lavest mulig forvrengning og høy kapasitet, DAC med lav jitter og god analogdel også videre. Å bytte frem og tilbake mellom elektronikkomponenter kan fungere, men er oftest en tornefull vei.

En skikkelig god integrert forsterker med tilhørende kvalitets DAC er når du vet hvilke HT du liker den korteste veien til et godt resultat.

Final

Kommentar ti. ditt pkt. 2
Ikke alle forskjellige merker passer til hverandre - "elektrisk" sett - da blir matchen ofte svært dårlig.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.628
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Hei!

Final

Kommentar ti. ditt pkt. 2
Ikke alle forskjellige merker passer til hverandre - "elektrisk" sett - da blir matchen ofte svært dårlig.
Du har et poeng der. Det kan være en utfordring ift impedans og gain. Men stort sett går det greit mellom de fleste ordinære merker.

Topp Bunn