Lydreferanser

V

villov

Gjest
Med tanke på egne erfaringer og hvilken oppfatning av hva man mener er riktig og god lyd eller ikke.
Har gjort det "fatale" skifte fra Quad elektrostater 989 og Velodyne DD-15, ned til B&W 604 S3 for tiden. Å sammenligne disse høyttalerne er kanskje ganske håpløst, men den første tiden satt jeg og gremmet meg enormt over tapet av mellomtonen og den labre bassen.

Etter en sommer med tilvenning har jeg begynt å like lyden av disse mindre B&W'ene bare mer for hver dag, og mellomtonen er helt grei og bassen spiller dypt nok og er kontrollert.
Snodige greier.. ;)
Forøvrig er referansen i eget hode gamle Infinity Epsilon som er det mest analytiske som har stått i denne stua.

Man får ta ting for hva de er.
 

oeyvinoh

Medlem
Ble medlem
16.05.2006
Innlegg
38
Antall liker
1
Etter en sommer med tilvenning har jeg begynt å like lyden av disse mindre B&W'ene bare mer for hver dag, og mellomtonen er helt grei og bassen spiller dypt nok og er kontrollert.
Snodige greier.. ;)
Et av utallige "bevis" på at vi mennesker er meget tilpassningsdyktige. Denne tilpasningsdyktigheten har vel bidratt til at dine forfedre har overlevd opp gjennom evolusjonshistorien ;D
Spørsmålet er om ikke vi kresne hi-fi nerder er en utdøende rase..:-/
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.551
Antall liker
2.734
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Kan det være at hifiverdenen består av en mengde der-og-da-opplevelser/øyeblikk??
Trodde jo ikke at jeg kom til å sette særlig pris på mitt oppsett, etter fredagens lyttekveld, men slik gikk det altså ikke......... Hører og merker klart forskjeller, men vet også meget godt hva mitt eget oppsett gjør bra og hva det mangler.
Har hatt noen lytteopplevelser som har gitt meg hakelslepp, f.eks første gang jeg hørte Carlsson OA 50 og OA 52. Begge gangene ble det spilt på samme "lille" 8W rørforsterker, og philipscd-spilleren liknet mest på en gammeldags telefonsvarer. Men Kari Bremnes hadde tatt turen på Norge til stuen vi satt i i Stockholm, kun for å synge fra platen "Gåte ved Gåte". Har vel knapt hørt en mer tilstedeværende musikkgjengivelse. Kunne nesten kjenne parfymen hennes, jo.................
Likeledes ga Gradientene hos PMAudio en gjengivelse av Arild Andersen som savnet sidestykke mht høyde i lydbildet. Han var jo like høy som trærne som beveger seg i "Ringenes Herre"...........
Etter litt refleksjon, har jeg vel kommet til at det mest imponerende ved fredagens lytteseanse hos MPT for min del må bli evnen oppsettet hans har til å gjengi instrumenters og stemmers overtonestruktur (eller utklinging, om du vil).
Men nå skal jeg spille noen skiver på mitt eget oppsett og kose meg gøtt............. :)
 
A

Antonx

Gjest
Ingen tvil om at vi er tilpassningsdyktige. Interesant å høre om noen som går motsatt vei av evolusjonen...

Jeg tror vi hører hovedsaklig til musikken med et dårlig annlegg og ikke bryr oss så mye om kvaliteten med litt tilvenning. Vi har alltid valg. Skal vi henge oss opp i kvalitet eller ikke.
Med mitt forrige forrige annlegg jeg hadde i over 10 år satte jeg meg ikke ned så mye foran høyttalerne og hørte etter et lydbilde fra sweetspot men heller fra sofaen eller som bakgrunnsmusikk. Nyter musikken mye bedre nå men får problemer med dårlige innspillinger som jeg nøt bedre før.

Mitt gamle annlegg ga jeg bort til min søster (Opus 3 Chorus, Mission Cyrus 2, Marantz CD 50).
Jeg hørte på det ca et halvt år etter og du verden... jeg tenkte; har jeg virkelig hørt på det mølet der i 10 år?? (Jeg har faktisk hatt masse glede med dem)...
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Hvis du hadde laber bass med 989 var det noe fullstendig feil med oppsettet ditt, - garantert! Dette bør være rene fyrverkeriet i forhold til 604.
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Ja sånn blir det, når man bytter fra Opel til Mercedes ::).



Ingen tvil om at vi er tilpassningsdyktige. Interesant å høre om noen som går motsatt vei av evolusjonen...

Jeg tror vi hører hovedsaklig til musikken med et dårlig annlegg og ikke bryr oss så mye om kvaliteten med litt tilvenning. Vi har alltid valg. Skal vi henge oss opp i kvalitet eller ikke.
Med mitt forrige forrige annlegg jeg hadde i over 10 år satte jeg meg ikke ned så mye foran høyttalerne og hørte etter et lydbilde fra sweetspot men heller fra sofaen eller som bakgrunnsmusikk. Nyter musikken mye  bedre nå men får problemer med dårlige innspillinger som jeg nøt bedre før.

Mitt gamle annlegg ga jeg bort til min søster (Opus 3 Chorus, Mission Cyrus 2, Marantz CD 50).
Jeg hørte på det ca et halvt år etter og du verden... jeg tenkte; har jeg virkelig hørt på det mølet der i 10 år??  (Jeg har faktisk hatt masse glede med dem)...
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.040
Antall liker
1.834
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Med tanke på egne erfaringer og hvilken oppfatning av hva man mener er riktig og god lyd eller ikke.
Har gjort det "fatale" skifte fra Quad elektrostater 989 og Velodyne DD-15, ned til B&W 604 S3 for tiden. Å sammenligne disse høyttalerne er kanskje ganske håpløst, men den første tiden satt jeg og gremmet meg enormt over tapet av mellomtonen og den labre bassen.

Etter en sommer med tilvenning har jeg begynt å like lyden av disse mindre B&W'ene bare mer for hver dag, og mellomtonen er helt grei og bassen spiller dypt nok og er kontrollert.
Snodige greier.. ;)


quote]
Innspillingstid
;)
 
V

villov

Gjest
Hvis du hadde laber bass med 989 var det noe fullstendig feil med oppsettet ditt, - garantert! Dette bør være rene fyrverkeriet i forhold til 604.
Setningen min var klønete, og meningen er at bassen ble laber når jeg byttet fra store ned til små høyttalere.
Selve bassen i 989 virker ikke dyp i forhold til den enorme mellomtonen, men der gjorde DD-15 en glimrende jobb. Problemet var at basskassa laget en ultradyp brumming når volumet var helt av. Fant ikke ut av det.

Må jo også svare videre her at innspillingen av B&W'ene ikke har så mye med frekvenstapet å gjøre som følge av høyttalerbyttet.

Mange som mente at Quad og velodyne var det beste de hadde hørt her, men jeg er ikke enig selv om man gjerne kan kalle dette oppsettet for "fyrverkeri".

Har tidligere også fortalt om min kritikk av 989 konstruksjonen i plastikk og uten forgylte terminaler.
 
O

om.s

Gjest
Lydreferanser? vel min står her hjemme i stua, Wilson-Benesch Discovery (2,5 veis med isobarik bass) og faste stativer, med på laget er det spitzen end Tysk kraft, Audionet AMP II MAX mono blokker (1x400W) "små" høytalere og store forsterkere er en vinner her i heimen...

mvh
 
C

cosmos

Gjest
ferskt brød er rene luksusen for en fange under hitler.
det samme skjer her... man venner seg til en annen standard, forrige referanse glemmes over tid og selv det mest nødvendige blir godt nok ;D
 
O

om.s

Gjest
Med referanse mener jeg hovedsakelig det/noe som er kjent og naturlig, dette noe tenderer selvsagt mot det man mener er "best" lyd....

mvh
 
Topp Bunn