Lydnirvana - etter ferien!

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Jeg har vært bortreist i nesten to uker. I løpet av reisen var jeg på et par live konserter (klassisk), og nøt live-overføring av Det venezuelanske ungdomsorkesterets Nyttårs-konsert på Arté (med Gustavo Dudamels) -- men ellers var det glissent med musikk i ferien.

Kom hjem i går og koblet til anlegget. Spilte Veronique Gens som tolker forskjellige franske verk. Trodde noe var galt, siden jeg hørte musikk rundt hele meg, og mente jeg hadde to-kanals inne. (Har multi-kanal oppsett, men bruker det mest til film og til DGs dts-innspillinger).

Alt var som det skulle være - to-kanals avspilling, men jeg fikk en god påminnelse av hvor rikt og godt et bra oppsett kan bli, når lydrommet oppstår omkring deg på et blunk. Det blir nok lenge til jeg bytter fronthøyttalere.

Smiler fortsatt!

Uansett krangling og meningsforskjeller - jakten på god lyd har sine høydepunkter!
 
R

Roysen

Gjest
Soundproof skrev:
Jeg har vært bortreist i nesten to uker. I løpet av reisen var jeg på et par live konserter (klassisk), og nøt live-overføring av Det venezuelanske ungdomsorkesterets Nyttårs-konsert på Arté (med Gustavo Dudamels) -- men ellers var det glissent med musikk i ferien.

Kom hjem i går og koblet til anlegget. Spilte Veronique Gens som tolker forskjellige franske verk. Trodde noe var galt, siden jeg hørte musikk rundt hele meg, og mente jeg hadde to-kanals inne. (Har multi-kanal oppsett, men bruker det mest til film og til DGs dts-innspillinger).

Alt var som det skulle være - to-kanals avspilling, men jeg fikk en god påminnelse av hvor rikt og godt et bra oppsett kan bli, når lydrommet oppstår omkring deg på et blunk. Det blir nok lenge til jeg bytter fronthøyttalere.

Smiler fortsatt!

Uansett krangling og meningsforskjeller - jakten på god lyd har sine høydepunkter!
Det høres bra ut! Jeg hadde en lignende opplevelse når jeg i romjulen fikk min digitale signalkilde tilbake etter lang tids sårt fravær.

Mvh
Roysen
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.927
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Ahh , endelig en postiv tråd, det er nettopp slike lyttestunder som gjør denne hobbyen så spesiell :)

Har selv kost meg mye i jula, hjelper med noen fri-dager hvor man virkelig har tid til å slappe av i sweetspot.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Kanskje er det slik at vi noen ganger har godt av å komme oss vekk fra anlegget vi har brukt tid og energi på å bygge opp? Kan forestille meg at dersom man spiste russisk kaviar hver eneste dag ville det til slutt bli svarte, salte fiske-egg -- og ikke en delikatesse.

Mine ører synes avstemt for lyden som kommer fra B&Os akustiske linser, så jeg har investert i et par BeoLab 5 høyttalere. Fra et hi-fi tweak standpunkt kan det virke som om jeg har kastet inn håndkleet - dette er høyttalere som er forholdsvis tweakfiendtlige.

Men jeg har valgt og avpasset lytterommet, arbeidet med plassering og jobbet med å få best mulig kildegjengivelse, etter mine kriterier. Derfor var det en flott opplevelse å komme tilbake og oppleve at DETTE er lyd, sånn skal det være. (Og nå sier jeg ikke at min løsning er den alle skal følge - kun at den gir meg en dypere tilfredsstillelse og et rikt engasjement i det jeg lytter til.)

Jeg har opplevd tilsvarende med andres godt planlagte anlegg.

Fikk bare lyst til å dele opplevelsen, siden jeg fikk inntrykk av at vi kom tilbake fra høytiden med stålet trukket klare til dyst. Jeg måtte sette meg ned og smile da jeg hørte Veronique Gens stemme, mens instrumentene projiserte lyden sin omkring meg. Fordi det var så lenge siden sist jeg hørte presis 3-D lydgjengivelse ble jeg minnet om forskjellen -- og belønningen som venter når vi bruker tid på anleggene våre.
 
K

kbwh

Gjest
Lydprojeksjon er etter min mening det mest interressante å diskutere innen hifi.

Jeg har tilgode å høre Beolab 5 i et rom de fortjener, men jeg har en følelse av at jeg kune leve med et par høyttalere som er så kapable som de synes å være.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Soundproof skrev:
Kanskje er det slik at vi noen ganger har godt av å komme oss vekk fra anlegget vi har brukt tid og energi på å bygge opp? Kan forestille meg at dersom man spiste russisk kaviar hver eneste dag ville det til slutt bli svarte, salte fiske-egg -- og ikke en delikatesse.

Jeg tror at vi er slik innrettet at vi søker stadig nye stimuli og at vi av og til forveksler jakten på noe nytt med jakten på noe bedre. Vårt sanseapparat er rett og slett sånn bygd opp. Straks det nye blir en vane (eller en normaltilstand) - uansett hvor flott det er - synker stimulansenivået vårt (det som var så kjekt ligger plutselig under persepsjonsterskelen) og jakten på noe annet som kan trigge serotoninene starter igjen. Jeg tror også at dette er en til dels personindividuell tilstand - noen må ha nye dame regelmessig mens andre er ganske fornøyd med den de har. Det betyr ikke at det ikke er forskjell på damer, men at det er forskjeller på oss som er sammen med de. Selv holder jeg meg relativt stabilt til både dame og stereoanlegg, men må hele tiden prøve nye plater og nye viner.

Det betyr at det er lurt å ta en pause fra anlegget slik at man kan få gleden av å smake på nyhetens interesse igjen av og til uten stadige nye innkjøp. God helg.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
God helg selv!

Har kikket litt på dette med lydprojeksjon. Med multi-kanal er det jo ikke et mysterium, men når det oppstår vha to-kanals kan man begynne å undre.

Opptaksteknikk er avgjørende. Jeg hører spennende detaljer i perspektiv på Milwaukee Symphony Orchestras binaurale opptak, for eksempel. (De er tilgjengelige over nettet).
Men tilsvarende kan man også oppleve uten at man skal benytte seg av slike hoder.

Med iTunes er det blitt lett å hoppe mellom ulike opptak, selv i full oppløsning, og det er helt utrolig hvilke forskjeller som finnes når det gjelder rom, detaljering, perspektiv og fokus -- og jeg er temmelig sikker på at det er gode lydteknikere som er involvert, det er kun det at smaken er forskjellig.

Rent konkret er jeg kommet til at man kan gjøre ting gjennom høyttalervalg, romflater/akustikk og lytteposisjon som befordrer eller motvirker projeksjon. Og det er heller ikke slik at all projeksjon er av det gode. Roger Waters er jo en entusiastisk bruker av Q-Sound, mens jeg kan dy meg for det når han kun bruker det for å skyve effektlyder ut i lytterommet.
http://en.wikipedia.org/wiki/QSound

Derimot blir jeg ganske så entusiastisk når jeg opplever dybde og presist perspektiv av en ubearbeidet instrument/vokalinnsats, og for meg er dette lydmålet: å få til et rikt og realistisk lytterom av akustisk musikk.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
erato skrev:
Soundproof skrev:
Kanskje er det slik at vi noen ganger har godt av å komme oss vekk fra anlegget vi har brukt tid og energi på å bygge opp? Kan forestille meg at dersom man spiste russisk kaviar hver eneste dag ville det til slutt bli svarte, salte fiske-egg -- og ikke en delikatesse.

Jeg tror at vi er slik innrettet at vi søker stadig nye stimuli og at vi av og til forveksler jakten på noe nytt med jakten på noe bedre. Vårt sanseapparat er rett og slett sånn bygd opp. Straks det nye blir en vane (eller en normaltilstand) - uansett hvor flott det er - synker stimulansenivået vårt (det som var så kjekt ligger plutselig under persepsjonsterskelen) og jakten på noe annet som kan trigge serotoninene starter igjen. Jeg tror også at dette er en til dels personindividuell tilstand - noen må ha nye dame regelmessig mens andre er ganske fornøyd med den de har. Det betyr ikke at det ikke er forskjell på damer, men at det er forskjeller på oss som er sammen med de. Selv holder jeg meg relativt stabilt til både dame og stereoanlegg, men må hele tiden prøve nye plater og nye viner.

Det betyr at det er lurt å ta en pause fra anlegget slik at man kan få gleden av å smake på nyhetens interesse igjen av og til uten stadige nye innkjøp. God helg.
Jøss går det an å bli fornøyd med damer altså...dette var nytt for meg... :eek: :eek:Go helg
 
Topp Bunn