Lydkort til DAC og spill-pc

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Har lyst til å bytte ut mitt gamle Creative-kort og sjekker hva som finnes av rimelig utstyr på markedet. Har skaffet meg aktive monitorer til pc`en. Monitorene har også innebygget DAC, med mulighet for AES/EBU og coax tilkobling.
http://www.infra-sonic.com/site/p_ReferenceMonitors_blow5d.php
Pr. i dag bruker jeg analog overføring av lyden, men det ønsker jeg altså å gjøre noe med.

Jeg vet at det finnes mange profesjonelle (og relativt sett dyre) lydkort på markedet, men finnes det lydkort hvor jeg kan bruke den interne DAC`en og som samtidig er kompatiblet med protokollene som windows xp bruker til spill? (Directsound, EAX..). Lydkortet behøver vel ikke strengt tatt være fra øverste hylle, da jeg ønsker å bruke DAC`en i monitorene.
Hadde også vært kjekt med ekstern volumkontroll, ikke bare være henvist til software-basert justering.

Jeg er ikke akkurat ajour på feltet, så jeg setter pris på ideer, generell kunnskap konkrete forslag til lydkort.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Creative med EAX osv. er kjekt å ha i spill (har et Elite Pro XFi selv). Det har kommet nye kort med PCIe plugg.

Se www.creative.com .

Meget godt fornøyd med full ASIO og bitperfect avspilling (følger automatisk rett samplefrekvens avh. av kildemateriale, men kan også tvangsstyres) digitalt til min DAC/Pre.

Brukes både på CDer og DVDavspilling. Meget bra lyd.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Kremt...og MYE spilling... ;D

Går endel i WoW, EVE og div. andre titler f.t.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Takk for innspill, LydMekk! Tror jeg vil gjøre det enklest for meg selv ved å velge Creative pga. kompatibiliteten med spill.

Har tittet litt på Creative X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional Champion Edition, ca en tusing rimeligere enn ditt,
http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:1457276;c:36134;r:pg

Tror du det vil gå greit å sync`e de digitale klokkene mellom DAC`en i dette lydkortet og DAC`en i monitorene?

Ellers har jo Asus sine Xonar-kort, men de har ingen ekstern enhet for tilkobling av kilder eller volumkontroll.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
atonal skrev:
...tittet litt på Creative X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional Champion Edition...
Og jeg som svevde i den villfarelsen at hi-fi produsenter hadde en lei tendens til å bare legge på med mer og mer ord. :D

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Mbare skrev:
atonal skrev:
...tittet litt på Creative X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional Champion Edition...
Og jeg som svevde i den villfarelsen at hi-fi produsenter hadde en lei tendens til å bare legge på med mer og mer ord. :D
Mbare, her gjelder hyperbolenes verden! Det både låter og selger bedre ;)

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Full digital volumkontroll ja. Men som med alle andre digitale volumkontroller mister du oppløsning ved å sette denne kraftig ned.

Da bedre å regulere volum i pre/pro etterpå og kjøre fullt volum fra kortet digitalt. Jeg gjør det, volum S/PDif 100 for maks. oppløsning.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
LydMekk skrev:
Full digital volumkontroll ja. Men som med alle andre digitale volumkontroller mister du oppløsning ved å sette denne kraftig ned.

Da bedre å regulere volum i pre/pro etterpå og kjøre fullt volum fra kortet digitalt. Jeg gjør det, volum S/PDif 100 for maks. oppløsning.
Takk for svar, LydMekk. Ble imidlertid litt usikker på hva jeg konkret kan bruke av volumjustering, hvis jeg vil bevare oppløsningen. Hadde opprinnelig tenkt å bruke lydkortets volumkontroll via den eksterne enheten for enkelhets skyld, eller vil dette innebære tap av oppløsningen? Bruker du DAC til volumjusteringen?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Har prosessor/pre med innebygget DAC og regulerer volum i denne. Selve signalet kommer fra lydkortet med 100% volum over S/PDif.

Topp Bunn