"Lydkjelleren"

M

MarkusH

Gjest


Presenterer her mine anlegg, kort fortalt står det en 7.1 hjemmekino og et 2.2 stereoanlegg i samme rom på cirka 20 kvm, dette er i en kjeller i betong, 2,40 meter oppunder taket, tapet på vegger, gulvbelegg på gulv. Dette rommet har gått igjennom litt av forvandling det siste året (i all hovedsak), har vært fem-seks forskjellige anlegg inne her nå, det som står her i dag overgår alt annet jeg har hatt her inne.

Her er det XTZ som gjelder, egentlig det samme for meg hvilke merke som står på høyttalerne, så lenge jeg synes de låter bra, alt annet er egentlig irrelevant. Men her er det i alle fall stort sett sorte høyttalere, stort sett i høyglans sort. Har en tråd her inne der alt fra "slik det var før" ligger, må si meg meget fornøyd med både hjemmekinoen og stereoanlegget slik det står i dag. :)

Stereoanlegget består av:

4 stykk DIY-kasser med 2x 8" SB Acoustics midbasser i hver, drevet av Behringer NX3000D.
I "sandwichen" XTZ Divine 100.33 (kronen på verket etter min mening), disse har noen kobberterminaler, gitter foran elementene, noen "billige" Accuton-elementer som sitter i disse, er en 2-veis konstruksjon og et par høyttalere jeg aldri kommer til å selge. Har også sandfylte stativer til disse, som bakhøyttalera står på.
Av subber spilles det på 3x XTZ W10.16 per dags dato, har vært igjennom noen subber med disse alt, bruker to på venstre side i rommet og en på høyre side, SVS står til pynt. Dette spiller mer eller mindre "likt" grunnet at rommet spiller veldig skjevt i bassen.
Racket viser forsterkere og kilder til dette anlegget, på toppen av racket står en Opera Droplet 5.0, en stor sak på 30 kg som er toppmatet, hylla under huser min kjære Rotel RDD-1580 DAC, denne har USB både foran og bak, foran har den støtte for bluetooth-dongle, som benyttes mye av meg. iPad som kilde fungerer veldig fint som en kombo til denne. I hylla under den igjen står en Philips F7111 enn så lenge, venter på en Thorens TD160 Super. Under platespilleren står forforsterkeren, som er en Classe DR-4 (står Audio 4 bakpå den), denne er fullbalansert på inngang/utgang, men har mulighet for noen tilkoblinger med RCA. Forrige eier var kry av at knappene på denne var sølvfarget, da de originalt var sorte, kun én eier før meg. I nederste hylle står en NAD S200, som har gjort jobben bra i cirka 3 år nå. Av kabling er det litt diverse, RCA-kabler fra Supreme, XLR kabler er jeg usikker på, er noen XLR til RCA-kabler, bruker "en liten haug" med y-splittere da forforsterker ikke har sub-out, som byr på problemer når det brukes 3 subber og midbasser. Skal ikke gå inn på lyden, men for undertegnede er dette det beste jeg noen gang har hatt, full kontroll uansett volum (på det volumet jeg hører på da).

Hjemmekinoen består av:
XTZ 99.36 MK1 fronter, står litt "bak" stereofronta, men det gjør faktisk ingenting på lyden. Senteren er akkurat omplassert litt, lå en sub under den før, men som nå er bytta ut med subforsterker-boksen til to av subba i fronten. Kronen på verket her er vel den nyankomne Marantz SR6010, måtte ha svart såklart. Subber i front er de eneste i hjemmekinoen, det er fra venstre SVS Pb12 Plus 2 i textured black, et monster uten sidestykke, bare dumt rommet mitt ikke gjør den rettferd. Ved siden av står en AV123 MFW-15, broren står på andre siden av senteren, dette er 15" i porta kasser, eminente hjemmekinosubber, to av de skal på papiret være mer brutale enn Plus 2 (som de ofte blir sammenlignet med), dessverre er forsterkerne i disse AV-subba av det dårlige slaget. Lyden er dog upåklagelig, like gode til musikk som til film. Lengst til høyre i front står to XTZ W10.17P foret med en SVS BASH 900W forsterker fra en Plus 2, denne har en helt sinnsyk effekt på de W10.17P subba, disse er passive med interne delefilter, står nå med åpne porter. For de som vanker her inne så ble disse kjøpt av Polka her inne for to år siden, var det vel. I rommet mitt er disse helt overlegne de andre tre som står ved siden av, men denne rekka har potensiale så det holder. Selv om rommet her er forholdsvis vanskelig å riste, så har ikke disse fem her noe problemer med det. Bestrykning i bassen til sammen 2x 15", 2x 12" og 2x 10".
Senteren er en XTZ WMT, bånddiskant som er sylskarp. Sidehøyttalerne er samme serie som senter, de heter også XTZ WMT, men disse er pyramideformet, samme diskant og mellomtone, sort høyglans, men veldig dårlig finish på de. De står på stativer fra 4Sound, husker ikke navnet, brukte de under mine Pioneer S-DJ08, så de tåler 30 kg per stykk. Bakhøyttalerne er XTZ 99.26 MK1 på XTZ Divine 100.33 stativer som er sandfylte, disse veier 30 kg stykk.
Av bilde så er det en Optoma HD141X som står for det, lerrettet er ikke hengt opp så her er det prosjektering rett på tapeten på veggen, kommer sikkert opp noe annet etterhvert, laken etc.

Går over litt akustikk-tiltak her også.
Bassfeller i hjørner, med grå håndkler fra Ikea utenpå, dette er vanlig isolasjon, bare bassfellene er cirka 4 hele pakker. De får frem trøkket i mellombassen temmelig bra, i tillegg er det to absorbenter i førsterefleksjon som også er laget av undertegnede, disse er 30 cm tykke, cirka 65x120 cm, også går håndkler fra Ikea som er brukt på disse. Nederst mot gulvet er det lagt to absorbenter på siden, som er 20x60x120 cm, disse ble nylig kjøpt brukt, grisebillig av et medlem her inne, koselig kar. :) I tillegg ligger det tepper/håndkler under subba i front, to store langlugga tepper fra Rusta (disse 290x200 cm), så de dekker stort sett hele lengderetningen på rommet og det meste av bredda, har i tillegg lagt på noen tepper jeg hadde fra før ut til veggene. Tepper i stolene/på krakkene og fylt opp "tomrommet" over peisen med "høyttalerinnmat" fra biltema.
Boksen som senterhøyttaler står på er også laget av undertegnede, samt racket i stereoen.

Håper noen holdt ut all teksten, ha en fortsatt god fredag, god helg og god sommer. Her blir det garantert nydt mye musikk og film i sommer. :)


Alteret (som det har blitt kalt), ikke av meg personlig. ;)




























 
Sist redigert av en moderator:

helvax

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2019
Innlegg
398
Antall liker
410
Sted
Viken
Dæggern! Her var det mye greier. Skikkelig stilig rom.
 
M

MarkusH

Gjest
Det her burde vært oppdatert ser jeg nå, det er ingenting som har forsvunnet ut, men det har kommet en del mer inn. Kanskje viktigst av alt, mer XTZ. :p
 
Topp Bunn