Lydisolering rundt spikerslag

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Jeg bor i blokk og lydisolerer leiligheten. Da både mellom rom i leiligheten og mot naboen under meg. For eksempel å isolere fra stue med hifi til andre rom.

Rundt alle stikkbokser i veggen har jeg bygget en boks av dobbel gips der tomrommet fylles med Rockwool og alle skjøter fuges godt. Har også egnet fuge inne i selve flexirørene der strømkablene går gjennom - for å unngå at alt dette blir lydførende. En vanlig stikkboks er jo av tynn plastikk og det er et stort hull i veggen der det plutselig ikke lenger er dobbel gips. Poenget er altså at lyden som finner vei inn her treffer dobbel gips på baksida av stikkboksene.

Jeg har bygget lydvegger på bærende vegger som fører lyd ned til nabo. Lest meg godt opp. Stålstendere, rockwool, mye fugemasse, laftestrimmel under sviller og dobbel gips.

Men så er det behov for spikerslag rundt omkring der jeg helst skulle hatt mulighet til å sette inn skruer og plugger. For eksempel på kjøkkenet som henger sammen med stua. Skruene lager et hull i de ellers svært tette veggene. Er det noen som har vært borti noen løsninger på dette? Jeg ser for meg å bygge en liten kasse likt som stikkboksene rundt spikerslagene. Noen andre som har ideer eller erfaring med dette?

Det er jo dumt om jeg saboterer mye av arbeidet jeg har lagt ned ellers :)
 
Sist redigert:

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.460
Antall liker
4.653
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Høres ut som du ikke er redd for å gå på en liten snekkerjobb, så kanskje vurdere et lag med Fibergips på kjøkkenet? Fibergips isolerer som to lag med gips og kan spikres og skrus i med god bæreevne. Legger du inn noen utforinger bak, har du dybde nok til at skruer ikke går igjennom til eksisterende vegg.
Dobbelt fibergips, hvis du er helt manisk :)
Snart må du gjøre om på plantegningene og forberede deg på at leiligheten du selger en gang i fremtiden er langt mindre enn den du kjøpte :ROFLMAO:
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.497
Antall liker
6.869
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du må sette inn kubbing. Det aller enkleste er enten 12mm kryssfiner bak gipsen eller evnt å bruke fibergips, som foreslått. Kubbing kan utføres som entten heldekkende plater, eller sette imellom stendere der det trenges. Det kan være vanskelig å forutsi alle framtidige skruer, så heldekkende plater er mere framtidssikret.

Fermacell er en spesiell plate som har spesielt egna lyd- og brannegenskaper, og god skrufasthet. Den må imidlertid helsparkles, og har litt spesiell utføring i skjøter. Du kan evnt dekke med slettvegg for å spare deg for helsparkling.

Johan-Kr
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Takk for svar dere. Jeg er klar over at kubbing eller fibergips må til for å få spikerslag, men poenget mitt er at jeg lager hull i lydisoleringa når jeg skrur gjennom. Det skjer også med fibergips og med 12mm kryssfiner.

Har kanskje tenkt litt tungvint. Har nå tenkt at svaret kanskje bare er så enkelt at jeg trenger kubbinger som er så tykke at jeg kan skru inn solide treskruer uten at de trenger gjennom.
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Spent på hvor mange kvadrat som går til slutt 😂 Tror faktisk ikke det blir så ille. De ordentlige ydveggene er plassert ved bærende vegger som fører lyd ned til naboen under, og dette blir da også etterisolering som jeg håper bidrar til bedre energimerking.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.497
Antall liker
6.869
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Om du legger et helt lag med kryssfiner bak gipsen, og så setter en skrue/bildekrok i det, så slipper det ikke noe lyd igjennom, selv om skruen går igjennom kubbinga. Om du evnt tar ut skruen og lar det stå igjen et kjempekrater som går igjennom alle platelagene, så mister du naturligvis noe lydisolasjonsevne.

Johan-Kr
 
Topp Bunn