Lydhimling og ventilasjonsrør...

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.005
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Heisan

Dette gjelder utbyggingen av en kjeller i en gammel teglsteinsgård fra 1920. Har laget lydhimling med lydplater og dobbel fermacellgips. Utfordringen var en stor limtredrager som går tvers gjennom rommet, og ventilasjonsrørene som ligger langs med den.

Har nettopp fått snekkerne til å kasse inn ventilasjonsrørene på en måte jeg plutselig - men til min store ergrelse: en dag for sent - fant ut var suboptimal. Så spørsmålet er om jeg skal få dem til lå gjøre det om igjen på den måten jeg har skissert nederst.

Jeg er bekymret for lekkasjen inn gjennom ventilasjonsventilene og videre opp fra underetasjen (som dette er) til etasjen over, skissert med blå bølgestrek.

Så - noen som har noen ide om hvor stor forskjell det vil gjøre på de to løsningene av innkassin jeg har skisset opp her? Det er lydbøyler og lydplater mellom lektene og vanlig glava stappa rundt der det går, men ventilasjonsrørene ble hengt ganske tett opp under bjelkelaget, så på det minste er det ikke mange centimeterene.

Lydisolasjon venitlasjon løsning - gjøre om.png
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Du burde vel heller fått montert inn en lydfelle i ventilasjonen.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.005
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Du burde vel heller fått montert inn en lydfelle i ventilasjonen.
Det er faktisk lydfeller I ventilasjonen. Har det betydning? Det er vanlig lydfeller montert på hovedrøret før hvert ventilasjonshull. Vil de dempe lyden også slik at det hjelper mot dette problemet også, ikke bare på lyd mellom ventilerte rom ?
 

Lealaus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2013
Innlegg
126
Antall liker
63
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
9
Hei Ardilla
Du har helt rett, lydfeller hjelper som du sier mellom de forskjellige rom.
Er det viktig for deg at det skal være minst mulig lyd overføring mellom etasjene er din "nye" løsning å anbefale.

Når du nå har valgt å gjøre såpass mye med lydhimling... ville jeg nok tatt kosten med å få gjort det ordentlig slik du ønsker...
 

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
3.369
Antall liker
9.389
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Jeg vil rent intuitivt tro at den siste løsningen du skisserer er best. Riktig god.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.005
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Hei Ardilla
Du har helt rett, lydfeller hjelper som du sier mellom de forskjellige rom.
Er det viktig for deg at det skal være minst mulig lyd overføring mellom etasjene er din "nye" løsning å anbefale.

Når du nå har valgt å gjøre såpass mye med lydhimling... ville jeg nok tatt kosten med å få gjort det ordentlig slik du ønsker...
Takk for innspill. Da har jeg satt den igang med å endre det... Sunk Cost er det jo noe som heter. At man må gjøre det på nytt betyr jo ikke at man må glemme at man betaler for å få det slik man vil, og www.liten merkostnad er jo bare en del av helheten..Håper de løser det greit, så får jeg sjelefred :)
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.005
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Hei igjen

Da har snekkerne gjort om . De mente det var lettere å oppnå tilsvarende ved å lage en kass inni kassen. Tok ned rørene og gjorde som på tegningen. Det var imidlertid så mye plunder at de nok hadde brukt like lang tid på å rive det som trengtes for å gjøre det slik jeg egentlig burde ha gjort. Menmen


Lydisolasjon venitlasjon løsning - gjøre om2.png
 
Topp Bunn