Lyden av forvrengning

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    4.129
    Synes ikke på frekvenskurver:
    En av definisjonene er hvordan vi måler frekvensrespons. Når vi måler frekvensrespons sammenlikner vi det som kommer ut av høyttalerne med det målesignalet vi sender inn i systemet. Når vi henter ut måledataene filtrerer vi bort det som ikke hører direkte sammen med målesignalet. I denne prosessen forsvinner også harmonisk forvrengning. Men denne forvrengningen finnes i impulsresponsen så borte er den ikke, den hører bare ikke hjemme i visningen av frekvensrespons.
    Godt forklart og belysende på hvordan forvrengning påvirker opplevd lyd.
    Når det gjelder sitatet over ser jeg godt at dette gjelder ved målinger basert på frekvens-sveip, men hvordan blir dette med målinger med pink-noise?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    4.433
    Synes ikke på frekvenskurver:
    En av definisjonene er hvordan vi måler frekvensrespons. Når vi måler frekvensrespons sammenlikner vi det som kommer ut av høyttalerne med det målesignalet vi sender inn i systemet. Når vi henter ut måledataene filtrerer vi bort det som ikke hører direkte sammen med målesignalet. I denne prosessen forsvinner også harmonisk forvrengning. Men denne forvrengningen finnes i impulsresponsen så borte er den ikke, den hører bare ikke hjemme i visningen av frekvensrespons.
    Godt forklart og belysende på hvordan forvrengning påvirker opplevd lyd.
    Når det gjelder sitatet over ser jeg godt at dette gjelder ved målinger basert på frekvens-sveip, men hvordan blir dette med målinger med pink-noise?
    Her skulle jeg gjerne svart kategorisk, men jeg ønsker å ta forbehold om at det benyttes ulike metoder der ute.

Det sagt, så er det vanlig at også målinger med pink noise filtrerer på samme måte som frekvenssveip. Det kan være vanskelig å se for seg hvordan dette foregår rent matematisk, men se for deg at du, uansett målesignal, har et tidsvindu som begynner en plass og slutter en plass, og mellom der skjer det noe. Innenfor dette tidsvinduet har vi kontroll på hva som sendes av signal inn i systemet, og hva responsen ut av systemet er. Ut av dette kan vi trekke en impulsrespons, og fra denne kan vi alltid få frekvensrespons, harmonisk forvrengning osv.

Men for en real time analyzer blir gjerne saken en helt annen. Da får man ingen informasjon om tidsdomenet, kun energifordelingen i frekvensspekteret.

Hedde

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    682
    Men altså nok til å kunne gi en slik karakteristikk av forskjellene på positiv og negativ fase.
    Jeg oppfatter Nelson Pass slik at dette er svært subtilt.

Ellers ville kanskje langt flere snakket om absolutt fase på SET og dybde i lydbildet?
    Ja, det er interessant at han sier at dette psykoakustiske trikset som han kaller det ikke virker for alle. Lurer på hvorfor? Men likevel sier han at de to karakteristikkene meldes rutinemessig. Kanskje dette er noe som er viktig for noen mens andre ikke hører det.

http://www.firstwatt.com/pdf/art_diy_nutube_preamp.pdf

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    4.433
    Jeg synes denne videoen er veldig bra som en enkel introduksjon til fenomenet harmonisk forvrengning:

Tror jeg legger den i åpningsinnlegget også...

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    4.433
    Armand

Hva tror du om å prøve å legge inn forvrengning ved hjelp av ulike plugins på samme spor slik at vi kan sammenlikne dem?

Hvis to plugins gjør litt ulike ting kan det jo være hørbar forskjell, men det kunne være interessant å høre om den er betydelig sammenliknet med effekten av faktisk å ha en viss prosentandel forvrengning.

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    3.736
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Med dagens verktøy tilgjengelig, kan man vel få til det aller meste av signalforandringer. Likevel - hva man gjør i studio, eller konsert for del, for voicing av instrumenter er nå en ting, men å dra inn de samme effektene på avspillingsida blir vel nødvendigvis helt feil. Selvsagt kan man gjøre sikkert det, men i kampen om "korrekt gjengivelse" blir i alle fall helt feil, sett i forhold til alle de krav man normalt setter til korrekt gjengivelse.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    4.433
    Med dagens verktøy tilgjengelig, kan man vel få til det aller meste av signalforandringer. Likevel - hva man gjør i studio, eller konsert for del, for voicing av instrumenter er nå en ting, men å dra inn de samme effektene på avspillingsida blir vel nødvendigvis helt feil. Selvsagt kan man gjøre sikkert det, men i kampen om "korrekt gjengivelse" blir i alle fall helt feil, sett i forhold til alle de krav man normalt setter til korrekt gjengivelse.
    Jeg er, sikkert ikke overraskende, helt enig i det. Samtidig synes jeg det er meget interessant å finne ut av hvordan ørene våre responderer på ulike ting, så det er jo det som er hensikten.

Når en artist signerer av en innspilling føler jeg ikke at det er min oppgave å "fikse på den" etterpå. Det må jo være kunstnerens versjon som er kunst. Det blir for meg litt som å ta frem en pensel og fikse litt på et maleri man har kjøpt, fordi man mener man selv vet litt bedre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn