Lyddempande innerdører

V

VVV

Gjest
Nokon som kjenner til gode innerdører som demper lyd veldig godt?
Merke og modell.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.607
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Nokon som kjenner til gode innerdører som demper lyd veldig godt?
Merke og modell.
Jeg har det flere plasser i mitt eget hus. Mener det er B30 dører fra swedoor og som kommer i mange designmessige utgaver.
 

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
83
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
V

VVV

Gjest
(Tror det er bare de på 35dB som demper noe særlig utover en vanlig massiv innerdør)
Var hos ein forhandlar av Swedoor dagen før mitt startinnlegg. Der sa dei at den "enklaste" varianten demper 25dB.
Dei hadde ikkje nokon som dempa meir enn 35dB.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Disse dB tallene som oppgis er basert på ulike måleverdier til opplysning. Rw som f.eks oppgis i linken under gjelder for mellomtoneområdet og ikke langt nedover i frekvens.
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=71411570

Det du egentlig burde ha tall på er såkalte Rw + Ct målinger. Disse viser ned til 50 Hz.

Skal man ha noe som er virkelig effektivt nedover i frekvens, så må man nok trolig over på custom design.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Nokså vanlig med B30 dører innendørs, feks mot møterom og denslags hvor man ønsker lyddemping. Hvis man øsnker ytterligre demping er det dobbeldører som gjelder, men litt usikker på effekten om de står i felles vegg... må i så fall være påkledd et ekstra lag isolasjon og kledning....
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
B30 er en utgående brannklassifikasjon og ikke relevant her. Gode brannegenskaper overlapper men samsvarer ikke med lydegenskapene.

Dører over R´w = 47dB ( der ´ betyr feltmålt, ikke labmålt ) får vi vanligvis ikke til, da blir det sluse, eller dobbelt dør som nevnt over.
Da må man også ha dobbelt vegg, altså to halvvegger uten kontakt.

Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner til frekvensspekteret i normen for testing av dører, men det har neppe mening med custom for å ta de lave frekvenser uten at man også har gjort svært grundig jobb med rommet. Altså flytende gulv og doble vegger, eller komplett rom i rom.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Det du egentlig burde ha tall på er såkalte Rw + Ct målinger. Disse viser ned til 50 Hz.
Kjenner du til dører som blir testet/ målt etter dette utvidede spekteret ?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
B30 er vel en veggklasse, som må ha A60 dører.... greit at det kommer nye klassifikasjoner på ditten og datten, men kommer man på et byggvarehus så er det neppe noen som kjenner til foreslåtte nye klassifiseringer av ting...
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Hva som er gjengs i byggvarehus vet jeg lite om.

EXX og EiXX der XX er antall minutters motstand har vært standard i proffbransjen i ganske mange år nå. Vegg og dør.
 
Topp Bunn