Lyd og ulyd med Squeezebox COAX

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Jeg bruker Squeezebox ver. 3 trådløst med ekstern DAC og coax-kabling. Når jeg setter forforsterkeren på fullt volum (19 dB gain) så hører man tydelig et svakt brum. Dersom jeg flytter Squeezebox rundt om kring så endrer støyen intensitet. Så det virker som om Squeezebox fungerer som en antenne.

Støyen forsvinner dersom jeg trekker ut strømadapteret eller trekker ut coax-kabelen fra Squeezebox. Jeg har også prøvd samme coax-kabel mellom CD-drivverk og DAC'en og da er det helt støyfritt.

Støy kommer utvilsomt fra Squeezebox og overføres til DAC'en via coax-tilkoblingens skjerm/jord. Jeg har også prøvd å legge en jordingskabel fra jord på RCA-pluggene på Squeezebox til DAC’en men det forandrer ingen ting. På Squeezebox er det felles jord mellom coax og de analoge RCA (er det lurt?), men på DAC'en er det ingen forbindelse mellom jord på coax og jord på analogsignalet.

Min konklusjon er at skjermingen i Squeezebox er dårlig og coax-tilkoblingen på Squeezebox ikke er en optimal tilkobling til ekstern DAC pga. jordingsløsningen internt i Squeezebox. Heldigvis kan jeg bruke toslink så jeg har et støyfritt alternativ :D. (Jeg hører heller ikke forskjell på coax og toslink når jeg A/B-tester.) 8)

Selv om støyen er lav i forhold til signalstyrken så burde den ikke være der :mad:. Jeg ser at dette med Squeezebox og jordsløyfer er hyppig diskutert på nettet. Noen i hjemmelige trakter som har erfart støy ved bruk av coax-kabel mellom Squeezebox og ekstern DAC? ??? Kan noe gjøres skjermingsmessig? Gjelder dette alle Squeezebox?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ingen brummelyd i de to Squeezeboxene mine som er koblet til DAC. Jeg bruker Clas Ohlson koaksialkabel på den ene og noe ubestemmelig - også det koaks - på den andre. For øvrig er det ingen summing i den tredje Squeezeboxen heller - men den er koblet direkte til forsterker via den analoge utgangen. Alle Squuezeboxene mine er versjon 3 - samme som du har. Som du gjør, kjører jeg Squeezeboxene trådløst. Alle anleggene mine står på kurser uten jord - gammelt hus, dette - jord har vi bare på vaskerom og kjøkken. Kanskje det betyr noe?
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Hmmm, da mistenker jeg at det kan være en feil med coax'en på min SB. Er det montert en ferrit-kjerne på strømkabelen ved pluggen? Det må presiseres at brum først kan høres på maksvolum dvs. ved et helt urealistisk høyt lyttevolum.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Lexluthor skrev:
...
Støyen forsvinner dersom jeg trekker ut strømadapteret eller trekker ut coax-kabelen fra Squeezebox. Jeg har også prøvd samme coax-kabel mellom CD-drivverk og DAC'en og da er det helt støyfritt.

Støy kommer utvilsomt fra Squeezebox og overføres til DAC'en via coax-tilkoblingens skjerm/jord. Jeg har også prøvd å legge en jordingskabel fra jord på RCA-pluggene på Squeezebox til DAC’en men det forandrer ingen ting. På Squeezebox er det felles jord mellom coax og de analoge RCA (er det lurt?), men på DAC'en er det ingen forbindelse mellom jord på coax og jord på analogsignalet.

Min konklusjon er at skjermingen i Squeezebox er dårlig og coax-tilkoblingen på Squeezebox ikke er en optimal tilkobling til ekstern DAC pga. jordingsløsningen internt i Squeezebox. Heldigvis kan jeg bruke toslink så jeg har et støyfritt alternativ :D. (Jeg hører heller ikke forskjell på coax og toslink når jeg A/B-tester.) 8)

Selv om støyen er lav i forhold til signalstyrken så burde den ikke være der :mad:. Jeg ser at dette med Squeezebox og jordsløyfer er hyppig diskutert på nettet. Noen i hjemmelige trakter som har erfart støy ved bruk av coax-kabel mellom Squeezebox og ekstern DAC? ??? Kan noe gjøres skjermingsmessig? Gjelder dette alle Squeezebox?
Bruker du analog og digital ut fra Squeezboxen samtidig?

Det «høres» ut som du har et veldig svak jordsløyfe - prøv optisk kabel eller kanskje en antennetrafo til kabel-TV fungerer. Problemet løses ikke med skjerm på coax-kabelen. Problemstillingen er et potensielt problem for alt utstyr som er sammenkoblet slik at det er mer enn en mulig jordforbindelse mellom ulike deler og hvor jord brukes som signalreferanse.

mvh
KJ
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Lexluthor skrev:
Hmmm, da mistenker jeg at det kan være en feil med coax'en på min SB. Er det montert en ferrit-kjerne på strømkabelen ved pluggen? Det må presiseres at brum først kan høres på maksvolum dvs. ved et helt urealistisk høyt lyttevolum.
Ingen av de to DAC-tilkoblede Squeezeboxene mine har noen ferritplugg. Den som er koblet direkte i forsterkeren, har en slik plugg. For å høre om denne pluggen har noen betydning, byttet jeg strømledning i full fart. Ingen forskjell å høre - tyst som i graven. Og, ja - vi snakker maksvolum her. Ba en liten bønn til de høyere makter for at ikke Squeezeboxen plutselig skulle finne det for godt å spille musikk der jeg sto med øret helt inntil. Man kan aldri vite helt sikkert med disse nymotens datagreiene.
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
Bruker du analog og digital ut fra Squeezboxen samtidig?
Jeg bruker bare digital tilkobling så den eneste galvaniske koblingen mellom DAC og Squeezebox er coax-kabelen. Støyen forsvinner når jeg bryter strømmen til Squeezebox og det er jo litt merkelig. Jeg har testet med toslink og det fungerer støyfritt. Squeezebok står rett ved en stor jernradiator og det kan jo påvirke..... ???

Men støyen kommer med en gang strømmen kobles til så det er noe som smitter over fra poweret til coax'en på Squeezebox. Jeg tror det er poweret som er synderen og lager en masse bråk..
 

Vedlegg

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Dette er nøyaktig det samme power supplyet jeg har. Det utelukker naturligvis ikke at det kan være noe galt med ditt - men mitt er kliss likt og altså støyfritt. Med de samme modellsifrene og identiske detaljer i figuren hele veien.

Hvis du ikke kjenner noen andre med samme Squeezebox som du har - og du har lyst å teste power supplyet ditt - er du hjertelig velkommen til å ta det med deg og prøve det hos meg. I så fall er det lurt at du bor i nærheten av Asker.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Lexluthor skrev:
...

Men støyen kommer med en gang strømmen kobles til så det er noe som smitter over fra poweret til coax'en på Squeezebox. Jeg tror det er poweret som er synderen og lager en masse bråk..
Det koster next to nothing å teste en annen passende strømforsyning.

Er den forresten jordet til nettjord? Evt. noe av den andre utstyret ditt også?

mvh
KJ
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
Det «høres» ut som du har et veldig svak jordsløyfe - prøv optisk kabel eller kanskje en antennetrafo til kabel-TV fungerer. Problemet løses ikke med skjerm på coax-kabelen. Problemstillingen er et potensielt problem for alt utstyr som er sammenkoblet slik at det er mer enn en mulig jordforbindelse mellom ulike deler og hvor jord brukes som signalreferanse.

mvh
KJ
Alt utstyret er koblet balansert utenom coax til Squeezebox. Jeg har ikke jordet stikk til noe. Det er nok en jordsløyfe som dannes med skjerm/jord på coax-kabelen til Squeezebox. Jeg har prøv litt forskjellige kombinasjoner og klarte å nulle ut potensialet ved å legge en jordkabel mellom chassiet på DAC og forforsterker når Squeezebox er koblet til med coax. Litt rart men problemet er løst. Takk for alle tips.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hvilken digital kabel er det du har? På min Van Den Hull Digi Coupler 75 er den ene enden av kabelen merket med "Ground End" Kan det være at det har betydning hvilken ende man plugger inn hvor?
 
Topp Bunn