Lundahl LL9206

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Hei,

Jeg trenger noen råd fra dere erfarne vinylentusiaster vedrørende Lundahl LL9206 step up transformatorer. Jeg har kjøpt slike nå og de er på vei i posten. Så vidt jeg har forstått kan disse loddes på forskjellige måter slik at de gir forskjellig forsterkningsgrad (opptil 13 ganger). Jeg har enten 40 eller 58 db forsterkning på riaa-trinnet mitt. Pu'en gir 0,8 mv utgangsspenning. Bør jeg gå for maks forsterkning i riaa-trinnet og lite forsterkning i step'upen eller maks forsterkning i step upen og bare 40 i riaa-trinnet? Forandrer Lundahl trafoene lyden?


På forhånd takk!

hexachordia
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Hvis PU'en gir 0,8mV og RIAA'en forsterker 58dB + forsterkningen i forforsterkeren din, burde det være unødvendig med ytterligere forsterkning IMO.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Lundahl LL9206 kan ikke loddes for 13X forsterkning, men 5, 10 og 20 ganger. Er det bare for å teste noe annet du vil bruke trafo her?
0,8mV er jo et solid nivå til mc å være.
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Neida, Jeg er som tidligere sagt litt fersk i vinylfaget og ønsker å innhente litt kunnskap slik at jeg får maksimalt ut av vinyl-riggen. Jeg fikk låne en Artemis pl-1 riaa av håvar Snapa for litt siden og fikk høre en helt annen verden av kvalitet på lp'ene mine. Det betyr at det innebygde riaa-trinnet i min Bat VK-300 SE ikke er noe særlig. Jeg har ogs en benz ACE pu som jeg også foreløbig er litt usikker på om er veldig bra. Tenkte det er greit å ha Lundahl step-up trafo liggende da det ikke er særlig kostbart. Da har man friheten til å eksperimentere. Jeg kunne feks tenkt meg å anskaffe en rør-riaa som kanskje bare har 40 db-gain. Hvis pu da bare har 0,25 mv utgangsspenning er vel en step-up greit å ha. Det hadde også vært fint å fått et normalt utsignal fra riaa-trinnet, (1-2 volt) slik at det passer med gain-nivået til de andre komponenetene mine..Spørsmålet er jo om Lundahl og måten den konfigureres på påvirker lyden..

hexachordia
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Jeg skal ikke uttale meg om riaa-trinnet i VK-300 SE, men å sammenligne med Artemis PL-1 er vel en smule urettferdig med hensyn til pris?
Benz ACE er vel ikke så gal, men den henger ikke med på Artemis' nivå, så her blir det vel i tilfelle snakk om hva man skal bytte først (jeg kjenner ikke riaa-trinnet ditt godt nok til å uttale meg).

Snakker vi om pickuper med 0,25 mV output vil en step-up med 20X forsterkning være bra (gir 5 mV ut, hvilket er passe MM-nivå).

Artemis har jeg lånt øre til hos Snapa, og det virket svært, svært overbevisende. Nå kommer vel Artemis også med innbygget step-up?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.143
Antall liker
4.297
Torget vurderinger
1
hexachordia skrev:
Neida, Jeg er som tidligere sagt litt fersk i vinylfaget og ønsker å innhente litt kunnskap slik at jeg får maksimalt ut av vinyl-riggen. Jeg fikk låne en Artemis pl-1 riaa av håvar Snapa for litt siden og fikk høre en helt annen verden av kvalitet på lp'ene mine. Det betyr at det innebygde riaa-trinnet i min Bat VK-300 SE ikke er noe særlig. Jeg har ogs en benz ACE pu som jeg også foreløbig er litt usikker på om er veldig bra. Tenkte det er greit å ha Lundahl step-up trafo liggende da det ikke er særlig kostbart. Da har man friheten til å eksperimentere. Jeg kunne feks tenkt meg å anskaffe en rør-riaa som kanskje bare har 40 db-gain. Hvis pu da bare har 0,25 mv utgangsspenning er vel en step-up greit å ha. Det hadde også vært fint å fått et normalt utsignal fra riaa-trinnet, (1-2 volt) slik at det passer med gain-nivået til de andre komponenetene mine..Spørsmålet er jo om Lundahl og måten den konfigureres på påvirker lyden..

hexachordia
Dersom du skal ha 2V ut fra RIAAen med 0,25mV inn så trenger du 8000X forsterkning, dvs. omlag 78 dB. Jeg kjenner ikke mange RIAAtrinn som makter dette. Det trinnet du har gir 58 dB i MC modus, du trenger med andre ord 20dB/10X forsterkning fra trafoen. Spørsmålet da er om overstyringsmarginen på RIAA-trinnet tåler 2,5 mV i MC-modus ... Med det første ekspemplet ditt med en PU siom gir 0,8mV trenger du 2500X forsterkning eller omlag 68 dB. Spørsmålet er likefult om RIAA-trinnet har god nok overstyringsmargin til at dette er et praktisk nivå.

Jeg mener forøvrig å huske at BAT bruker trafo i MC-inngangen på sine RIAA-trinn ... mulig jeg tar feil men ...

mvh
KJ
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
KJ skrev:
Det trinnet du har gir 58 dB i MC modus, du trenger med andre ord 20dB/10X forsterkning fra trafoen.
Det er riktig hvis du har en preamp med 0dB forsterkning. Hvis linjetrinnet derimot har 20dB forsterkning trenger du ikke trafo'n....
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Og, vær oppmerksom på om du kan kjøre 47kohm i mc-modus. I tilfelle ikke vil du få et impedanseproblem ved introduksjon av trafo i kjeden. Husk impedansen pickupen ser er riaatrinnets inngangsimpedanse dividert på kvadratet at trafoens forsterkning.
 
Topp Bunn