Alt til hus og bolig Luftrenser?

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
231
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg bor i en leilighet på oppunder 70 kvadrat, der stua er 30, med en "åpen løsning" til kjøkken/gang som er omlag 20, og resten fordelt på avlukket soverom, og bad.
Jeg er ungkar, og føler meg bare mer og mer plaget av støv og dritt.. Kan en såkallt luftrenser hjelpe meg her?
Leiligheten er utstyrt med Villavent anno 1991, som betyr et konstant svakt sug i kjøkkenventilator og på badet. Naturlig tilsig av luft i ventil i stue/soverom.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Spørsmålet er vel om du skal rense, fukte eller avfukte for å nå målet.
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
448
Antall liker
114
Sted
Halden
eden.png

Denne ovnen fra eden pure kan være løsning for deg. Har hatt en slik i 5 år og er veldig fornøyd med den. Liten luftfukter i tillegg til denne ovnen slik at du kan justere fuktigheten i rommet.

Roar
 
C

Cyber

Gjest
Varmepumpe? Den sirkulerer luften og tar ganske mye støv.
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
231
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Takker for svar! Har en analog temp/hygrometer, vet jo ikke hvor nøualtig det et, men den mener luftfuktigheten ligger på 50%+.. akk nå sier den 54%, og det er vel i utgangspunktet høyt? Har 24° her nå.

Hmm kansje jeg burde vurdert en brukt varmepumpe ja. Jeg har butikk under meg, og naboer på alle kanter, så slipper veldig billig unna oppvarming. Har en panelovn som står på di 4 kaldeste mnd i året, ellers er igrunn problemet for høy temp :/
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
231
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Noe slikt du burde prøve tror jeg:
https://www.miba.no/butikk/nettbutikk/vl-100-miniventilasjon/
Har du dårlig luft bør den skiftes ut.
Eneste krav er litt strøm, og plass på vegg som er tilgjengelig på begge sider, da inn- og utløp må ut rett bak enheten.
Hmm ser interessant ut.. vet ikke om jeg føler meg plaget av akkurat spesielt dårlig luft, da jeg er flink å "power lufte" (full gjennomtrekk et par min.) ved gjevne mellomrom. Er helst den evinnelige støvoppsamlingen som plager meg!
Det tar ikke mange dagene før voksne luftige satanskaninener ligger å ruger rundt sofabein/akustikkplater på gul, o.l.
Og da må jeg igang med støvsuger/mopp FØR jeg vil lufte ut.. :/
Er jeg bedre tjent med en slik du linker til kontra ei varmepumpe? Prisen for ei brukt pumpe ender vel opp noenlunde likt med den der. Og varmepumpe kan vel kjøle litt når jeg sliter med varmen?
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
231
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg har ventilhull i veggen over hodet inn mot hjørnet bak lyttepos., kan ta et bilde om litt... enkel tilgang til strøm.
Alternativet er motsatt ende av bakvegg, der måtte evt varmepumpe stått. Over eksisterende panelovn.

Ca 30cm fra tak ned til lista..
IMAG1792_1.jpg
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Det skal vel ikke normalt bli spesielt støvete i en leilighet bebodd av en person i løpet av kun få dager?
 
Topp Bunn